Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Car] Versterker stopt na een paar minuten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roy19966
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 26-03 15:14
Goedemiddag,
Ik heb een orion 600d (600rms 1ohm) versterker
En een pg audio 8 inch 800 rms 1600watt dual 2 ohm sub.
Stroom kabels zijn 35mm en 150amp zekering
Heb het net allemaal aangesloten, en met de eerste keer spelen brandde de zekering door.
Heb een nieuwe zekering gehaald en nou valt de versterker uit na een een paar min spelen.
Als ik het even later opnieuw probeer werkt het weer voor een paar min.
Zou het komen doordat de versterker te klein is?
Heb eigenlijk altijd met versterkers gespeeld die te klein waren en nog nooit problemen ondervonden.
Ook heb ik een veel te groote kist gemaakt wat ik nog ga aanpassen.
maar dit kan er niet mee te maken hebben lijkt me.
Ik kom er niet echt uit hoop dat iemand mij kan helpen.
Mvg roy

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 01:28
Een zekering die doorbrandt duidt meestal op kortsluiting, zou daar toch eerst even naar kijken.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Jeroenk691
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 21-06 13:15
Klinkt als de thermische beveiliging. In dat geval wordt hij op de een of andere manier overbelast maar niet zoveel dat de zekering springt. Zou hem eerst ff testen met een andere speaker om te kijken of het echt aan de versterker ligt. Daarna openschroeven en kijken naar optische defecten bij de eindtrap.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:49
Heb je de versterker en subwoofer nieuw gekocht?
Kan het zijn dat er kortsluiting was bij de luidsprekerkabel, toen je de versterker voor de eerste keer inschakelde?
Heb je de zekering die doorbrandde vervangen door eentje van de correcte waarde? Welke zekering was het die doorbrandde, die op de versterker zelf?
Valt de versterker alleen uit als je op hoog volume luistert of ook op laag volume?
Roy19966 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:02:
Zou het komen doordat de versterker te klein is?
Dat het vermogen dat de versterker kan leveren kleiner is dan waarmee de woofer belast mag worden, maakt niet uit.
Roy19966 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:02:
Stroom kabels zijn 35mm en 150amp zekering
Ik neem aan dat je hiermee de zekering vlakbij de accu bedoelt. Om je auto zo goed mogelijk te beschermen tegen brand in geval van kortsluiting, kan je de zekering het best zo klein mogelijk kiezen. De versterker vraagt maximaal 50 A (dat is de waarde van de zekering op de versterker zelf), dus de zekering (die vlakbij de accu zit) kies je het best 50 A of iets hoger.

[Voor 163% gewijzigd door TBTL op 15-03-2021 21:20]

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22:42
De versterker trekt max 400W rms op 2ohm.
zie: https://www.sonicelectronix.com/item-717-Orion-600D.html
Als ik de standaard formule gebruik:
Pw = Ua * Iv
ofwel:
Ua = Pw / Iv
U = 400w / 12v
U = 33,34A

Doe je dit voor 600w (op 1 ohm) kom je uit om maximaal 50 Ampère.
Dit is trouwens ook benoemd op de eerder benoemde pagina:
Fuse Rating
50A x 1
Vanwaar is de afzekering dan op 150 Ampère gedaan?

En is die line zekering nu stuk of is de zekering op de versterker zelf stuk? (die van 50A)

Overigens uitvallen na enige tijd duid meestal op oververhitting van de receiver. Die springt dan in 'protect'. Na een afkoel periode kun je hem dan weer gebruiken. Maar ik zou toch alles eens goed nalopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03:26
Nog aan toe te voegen naast de vraag van 150 Ampere, waarom 35mm kabels?
Indien je de massa terug hebt gebracht naar de batterij, koppel dat meteen los, altijd naar het chassis gaan.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True