Toon posts:

Processor vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• JoyceMolenkamp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-04-2021
Hoi allemaal,

Ik heb hulp nodig bij het vervangen van één of enkele onderdelen van mijn PC.

Mijn PC heb ik ongeveer 2 jaar geleden samengesteld. Inmiddels ben ik gaan streamen. Mijn PC had ik samengesteld met het idee 'ik moet er een beetje leuk op kunnen gamen'. Ik wil dus enkele onderdelen gaan vervangen. Eerst wilde ik beginnen met mijn videokaart, maar dat vind ik nu een onbegonnen zaak met de prijzen die de pan uit rijzen en de lange levertijden.

Vandaar dat ik dacht; misschien moet ik eerst mijn processor upgraden.

Wat wil ik er mee bereiken?
Ik wil dat mijn PC smoother loopt als ik OBS Streamlabs, Discord, muziekprogramma, internet en de game zelf open heb staan. Momenteel loopt dat niet altijd even lekker en ervaar ik zelf lag.

Ook zou ik graag Warzone willen streamen en met deze specs lijkt mij dat nagenoeg onmogelijk.
Ik heb al het één en ander nagevraagd. Mensen raden een 3600x aan. Zelf zat ik eerder te kijken naar de 5600x zodat ik er weer een tijd mee vooruit kan. Maar ik heb geen zin om meer geld te betalen dan nodig is.

Hieronder staan mijn PC specs.
Mochten jullie nog andere dingen opvallen die handig zouden zijn om te uppen, please let me know O+

PC
Processor: AMD Ryzen 5 - 2600 Six-Core Processor 3.40 GHz
Koeler: Cooler Master MasterWatt Lite 600
Moederbord: Asrock B450M-PRO4
RAM: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15
GPU: MSI GeForce GTX 1060 GAMING X 6G
SSD: Samsung 500GB - 860 EVO
Case: Fractal Design Focus G Zwart

Schermen:
2x AOC C24G1 24" Curved Gaming Monitor

Alvast super bedankt voor het meedenken!! _/-\o_

Groetjes,
Joyce

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-03 21:18
Heb je al gekeken hoe de CPU belasting is (per core) tijdens de moment waarop je een gereduceerde performance ervaart. Het zou zomaar ook iets anders kunnen zijn dan een CPU bottleneck.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
Upgraden naar een andere 6c/12t cpu schiet je niets mee op. Dan kan je beter een 3700X pakken. Dan heb je 4 threads extra die de taken op zich kunnen nemen.

[Voor 24% gewijzigd door Uszka op 15-03-2021 12:48]

• JoyceMolenkamp
@dennisdennis12 Thanks! Ik ben nu niet thuis, maar ik heb vorige keer wel een programma laten draaien tijdens m'n stream, wat iemand aanraadde. Iets van HWMonitor? Als ik vanavond thuis ben, kan ik het bestand plaatsen.

@Uszka Thanks voor de tip, ik zat inderdaad zelf net ook te kijken naar de 3700X ik zag dat deze ook twee extra cores heeft.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:02
Ik denk dat je videokaart eerder de bottleneck is.

CPU en RAM zijn voldoende snel om OBS en gamen te kunnen draaien.

Zoals al aangegeven, zou ik eens testen en meten waar je echte bottleneck zit. Bijvoorbeeld met MSI Afterburner

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Knijpoog
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-03 18:07
Al onderzoek gedaan naar een capture card?

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
Knijpoog schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:17:
Al onderzoek gedaan naar een capture card?
Voor zover ik weet lijkt me dat geen optie als ze op 1 PC gamed en streamt.
Leek me eerder voor console icm stream pc of gaming pc icm stream pc.

Ik zou eerst kijken wat precies de bottleneck is.
Als het de CPU is kun je binnen je socket wel een upgrade vinden, kijk wel even of je moederbord dit ondersteund, soms wel met BIOS update.

Misschien dat de snelste tijdelijke oplossing is misschien stream wat temperen in OBS qua output (FPS/Kwaliteit) of misschien de game iets.

• JoyceMolenkamp
@Wylana Ik weet dat ik mijn videokaart inderdaad ook nog moet gaan vervangen, hoopte dat op deze manier wat "uit te kunnen stellen" maar had kunnen weten dat dat niet zo werkt haha.
Ik heb Afterburner geïnstalleerd.

@Knijpoog @J_aimy Ik gebruik inderdaad ook een capture card als ik Switch games stream. De game en kwaliteit heb ik al wat getemperd, dus vandaar dat ik eigenlijk aan het kijken was wat ik nog meer kon doen momenteel :)

Thanks allemaal voor de input!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee