Toon posts:

Is een HTPC nog van deze tijd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-03 16:51
Ik overweeg om een 2e hands HTPC te kopen om onder de TV kast te zetten voor o.a. Ziggo Go (web), en het afspelen van films. Is een Antec Fusion bijv nog bruikbaar? Of is een ander oplossing handiger? ZiggoGo werkt niet op een intel computestick (die is te traag). Voor 40,- kan ik het volgende kopen van een Kennis.
Antec Fusion case met ASROCK G41MH/USB3 moederbord, Scythe koeling
Quad Core Q 8300 processor, 4 Gb ddr3 memory
500gb hd

Enige wat naast de vraag of het systeem genoeg performance heeft nog afvraag is of het koelingsgeluid / fans niet te hard hoort.
Ik hoop op jullie advies ! vr gr

[Voor 3% gewijzigd door saken op 15-03-2021 12:28]

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Of een HTPC nog van deze tijd is laat ik in het midden maar die hardware is serieus verouderd. Het voordeel van modernere hardware is dat meer videoformaten door de GPU afgespeeld kunnen worden wat tot een lager energieverbruik en lawaai van koeling leidt.

De applicaties van Ziggo ken ik niet maar ik gebruik naar tevredenheid een Nvidia Shield TV Pro waar ik alles op kan draaien wat ik momenteel nodig heb. Dit is een mediaspeler die draait op Android TV.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14
Persoonlijk zou ik dat niet doen, ouwe troep.
Maar dat wil je wellicht niet horen.
Kijk naar iets meer up to date, barebone met AMD processor met Vega. Een Nvidia Shield, er is zoveel anders te koop,

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• saken
Het gaat me vnl om Ziggo Go. Voor mij werkt dat enkel via de browser. Ik denk dat ik het dan idd zoals wordt aangegeven laat gaan. Alleen zoek ik iets wat niet al te veel kost, het is inprincipe alleen voor het afspelen van films en ZiggoGo.
Ik heb ZiggoGo ook al geprobeerd op de Raspberry Pi3b , maar dat is ook weer te traag.

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:12
Ik gebruik zelf een AMD Athlon APU (CPU + ingebouwde GPU) voor mijn HTPC!
pricewatch: AMD Athlon 3000G Boxed dit is een mooie optie, slechts €50.

Dan heb je alleen nog een moederbord nodig:
pricewatch: Asus Prime A320I-K/CSM (€88 voor de goedkoopste AM4, Mini-ITX)

En een goedkope case:
pricewatch: Chieftec IX-01B-OP (€27 en zeer klein)

Voeding en ram heb je uiteraard ook nog nodig, maar dat spreekt voor zich. Dus voor zo'n €200 ben je klaar. Mogelijk zelfs goedkoper als je op de Vraag & Aanbod sectie gaat kijken.

Ps. waarom trouwens zo'n grote Antec Fusion gebruiken? Hoe kleiner de case, des te netter het staat onder je TV toch?

[Voor 6% gewijzigd door Fidelity op 15-03-2021 12:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Olghur
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-03 15:18
Ziggo Go heeft een app voor Android TV,
Dit werkt prima op de de Nvidia Shield TV

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:24
Olghur schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:41:
Ziggo Go heeft een app voor Android TV,
Dit werkt prima op de de Nvidia Shield TV
Dat, of een nieuwe Chromecast met GoogleTV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:09
Een Google Chromecast voldoet voor Ziggo Go, en is ook nog 1 cent goedkoper dan die enorme kast van je kennis :). Een Nvidia Shield TV is stukken duurder

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14
martyw schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:05:
Een Google Chromecast voldoet voor Ziggo Go, en is ook nog 1 cent goedkoper dan die enorme kast van je kennis :). Een Nvidia Shield TV is stukken duurder
En stukken beter.
Stukken sneller.
Draait 4K, draait KODI en Steam games.

Totaaaaal niet vergelijkbaar om in een zin te noemen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:49
@Bad Brains enkel als je de ultra pakt. Dit is ook meteen een aanrader, sneller en stabieler door kabel.
Als je geen kabel kan, dan moet je even twijfelen: hoe snel is je wifi?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

99ruud99 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:27:
@Bad Brains enkel als je de ultra pakt. Dit is ook meteen een aanrader, sneller en stabieler door kabel.
Voor de gewone chromecast (v1, v2 en v3) kan je ook een usb-ethernet adapter gebruiken, deze vind je (zelfs origineel) al voor minder dan €10,-

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 11:25
Chromecast is zo ontzettend makkelijk dat je gewoon niet meer anders wil. Lokale content kan altijd nog met plex oid, dan kan de encoding gewoon ergens anders gedaan worden (PC op kantoor ofzo) en is het lekker stil in de woonkamer.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:09
Bad Brains schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:25:
[...]

En stukken beter.
Stukken sneller.
Draait 4K, draait KODI en Steam games.

Totaaaaal niet vergelijkbaar om in een zin te noemen.
De PC uit de startpost is gebaseerd op tien jaar oud ASRock G41MH/USB3 R2.0 moederbord, met maximaal HD op de HDMI poort, en kost vier tientjes. TS zoekt vooral een oplossing om Ziggo Go te gebruiken. Dan is een Chromecast een goed alternatief voor dat stukje antiek van TS zijn kennis.

Voor ruim twee keer zoveel geld is de Google Chromecast met Google TV veel beter/flexibeler/4K/etc. en voor vier keer zoveel geld is de NVidia Shield TV een nog beter/flexibeler/capabeler product

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:56
Vind persoonlijk nog altijd lekker om een volledige PC bij de TV in de woonkamer te hebben.
Heb daar dan ook een NUC (Core i3) staan als Mediaplayer, Browser etc etc,
(tevens USB3.0 aansluiting voor als iemand iets van mijn NAS/Server moet hebben)

Boven slaapkamer gewoon een Android TVBox staan.

(heb overigens zowel in woonkamer als slaapkamer een ZiggoNext Box ook)

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20
Ik heb hier ook naar gekeken.

Ik heb zelf een htpc staan met een AMD A6 5600k. Toen ik de windows 10 ziggo app gebruikte ging dat goed. Nu met de web interface heb ik vaak 100% cpu en dat het beeld bevriest. Ik denk dat het met een q8300 niet heel veel beter is, maar misschien schelen die 2 extra cores nog wel.

Voor mijn 2e tv heb ik getest met een chromecast, dat werkt op zich prima maar dan werken uitzending terug kijken niet (?) zie bv ook https://community.ziggo.n...om-mag-dit-niet/m-p/13912
Toen kwam ik erachter dat ik gewoon de ziggo app kon gebruiken op die tv, en dat draaide goed :)

Dus ik weet niet of die specifieke cpu die ziggo web app goed kan draaien, chromecast werkt wel maar geen uitzendingen terug kijken (of misschien nu wel).

Eigenlijk wil ik nog wel van die htpc af (ook redelijk oud) maar ik heb nog een oude receiver waar ik geen hdmi en apps op kan draaien. Daarnaast heb ik nog een switchbox tussen een tv en een beamer, dat maakt het ook nog lastiger. Nieuwe receiver met goede ondersteuning voor apps en hdmi zou denk ik de beste oplossing zijn (in mijn geval).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:41
Ik zweer zelf bij de Nvidia Shield. Pants down.

Anders is de opgegeven Chromecast een optie. Maar wellicht kun je een 2e hands shield vinden voor weinig?

Wij hebben de 2017 Shield geupgrade naar de pro 2019 en die van de woonkamer in de slaapkamer gezet om, jawel Ziggo Go te kunnen gebruiken daar. Mijn vrouw wilde daar alle zenders hebben en die oplossing werkt goed moet ik zeggen.

• saken
Na alles gelezen te hebben denk ik dat ik voor een 2e hands barebone pc ga.
Die intel NUC lijkt me wel wat. Of dat de ZiggoGo Webapp gaat trekken is nog even de vraag.
Chromecast gebruik ik nu al, alleen ik heb liever een fysieke afstandsbediening. En ik kan alleen op Windows terugkijken van progamma's.
De ZiggoGo app werkt alleen op hetzelfde netwerk. Zo'n nuc kan ik makkelijk meenemen naar elders, dat lijkt me wel fijn.

[Voor 16% gewijzigd door saken op 18-03-2021 01:39]

• saken
Zou deze NUC ZiggoGo via web aan kunnen?

Intel NUC D54250WYK
Intel Core i5-4250U 2.60GHz
8GB DDR3
60GB mSata SSD

Ik kan deze kopen voor 165,-
Weet niet of dit een redelijke prijs is. Als ik de reviews op internet lees dan schijnt het wel een snelle NUC te zijn.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 19:18
De prijs is redelijk... Maar of het ook heel geschikt is voor jouw doel kun je je afvragen.

Voor dat geld heb je bijna 2x een Chromecast met google TV (die je ook mee kunt nemen naar elders). Die zijn veel beter geschikt voor jouw doel, en komen standaard met afstandsbediening.

Ook komt bij 165 euro de nVidia Shield aardig in de richting, al dan niet tweedehands.

Interpolis, glashelder!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
Bij introductie in 2013 was het vast en zeker een snelle NUC maar inmiddels behoorlijk achterhaald. Een dualcore met max 2,6G is niet vooruit te branden.

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 22:33
Ik heb al jaren een HTPC.
En had ook Ziggo.
Toen ik mijn TV heb geupgrade naar in feite een Monitor toen gebruikte ik inderdaad ook Ziggo Go.

Maar inmiddels toch mijn TV-abonnement verruild voor een XS4all TV abonnement.
En dan krijg je een klein kastje wat je gebruikt voor je TV.
Dat is toch echt wel handig hoor... Gewoon een afstandbediening, waarbij je
ook Netflix via hetzelfde kastje kunt zien etc.
Vergelijkbaar met Google ChromeCast overigens...

Alhoewel mijn HTPC er nog staat gebruik ik hem steeds minder...
Dus ik zou nog een keer goed gaan nadenken als je toch alleen maar denkt tv-kijken nodig te hebben.
Daarvoor is een hele HTPC niet alleen overkill, maar ook gewoon onhandig...

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03 16:55
saken schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:33:
Zou deze NUC ZiggoGo via web aan kunnen?

Intel NUC D54250WYK
Intel Core i5-4250U 2.60GHz
8GB DDR3
60GB mSata SSD

Ik kan deze kopen voor 165,-
Weet niet of dit een redelijke prijs is. Als ik de reviews op internet lees dan schijnt het wel een snelle NUC te zijn.
Naast wat hierboven algenoemd is heeft deze CPU(uit 2013*) geen hardware ondersteuning voor x265 codec.
Indien je overkill voor een PC gaat zou het in ieder geval fijn zijn indien deze alles af kan spelen.

hier de cpu vergeleken met de eerder voor gestelde 3000g: https://cpu.userbenchmark...hlon-3000G/m1787vsm968952

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37
Ik gebruik zelf eigenlijk alleen maar Apple TV met ziggo app. Denk dat zelfbouw HTPC’s een beetje klaar zijn en dat een kant en klaar kastje (Shield, Apple TV, misschien ChromeCast) veel handiger is.

• saken
Fidelity schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:41:
Ik gebruik zelf een AMD Athlon APU (CPU + ingebouwde GPU) voor mijn HTPC!
pricewatch: AMD Athlon 3000G Boxed dit is een mooie optie, slechts €50.

Dan heb je alleen nog een moederbord nodig:
pricewatch: Asus Prime A320I-K/CSM (€88 voor de goedkoopste AM4, Mini-ITX)

En een goedkope case:
pricewatch: Chieftec IX-01B-OP (€27 en zeer klein)

Voeding en ram heb je uiteraard ook nog nodig, maar dat spreekt voor zich. Dus voor zo'n €200 ben je klaar. Mogelijk zelfs goedkoper als je op de Vraag & Aanbod sectie gaat kijken.

Ps. waarom trouwens zo'n grote Antec Fusion gebruiken? Hoe kleiner de case, des te netter het staat onder je TV toch?
Heel wispelturig van me.... maar dan denk ik toch maar zelf iets te gaan bouwen idd, ook na de laatste reacties gelezen te hebben. Hetzij via V&A.
Al e.e.a. geprobeerd om ZiggoGo werkend te krijgen op kleine apparaten (handig mee te nemen). O.a. een Compute Intelstick (kreeg veel hangend beeld).

Dus een 3000G, met wat ram geheugen.... zou dat die ZiggoGo website vlot kunnen draaien? Ik kan ook nergens een systeemeis specificatie vinden van die ZiggoGo web interface.

• Fidelity
saken schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:22:
[...]
Dus een 3000G, met wat ram geheugen.... zou dat die ZiggoGo website vlot kunnen draaien? Ik kan ook nergens een systeemeis specificatie vinden van die ZiggoGo web interface.
Ik heb zelf geen ZiggoGo dus kan het niet testen voor je. Maar hiermee heb je gewoon een volwaardige computer. Dus ik durf mijn handen wel in het vuur te steken dat dit inderdaad goed zal werken

Edit: die 3000G is nieuwer zie ik nu dan de APU die ik heb. Ter indicatie, ik kan hiermee 4K Netflix streams draaien zonder enig probleem.

[Voor 12% gewijzigd door Fidelity op 18-03-2021 11:29]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
3000G is nergens verkrijgbaar dus dat houdt snel op. Wel beschikbare Ryzen G's zijn veel te duur
Fidelity schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:23:
dan de APU die ik heb. Ter indicatie, ik kan hiermee 4K Netflix streams draaien zonder enig probleem.
Welke heb jij. De 200GE?

• Fidelity
Correct!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:44
Ik was vroeger ook altijd van de htpc's echter heb ik nu inmiddels 3 nvidia shields in huis en zou niet meer terug willen na een htpc.

Het verschil:
HTPC
Voordelen:
-Als je veel teksten moet typen dan heb je altijd een toetsenbord erop aangesloten.
-Je hebt er altijd iets van opslag in wat handig kan zijn voor muziek of films en series.
Nadelen:
-Kloten met updates (veel pakketten moet je handmatig updaten)
-Er is vrijwel geen OS meer welke specifiek voor een tv is (Windows XP Media Center is geflopt), een toetsenbord en muis is daarom bijna verplicht.
-Het afspelen van video's kost soms wat moeite, niet alle codecs worden goed ondersteund of hebben extra plugins nodig.
-Relatief hoog stroomverbruik.
-Lange opstarttijd.

Nvidia Shield:
Voordelen:
-Speelt alles af.
-Apps geinstalleerd via de play store updaten automatisch of het staat op 1 scherm wat er te updaten is.
-De interface is gemaakt voor een tv, dus geen start menu e.d. maar grote knoppen en iconen.
-HDMI CEC ondersteuning, bij mij gaat de tv en de receiver aan als ik de nvidia shield pro aan zet.
-Vanuit standby is het ding instant aan.
-Afstandsbediening.
-Laag stroomverbruik.
Nadelen:
-Geen hdd, beperkte opslag op het apparaat zelf. (USB hdd's en sticks werken wel)
-Lange teksten typen met de afstandsbediening is irritant. (USB toetsenbord werkt ook)

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vroeger ook een HTPC met Windows Mediacenter gehad incusief speciale afstandsbediening. Maar sinds SmartTV's prima Apps hebben en er Chromecast bestaat heb ik niet echt meer een noodzaak voor een HTPC. In de slaapkamer gebruik ik een Mi TV Stick.

Sowieso download ik geen films meer sinds ik Netflix, Videoland, Disney+ en NPO+ heb.

[Voor 8% gewijzigd door njitter op 18-03-2021 15:10]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee