Vraag

• sjoost23
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-03-2021
Ik zoek een?
Tv van 75 inch

Wat is je budget?
Max 1700 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik kijk veel voetbal, Netflix veel en daarnaast gamen op de PS5.

Wat heb je zelf al gevonden?
Eigenlijk was ik er uit, ik ging voor de Sony75XH9096. Ik was eerst afgehaakt aangezien de 2.1 HDMI niet goed werkte wat nodig is voor de PS5, echter begreep ik dat er een software update is geweest waardoor dit wel zou werken (aldus verkoopmedewerker retailer). Gisteren zag ik echter op youtube weer een heel verhaal dat 2.1 nog steeds niet goed werkt en dat dit ook nooit gaat gebeuren. Ik ben absoluut niet technisch onderlegd om precies te begrijpen waar dit nu aan ligt. Mijn belangrijkste vraag is, ga ik écht merken dat games straks niet de graphics geven op deze TV die ze bijvoorbeeld wel geven op een LG cx. Of praten we hier van verschillen die je met je blote oog bijna niet ziet? Of ga je dit wel merken en kan ik beter mijn geduld op de proef stellen en wachten op de nieuwe led-tv's van Sony (de X90J). Voor de rest vind ik de TV namelijk top, maar ja voor dit geld wil je eigenlijk wel ook gewoon vol kunnen genieten van je PS5. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met advies in deze!

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:45
Volgens mij wordt 4K 120Hz tot de dag van vandaag weergegeven als 3840x1080, op halve verticale resolutie dus. Daarbij wordt VRR ook nog niet ondersteund. Dat betekent deze TV niet de bolletjes inkleurt die je bij een TV die voor spelgebruik is geoptimaliseerd kunt verwachten.

Dat gezegd, zoveel PS5-spellen op 120Hz draaien zijn er niet, VRR ondersteuning is nog helemaal onbekend, dus je kunt je afvragen of het voor een PS5 zo belangrijk is. Je zult echt wel van je PS5 kunnen genieten.

Dat de CX een betere TV is, is geen vraag. De 120Hz en VRR werken gewoon, maar in het algemeen kun je stellen het verschil tussen de TV's direct en onmiddelijk met het blote oog ziet. De CX is in deze schermmaat (77") dan ook evenwel een heel stuk duurder. Koop de XH90 als je de schermmaat het belangrijkste vindt, de CX als je het mooiste beeld en beste spelpretsaties wilt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:19
HDMI 2.1 is niet perse nodig voor de PS5. Waar is HDMI 2.1 (o.a.) wel voor nodig?
- Gamen op 4K @ 120fps
- VRR (variabel refresh rate)
- eARC

Van die 3 is VRR wat mij betreft het belangrijkst. Dit zorgt ervoor dat de tv zijn refreshrate aanpast aan de refreshrate die het apparaat (kan PS5 zijn) aan je tv doorgeeft. Dit zorgt voor goede frametimes en daardoor geen stotterend beeld. Sterker nog, zonder VRR is 120fps niet te doen. De PS5 en XSX hebben volgens mij nog geen grote game die steady @ 120fps draait (buiten wat sidescrollers om wellicht). En dat is dan vaak ook nog op 1080p, laat staan op 4K. Als een game tussen de 60 en 120fps schommelt zonder VRR dan zorgt dan bij een TV met vaste refreshrate voor slechte frametimes, dus stotterend beeld, ook al is de framerate dik boven de 60.

VRR werkt nog niet op de PS5.

4K 120fps is echt een illusie voor Triple A games. 4K60 is al zwaar genoeg voor de PS5 en XSX en we mogen blij zijn dat dat de norm gaat worden. Je ziet nu al dat ontwikkelaars vaak kiezen om resolutie af te schalen voor 60fps gameplay (1440p-1800p). Daar heb je geen HDMI 2.1 voor nodig. Je gaat echt geen verschil merken in graphics tussen een CX en een XH90. De CX geeft wel een mooier beeld, omdat het gewoon een betere techniek is dan de XH90. Maar dat staat los van de graphics van een game.

[Voor 22% gewijzigd door Hulleman op 16-03-2021 11:36]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• dhr.vogelzang
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-07-2022
Ik ben op zoek naar een 55 inch TV met een budget van circa 800-900 euro en overweeg deze TV aan te schaffen. Raden jullie deze TV, in dit budget, aan?

Ik ga de TV vooral gebruiken voor voetbal, Netflix en PS5 (eens in de week, niet vaak).

Zelf al bekeken:

LG 55NANO866NA
LG 49SM9000PLA (deze heb ik mijn ouders ruim een jaar geleden cadeau gegeven, best tevreden alhoewel ik de zwart tonen tegen vind vallen)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:45
Het VA-paneel van de XH90 zal betere zwartprestaties geven dan de IPS-panelen van LG. Kun je er voetbal, Netflix en PS5 mee kijken? Natuurlijk. Deze TV is prima voor iemand die een goede LCD wil met Android als besturingssysteem en de geavanceerde spelfuncties zoals HDMI2.1 en VRR niet persé nodig heeft.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee