Toon posts:

Invoerrechten

Pagina: 1
Acties:

• Fruitplukker
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-05 22:58
Ik heb een probleem met de mensen van Bpost / de douane en vroeg me af of ik nu echt zo simpel ben.

Ik heb namelijk op 28/12/2020 een pakje besteld vanuit het VK (toen dus nog bij de EU). Maar door de drukte bij de verzendkoeriers is het pakje pas op 4/2/2021 aangekomen bij Bpost/ de douane. Nu willen de mensen van de douane dat ik invoerrechten ga betalen op het pakje, want ja, het is pas op 4/2 bij hen aangekomen. Maar de afzender heeft het pakje voor de brexit op de post gedaan.

Ik heb hen reeds het aankoopbewijs en de verzendgeschiedenis doorgemaild, maar toch beweren ze dat ik nu 170€ invoerrechten moet betalen.

Heeft hier iemand soortgelijke ervaringen mee?
Kan ik dit nog (succesvol) aanvechten?

Wat gebeurt er met weigeren van de zending? Hoe gaat het dan in zijn werk met terugsturen (wie moet dit betalen)?

Acties:
  • +6Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03:00
Het moment van invoer is het moment dat het pakket bij de douane ligt.
Al is het 1 jaar eerder verstuurd onder gunstigere regels...dat is niet het probleem van de douane... De datum wanneer hij bij hun binnen komt is datum die ze gebruiken.

De rest van je vraag heb ik geen ervaring mee. Sorry.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 10:05
Als je het pakket weigert dan wordt het of retourgezonden (niet op jouw kosten) of vernietigd. Hoe de verzender daar mee om gaat (of je je geld terug krijgt) dat ligt aan de verzender.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:43
als de verstuurder het juist heeft opgegeven dan had je nu dit probleem niet gehad. Als exporteur kan je aangeven wie de BTW moet afdragen de ontvanger of afzender.Dat hebben ze nagelaten met deze gevolgen.

• Fruitplukker
Nu heb ik mijn vraag ook eens voorgelegd aan de FOD financiën en ik kreeg onderstaand antwoord.

Hallo,

Er liep een overgangsperiode tot 1 januari 2021 waardoor je geen extra invoerrechten moest betalen op pakketten vanuit het VK.

Sinds 1 januari 2021 moet je bijkomstige invoerrechten betalen op pakketten verstuurd vanuit het VK met een waarde hoger als €150.

Dus als je pakket verstuurd is voor 1/1/2021 moet je geen extra invoerrechten betalen.

Ik kan jammer genoeg je pakket zelf niet opvolgen om te kijken wat er aan de hand is. Je stuurt hiervoor best een mailtje naar info.douane@minfin.fed.be.
Of je belt op je lokale douanedirectie: https://financien.belgium...ijnzen/contacteer-de-aada

Vriendelijke groeten

Dus hier zeggen ze dat als je pakje verzonden is voor 1/1 er geen probleem zou mogen zijn🤷🏼‍♂️

• Fruitplukker
mrveenie schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:45:
als de verstuurder het juist heeft opgegeven dan had je nu dit probleem niet gehad. Als exporteur kan je aangeven wie de BTW moet afdragen de ontvanger of afzender.Dat hebben ze nagelaten met deze gevolgen.
Zowel ikzelf als de afzender doen dit zelden tot nooit. Het gaat hier ook om tweedehands materiaal. Dus veel ervaring hebben we hier niet mee gehad

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03:00
Fruitplukker schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:12:
Dus als je pakket verstuurd is voor 1/1/2021 moet je geen extra invoerrechten betalen.
Dat is een mooi antwoord. En ik zou dat antwoord als stok gebruiken om mee te slaan.

Volgens mij had de Nederlandse variant een soort gelijke uitspraak.
Maar ik dacht dat dat betrof pakketjes die voor 0101201 binnen zijn gekomen bij de douane maar bv pas 2 weken later gecontroleerd worden.
Deze vielen onder de oude regels..

Maar dit was meer gericht op de vertraging en tijd die het kost om alles te controleren.

Suc6 ik hoop dat ze er naar handelen.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:19
Fruitplukker schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:12:
Nu heb ik mijn vraag ook eens voorgelegd aan de FOD financiën en ik kreeg onderstaand antwoord.

Hallo,

Er liep een overgangsperiode tot 1 januari 2021 waardoor je geen extra invoerrechten moest betalen op pakketten vanuit het VK.

Sinds 1 januari 2021 moet je bijkomstige invoerrechten betalen op pakketten verstuurd vanuit het VK met een waarde hoger als €150.

Ik kan jammer genoeg je pakket zelf niet opvolgen om te kijken wat er aan de hand is. Je stuurt hiervoor best een mailtje naar info.douane@minfin.fed.be.
Of je belt op je lokale douanedirectie: https://financien.belgium...ijnzen/contacteer-de-aada

Vriendelijke groeten

Dus hier zeggen ze dat als je pakje verzonden is voor 1/1 er geen probleem zou mogen zijn🤷🏼‍♂️
Ja en Nee.
Was je pakket voor 01-01-2021 verstuurd en aangemeld bij de douane dan zouden ze het onder het oude regime kunnen afhandelen. Dit om te voorkomen dat men verzendingen gaat antecederen.
Maar voor nu is denk ik de snelste optie om de 170 euro te betalen en aan de verkoper te vragen of er nog een BTW loze bestelling van gemaakt kan worden en jou dat verschil uittebetalen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:41
D-dark schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:51:
[...]

BTW loze bestelling van gemaakt kan worden en jou dat verschil uittebetalen.
Kan me niet voorstellen dat dat tot de opties behoort. Als de TS het uit VK had meegenomen en daar al BTW had betaald, dan zou het een ander verhaal zijn. Maar verkoper moet omzetbelasting afdragen aan zijn overheid. Dat is een verplichting. Daarna is het aan de koper verdere belastingen te beslechten.

Het is een grensgeval, maar ik denk ook helaas en jammer. Dit gevolg was immers al 11 maanden uitgesteld. VK is al sinds 31 jan 2020 uit de EU namelijk, niet pas sinds 1 jan dit jaar.

[Voor 16% gewijzigd door paQ op 15-03-2021 21:37]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee