routertje stuk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 551631

Topicstarter
Goedemorgen allen.

Ik ben bang dat ik afscheid moet gaan nemen van mijn vertrouwde cisco/linksys wrt320n.
Maar voor het geval ik iets gigantisch over het hoofd zie leg ik het probleem hier even neer.

Ik gebruik mijn routertje al jaren om op locatie random netwerk apparatuur aan te sluiten.
Al deze apparaten hebben een fixed ip in de range 172.16.xx.xx.
Alle binnenkomende wifi verbindingen krijgen een dhcp adres toegewezen in de 172.16.1.xx pool (50 users max)
Dit netwerk word gebruikt om de verschillende apparatuur binnen dat netwerk te bedienen (audiovisuele apparatuur)

Het probleem nu is dat het Cat5 gedeelte niet meer lijkt te communiceren met het draadloze gedeelte.
Dus ik kan met wifi verbinding maken en krijg netjes de juiste ip toegewezen, maar zodra ik de netwerkpoorten gebruik krijg ik dat niet.
Wel kan ik andere apparaten die ook vie utp zijn aangesloten pingen.

Het lijkt er dus op dat ik nu gratis 2 apparaten heb, 1 AP zonder connectieviteit en 2 een switch.

Alles al een keer gereset, verse variant van dd-wrt erop gezet, maar de situatie blijft hetzelfde.

Wanneer deze nu echt stuk is moet ik dus op zoek naar een nieuwe.
Als er goede optie's zijn verneem ik deze graag.
eisen zijn:
-compact en robuust, het ding verdwijnt met regelmaat in een rugzak oid. 6 antennes erop die ik elke keer moet losmaken en dus kwijt kan raken is geen lang leven bestand.
-redelijk bereik, in een stadion moet ik met een line of sight toch wel 100 meter moeten kunnen halen.
-flashbaar (bij voorkeur dd-wrt)
-4 ethernet poorten met minimaal 1gb/s
-ohja erg belangrijk goedkoop. werkgever vind het overbodig dergelijk materiaal mee te sturen. maar het maakt mijn leven stukken makkelijker.
het huidige routertje is mijn oude thuisrouter :*)

alvasrt bedankt voor het meedenken

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 551631 op 15-03-2021 09:33 ]

Beste antwoord (via rens-br op 18-03-2021 16:20)

Topicstarter
Kleine update dan mag dit draadje dicht.

Ik heb van een medetweaker een omnitik 5AC overgenomen.
Past precies in het straatje wat ik zocht

Robuust (compact niet zozeer, daar heb ik mij iets op verkeken)
5 GbitPoorten
En een lekker bereik.

Set-up gaat eigenlijk veel makkelijker dan gedacht.
Je kan in Routeros bijzonder veel, maar wat je in de demo variant niet ziet is dat er gewoon een quick setup is bij 1e keer inschakelen. waardoor iedereen met basis netwerk skills hem redelijk snel en simpel ingesteld krijgt.

Ik ben er in ieder geval happy mee en wil diegene met daadwerkelijk goeie info danken voor hun hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
https://www.routershop.nl...ac-wi-fi-router/pid=49327

Of als je voldoende hebt aan alleen 2,4Ghz band voor wifi deze:

https://www.routershop.nl/mikrotik-rb951ui-2hnd/pid=31500

[ Voor 50% gewijzigd door Ben(V) op 15-03-2021 10:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die 1e mooi ding, maar voor mij te duur.

Die 2e zou mooi zijn ware het niet dat deze maximaal 100mbps doorgeeft op de utp aansluitingen.
En soms gebruik ik die om video files over te pompen dan is die 1000 toch wel erg lekker.

-edit- ik heb in het verleden veel lovende dingen over mikrotik gelezen hier op tweakers, maar heb zojuist de demo van routeros eens geopend.
Ik denk dat dat voor mij als niet it'er een paar stappen te ver is.
Te veel tabjes en functie's waarvan ik geen idee heb wat het inhoud.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 551631 op 15-03-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-05 19:17
Mikrotik is inderdaad mooie apparatuur, maar niet het simpelste om te gebruiken (zeker als niet it-er).

Heb je al gekeken naar een fritzbox 4040? Interne antennes, stabiel en fijn os, gigabit aansluitingen en wifi ac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 551631 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:07:
EUR 99 ex BTW (want zakelijk...) te duur voor een apparaat wat je zakelijk gebruikt en waar je aardig wat eisen voor hebt?

Reality-check: dat is geheid goedkoper dan die WRT320N nieuw kostte...
Die 2e zou mooi zijn ware het niet dat deze maximaal 100mbps doorgeeft op de utp aansluitingen.
En soms gebruik ik die om video files over te pompen dan is die 1000 toch wel erg lekker.
Dus je hebt de eis line-speed WAN to LAN routing met Gigabit. Gaat niet helpen qua prijs.

Is WiFi echt noodzakelijk? Zo niet kun je dat laten zitten en EUR 40 ofzo besparen (Mikrotik hEX of Ubiquiti EdgeRouter X).
-edit- ik heb in het verleden veel lovende dingen over mikrotik gelezen hier op tweakers, maar heb zojuist de demo van routeros eens geopend.
Mikrotik heeft inderdaad een vrij steile leercurve - maar waar je hier tegenaan loopt is conflicterende eisen:

- goedkoop
- performant en veel features
- makkelijk te bedienen

Choose any two

Er zijn veel makkelijkere dingen dan Mikrotik, maar als je het ook nog goedkoop en performant wil, dan wordt de spoeling dun. Gooi er meer geld tegenaan en er kan meer, of verzamel de benodigde kennis.

Alleen al een 1:1 vervanging van de WRT320N gaat je meer kosten en minder kunnen.

En "IT'er" :? IT'ers kunnen coderen, maar hebben in de regel de ballen verstand van networking. Dat je geen IT'er bent zegt evenmin iets dan als je zegt geen leeuwentemmer te zijn. Maakt voor networking weinig uit. Dat je daarentegen denkt dat IT'ers geweldige kennis hebben van networking, dat is een betere indicatie :+

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 15-03-2021 15:23 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dennisdennis12 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:59:
Mikrotik is inderdaad mooie apparatuur, maar niet het simpelste om te gebruiken (zeker als niet it-er).

Heb je al gekeken naar een fritzbox 4040? Interne antennes, stabiel en fijn os, gigabit aansluitingen en wifi ac.
Thanks, die had ik inderdaad nog niet in beschouwing genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-

[ Voor 116% gewijzigd door Anoniem: 551631 op 15-03-2021 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 551631 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:40:
[...]
Ik snap niet goed waar ik zo'n zure reactie aan te danken heb.
En dat nog voor een moderator ook.

Voor 50 euro staan er al meerdere asus en tp-link routers nieuw in de verkoop met de eisen die ik heb daaronder zelfs nog veel meer maar van onbekende merken.
die hebben allemaal 1Gbit ethernet aansluitingen.
Dat zijn apparaten in aanzienlijk lagere productklasse dan wat je al had (een stokoude maar behoorlijk robuuste upper-mid-range router met bijbehorende featureset). Nu, als een goedkoop apparaat voldoet is daar niets mis mee, maar je stelt daarnaast ook:
-compact en robuust. 6 antennes erop die ik elke keer moet losmaken en dus kwijt kan raken is geen lang leven bestand.
-flashbaar
[...]
- niet dat deze maximaal 100mbps doorgeeft
Dan pak ik Pricewatch erbij.
- alle Asus routers (muv een 4G-router) hebben externe antennes. Als je die eis wilt laten schieten is de eerste op de OpnWRT supported hardwarelijst de AC68U van EUR 114...
- TP-Link geeft iets meer opties, maar ook daar heeft alles muv de C20i (die ivm 100MbE afvalt) externe antennes. Accepteer je toch externe antennes (afrader met jouw use-case), dan kom je uit op de Archer C7 voor EUR 65 (ondertussen alle 5 de revisies ondersteund).

Maar goed, de ideale die past met je requirements zit er simpelweg niet tussen. Dat doet de Mikrotik HAP wel, je kunt er ook OpenWRT op flashen als je geen zin hebt in RouterOS.

Ben positief verbaasd dat de AVM 4040 er wel tussen staat. Dat is dus inderdaad een mogelijke voordelige keus.
de 1e vraag die ik heb is of mijn huidige te repareren is en/of het een misschien herkenbaar probleem is.
Dat kwam minder naar voren in je eerdere posts. Maar goed: je hebt de boel al gereset, opnieuw software erop gezet en het probleem verandert niet. Daarmee heb je software en instellingen uitgesloten. Wat je overhoudt zijn twee stuks hardware, namelijk een voedingsadapter en de PCB die in je router zit. Andere voeding proberen is dus laatste wat rest.
Kom even gauw van die ivoren toren af!
Uhuh. Ik zit zo hoog in die ivoren toren dat ik dagelijks bezig ben met opruimen van puin van mensen die onrealistische eisen of verwachtingen hebben qua WiFi en netwerken. Hier valt het mee: je eisen zijn volkomen realistich (niet gek: je werkt er dageljks mee), maar je budget niet. Zelfs die 4040 is anderhalf keer het bedrag wat je noemt.

Zakelijk gezien zijn deze bedragen peanuts, want tijd=geld en iets wat jouw werk efficienter maakt verdient zich binnen de kortste keren terug, waarbij een paar tientjes meer of minder capex volstrekt verwaarloosbaar zijn ten opzichte van jouw opex. Dat jouw leidinggevende dat niet inziet is een geheel andere discussie.

Maar al kost jouw tijd niets (je doet het allemaal in eigen vrije tijd) wil je niet onnodig prutsen. Mijn advies zou dan zijn: als je budget beperkt is, kijk naar een tweedehandsje. Sowieso is OpenWRT support van oudere mid/high-end apparaten beter dan van splinternieuwe low-end gevallen. Kijk dus naar gigabit-gevallen met interne WiFi-antennes en als je er een vindt voor acceptabele prijs, kijk of het op de OpenWRT lijst staat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:02
Anoniem: 551631 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:07:

Doet cat5 dat ook niet 8)7
Of bedoel je cat5e als ik me niet vergis.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kleine update dan mag dit draadje dicht.

Ik heb van een medetweaker een omnitik 5AC overgenomen.
Past precies in het straatje wat ik zocht

Robuust (compact niet zozeer, daar heb ik mij iets op verkeken)
5 GbitPoorten
En een lekker bereik.

Set-up gaat eigenlijk veel makkelijker dan gedacht.
Je kan in Routeros bijzonder veel, maar wat je in de demo variant niet ziet is dat er gewoon een quick setup is bij 1e keer inschakelen. waardoor iedereen met basis netwerk skills hem redelijk snel en simpel ingesteld krijgt.

Ik ben er in ieder geval happy mee en wil diegene met daadwerkelijk goeie info danken voor hun hulp.
Pagina: 1