Acties:
  • +2Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Deze vragen die ik al bij verschillende banken gesteld heb maar geen van allen antwoord op weten.

Zoals we allemaal wel weten is er op de creditcardmarkt een duopolie van Mastercard en VISA, beide Amerikaanse bedrijven met commercieel oogmerk. In Japan heb je nog JCB, China heeft ook een eigen creditcard maar daar blijft het ook bij.

Ook als het gaat om online betalingen, iDEAL is enkel in Nederland te gebruiken en heeft elk (Europees) land nog een nationaal systeem, in Duitsland heb je Giropay/Sofort, Belgie Bancontact et cetera. Nu zijn er verschillende fintech bedrijven die daarop inspringen zoals Alipay en PayPal maar beiden zijn niet Europees en hanteren best wel hoge verwerkingskosten.

Nu we in Europa al bezig zijn met IBAN en PSD2, waarom is er op bovenstaande punten nog geen alternatief?

[Voor 7% gewijzigd door prodesk op 15-03-2021 12:41]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-03 11:13

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik zou eerder de vraag stellen waarom er een alternatief zou moeten zijn; blijkbaar werken Mastercard, AE en Visa prima voor Europeanen en hoewel het voor sommigen handig zou zijn, loop ik net als de meeste mensen bij het online bestellen nergens tegen problemen aan waardoor ik niet iets kan kopen wat ik wel zou willen. Soms betaal ik met iDEAL en anders gebruik ik mijn creditcard. Is mijn aankoop ook nog eens verzekerd.

Ik zie de voordelen niet echt. IBAN en PSD2 is vooral bedacht voor business-to-business, die betalen sowieso niet met iDEAL of creditcard.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:53
De partijen in Europa die je noemt zijn ook allemaal commercieel. Het is niet zo dat deze zaken vanuit een overheid worden gestuurd.
En alhoewel er in weze een duopolie is, zijn er ook nog andere CC maatschappijen die hun services bieden in
Nederland

Dat betekent niet dat er geen plannen zijn. Zo is er een club die nadenkt over Europees breed SEPA zaken wb. betalen bij automaten (https://www.e-csg.eu/)

En is er een European Payments Initiative: https://www.europeanpayme...european-payment-solution

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-03 12:05
Volgensmij is er inderdaad geen probleem.

Sterker nog: de Nederlandse nadruk op iDEAL kan behoorlijk irritant zijn wanneer je, zoals ik, geen bankrekening hebt bij een iDEAL bank maar webshops alleen iDEAL aanbieden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Voor de consument mag het weinig uitmaken maar als je een eigen zaak hebt dat EU-breed zaken wilt doen is dit wel een pain in the ass waardoor je gedwongen wordt om zaken te doen met bedrijven als Adyen of Worldpay. Dit kost extra geld.
Je betaalt naast de processing fee aan VISA, Mastercard, of Paypal ook aan de PSP die als tussenpersoon dient. Doordat er geen concurrentie is blijven deze verwerkingskosten voor de ondernemer hoog en ergens zal dit wel doorberekend worden aan de consument.

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-03 12:05
prodesk schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:52:
Voor de consument mag het weinig uitmaken maar als je een eigen zaak hebt dat EU-breed zaken wilt doen is dit wel een pain in the ass waardoor je gedwongen wordt om zaken te doen met bedrijven als Adyen of Worldpay. Dit kost extra geld.
Je betaalt naast de processing fee aan VISA, Mastercard, of Paypal ook aan de PSP die als tussenpersoon dient. Doordat er geen concurrentie is blijven deze verwerkingskosten voor de ondernemer hoog en ergens zal dit wel doorberekend worden aan de consument.
OK, begrijp ik. Als klant (ik heb geen bedrijf) lig ik er niet wakker van en kies ik uit de tientallen creditcards die ik via banken kan krijgen er een of twee die voor mij handig zijn. Bijvoorbeeld eentje zonder jaarlijkse vaste kosten, of eentje die geen extra percentage rekent voor niet-euro transacties.

Uiteindelijk komen alle kosten wel ergens bij de klant terecht - als jij als handelaar veel aan transacties kwijt bent kun je dat doorberekenen in de prijs van je producten.

Ten slotte: mocht iDEAL of een ander systeem in Europa een standaard worden, dan kunnen die transactieprijzen ook wel eens stijgen.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-03 11:13

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

prodesk schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:52:
Je laatste opmerking slaat de spijker op z'n kop; als ondernemer bereken je dit door in je prijzen en niemand die er wakker om ligt blijkbaar. Er is gewoon te weinig behoefte aan een goedkopere oplossing, anders was die er al wel geweest. Het zijn immers commerciele bedrijven die hier iets mee kunnen/moeten, niet de overheid.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee