Toon posts:

Dubbele vermelding NAS in netwerk (verkenner)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cor8
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-04-2021
Mijn vraag
Al enige tijd heb ik een nieuwe WD-NAS (MyCloudEX2Ultra) aangesloten op mijn router van Ziggo (Technicolor TC7210). Op mijn (bekabelde) Desktop krijg ik de NAS echter dubbel vermeld onder "netwerk" in mijn verkenner. En dan bedoel ik dus niet onder "deze PC", maar echt onder "netwerk". Op mijn onbekabelde laptop wordt de NAS overigens slechts eenmaal vermeld. Ik werk op mijn Desktop onder Windows 10. Alle updates zijn binnengehaald. Heb al vele sites (zowel Nederlandstalig als Engelstalig) over dubbele drivevermelding nagelezen en de oplossingen uitgeprobeerd (zoals via regedit registersleutels verwijderen ed). Helaas blijft de dubbele vermelding van de NAS in stand. Ik heb het idee dat de door mij gelezen oplossingen allen handelen over hoe Windows softwarematig omgaat met een drivevermelding. In mijn geval lijkt het wel of de NAS zich op 2 manieren aanmeldt in het privenetwerk. De gedeelde mappen van de NAS zijn via beide vermeldingen in de verkenner benaderbaar. IP-adres wordt via DHCP uitgegeven (niet statisch). Wat kan ik nog proberen om dit te fixen ? Heeft iemand dit al eens meegemaakt of misschien een idee in welke richting ik de oplossing moet zoeken (heb al zitten denken aan het feit dat de NAS 2 schijven in RAID-1 heeft en die misschien als 2 aparte apparaten worden gezien ? misschien iets met de UPnP wijze van verkeer vanuit de router ? of zowel een melding via bekabeld EN Wifi tegelijk ?). Ik zit door mijn oplossingen heen. Help...........AUB.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 (up to date) en WD NAS MyCloudEx2Ultra en TC7210 Ziggo Router

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Registers verwijderd voor dubbele vermelding drives, NAS ontkoppelen > router uit > na minuut weer aan > daarna PC weer aan > toch weer dubbele melding bij netwerk.

Alle reacties

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:09
Wellicht zichtbaar wegens meerdere protocollen?

• Cor8
Dank voor de snelle reactie YoGi_Berra. Daar had ik ook zelf aan gedacht vandaar mijn verwijzing naar UPnP. Maar ik neem aan dat dat dan protocollen moeten zijn die vanuit de NAS moeten worden ingesteld ?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Cor8 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:16:
Dank voor de snelle reactie YoGi_Berra. Daar had ik ook zelf aan gedacht vandaar mijn verwijzing naar UPnP. Maar ik neem aan dat dat dan protocollen moeten zijn die vanuit de NAS moeten worden ingesteld ?
Ja, da's normaal. Je ziet hem 1 keer via uPnP en 1 keer via samba of nfs.
Het zou in beide gevallen ook over andere shares kunnen gaan
De vraag wordt: heb je er last van of problemen mee?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Cor8
Dag Brahiewahiewa, Dank voor je uitleg van de achtergronden. Op je vraag heb je er last van.....................jazeker. Erg irritant. Bij mijn vorige WD NAS nooit zo gehad. Ik weet het, lijkt een probleempje van niets (gewoon niet naar kijken) maar irriteert mateloos die dubbele melding.
Is er wat aan te doen ? In mijn NAS staat de NFS-service overigens uit, SMB2 en SMB3 (Samba ??) staan aan. Evenals FTP-toegang en LLTD. Een instelling om uPnP aan of uit te zetten zie ik niet in mijn NAS. Heb je een suggestie om de melding te omzeilen ? Zou ik erg blij van worden. Echt. Vast bedankt. Cor.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:30
Ik betwijfel of het door uPnP komt, maar testen kun je door uPnP uit te zetten.
uPnP zit in je router.
Het is zo wie zo niet verstandig uPnP aan te hebben staan, dat is een behoorlijke security risc.

En verschillend protocollen en ipadressen hebben er iets mee te maken.
Ook wifi met vaste bekabeling niet.
En meerdere disken al helemaal niet.
Dat zijn allemaal dingen die gewoon normaal werken en anders zou de hele wereld hier last van hebben.

Heb je niet zelf ooit eens een schijf mapping in Windows aangemaakt?
Probeer eens die Nas helemaal te verwijderen uit je credential manager.

Je moet dit echt in Windows zoeken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:54

lier

MikroTik nerd

UPnP doet iets met automatische port forwards, lijkt mij hier niets mee te maken hebben. Heb je misschien iets van een media server (DLNA) draaien op je NAS?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

lier schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:58:
UPnP doet iets met automatische port forwards, lijkt mij hier niets mee te maken hebben. Heb je misschien iets van een media server (DLNA) draaien op je NAS?
In de terminologie van NAS fabrikanten is uPnP inderdaad hetzelfde als DLNA
@Cor8 kan vrij eenvoudig vaststellen of dit het probleem veroorzaakt, want de icoontjes zijn dan verschillend
http://mooibroek.dyndns.org/volumio.png

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ben(V)
Er zijn twee soorten uPnP.
uPnP in je router is een functionaliteit in je router waarmee applicatie zelf port forwarding kunnen doen.
Dit is heel onverstandig om in je router te activeren want dat is een groot security risc.

De andere uPnP is een oud woord voor het DLNA protocol.
Die WDcloud kan als DLNA server geconfigureerd zijn en dan zie je hem in de verkenner van je PC onder "Deze PC"
Als hij (wat normaal is voor een Nas) fileserver functionaliteit heeft dan zie je hem onder "Mijn Netwerk"

Maar TS had al aangegeven dat dit niet het geval is, hij ziet hem twee keer onder " Mijn Netwerk".

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Cor8
Dag Brahiewahiewa en Ben,

Allereerst dank voor het meedenken natuurlijk.

Waar eerst de dubbele vermelding van mijn NAS in het netwerk (in file explorer) alleen gebeurde op mijn desktop, verscheen gisterenmiddag dezelfde dubbele melding ook op mijn laptop. Aan de ene kant consistent (en logischer ?!), aan de andere kant voor mij nog steeds onbegrijpelijk. Maar het wordt nog iets onbegrijpelijker na mijn volgende actie.

Omdat we het over het al dan niet uitzetten van uPnP hebben gehad, ben ik in mijn Ziggo router eerst eens gaan zoeken naar die instelling. Die heb ik gevonden en stond op enable. Na het vinkje aldaar te hebben weggehaald, de router een aantal minuten te hebben uitgezet en vervolgens weer te hebben opgestart "bleef de dubbele vermelding van de NAS uit". Op beide PC's. In mijn enthousiasme heb ik na een uur de instelling uPnP in mijn router weer op enable gezet, router uit, opnieuw opgestart ed. Dit in de veronderstelling dat de dubbele melding weer direct terug zou zijn. Niet dus. Ook met uPnP aan bleef de melding nu (schijnbaar) ook weg. Hoera zou je denken. De instelling uPnP aansluitend toch weer uitgezet. Ondanks dat kwam na ongeveer een half uur op beide PC's de dubbele melding weer terug. Heel raar. En dus weer niet echt consistent. Uit pure nijd PC's vannacht maar uitgezet.

Vanmorgen na het opstarten van de beide PC's blijft de dubbele melding echter vooralsnog uit. We zijn nu bijna twee uur verder. Onbegrijpelijk (of het moet iets van een geheugen zijn wat nu is gewist > noemen jullie kenners geloof ik cache). Dus ik blijf enige hoop hebben. Begrijp het echter in het geheel niet.

Ik gebruik mijn NAS overigens niet als DLNA-server (voor zover ik kan achterhalen). Hij is niet zichtbaar onder mijn PC maar alleen (soms dubbel) onder netwerk in file explorer.

Natuurlijk zal ik eea vandaag in de gaten houden en melden als er iets wijzigt (wegblijft). Fingers crossed.

Dank tot nu toe. Cor

• Ben(V)
Het heeft echt helemaal niets met de uPnP instelling op je router te maken.
Die moet je gewoon op disabled houden voor je eigen veiligheid.

De oorzaak ligt echt heel ergens anders.

• Cor8
Ik moet jullie helaas meedelen dat het probleem nog steeds bestaat. Dus Ben had gelijk !!. Ligt niet aan uPnP (hoe verstandig het ook waarschijnlijk is om dat uit te laten in de router).

Heb weer veel zitten lezen over protocollen ivm netwerkdetectie, maar dat is niet makkelijk te begrijpen voor mij. Zag in mijn nieuwe WD NAS dat daar gebruik gemaakt wordt van SMB2/3 (Samba ?). In diverse artikelen lees ik dat het dan soms nog wel eens een probleem is om je NAS (of de shares) in het netwerk te tonen vanuit W10. In dat geval kun je in Windows nog het SMB1 protocol (even) activeren. In Windows zag ik dat dit bij mij inderdaad aan stond gevinkt bij "windows onderdelen in- of uitschakelen". Daarbinnen waren nog 3 mogelijkheden om aan te vinken (client, server en verwijderen). Alles geprobeerd (en dus regelmatig opnieuw moeten opstarten). Ik heb begrepen dat verwijderen alleen moet staan aangevinkt als je bang bent het protocol te vergeten weer terug te zetten. Dat gaat dan na een X-tijd automatisch. De mogelijkheden client en server doen wel iets met het tonen van apparaten in het netwerk. Soms is nu zelfs de (virtuele ?) Ziggo NAS ineens zichtbaar onder netwerk. Maar de dubbele verwijzing naar de NAS blijft bestaan. Het lijkt er dus op dat deze dubbel wordt aangemeld ? Maar waarom en hoe dat uit te zetten ? Beats me !

Op veel fora zaken gelezen over het NIET tonen van een PC in een netwerk, maar nooit over het DUBBEL tonen ervan. Ik hoop dat er bij iemand nog een lichtje gaat branden. iets wat ik kan proberen ? Ik hoor het graag. Dank daarvoor. Cor
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee