Toon posts:

8 zakken egaline verwerken in 30-40 min

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:57
Sja... de titel eigenlijk.
Ik heb een stuk betonvloer dat deels afloopt. Van 0-14mm over een lengte van ca 5 meter.
Naar schatting heb ik rond de 200 kg egaline nodig (3-30mm). De fabrikant geeft op nat in nat werken, en max 40 min verwerkingstijd. Als ik in een hoek begin, kan ik dat vast wel rekken naar 50 min, maar dan moeten de 8 zakken ook echt verwerkt zijn. How :S
Iets in me zegt dat ik geen 8 zakken verwerk in 3 kwartier :')

Mega glad hoeft het ook niet te zijn; er komen nog gestapelde lagen aan droogbouw en zwevende vloer op. Nivelleren wordt daarin grotendeels opgevangen.

[Voor 14% gewijzigd door paQ op 14-03-2021 23:09]

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-03 23:35
egaline droogt maar langzaam, dus verwerkingstijd van 40 minuten, zeker bij een dikte van 10mm lijkt mij sterk.

maar misschien belangrijker; zover ik weet word egaliseren meer dan 10mm afgeraden, dus moet je denk ik eerst het diepste deel eerst met iets anders opvullen, snel cement of plaatmateriaal, of het in 2 keer doen, maar omdat egaline traag droogt zal er een paar dagen tussen moeten zitten...

Specs

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Daar ben ik ook een keer tegen aangelopen.
Alle zakken van te voren open maken, zodat daar geen tijd mee verloren gaat.
Iemand laten helpen met mengen en zelf de egaline uitgieten en verspreiden. Of andersom.
En houdt er rekening mee dat egaline niet vanzelf waterpas uitloopt, zeker niet bij kleine laagdikte.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04

Reptile209

- gers -

Wat ideeën: vul de grootste gaten op met cement/beton. Dat scheelt je ook heel wat kilo's aan egaline. En zorg dat je met z'n tweeën werkt: eentje staat te mixen (zorg voor een goede mixer op een boormachine of huur een grote mixer) en de andere giet uit en strijkt glad.

Aanvulling: die droogtijd is volgens mij vooral voor lagen die elkaar 'raken': dus als je een emmer in de hok gooit, dan moeten de twee 'vlakken' die daar tegenaan komen er in 30-40 minuten in liggen. En de vlakken die daar dan weer tegenaan liggen, 30-40 minuten na emmers 2 en 3. Enzovoorts. En aangezien het eindresultaat niet 100% strak hoeft te zijn, boeit het eigenlijk niet eens of er wat te veel tijd tussen zit. Dan is het geen superstrak toplaagje, maar wel functioneel gevuld.

Nog eentje: zet 8 emmers met de juiste hoeveelheid water klaar, dat scheelt ook enorm.

[Voor 52% gewijzigd door Reptile209 op 14-03-2021 23:23]

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
houthakker schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:11:
egaline droogt maar langzaam, dus verwerkingstijd van 40 minuten, zeker bij een dikte van 10mm lijkt mij sterk.
. . .
Het gaat niet om het drogen, maar om het tijdstip dat binding optreedt. Dat zijn twee totaal verschillende begrippen.

• paQ
houthakker schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:11:

maar misschien belangrijker; zover ik weet word egaliseren meer dan 10mm afgeraden, dus moet je denk ik eerst het diepste deel eerst met iets anders opvullen, snel cement of plaatmateriaal, of het in 2 keer doen, maar omdat egaline traag droogt zal er een paar dagen tussen moeten zitten...
Atlas heeft een 3-30mm egaline.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04

Reptile209

- gers -

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• paQ
Die is 6 euro duurde per zak en 5 kilo minder

[Voor 3% gewijzigd door paQ op 14-03-2021 23:25]

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-03 23:35
zit net weer ff in te lezen, de laatste keer dat ik ge-egaliseerd heb is een tijd geleden en een 5mm. Bij weber is het nog mooier; "Meng niet meer materiaal dan binnen 15-20 minuten kan worden verwerkt.", lees je verder:
"Wanneer bij reparaties in dikke lagen de gewenste vlakheid niet wordt bereikt of de vereiste laagdikte groter is als 30 mm, kan een tweede laag worden aangebracht. Dit kan pas na 24 uur droging van de eerste laag. Voor het aanbrengen van de tweede laag de eerste laag voorstrijken"

kortom;
- doe je het alleen, meerdere lagen, en opnieuw voorstrijken,
- of; meer vrienden regelen en specikuipen.

Specs

• paQ
houthakker schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:25:
zit net weer ff in te lezen, de laatste keer dat ik ge-egaliseerd heb is een tijd geleden en een 5mm. Bij weber is het nog mooier; "Meng niet meer materiaal dan binnen 15-20 minuten kan worden verwerkt.", lees je verder:
"Wanneer bij reparaties in dikke lagen de gewenste vlakheid niet wordt bereikt of de vereiste laagdikte groter is als 30 mm, kan een tweede laag worden aangebracht. Dit kan pas na 24 uur droging van de eerste laag. Voor het aanbrengen van de tweede laag de eerste laag voorstrijken"

kortom;
- doe je het alleen, meerdere lagen, en opnieuw voorstrijken,
- of; meer vrienden regelen en specikuipen.
Ik zat anders eraan te denken even met een laser het peil te bepalen, en dan rondom een smetijntje tegen de muur laten petsen. En dan op het diepste punt gaan ‘ vullen’.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-03 20:15
Zo nauw komt dat niet hoor. Ik heb samen met nog iemand 10 zakken (230 kg) zonder problemen kunnen verwerken. Dat was Eurocol Europlan direct 990 met 20 minuten verwerkingstijd. 2 emmers voor de mortel en een extra emmer waarin het water makkelijk kon worden afgemeten. Een persoon mengt, de ander verspreid het over de vloer. Alleen al de 'rijpingstijd' was per emmer al 3 minuten, het mengen iets van 2 en dan moest het nog op de vloer.

• paQ
Hornbach heeft Fermacell korrels. 50 liter 13,50. Als het ik het goed heb, heb ik maar 3 zakken nodig :?

5m x 3,7m x 14mm-0mm

De review beschrijft zelfs een zelfde droogbouw opbouwmethode als ik wil gaan toepassen.

[Voor 36% gewijzigd door paQ op 15-03-2021 18:47]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik heb een paar weken geleden nog egaline van de Gamma verwerkt 24 euro per zak naar ik meen, prima, geen enkele luchtbel, lekker dun.
Je moet vrij snel werken, alles moet klaar staan, gebruik hoge smalle grote emmer dan meng je zonder dat je er lucht(bellen) in draait.
2 weken geleden egaline op gipsbasis een anhydried vloertje met 25mm verhoogt; kan prima, ook hier je moet vrij snel werken.
Ik was alleen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-03 20:39
Bij ons thuis was het verschil tussen verschillende vlakken in huis ook best wel aanwezig. De man die het hier heeft gedaan (goed aangeschreven op werkspot).

Die had als tip (en misschien besparing) om gedeeltes waar er flink opgevuld moest worden zilverzand mee te mengen dan vloeide het minder en kon hij beter sturen.

Eind resultaat was prima en de frezer voor de vloerverwarming was dik tevreden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
wij hebben de benedenverdieping met 3 man gedaan:
- 1 iemand om continu te mixen
- 1 iemand die de emmers uitgiet en verdeelt met een egaliseerrakel (want uit zichzelf zal het echt niet door je hele ruimte vloeien)
- 1 iemand die met een prikroller alle oppervlakken nog eens naloopt voor een betere verdeling en geen luchtbelletjes

vooral voor de laatste is het dan wel handig om prikschoenen te hebben zodat deze door de egaliseer kon lopen zonder voetstappen achter te laten.

genoemde spullen hadden we bij www.prikroller.nl besteld. klinkt als reclame, maar dit was de enige plek waar ik deze spullen kon vinden. bouwmarkten hadden het in ieder geval niet

als amateur was het nog best aanpoten maar het ging prima

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Verwerkingstijd per zak is 40 minuten, niet alles hoeft er in 40 minuten in.

Zoals gezegd, alles klaar zetten, 1 emmer voor de egaline om te mengen/ gieten, en nog 1 om alvast op voor te mengen, paar emmers klaar zetten met precies genoeg water voor 1zak mortel.

1 emmer gieten en uitwissen, over de korte zijde van de woning banen maken. Dan binnen 30 minuten met de volgende lading nat in nat werken, enzovoort. Dan heb je dus 30 minuten per zak, en dus 4uur de tijd. Daar binnen moet het toch zeker lukken.

1 man om uit te gieten en uit te wissen/ smeren, 1 man om alleen maar te mengen en eventueel iemand er bij om alles klaar te zetten en op te ruimen (je vriendin dus)

En zorg voor een goede menger, niet een menger op een accutol maar zo iets: https://www.bol.com/nl/p/...8sH47sRcdJwEaAnoWEALw_wcB

Eventueel ook te huren bij boels bv.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
let wel: je hebt speciale egaliseer mengers: die hebben een andere vorm die minder snel luchtbellen in het mengsel brengt.

die zien er zo uit:

zo'n zelfde heb ik in een zware klopboormachine gebruikt (met draad, accu is inderdaad geen goede optie)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:26
Let er wel op dat je straks geen vlakke vloer hebt, zo werkt egaline helaas niet.

Het is bedoeld om oneffenheden op te vullen, maar het maakt geen vloer waterpas! Dat verloop in je vloer blijf je dus grotendeels houden.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik liet me vertellen van een vloerder, dat je best in meerdere keren egaliseert.
Primeren, met een lange lat de diepste punten aanduiden, deze opvullen. Na droging opnieuw lange lat diepste punten aanduiden, opvullen, drogen. En zo verder tot je tevreden bent.
Of werken met "chape" om het diepste stuk te vullen, dat kan je met een lange lat perfect vlak strijken (als je Pool bent en dat hele dagen doet toch :X )

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JukeboxBill
  • Nu online
Het kan best in één keer, eventueel nat in nat werken.
Maar je moet van te voren uitzoeken en eventueel aftekenen waar je meer en minder moet aanbrengen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee