Toon posts:

Verbouwing, vloerverwarming en een Vaillant...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-03 17:10
Sinds december zijn we flink aan het verbouwen in onze nieuwe (jaren '70) woning. De grote werkzaamheden zijn wel ongeveer klaar, dus we staan op het punt om de woning te betrekken. Nu zijn er nog wel wat 'restpuntjes' over, waarvan de (aansturing van) de verwarming er 1 is.

1. Inregelen/ afstelling (vloer)verwarming
Is het inregelen van de vloerverwarming zelf te doen of te controleren? Als ik de brandende ledjes bekijk, is er door de installateur afgeweken van de standaard af-fabriek 'modus', maar waarom weet ik niet. Bij ons brand rechtsboven en linksonder, fabrieksstandaard is rechtsboven en midden onder.
Verder zie ik dat de onderste temperatuurmeter (volgens mij de ingaande temperatuur?) eigenlijk niet boven de 30 graden uitkomt, ook al staat de thermostaat op 35 of hoger. Heeft dat te maken met de inmenging van retourwater, wat via de linker zijkant te regelen is?
Plaatje van internet van dezelfde unit:

(alleen hebben wij 8 groepen, waarvan 6 aangesloten)

2. Thermostaat
Tijdens sloopwerkzaamheden is de bedieningsdraad tussen CV-ketel en thermostaat doorgesneden, waarna de aannemer met het idee kwam om deze dan gelijk te vervangen door een draadloze thermostaat. Daar waren we op zich wel voorstander van, niet wetend wat voor onoverzichtelijk oerwoud dat zou zijn. 8)7
Wat is hierin een slimme keuze? In de zoektocht struikel ik veelvuldig over de 'Tado', maar ik ben er niet helemaal over uit of dat nu komt omdat die zo goed is, of omdat ze gewoon een bovengemiddeld marketingbudget hanteren...
Het hoeft voor ons niet per definitie een slimme thermostaat te zijn, maar minimaal een klokfunctie is wel gewenst en vooral bedieningsgemak scoort hoog. Ik heb gewoon geen tijd of zin om urenlang met 1 of andere app te stoeien om de boel een beetje ingeregeld te krijgen. En als de thermostaat ook nog goed om kan gaan met de combinatie vloerverwarming beneden, radiatoren boven is dat helemaal prettig. De huidige CV-ketel is al zeker 10 jaar oud, maar volgens mij wel voorzien van modulerende techniek. Misschien kan iemand dat bevestigen? Ketel is een Vaillant VHR NL 35/4 C.

Aanvullend:
- Watertemperatuur van het verwarmingswater is ingesteld op 60 graden.
- De begane grond is tijdens de verbouwing volledig voorzien van vloerverwarming en heeft geen radiatoren meer. De verdieping en zolder hebben nog 'gewoon' radiatoren, waarbij op de badkamer ook een paar m2 vloerverwarming aanwezig is. 90% van de resterende radiatoren is voorzien van een thermostaatkraan, maar dan wel een allegaartje van merken / typen.
- De CV-ketel hangt in het souterrain en de oude route van de bedieningsdraad is vakkundig dicht gestort toen de nieuwe dekvloer erin kwam. Even een nieuw gat boren is niet aan de orde: vloer is ondertussen volledig afgewerkt.

Alle reacties

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:21
1 Inregelen zou ik mee wachten.
Er zit nu nog allemaal vers water in en waarschijnlijk ook lucht.
Stook eerst een aantal weken en kijk of alles warm wordt en de groepen allemaal goed meekomen.
Is er al een opstart protocol gevolgd?

2 Deze Vaillant heeft volgens mij geen open therm maar een aan/uit regeling.
Op zich geen probleem, een gebruiksvriendelijke draadloze thermostaat vind ik de Honeywell T4R
https://www.warmteservice...os-T4R-Y4H910R/p/37053305
Wil je meer functies en ook via een app kan je de Honeywell T6R nemen.
https://www.warmteservice...andaard-zwart-/p/37254660
Nadeel van de laatste is dat deze met een stekker verbonden zit, je kan de thermostaat dus allen meenemen naar een andere ruimte en daar weer inpluggen in een stopcontact. Staat de thermostaat bij jou op een vaste plek dan is dat geen probleem. Voordeel is dat je geen batterijen hoeft te wisselen. (bij de T4 wel)

• Merijn.
edsandje schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:04:
1 Inregelen zou ik mee wachten..
Is er al een opstart protocol gevolgd?

2 Deze Vaillant heeft volgens mij geen open therm maar een aan/uit regeling.
Dank!
1. Ja, temperatuur is stapsgewijs omhoog gegaan, als je dat tenminste bedoelt met een opstartprotocol. Verder heb ik regelmatig de vvw en radiatoren op de verdieping ontlucht.

2. Open Therm is noodzakelijk voor moduleren? Het viel me namelijk op dat op het display van de cv met een aantal streepjes volgens mij wordt aangegeven hoe hard hij stookt en dat dat niet altijd voluit is. (Met een oude Honeywell Chronotherm klokthermostaat, op twee draadjes aangesloten)
Ik zie in een product sheet van Honeywell wel staan dat er een OpenTherm adapter of iets verkrijgbaar is/was voor dit type cv-ketel.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:21
1 Ja dat bedoelde ik.
Laat het systeem eerst maar eens een stookseizoen draaien,dan weet je ook welke ruimte´s (te) warm worden of te koud blijven`en welke zones je moet bijstellen.
2 Nee, moduleren kan ook op basis van watertemperatuur die de ketel meet.
Je moet even in het instructieboekje kijken welke thermostaten er op kunnen.
Aan/uit of modulerend is allebei 2-draads.
Op de thermostaten die ik als voorbeeld heb gegeven kan aan/uit of modulerend.
Heb je de oude thermostaat nog? Op de Chronotherm staat dan modulation als het een modulerende is.

• Merijn.
Oude thermostaat is een Chronotherm 3, geen boekje van, maar die zal vast online te vinden zijn net als van de ketel. (Die had ik al wel gevonden)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee