Toon posts:

Zorgverzekering eigen bijdrage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-03 15:19
Hallo,

Soms worden medicijnen/zorg niet volledig vergoed. Dan geldt er een eigen bijdrage. Die is wettelijk vastgesteld op 250 euro per kalenderjaar.

Het deel dat wel wordt vergoed gaat van je eigen risico af.

Stel je zorg kost 1.000 euro en 75% wordt vergoed (dus 25% is eigen bijdrage). Dan betaal je dus 250 euro eigen bijdrage. De 750 euro die overblijft wordt eerst verrekend met je eigen risico, vaak 385 euro. Dus je betaalt dan:

250+365=615.

Maar stel nu dat je eigen bijdrage sneller wordt bereikt dan je eigen risico. Worden de kosten boven de maximale eigen bijdrage dan alsnog verrekend met het eigen risico?

Bijvoorbeeld. Een medicijn kost 60 euro waarvan slechts 10 euro wordt vergoed. Stel je eigen risico is 385 euro en je betstelt dit medicijn 12x in dat jaar.

Dat betekent dus dat je 12*50 = 600 euro eigen bijdrage levert
En 12*10 = 120 euro van je eigen risico af gaat.

Betaal je dan 120 euro + 250 euro eigen bijdrage. Of
120 euro + 250 euro eigen bijdrage + 265 euro ;)

Dit is erg schimmig als je het mij vraagt

Let me share my screen...

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:40
Even belangrijk om te melden of dit over belgie of nederland gaat.
Ik neem aan Nederland?
je moet in nederland onderscheid maken tussen eigen risico en eigen bijdrage, dit zijn totaal andere dingen.

eigen risico geldt ALLEEN voor de basisverzekering.
eigen bijdrage geldt NOOIT voor de basisverzekering, maar juist voor de aanvullende verzekering.

Dus op het moment dat je aanvullend bent verzekerd voor medicijn X , met een vergoeding van 10%,
Dan betaal je 12* 50= 600 euro zelf.
Met je eigen risico gebeurd NIETS, dus stel aan het eind van het jaar breek je je been, moet je ook nog volledig eigen risico betalen.

• Aviv1
99ruud99 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:42:
Even belangrijk om te melden of dit over belgie of nederland gaat.
Ik neem aan Nederland?
je moet in nederland onderscheid maken tussen eigen risico en eigen bijdrage, dit zijn totaal andere dingen.

eigen risico geldt ALLEEN voor de basisverzekering.
eigen bijdrage geldt NOOIT voor de basisverzekering, maar juist voor de aanvullende verzekering.

Dus op het moment dat je aanvullend bent verzekerd voor medicijn X , met een vergoeding van 10%,
Dan betaal je 12* 50= 600 euro zelf.
Met je eigen risico gebeurd NIETS, dus stel aan het eind van het jaar breek je je been, moet je ook nog volledig eigen risico betalen.
Nederland inderdaad.

Maar wat je zegt betwijfel ik. Ik begreep namelijk eerst dat als je eigen bijdrage van 250 euro is bereikt, je zorgverzekeraar geen rekening meer stuurt over dat deel dat niet wordt vergoed. Het deel dat wel wordt vergoed, blijf je betalen totdat je eigen risico is verbruikt.

Dus ik neem mijn voorbeeld van 60 euro per doosje waarvan slechts 10 euro wordt vergoedt. Dan zit je na 5 doosjes al aan de 250 euro. Vervolgens blijf je alleen nog 10 euro betalen totdat je eigen risico op is.

Bij Ditzo zeggen ze nu, nee, die 250 euro eigen bijdrage is welliswaar bereikt, maareehh, ja, je hebt nog een eigen risico die nog niet benut is, dus wij voor doosje 6, 7, 8, 9 etc. ook gewoon 50 euro bij je incasseren.

Dit vind ik bedrog

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:40
ga eerst even na of het in je basis pakket zit, of niet?
zoja: waarom wordt maar een deel vergoed? want basispakket vergoed 100% - eigen risico.
zonee: waarom krijg je na tijdje geen rekeningen meer?

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Het 1 heeft eigenlijk niks te maken met het ander.

Je eigen risico wordt aangesproken bij de eerste 385 euro aan vergoede zorgkosten zoals medicijnen en ziekenhuis. Of je nu een dagbehandeling of operatie hebt, een rijtje onderzoeken, of je krijgt een beste stapel medicijnen, de eerste 385 euro betaal je zelf.

De eigen bijdrage betaal je bij NIET (helemaal) vergoede medicijnen. De max hiervoor is tegenwoordig 250 euro. Alles hierboven wordt wel vergoed (zie eigen risico).

Dus je max rekening per jaar is 385 plus 250 euro. Daar is niks bedrog aan.

Welkom in de wereld van chronisch zieken, die hebben dit vaak ieder jaar... Plus nog eventuele kosten voor zaken die überhaupt niet vergoed worden (lagere doseringen pijnstillers, de meeste vitamines, extra fysio, etc).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Dutchrevenge
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:36
Dit lijkt (helaas voor jou) de correcte werkwijze.
Heeft u zorg gekregen waarvoor bovenop het eigen risico ook een eigen bijdrage geldt? Dan geldt:

U betaalt eerst de eigen bijdrage.

Het bedrag dat overblijft valt vervolgens onder het verplicht eigen risico.

Het bedrag dat daarna overblijft valt onder het vrijwillig eigen risico (als u dat heeft).

Het bedrag dat dan overblijft betaalt de zorgverzekeraar.
https://www.rijksoverheid...gen-bijdrage-eigen-risico

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-01 14:27
dragon2 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:24:

...

Dus je max rekening per jaar is 385 plus 250 euro. Daar is niks bedrog aan.

Welkom in de wereld van chronisch zieken, die hebben dit vaak ieder jaar... Plus nog eventuele kosten voor zaken die überhaupt niet vergoed worden (lagere doseringen pijnstillers, de meeste vitamines, extra fysio, etc).
Wat ik hier het ergst aan vind is dat alle mensen die hier niet tegenaan lopen maar blijven denken dat het in Nederland zo goed geregeld is..
Mensen onderschatten de werkelijke gevolgen van ziekte in Nederland.

Ik persoonlijk vind het trouwens wėl bedrog, je betaald voor de verplichte verzekering al meer dan €120,- per maand, houd rekening met je eigen risico die je ook moet betalen en welke jaarlijks benadrukt wordt door de politiek en dan blijkt dat je daarnaast nog meer kosten hebt onder het kopje eigen bijdrage.
Dit alles is ook nog eens afhankelijk van hoe goed de lobbyisten hun werk hebben gedaan..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Malandro schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:09:
[...]

Wat ik hier het ergst aan vind is dat alle mensen die hier niet tegenaan lopen maar blijven denken dat het in Nederland zo goed geregeld is..

Ik persoonlijk vind het trouwens wėl bedrog, je betaald voor de verplichte verzekering al meer dan €120,- per maand, houd rekening met je eigen risico die je ook moet betalen en welke jaarlijks benadrukt wordt door de politiek en dan blijkt dat je daarnaast nog meer kosten hebt onder het kopje eigen bijdrage.
Dit alles is ook nog eens afhankelijk van hoe goed de lobbyisten hun werk hebben gedaan..
Hoe waardeloos ook dat je 'gestraft' wordt voor ziek zijn, dit zijn dan nog bedragen die bekend (zouden moeten) zijn, en gelimiteerd zijn.
Net als de 19 euro per maand eigen bijdrage voor WMO hulp als je die nodig hebt. (chronisch ziek zijn is duur... Weer een extra 228 euro per jaar)

Ga voor de gein eens bij de ggz lopen... Mocht je bijvoorbeeld depressief zijn geworden van het chronisch ziek zijn en een psycholoog nodig hebben. Dan kun je, als je niet ontzettend uitkijkt naar welke behandelaar je gaat en dit ieder kalenderjaar opnieuw goed uitzoekt, achteraf echt een mega rekening van krijgen :(

Zelfs als je een restitutie verzekering hebt!

En wat die rekening dan gaat worden daar kom je vantevoren dus echt niet achter! Omdat er gerekend wordt met 'we vergoeden x % van het gangbare uurtarief'. Ok, en wat is dat gangbare uurtarief dan? Dat krijg je er niet uit. En het uurtarief van je behandelaar meestal ook niet.
Dus die rekening is echt een verrassing, zelfs als je je erin verdiept 😡

[Voor 21% gewijzigd door dragon2 op 15-03-2021 07:47]

• Aviv1
Nee dat is niet het antwoord. Stel namelijk dat een medicijn 60 euro kost. Je betaalt eerst de eigen bijdrage, die is 50 euro. Het bedrag dat dan overblijft is dus de 10 euro die wél wordt vergoedt en die valt inderaad onder je verpliche eigen risico (is dus 385 euro). Als je een vrijwillig verhoogd eigen risico hebt, blijf je die 10 euro veel langer betalen.

Inmiddels heb je wel de maximale eigen bijdrage bereikt. In feite, al na 5 doosjes van 60 euro (5*50=250).

Er wordt overal geschreven dat eigen bijdrage en eigen risico "twee andere dingen zijn" en "los van elkaar staan" en dat de maximaal e.b. 250 euro per jaar is. Is dus onzin.

Want let op, na 5 doosjes is die 250 inderdaad bereikt, maar je eigen risico is pas voor 50 euro aangesproken (5*10). Dus die eigen bijdrage, gaat doodleuk over op eigen risico. En als die e.r. nou net 885 euro is, dan ben je nog heel wat doosjes de klos, ook al zit je allang en breed aan die 250.

Al met al, heeft het dus wel degelijk met elkaar te maken en het is puur bedrog omdat elk rekenvoorbeeld uit gaat van 385 eigen risico en waarbij het deel dat wel wordt vergoed, groter is dan het deel dat niet wordt vergoed en dus zal je eigen risico sneller oplopen dan je eigen bijdrage. Alleen, bij sommige medicijnen is dat andersom en is de eigen bijdrage veel sneller bereikt dan het eigen risico omdat maar 10% wordt vergoed.

Dus samenvattend, de eigen bijdrage mag eerst niet met je eigen risico worden verrekend, want dat potje is voor de vergoede zorg en dan zou je eigen risico binnen no-time op zijn en heb je gratis zorg. Daar is dus een apart "eigen risico" voor, namelijk "250 euro eigen bijdrage". Maar wanneer de eigen bijdrage is bereikt, dan mag het potje eigen risico ineens wél worden aangesproken omdat dat goed uitkomt voor de verzekeraar, zij kunnen jou dan alsnog boven die 250 euro laten betalen.

Dus onder de 250 euro doet je eigen risico niet mee, maar boven de 250 euro, ineens wel :+

Dit is en blijft puur bedrog

[Voor 14% gewijzigd door Aviv1 op 15-03-2021 09:31]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:29]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Max eigen bijdrage van 250 in 1 jaar. (Voor specifiek medicijnen, ik betaal meer eigen bijdrage want geen medicijn). En, los daarvan, min. eigen risico 385. Totaal betaal je dus max. uit eigen zak 250+385. Als de zorgverlener meer cash vraagt zou je dat via je verzekering terug moeten kunnen krijgen, me dunkt.
[...]
je betaald voor de verplichte verzekering al meer dan €120,- per maand, houd rekening met je eigen risico die je ook moet betalen en welke jaarlijks benadrukt wordt door de politiek en dan blijkt dat je daarnaast nog meer kosten hebt onder het kopje eigen bijdrage.
offtopic:
En je betaalt ook nog eens via de belastingen voor de opleiding van de artsen en verzorgenden.

Maar: je betaalt die verzekering niet voor de jaarlijkse kleine uitgaven. Je betaalt voor de grote uitgaven die sommigen een of enkele keren in je leven gaan meemaken, en anderen vaak. Edit: waarbij ik niet wil zeggen dat 250eur niet veel is, maar het is helemaal niets vergeleken met de totale kosten van bijv. een paar operaties.

[Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 15-03-2021 09:29]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:12
[...]

Ik ben zelf chronisch ziek door een amper voorkomende kankervorm al sinds de jaren 90 en die kosten komen me bekend voor, eigen risico en eigen bijdrage gaan altijd op. En mocht er eens iets overblijven gaat dat alsnog op door bv gedwongen overstappen naar andere merken medicatie. Dit laatste is een trend geworden de laatste jaren.
Qua medische kennis hebben we het goed voorelkaar in Nederland, maar qua farmacie ben je steeds meer overgeleverd aan cowboys lijkt het.

Eind vorig jaar 2mnd in de bijwerkingen gezeten doordat een fabrikant gestopt was met productie, medicament leverde te weinig op, dus overstappen was het gevolg. 4 telefonische consulten met een professor kosten ong. € 100,- per telefoontje, daarnaast 8x bloedprikken ong € 60,- per keer. Omdat ik door bijstellen steeds andere doseringen nodig had rekende de apotheek ook iedere keer € 12,50 per recept. Dat het merk medicatie gelijk bleef maakte niks uit, omdat het formeel een ander recept werd konden ze € 12,50 per keer in rekening brengen.
Omdat je nu perfect kan zien wat er gedeclareerd is, heb ik daar wel eens mn beklag over gedaan bij mijn zorgverzekeraar. Een internist die jaarlijks voor 2 afspraken van 10 minuten € 4500,- declareerde had ik moeite mee. Ik moest me daar maar niet druk over maken, want daar ben je voor verzekerd toch? 😡.

Dus mijn ziekte kost mij ong € 2700,- per jaar.

• Aviv1
e.looijenga schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:40:
[...]

Ik ben zelf chronisch ziek door een amper voorkomende kankervorm al sinds de jaren 90 en die kosten komen me bekend voor, eigen risico en eigen bijdrage gaan altijd op. En mocht er eens iets overblijven gaat dat alsnog op door bv gedwongen overstappen naar andere merken medicatie. Dit laatste is een trend geworden de laatste jaren.
Qua medische kennis hebben we het goed voorelkaar in Nederland, maar qua farmacie ben je steeds meer overgeleverd aan cowboys lijkt het.

Eind vorig jaar 2mnd in de bijwerkingen gezeten doordat een fabrikant gestopt was met productie, medicament leverde te weinig op, dus overstappen was het gevolg. 4 telefonische consulten met een professor kosten ong. € 100,- per telefoontje, daarnaast 8x bloedprikken ong € 60,- per keer. Omdat ik door bijstellen steeds andere doseringen nodig had rekende de apotheek ook iedere keer € 12,50 per recept. Dat het merk medicatie gelijk bleef maakte niks uit, omdat het formeel een ander recept werd konden ze € 12,50 per keer in rekening brengen.
Omdat je nu perfect kan zien wat er gedeclareerd is, heb ik daar wel eens mn beklag over gedaan bij mijn zorgverzekeraar. Een internist die jaarlijks voor 2 afspraken van 10 minuten € 4500,- declareerde had ik moeite mee. Ik moest me daar maar niet druk over maken, want daar ben je voor verzekerd toch? 😡.
Dat is inderdaad echt sick.. :X

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:36

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Mocht je veel zorgkosten hebben, en een laag inkomen, dan kan je bij de meeste gemeenten een beroep doen op bijzondere bjistand. Soms hebben ze ook nog een speciaal potje naast de bijzondere bijstand. Deze bijstand is onbelast.

[Voor 6% gewijzigd door Nijl op 15-03-2021 12:30]

You are NIJL-ed!

• Aviv1
Nijl schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:29:
Mocht je veel zorgkosten hebben, en een laag inkomen, dan kan je bij de meeste gemeenten een beroep doen op bijzondere bjistand. Soms hebben ze ook nog een speciaal potje naast de bijzondere bijstand. Deze bijstand is onbelast.
Ik heb geen laag inkomen maar ik vind het wel erg duur voor wat medicijnen die mij helpen beter geconcentreerd te blijven - ik heb namelijk AD(H)D en ik betaal dus 2-4 euro per dag aan die pillen. De eigen bijdrage wordt deels vergoed door de farmaceut maar op jaarbasis kost het me alsnog een kleine 500 euro. Maar omdat ik mijn eigen risico heb verhoogd, gaat het me veel meer kosten omdat het bedrag boven de eigen bijdrage alsnog wordt geput uit het eigen risico.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Aviv1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:02:
[...]

Ik heb geen laag inkomen maar ik vind het wel erg duur voor wat medicijnen die mij helpen beter geconcentreerd te blijven - ik heb namelijk AD(H)D en ik betaal dus 2-4 euro per dag aan die pillen. De eigen bijdrage wordt deels vergoed door de farmaceut maar op jaarbasis kost het me alsnog een kleine 500 euro. Maar omdat ik mijn eigen risico heb verhoogd, gaat het me veel meer kosten omdat het bedrag boven de eigen bijdrage alsnog wordt geput uit het eigen risico.
ik weet natuurlijk niet wat je precies gebruikt maar bepaalde doseringen van bijvoorbeeld dexamfetamine hebben geen eigen bijdrage en andere weer wel. Met een beetje puzzelen zou je nog eens wat goedkoper uit kunnen komen door meerdere tabletten in te nemen. er zijn ook zorgverzekeringen die in de aanvullende verzekering een vergoeding aanbieden specifiek voor adhd medicatie. voor mij zelf iig de moeite waard om te bekijken. op www.medicijnkosten.nl kun je precies zien wat de eigen bijdrage is per medicijn, per merk en ook per dosering.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 11:32
Ok dus naast je premie (12x120) euro zijn de max kosten 385+250=635
Totaal: 2075 EUR.

Als we kunnen stellen dat niemand in NL meer betaalt dan 2075, is dat zo? en de minder financieel daadkrachtingen tegemoetkomingen krijgen zowel op premie als als behandelingen / medicijnen, dan doen we het als land toch juist heel goed?

Als je jong bent en gezond betaal je alleen de 12x120, dat is eigenlijk het sparen voor die keer dat je echt aan de buurt bent. Je spaart in fetien voor je toekomstige kanker-behandeling.

Je moet het ook wat in perspectief plaatsen, in Engeland is er nog het oude ziekenfonds (NHS) maar is ook totaal onbetaalbaar geworden en in decay. In Amerika, verkoop je je auto als je gedotterd moet worden en je huis als je kanker krijgt, kan je bij je kinderen gaan wonen als je die hebt.

Nou is dit geen excuus, en kunnen en moeten we het beter regelen, beter kan altijd. Dat zal hem met name zitten in het feit dat medicijnen handel ingeperkt moet worden zonder R&D te stoppen, wellicht patenten verkorten en compenseren en de rechten bij het EMA te plaatsen, of omdat slechst 1/3 van ons nationale zorgbudget opgaat aan directe zorg er bespaart zal moeten worden op randzaken.

Het antwoord zal niet eenvoudig zijn, en er zijn stappen nodig maar we moeten ons wel beseffen dat in NL je gewoon in de top 5? zitten van de wereld, ookal pakt dat op persoonlijk niveau soms desastreus uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:37

Dennis1812

Amateur prutser

menn0 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:20:

Als we kunnen stellen dat niemand in NL meer betaalt dan 2075, is dat zo?
Je vergeet hierbij alle niet vergoedde zorg zoals een hele boel medicatie, meer fysio dan waar je voor kan verzekeren, anti allergisch beddengoed bij astma en zo kan ik nog wel 10 a4tjes volschrijven.
Ja een hoop is weer aftrekbaar bij de belastingdienst. Met een enorme drempelwaarde en je zal nooit zoveel terugkrijgen als je eraan betaalt.
Dus je 2075 gaat niet echt op als maximum. Ik zit er ruimschoots boven in elk geval.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Malandro
menn0 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:20:

Als we kunnen stellen dat niemand in NL meer betaalt dan 2075, is dat zo? en de minder financieel daadkrachtingen tegemoetkomingen krijgen zowel op premie als als behandelingen / medicijnen, dan doen we het als land toch juist heel goed?

Als je jong bent en gezond betaal je alleen de 12x120, dat is eigenlijk het sparen voor die keer dat je echt aan de buurt bent. Je spaart in fetien voor je toekomstige kanker-behandeling.

Je moet het ook wat in perspectief plaatsen, in Engeland is er nog het oude ziekenfonds (NHS) maar is ook totaal onbetaalbaar geworden en in decay. In Amerika, verkoop je je auto als je gedotterd moet worden en je huis als je kanker krijgt, kan je bij je kinderen gaan wonen als je die hebt.

Nou is dit geen excuus, en kunnen en moeten we het beter regelen, beter kan altijd. Dat zal hem met name zitten in het feit dat medicijnen handel ingeperkt moet worden zonder R&D te stoppen, wellicht patenten verkorten en compenseren en de rechten bij het EMA te plaatsen, of omdat slechst 1/3 van ons nationale zorgbudget opgaat aan directe zorg er bespaart zal moeten worden op randzaken.

Het antwoord zal niet eenvoudig zijn, en er zijn stappen nodig maar we moeten ons wel beseffen dat in NL je gewoon in de top 5? zitten van de wereld, ookal pakt dat op persoonlijk niveau soms desastreus uit.
Helaas is het niet zo, er zijn blijkbaar verschillende omwegen te bedenken waardoor je als 'klant' toch meer betaald.

Ik ondersteun iemand met een chronische ziekte die vanwege de kosten de afgelopen 2 jaar enkel het volgende deed;

Maandelijks eenzelfde dosis afname van de medicatie waarvan bekend is dat deze werkt + 1x per jaar naar de specialist ipv een kwartaalbezoek. Gezondheid is achteruit gegaan en de kosten zijn omhoog gegaan, er is hierdoor afgelopen jaar zelfs een poging gedaan te stoppen met de medicatie.

De precieze bedragen weet ik zo snel niet, maar het zit veel dichter bij de €3000,- dan de €2000,-

• Aviv1
Frieda schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:19:
[...]

ik weet natuurlijk niet wat je precies gebruikt maar bepaalde doseringen van bijvoorbeeld dexamfetamine hebben geen eigen bijdrage en andere weer wel. Met een beetje puzzelen zou je nog eens wat goedkoper uit kunnen komen door meerdere tabletten in te nemen. er zijn ook zorgverzekeringen die in de aanvullende verzekering een vergoeding aanbieden specifiek voor adhd medicatie. voor mij zelf iig de moeite waard om te bekijken. op www.medicijnkosten.nl kun je precies zien wat de eigen bijdrage is per medicijn, per merk en ook per dosering.
Dexamfetamine it is inderdaad ;)

Correct; voorheen werd het in-house bereid door de apotheek met tabletten van 2.5mg. Dit werd wel vergoed. Nu mag dat niet meer en moet je het afnemen bij deze firma onder de naam Tentin 5mg.

Je krijgt de eigen bijdrage a 250 euro wel terug, maar dan moet je wel 17 doosjes afnemen. Maar mijn zorgverzekering blijft die eigen bijdrage dus ook boven de 250 euro incasseren omdat mijn eigen risico onbenut is omdat ik verder geen zorgkosten heb en dit medicijn dus vrijwel geen aanspraak maakt op je eigen risico omdat het dus niet wordt vergoed. Het is allemaal erg uitgekookt :+

• menn0
Malandro schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:50:
[...]

Helaas is het niet zo, er zijn blijkbaar verschillende omwegen te bedenken waardoor je als 'klant' toch meer betaald.

Ik ondersteun iemand met een chronische ziekte die vanwege de kosten de afgelopen 2 jaar enkel het volgende deed;

Maandelijks eenzelfde dosis afname van de medicatie waarvan bekend is dat deze werkt + 1x per jaar naar de specialist ipv een kwartaalbezoek. Gezondheid is achteruit gegaan en de kosten zijn omhoog gegaan, er is hierdoor afgelopen jaar zelfs een poging gedaan te stoppen met de medicatie.

De precieze bedragen weet ik zo snel niet, maar het zit veel dichter bij de €3000,- dan de €2000,-
Maar als iemand aangeeft problemen te hebben met de kosten en mede daarom wellicht stopt met medicatie ga ik ervan uit dat deze persoon zorgtoeslag heeft, klopt dit?

Dan is de genoemde 3000 dus een bruto bedrag?
Alles tussen boven de 139 en 700 euro is ook nog aftrekbaar tegen 37%.(afhankelijk van exacte inkomen en dus drempel).

De vraag is natuurlijk wat acht men redelijk bij welk inkomen. Dat is een lastige vraag en wellicht kan ook niet iedereen wijs worden uit het web van regeltjes.

Zoals gezegd valt er genoeg te verbeteren, ik ben vooral benieuwd naar de voorstellen :)
Ik denk wel dat voor chronische patienten er snel wat gedaan moet worden om hen tegemoet te komen. Dat kan zijn in het weghalen van eigen bijdrage/riscio/ en drempelwaarden. Zodat voornamelijk de premie overblijft met/zonder zorgtoeslag, en een aftrekbaar rest gedeelte waar dan weer een cap op zit afhankelijk van je inkomen.

[Voor 0% gewijzigd door menn0 op 15-03-2021 15:25. Reden: tussen wordt boven]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Aviv1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:02:
[...]
Maar omdat ik mijn eigen risico heb verhoogd, gaat het me veel meer kosten omdat het bedrag boven de eigen bijdrage alsnog wordt geput uit het eigen risico.
Dat verhogen van het eigen risico moet je dus alleen doen als je zo gezond als een vis bent, geen zorgkosten verwacht en geen blessure gevoelige gevoelige sport ofzo doet, tenzij je het verhoogde eigen risico kan dragen dan kun je het ook nog gokken.

Jij hebt dus misgegokt, volgend jaar niet meer doen dan.

En ook hier weer, chronisch zieken kunnen geen premieverlaging krijgen op deze manier, dus ook dit kun je zien als extra kosten.

Verhogen eigen risico mag wat mij betreft dan ook afgeschaft worden, het is namelijk alleen geschikt voor heel gezonde mensen en dat vergroot de ongelijkheid weer.. .

• Malandro
menn0 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:16:
[...]

Maar als iemand aangeeft problemen te hebben met de kosten en mede daarom wellicht stopt met medicatie ga ik ervan uit dat deze persoon zorgtoeslag heeft, klopt dit?

Dan is de genoemde 3000 dus een bruto bedrag?
Alles tussen de 139 en 700 euro is ook nog aftrekbaar tegen 37%.(afhankelijk van exacte inkomen en dus drempel).

De vraag is natuurlijk wat acht men redelijk bij welk inkomen. Dat is een lastige vraag en wellicht kan ook niet iedereen wijs worden uit het web van regeltjes.

Zoals gezegd valt er genoeg te verbeteren, ik ben vooral benieuwd naar de voorstellen :)
Ik denk wel dat voor chronische patienten er snel wat gedaan moet worden om hen tegemoet te komen. Dat kan zijn in het weghalen van eigen bijdrage/riscio/ en drempelwaarden. Zodat voornamelijk de premie overblijft met/zonder zorgtoeslag, en een aftrekbaar rest gedeelte waar dan weer een cap op zit afhankelijk van je inkomen.
Nee er is geen sprake van zorgtoeslag vanwege een fiscale partner en het 'onbestaan van het middeninkomen'.

Aftrekbare bedragen bij de belasting zijn meegenomen, geen idee hoe dat geregeld is.

• menn0
Malandro schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Nee er is geen sprake van zorgtoeslag vanwege een fiscale partner en het 'onbestaan van het middeninkomen'.

Aftrekbare bedragen bij de belasting zijn meegenomen, geen idee hoe dat geregeld is.
Ok maar even ballpark figures, wat verdienen ze samen bruto, en wat mag hun zorg naar jouw inziens kosten?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Malandro
menn0 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:27:
[...]

Ok maar even ballpark figures, wat verdienen ze samen bruto, en wat mag hun zorg naar jouw inziens kosten?
- We gaan erg offtopic - Wat mag het mijn inziens kosten? Eerlijk gezegd; Niets! Alsof je ervoor kiest om ziek te zijn.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[Voor 99% gewijzigd door Ernemmer op 21-03-2021 10:46]

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:16
Malandro schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:11:
[...]

- We gaan erg offtopic - Wat mag het mijn inziens kosten? Eerlijk gezegd; Niets! Alsof je ervoor kiest om ziek te zijn.
Alsof je ervoor kiest om geboren te worden... ;)
Natuurlijk mag het wat kosten, er is namelijk in beginsel ook niemand verantwoordelijk voor jou (ieders) gezondheid/welzijn toch? In de oertijd had het je niks gekost , en was je gewoon het haasje geweest...
Omdat er iemand zo slim/goed is geweest om jou te kunnen helpen/een medicijn heeft uitgevonden, betekent dit vaak dat dit wat mag kosten. Niet heel vreemd natuurlijk...

Over de hoogte en wie/wat/wanneer moet betalen + de morele discussie hierover, ga ik me niet uitlaten. Lastig...

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Aviv1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:51:
[...]

Dexamfetamine it is inderdaad ;)

Correct; voorheen werd het in-house bereid door de apotheek met tabletten van 2.5mg. Dit werd wel vergoed. Nu mag dat niet meer en moet je het afnemen bij deze firma onder de naam Tentin 5mg.

Je krijgt de eigen bijdrage a 250 euro wel terug, maar dan moet je wel 17 doosjes afnemen. Maar mijn zorgverzekering blijft die eigen bijdrage dus ook boven de 250 euro incasseren omdat mijn eigen risico onbenut is omdat ik verder geen zorgkosten heb en dit medicijn dus vrijwel geen aanspraak maakt op je eigen risico omdat het dus niet wordt vergoed. Het is allemaal erg uitgekookt :+
nou ja uitgekookt is het niet, maar wel ingewikkeld wat mij betreft. ik zou als ik jou was toch eens met de apotheek of met de voorschrijvend arts overleggen wat de goedkoopste optie is in combinatie met jouw zorgverzekering. je eigen risico verhogen is sowieso geen goed idee als je medicijnen gebruikt, of de korting moet hoger zijn dan wat je aan eigen risico extra betaalt.. je eigen bijdrage ben je sowieso kwijt voor die pillen.

• menn0
Malandro schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:11:
[...]

Volgens mij kan het uiteindelijk niet meer on topic worden dan dit, en als uiteindelijk je meest overwogen antwoord is "Eerlijk gezegd niets" wat overigens absoluut mag van mij, maar stel je je niet erg probleemoplossend / constructief op. Helaas vooralsnog dus nauwelijks een voorstel van jouw kant.

Wellicht kan je nog een poging doen op mijn vraag wat het wel mag kosten, dan kun je tenminste een redelijke discussie voeren.

Een andere mening van je had kunnen zijn, laten we stoppen met behandelen van mensen van boven de 80 met kanker en dat geld wat vrij komt naar chronisch zieken toebedelen.

Laat je fantasie de vrije loop, wat je nu voorstelt brengt je bij landen als Brazilie, Cuba etc. Er is geen land op de wereld waar gratis zorg goed werkt, hoe ga jij dit wel laten werken?

Vergeet ook niet dat het uiteindelijk vestzak/broekzak is, als men jouw zorgkosten weghaald krijg je er een hogere btw of inkomsten belasting voor terug. Zorg is nou eenmaal niet gratis, of je suggereert dat iedereen in de zorg geen loon meer mag ontvangen.

Nogmaals een oproep om met voorstellen te komen, dan kunnen we nog wat van elkaar leren :)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Vorig jaar 12.731 km afgelegd voor medische zaken. Omdat het verdeeld is over verschillende aandoeningen en hulpverleners, krijg ik (tot op heden iig) geen vergoeding. Uitgaand van € 0,19 cent per kilometer (wat in maar zéér weinig gevallen kostendekkend is, maar hey, de belastingdienst hanteert dat bedrag), praat je dus over € 2.418,89 aan reiskosten. Daarbovenop komen parkeerkosten, want uiteraard mag je niet bij een ziekenhuis gratis parkeren. Helaas heb ik deze niet bijgehouden.

12 x € 126 = € 1.512 zorgverzekering (geen aanvullende, want alles komt uit de basisverzekering, uiteraard geen verhoogd eigen risico, wel restitutiepolis, want hell forbid dat ik óók nog geconfronteerd wordt met zorg die niet vergoed wordt omdat deze kennelijk tóch net geen contract had afgesloten met m'n zorgverlener, of omdat ik nét tegen het afspraken-plafond aanloop).

12 x € 19 bijdrage = € 228 WMO

€ 385 eigen risico

€ 2.954,67 tandartskosten waarvoor geen verzekering mogelijk is, want al langer bestaande aandoening. En geen mogelijkheid dit in Turkije ofzo te laten doen.

€ 200 batterijen voor m'n gehoorapparaten - en dan heb ik nog 'geluk' dat ik geen nieuwe gehoorapparaten nodig heb, deze eigen bijdrage is ook zo € 1.000

€ 600 bril, want én multifocaal, én cylinder, zelfs bij Hans Anders of een andere prijsvechter kom je dan nog op € 600 uit, op een montuur van ~€ 100.

Totaal, zonder nieuwe bril en zonder nieuwe gehoorapparaten: € 7.695,56. Ik kan belasting terugkrijgen over € 5.372, dat is € 1.993, minus de aftrek levert een teruggave van € 1.465 op, dus ben ik alsnog € 6.230 kwijt. Dat is bijna 3,5 maandinkomen.

Nee, ik zit wel boven die € 6.000 per jaar, eigenlijk om het jaar opnieuw. En dan heb ik nog geluk dat ik geen eigen bijdrages heb.

Geen mogelijkheid tot zorgtoeslag, want bruto inkomen nét boven de toeslaggrens. Dus ook geen recht op bijzondere bijstand. Geen recht op de arbeidsheffingskorting, want ziek, dus arbeidsongeschikt. Doordat ik ziek geworden ben, ben ik minimaal € 1.000 per maand netto achteruit gegaan in inkomen, plus natuurlijk nooit meer promotie, bonussen, fatsoenlijke pensioenopbouw, salarisverhogingen of andere leuke secundaire arbeidsvoorwaarden en -voordelen. Wel sociale huur, maar geen huurtoeslag. Ik hou per maand, na aftrek van m'n zorgkosten, minder over dan iemand in de bijstand.

Maar ik krijg wel in september de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten van € 182 :Y Daar ben ik dan ook ieder jaar erg dankbaar voor.

Vertel me nog eens hoeveel geluk ik heb dat ik in een land met zo'n goed zorgstelsel woon.

[Voor 9% gewijzigd door Ardana op 15-03-2021 22:49]

No good deed goes unpunished.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ardana schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:27:.

Vertel me nog eens hoeveel geluk ik heb dat ik in een land met zo'n goed zorgstelsel woon.
Ok, wat heb je een geluk dat de wetenschap in dit land jou van een goede bril kan voorzien. Van een goed hoortoestel. Dat je naar een gediplomeerd tandarts kan. Dat je volgens mij het grootste gedeelte van je inkomen van de overheid/maatschappij krijgt...
Neemt niet weg dat je medische situatie kut is en dat er wel wat gedaan zou mogen worden aan de financiële kant van chronisch ziek zijn... Maar toch, volgens mij kan je beter in Nederland wonen dan in de VS, in Afrika, etc?

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:02
Ik betaal dit jaar 139,- euro per maand aan mijn verzekering. Dat kost me dus op jaarbasis ~1668 euro. Ik heb eigenlijk nooit een huisarts nodig en in het ziekenhuis ben ik volgens mij sowieso als volwassenen nog nooit geweest, behalve om mijn amandelen te laten knippen of zoiets. In ieder geval een eeuwigheid geleden.

Daar hoor je mij niet over klagen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ozzie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:34:
Ik betaal dit jaar 139,- euro per maand aan mijn verzekering. Dat kost me dus op jaarbasis ~1668 euro. Ik heb eigenlijk nooit een huisarts nodig en in het ziekenhuis ben ik volgens mij sowieso als volwassenen nog nooit geweest, behalve om mijn amandelen te laten knippen of zoiets. In ieder geval een eeuwigheid geleden.

Daar hoor je mij niet over klagen.
Idem hier, alleen minder per maand. Los daarvan vind ik het wel treurig dat er dus mensen zijn die 500 euro per maand aan zorgkosten kwijt zijn. Ik dacht dat het maximaal je maandelijkse betaling is + nog een eigen risico.

Ik zou best een tientje extra per maand willen betalen als chronisch zieken dan gewoon 2000 per jaar kwijt zijn (je maandelijkse 139 met een uitgebreid pakket + het eigen risico). Het beperkt het leven in financieel opzicht van chronisch zieken toch behoorlijk, terwijl ze er niks aan kunnen doen dat ze zo geboren zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee