Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zelfbouw pc algemeen gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:11
Hallo allemaal,

Ik ben voor mijn vader op zoek naar een nieuwe zelfbouw configuratie. Momenteel heeft hij een ~10 jaar oude pc die hij voornamelijk gebruikt om met elektronica-projectjes te interfacen, en soms wat voor Arduino te ontwikkelen. Mijn broertje woont tijdelijk in ons ouderlijk huis en wilt graag gamen, maar vind het in de huidige markt het ook niet waard om een videokaart te kopen, het kan zijn dat er op een later moment alsnog een GPU in komt.

Het idee is dat de nieuwe pc weer 10 jaar mee kan, met (uiteraard) het beoogde gebruik van mijn vader in het achterhoofd. Voor nu heb ik een pc samengesteld zonder videokaart, dus integrated graphics zijn voorlopig een must. Mijn broertje kan nog even vooruit met geforce now.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Licht programmeerwerk, algemene computertaken, en gamen. Het is belangrijk dat er veel aangesloten kan worden, momenteel zijn er 6 usb poorten standaard bezet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Als het maar redelijk is, rond de €800-1000 (ex. videokaart) is prima, minder mag altijd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord en muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een desktop met speelruimte.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
USB type C voor en achter, 'veel' PCI- en M2-sloten (lijkt me redelijk standaard tegenwoordig).

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, het is geen eis.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb wat onderdelen gekozen en wil eigenlijk weten of het allemaal in elkaar past qua comptabiliteit, of ik nog dingen over het hoofd zie, en of er ergens een grote onbalans in zit.

De kast is gekozen omdat deze stil is en deze veel USB (incl. type C) poorten aan de voorzijde heeft, er genoeg ruimte is voor randapparatuur/insteekkaarten. Eventueel zouden we nog een willen upgraden naar de 'niet compact' versie van deze kast omdat er een drive bay in zit, maar het prijsverschil van €50 vonden we om alleen die reden vrij fors.

Ik heb een Ryzen 4650G gekozen omdat het een IGP heeft en ik een lichte bias naar AMD heb, het moederbord is een van de weinige die ik tegenkwam met de usb-headers op het moederbord om de front-io van de kast te kunnen benutten.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 Pro 4650G Tray€ 219,72€ 219,72
1MoederbordenMSI MAG B550 Torpedo€ 162,15€ 162,15
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 99,-€ 99,-
1MonitorenPhilips S-line 275S1AE/00 Zwart€ 233,53€ 233,53
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX430C15PB3K2/32€ 156,90€ 156,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 95,95€ 95,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 119,-€ 119,-
Totaal€ 1.137,20

[ Voor 2% gewijzigd door n8n op 15-03-2021 10:32 . Reden: Voeding toegevoegd ]

Beste antwoord (via n8n op 15-03-2021 12:22)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
n8n schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:56:
[...]
Dat moederbord is gekomen door op prijs te sorteren en de eerste kandidaat met voldoende usb-headers + usb c te selecteren, zodoende kwam ik uit op dit bord. Ik begrijp dat een tomahawk beter is, zal daar dan nog even naar kijken. Bij Intel zat ik met de usb-eisen al snel in de ~€190 range voor een moederbord :'(
Dan vermoed ik dat de Torpedo toch bestaansrecht heeft, want de Tomahawk is karig met usb aansluitingen. Je kunt ook de pricewatch: Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 nemen met een USB 3.0 hub.
Bij de kast was de redenatie dat bij (langdurig) gamen het deurtje open gezet kon worden, deze kast met deur is bij het primair gebruik stiller en heeft meer usb poorten aan de voorzijde, iets wat mijn pa belangrijk vind (hij is zelf voornamelijk aan het knutselen met apparatuur).
Als je de stockfans vervangt voor stillere is de Meshify prima stil. De deur van de Define open zetten kan, maar mijn ervaring is dat de deur dan eigenlijk altijd open staat.
Mag ik vragen wat het voordeel is da de voeding die je aanraadt? Seasonic heb ik alleen maar gekozen omdat ik het een betouwbaar merk vind, al zie ik dat jouw suggestie 10 jaar garantie biedt, dus dat geloof ik dan ook wel :+
Helaas is Seasonic momenteel geen betrouwbaar merk voor de huidige lijn voedingen. Er is veel gedoe met de stabiliteit de laatse jaren. Daarnaast zijn de meeste positieve reviews gesponserd door Seasonic. Om spikes van de videokaarten om te vangen is er bij Seasonic meer vermogen nodig in vergelijking met de concurrentie. De MSI is multi-rail, komt met betere beveiliginen en heeft een stillere fan. De beste keuze voor 100 euro.

edit: gaat het dan om de 2x 4+4-pins EPS connectors?
[/quote]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:42
We missen nog een voeding? Bijv. be quiet! Pure Power 11 400W of Cooler Master MWE Bronze 450W V2. Neem 3200MHz geheugen, HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/32 staat op de supportlijst van het moederbord

• n8n
Ik dacht een een 650W Seasonic te hebben toegevoegd, nu alsnog gedaan. Je hebt een 400-450W voeding geselecteerd, is dat ook met oog op een GPU voldoende? Er zal tzt maximaal een 3070 in komen.

Het geheugen had ik geselecteerd op de low latency maar als jouw suggestie op een support lijst staat is dat ook wat waard.

[ Voor 51% gewijzigd door n8n op 15-03-2021 10:37 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:42
Voor een RTX3070 is 450 Watt idd niet genoeg, 650 Watt is voldoende

• Djarune
De 4650G accepteert geen PCIE 4.0. Dan is zo'n duur moederbord dus zonde. Kun je beter een A520 borden (die zijn speciaal gemaakt voor zulke APU's) nemen of een Intel setup rond de 10400. (Heb je ook beeld). Bovendien heeft de Torpedo geen bestaansrecht als je voor hetzelfde bedrag de Tomahawk kunt halen.

De Define 7 Compact heeft te weinig airflow voor een RTX 3070. Pak liever de pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid. Dat is bijna dezelfde kast, maar dan voor de zwaardere videokaarten.

Een Seasonic GX (Focus platform) is nou niet de beste keuze voor een RTX 3070. Pak liever de pricewatch: MSI MPG A650GF

• n8n
Djarune schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:42:
De 4650G accepteert geen PCIE 4.0. Dan is zo'n duur moederbord dus zonde. Kun je beter een A520 borden (die zijn speciaal gemaakt voor zulke APU's) nemen of een Intel setup rond de 10400. (Heb je ook beeld). Bovendien heeft de Torpedo geen bestaansrecht als je voor hetzelfde bedrag de Tomahawk kunt halen.

De Define 7 Compact heeft te weinig airflow voor een RTX 3070. Pak liever de pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid. Dat is bijna dezelfde kast, maar dan voor de zwaardere videokaarten.

Een Seasonic GX (Focus platform) is nou niet de beste keuze voor een RTX 3070. Pak liever de pricewatch: MSI MPG A650GF
Dat moederbord is gekomen door op prijs te sorteren en de eerste kandidaat met voldoende usb-headers + usb c te selecteren, zodoende kwam ik uit op dit bord. Ik begrijp dat een tomahawk beter is, zal daar dan nog even naar kijken. Bij Intel zat ik met de usb-eisen al snel in de ~€190 range voor een moederbord :'(

Bij de kast was de redenatie dat bij (langdurig) gamen het deurtje open gezet kon worden, deze kast met deur is bij het primair gebruik stiller en heeft meer usb poorten aan de voorzijde, iets wat mijn pa belangrijk vind (hij is zelf voornamelijk aan het knutselen met apparatuur).

Mag ik vragen wat het voordeel is da de voeding die je aanraadt? Seasonic heb ik alleen maar gekozen omdat ik het een betouwbaar merk vind, al zie ik dat jouw suggestie 10 jaar garantie biedt, dus dat geloof ik dan ook wel :+

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 23:15
Is een USB hub geen optie?

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
n8n schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:56:
[...]
Dan vermoed ik dat de Torpedo toch bestaansrecht heeft, want de Tomahawk is karig met usb aansluitingen. Je kunt ook de pricewatch: Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 nemen met een USB 3.0 hub.
Als je de stockfans vervangt voor stillere is de Meshify prima stil. De deur van de Define open zetten kan, maar mijn ervaring is dat de deur dan eigenlijk altijd open staat.
Helaas is Seasonic momenteel geen betrouwbaar merk voor de huidige lijn voedingen. Er is veel gedoe met de stabiliteit de laatse jaren. Daarnaast zijn de meeste positieve reviews gesponserd door Seasonic. Om spikes van de videokaarten om te vangen is er bij Seasonic meer vermogen nodig in vergelijking met de concurrentie. De MSI is multi-rail, komt met betere beveiliginen en heeft een stillere fan. De beste keuze voor 100 euro.

[/quote]

• n8n
Djarune schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:08:
[...]

...
ik heb nav jullie suggesties even gekeken naar een PCI-usb hub, maar dan is het prijsverschil alweer snel te verwaarlozen, een externe vind ik dan weer een beetje slordig.
[...]

[...]

De kast zal ik even aan mn pa voorleggen, in principe heeft mn pa qua power al voldoende aan een NUC, het is alleen dat hij veel gadgets kwijt wilt kunnen. Die gigabyte mist achter alleen een usb-c poort, wellicht is dat nog een overweging waard, al zie ik naast de prijs geen noemenswaardig verschil (tenzij de kwaliteit van MSI een stuk minder is).

Van die voeding is goed om te weten, dan swap ik die sowieso. Dan ben ik er wat mij betreft nu wel uit op de details van de kast na, en komt nu het leuke gedeelte van het in elkaar zetten.

Bedankt voor alle hulp en suggesties :)
Pagina: 1