Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nibe F1255 PC (180 L) met extra Boiler

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Arnovdhoven
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 05-05 22:44
Mijn vraag
Is het mogelijk om een bron warmtepomp (type F1255 PC) uit te breiden met een extra 120L elektrische boiler?

Type Warmtepomp: NIBE F1255- PC
gewenste boiler: NIBE Melite 120 L

In onze nieuwe woning komt een bronwarmtepomp met 180 liter interne boiler. Dit wil ik uitbreiden naar 300L, doormiddel van een 120 L elektrische boiler. Nu heb ik al wel schema's gevonden om extra mogelijkheden te creëren voor het uitbreiden van de verwarming, maar niet voor het tapwater.

Is er iemand die dit al werkend heeft en zijn hier schema's van?

Alle hulp is welkom _/-\o_ , groetjes Arno

Alle reacties

• JohanSavelkoul
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 14-06 22:49
Geen antwoord op je vraag, maar 300 liter?
Ben me toevallig ook aan het oriënteren op dit soort zaken, maar ondanks dat we lang douchen en een bad zullen hebben, zie ik een 200 echt als meer dan genoeg.

• Berendd
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 14-04 14:07
De E-boiler sluit je doorstromend aan, eventueel met een bypass met mengklep.

Dus de warmwateroutput van de combi boiler op de inlaat van de elektrische boiler, dan verwarmd de Combi boiler in de meeste gevallen het water voor.

Het is een vrij eenvoudige ingreep en kan je dus ook nog achteraf doen als 180l te klein blijkt.

Alternatief is om bijvoorbeeld een Itho WPU 55 te nemen met 270 liter vat, of een andere warmtepomp met groter extern tapwatervat (Wolf, Vaillant, Bosch, Viessman, de keuze is reuze), een losse E boiler geeft fors meer stilstandsverlies wat je ook nog eens 100% elektrisch op moet wekken.

• Berendd
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 14-04 14:07
Principeschema's voor de verschillende configuraties van de F1255 zijn overigens hier te vinden:

https://www.nibe.eu/nl-nl...incipeschemas-hydraulisch

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:02

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 11:46
Ik zou inderdaad eerst proberen of 180 liter niet gewoon voldoende is.

Een doorstroomverwarmer is overigens ook nog een optie
https://www.econo.nl/model-cex-u-11-135-kw

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True