Vraag

• Wimbliks
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-03-2021
Goedemiddag,

Ik heb op kantoor vanochtend een nieuwe router en switch geïnstalleerd de unifi dream machine pro als router en de Ubiquiti UniFi USW-Pro-24 Switch.

Voor unifi gekozen omdat het thuis ook erg goed bevalt en vooral het gebruik van de AP's
Daarnaast werkt de VPN functie erg goed om van afstand te kunnen werken.

Vervolgens stelt een collega terecht de vraag:
Moet er geen firewall tussen de modem en de router?

We zetten geen poorten open en maken geen gebruik van port forwarding,

Is een firewall tussen de modum en router nodig en zoja kan dit zomaar en kunnen we dan de UDM PRO instellingen en functies nog gebruiken?

Met vriendelijke groet,
Wim Bliks

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit is een Firewall & router & switch in 1.

Deze is te beheren via de Unifi portal.

Mag ik vragen waarom er gekozen is voor de UDM Pro? Het lijkt mij een overkill.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:14

lier

MikroTik nerd

Het zal je hopelijk niet verbazen dat in elke router een firewall zit (die in meer of mindere mate te configureren is).

Heb je een losse firewall nodig? Van buiten naar binnen wordt alles tegengehouden, hooguit dus van binnen naar buiten. Maar als je niet weet of dat nodig is...dan is het niet nodig })

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Wimbliks
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-03-2021
Vorkie schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:14:
Dit is een Firewall & router & switch in 1.

Deze is te beheren via de Unifi portal.

Mag ik vragen waarom er gekozen is voor de UDM Pro? Het lijkt mij een overkill.
Uiteraard mag dat, Het merk Unifi was eigenlijk een must voor de onderneming omdat hij zelf (makkelijk) te beheren is op afstand.
De keuze was dus tussen de Dream machine, Dream machine pro of de unifi USG. Echter haalde de Unifi USG de snelheden niet en is er voor de pro gekozen omdat het prijsverschil er klein was tussen de 2 dream machines

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee