• Wouter-k-9
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-03 14:50
Beste allen,

De laatste tijd heb ik zitten kijken naar een nieuwe laptop die ik voor mijn studie en wat gamen kan gebruiken. Ik had gehoopt om met mijn huidige laptop mijn studententijd uit te zitten, maar dit zit er helaas niet meer in. Bijvoorbeeld voor mijn studie gebruik ik vaak matlab, maar op dit moment merk ik dat matlab icm een skype/discord call te zwaar is en hierdoor crashed. Verder merk ik dat verschillende toetsen niet meer goed reageren wanneer ik aan het typen ben en dit veroorzaakt veel irritaties. Daarnaast is de laatste Assassin's Creed game die ik heb gespeeld Black Flag en daar had hij al veel moeite mee om 30 fps te halen en ik zou graag verder gaan in de serie.

Na verschillende opties te hebben bekeken, ben ik uitgekomen bij de HP omen 15 serie. Het uiterlijk van de laptop spreekt mij erg aan, ten opzichte van de Legion 5 serie of de Asus TUF serie. Zover mij opvalt zijn de laptops in vergelijkbare configuraties te kopen, dus maakt dat niet veel uit(?). Alleen nu beginnen mijn twijfels.

De Omen 15 wordt in verschillende configuraties geleverd (bijvoorbeeld Coolblue):
AMD Ryzen 7 - 4800H met RTX 2060
Intel I7 10750H met RTX 2060
Intel I5 10300H met RTX 2070 max-Q

Als ik kijk naar vergelijkingen tussen de i7 en Ryzen 7, dan komt de Ryzen als betere kaart naar voren en heeft deze tegelijkertijd ook een betere prijs.

Alleen missen de Ryzen kaarten een thunderbolt 3 aansluiting. Dit terwijl een thunderbolt aansluiting toch wel hoog op mijn wensenlijstje staat zodat ik gemakkelijk tussen bank en vaste werkplek met externe monitor/muis/toetsenbord/ethernet kabel kan wisselen. Is het verschil tussen de Ryzen en I7 dit gemis waard? Daarnaast hoe merkbaar is het verschil tussen de twee intel configuraties? Zijn er nog laptops of andere zaken die ik over het hoofd zie?

Ik hoor graag jullie mening hierover!

• bi7je
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-07-2022
Ik denk dat je wel behoorlijk moet gaan multitasken wil je echt een verschil gaan merk tussen de intels en de ryzen cpu's. Als je process heavy taken gaat uitvoeren zoals het draaien van meerdere VMs zul je op een gegeven moment misschien wat merken maar bij normaal gebruik betwijfel ik het.

Als je van plan bent on veel multithreaded rekenwerk te gaan verrichten dan ben je wel beter af met de ryzen cpu.

Ikzelf kies voor amd maar dat is meer een persoonlijke voorkeur.

Als je uiteindelijk voor de ryzen zou gaan dan zou ik naar deze kijken:
https://www.bol.com/nl/p/...-6-inch/9300000007496334/

Dat is een betere deal dan die bij coolblue.
144hz scherm ipv 60 en 500gb grotere ssd voor 5 - 6 tientjes meer.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee