Toon posts:

Verhogen vloer vergunningvrij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• de-geit
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 22-07 15:13
In ons appartement hebben wij een vloer tussen souterrain en beletage. Vanwege de geringe hoogte in het souterrain en het surplus aan hoogte op de beletage willen we de vloer verhogen. Dan wordt de oude vloer er uit gehaald en een nieuwe vloer zo'n 30 centimeter hoger aangebracht. Vraag is nu of dit vergunningplichtig is?

De oude vloer bestaat uit houten balken met daarop planken. De nieuwe vloer zou uit eenzelfde soort houten balken bestaan met daarop OSB-platen. Verschil is dat bij de nieuwe vloer de balken niet in de muur worden geplaatst, maar met schoentjes op een balk die over de hele lengte loopt en is vastgezet met chemische ankers.

Daarnaasy hebben we nog met de VVE te maken, al bevindt de vloer zich goeddeels in het privégedeelte. Dezelfde vraag blijft of de wijziging als een echte constructiewijziging gezien moet worden.

Ik heb hier nog niks over kunnen vinden, alleen over verbouwingen waarbij de houten balkenvloer werd veranderd door een stalen broodjesvloer. Ik heb ook contact met de gemeente maar hoor telkens een ander verhaal.

Beste antwoord (via de-geit op 07-04-2021 17:19)

• 1107972
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:18
Op het moment dat je aanpassingen maakt aan de balken waar nu de vloer op rust ben je vergunningsplichtig. Je maakt immers een aanpassing aan de draag constructie.

Zeker ook om het hier een appartement betreft met een VVE en je ook aanpassingen maakt aan de draagmuur (gaat op een andere manier/locatie belast worden) is een berekening van een constructeur die ook inzicht heeft in de constructie van het gebouw wenselijk. Lijkt me dan ook niet onverstandig om jou wensen kenbaar te maken bij de VVE en mogelijk kunnen ze jou ook een constructeur aanbevelen die al vaker berekeningen heeft gemaakt voor het complex.

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:26
In welk land?

PV

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:34
in de basis lijkt mij dit constructief wijzigen en zou dit vergunningplichtig zijn. Het is in ieder geval belangrijk om er even goed aan te laten rekenen dat de vloer zwaar genoeg uitgevoerd wordt.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Fable op 07-04-2021 10:29]

Hier is iedereen welkom

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• 1107972
Op het moment dat je aanpassingen maakt aan de balken waar nu de vloer op rust ben je vergunningsplichtig. Je maakt immers een aanpassing aan de draag constructie.

Zeker ook om het hier een appartement betreft met een VVE en je ook aanpassingen maakt aan de draagmuur (gaat op een andere manier/locatie belast worden) is een berekening van een constructeur die ook inzicht heeft in de constructie van het gebouw wenselijk. Lijkt me dan ook niet onverstandig om jou wensen kenbaar te maken bij de VVE en mogelijk kunnen ze jou ook een constructeur aanbevelen die al vaker berekeningen heeft gemaakt voor het complex.

• robertnld
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20-09 11:01
En als jij een hypotheek hebt, dan vind jouw hypotheekverstrekker er waarschijnlijk ook wat van.

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:38
1107972 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:39:

Beetje offtopic , maar geldt dat eigenlijk ook voor mensen die hun houten vloer (inclusief balken) in een rijtjeshuis vervangen door zo'n Faber Comfortvloer (schuimbeton)?

• 1107972
Valorian schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:11:
[...]

Beetje offtopic , maar geldt dat eigenlijk ook voor mensen die hun houten vloer (inclusief balken) in een rijtjeshuis vervangen door zo'n Faber Comfortvloer (schuimbeton)?
Goede vraag en vind het eerlijk gezegd lastig om te beantwoorden. Over de definititie wat de draag constructie van een woning betreft heeft de raad van State eerder een uitspraak gedaan dat de vloerbalken wel degelijk onderdeel van de draag constructie zijn maar de vloerdelen niet. Zie paragraaf 3.3 van onderstaande link.

https://uitspraken.rechts...t?id=ECLI:NL:RVS:2018:958

Echter, ik als je een beetje Google lees ik nergens dat je bij het vervangen van je bestaande vloer voor Faber vloer je een vergunning moet aanvragen. Bij een compofloor vermelden ze op hun website zelfs explicitiet dat het niet nodig is. Voor mijn gevoel gaat dit dus tegen de uitspraak in. En ben dus benieuwd hoe de leveranciers dit uitleggen/onderbouwen.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:25

BazzH

Kei-goed...

Voor het vervangen van een vloer heb je, in een normale situatie van een gewone oude woning, geen vergunning nodig. Die vloer draagt ook helemaal niets. Hij wordt gedragen door het huis.

Volgens mij is de VvE hier de factor die het ingewikkeld maakt. Extra regels en belangen.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Inderdaad: dit kan je niet doen zonder toestemming van de VVE. En die zullen berekeningen/ tekeningen willen zien en wellicht ook eisen dat dit door gekwalificeerde personen wordt gedaan.

En je schreef "prive gedeelte", maar ook dat is van de VVE. ;)

Wise enough to play the fool

• de-geit
Dank allen voor de reacties! Inmiddels hebben we contact gehad met de gemeente, en die geven aan dat er inderdaad een vergunning voor nodig is vanwege het wijzigen van de constructie. Die vergunning vragen we, met de tekeningen en constructieberekening, eind van deze week aan.

Om nog even terug te komen op enkele vragen en opmerkingen:
Nederland. Ik was niet op de hoogte dat ook buiten Nederland Tweakers.net veel gelezen wordt.
robertnld schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:47:
En als jij een hypotheek hebt, dan vind jouw hypotheekverstrekker er waarschijnlijk ook wat van.
De hypotheekverstrekker weet ervan; het gros van het bouwdepot gaat hier heen.
teacher schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:58:
Inderdaad: dit kan je niet doen zonder toestemming van de VVE. En die zullen berekeningen/ tekeningen willen zien en wellicht ook eisen dat dit door gekwalificeerde personen wordt gedaan.

En je schreef "prive gedeelte", maar ook dat is van de VVE. ;)
Het is een VVE-ding omdat het om de constructie van het huis gaat, maar de vloer tussen souterrain en beletage ligt verder volledig in het privévertrek. Wel over de balken, niet over de vloer.

Dank allen! _/-\o_

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:26
de-geit schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:10:
Nederland. Ik was niet op de hoogte dat ook buiten Nederland Tweakers.net veel gelezen wordt.
Vooral in Belgie (kijk eens op tweakers.be ...), al zal het een minderheid zijn.

De woorden 'souterrain' en 'beletage' doen mij wat Belgisch aan, vandaar.

PV

• de-geit
Wilke schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:26:
[...]

Vooral in Belgie (kijk eens op tweakers.be ...), al zal het een minderheid zijn.

De woorden 'souterrain' en 'beletage' doen mij wat Belgisch aan, vandaar.
Klinkt inderdaad Belgisch, of Frans. Misschien komt het omdat ik oorspronkelijk uit Limburg kom.

Het is vooral om te onderscheiden van woorden als kelder en begane grond. De beletage ligt namelijk niet op het maaiveldniveau, en het souterrain niet volledig onder het maaiveld.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

de-geit schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:10:

Het is een VVE-ding omdat het om de constructie van het huis gaat, maar de vloer tussen souterrain en beletage ligt verder volledig in het privévertrek. Wel over de balken, niet over de vloer.

Dank allen! _/-\o_
Again: ook wijzigingen in het "prive vertrek" is toestemming VVE. Niet als je ander tapijt of laminaat gaat leggen, maar bijvoorbeeld een vloer verhogen/verlagen, muur slopen: dat is VVE; er is immers geen "eigen" gedeelte, alles is van alle eigenaren. JIj hebt wel een exclusief gebruiksrecht voor achter jouw voordeur, dat gelukkig wel... ;)

Wise enough to play the fool

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 00:06
de-geit schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:56:
[...]

Klinkt inderdaad Belgisch, of Frans. Misschien komt het omdat ik oorspronkelijk uit Limburg kom.

Het is vooral om te onderscheiden van woorden als kelder en begane grond. De beletage ligt namelijk niet op het maaiveldniveau, en het souterrain niet volledig onder het maaiveld.
Ook in de grote Nederlandse steden zijn dit heel gebruikelijke woorden. Laat je maar niet afleiden door een stel provincialen >:)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• mevrouwKees_1
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 16:45
Kan je dat niet online bekijken via het omgevingsloket ? Zo heb ik mijn uitbouw getoetst, daar komt allerhande aan vragen voorbij.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de-geit
teacher schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:16:
[...]

Again: ook wijzigingen in het "prive vertrek" is toestemming VVE. Niet als je ander tapijt of laminaat gaat leggen, maar bijvoorbeeld een vloer verhogen/verlagen, muur slopen: dat is VVE; er is immers geen "eigen" gedeelte, alles is van alle eigenaren. JIj hebt wel een exclusief gebruiksrecht voor achter jouw voordeur, dat gelukkig wel... ;)
Ik begrijp je punt, je koopt immers een appartementsrecht in een gebouw. Toch is er een scheiding in gemeenschappelijke delen en privédelen. Dit is afhankelijk van het splitsingsreglement. Daarin is opgenomen wat onder de gemeenschappelijke gedeelten en de gemeenschappelijke zaken valt. In het modelreglement 2006 staat dat onder artikel 17, en daarin staat dat bijvoorbeeld alleen dragende muren en scheidingsmuren tussen gemeenschappelijke en privédelen onder het gemeenschappelijke vallen.

Naar aanleiding van alle tips hier in het topic heb ik me wat meer in verdiept in wat er in zo'n splitsingsreglement staat, en zo leer je dus nog aardig wat. :)

• de-geit
mevrouwKees_1 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:45:
Kan je dat niet online bekijken via het omgevingsloket ? Zo heb ik mijn uitbouw getoetst, daar komt allerhande aan vragen voorbij.
Zo heb ik het uiteindelijk gedaan, via Omgevingsloket en dan een aanvraag voor vooroverleg ingediend.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee