Toon posts:

Windows boot niet (Zie foto)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Raging_Banana
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-01-2022
Goedeavond Tweakers,

Ik heb een bijzonder probleem waar ik zelf nog niet eerder van heb gehoord.
Als ik mijn pc opstart krijg het ik volgende scherm te zien.

Op het internet kan ik er niks over vinden.

Wat ik kan doen om het probleem te omzeilen is het volgende
Als de pc opstart op F12 drukken en vervolgens op de schijf drukken waar windows op geïnstalleerd staat.
Vervolgens boot windows gewoon zoals het hoort en kan ik de pc gebruiken. Waar het precies fout gaat als ik niks doe en de pc zijn gang laat gaan is voor mij onduidelijk. Er is voldoende resterende geheugen dit is 12.3gb.

Nog een probleem wat misschien met elkaar heeft te maken
Als ik de pc afsluit begint windows zijn update te installeren. Vervolgens als de pc weer aan staat via de bovenstaande manier. Geeft windows aan dat de updates niet kunnen worden geïnstalleerd. Vervolgens worden de updates ongedaan gemaakt. Daarna als ik de pc afsluit gaat windows weer proberen dezelfde update te installeren. Dit cirkeltje blijft rondgaan.

Is er een oplossing voor dit probleem?
Kan dit probleem worden opgelost of is het beter om windows opnieuw te installeren?
Kan het zo zijn dat het 1ste probleem het 2de probleem beinvloed?

Windows versie
Windows 10

Beste antwoord (via Raging_Banana op 14-03-2021 22:36)

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:15
Als hij wel gewoon opstart met F12 ligt het dus niet aan Windows en het bijbehorende boot device. De bios start blijkbaar standaard van een ander device met hogere boot priotiteit.

Zoals anderen al aangaven, alle onnodige USB loshalen en Cd/dvd uit de speler.

Je kunt ook de bios aanpassen zodat de hdd met Windows de hoogste prioriteit krijgt. Herinstallatie zonder meer gaat zonder niet werken mijn inziens.

Alle reacties

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 19:12

me1299

$ondertitel

Heb je er geen Linux usb stick inzitten waar hij van probeert te booten?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:17
me1299 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:28:
Heb je er geen Linux usb stick inzitten waar hij van probeert te booten?
Dit, en anders software van de fabrikant die een alternatieve bootloader heeft? Grub is een bootloader die niet bij Windows hoort in elk geval.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
Dit is een melding die je krijgt als je Linux probeert op te starten van een ontbrekende software RAID array. Heeft weinig met windows te maken.

[Voor 4% gewijzigd door johnkeates op 14-03-2021 21:32]

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-12-2021
Wat hierboven aangegeven wordt.

Indien je geen Linux (dual boot) of iets in die trend heb is dit vaak op te lossen door in Windows te kiezen voor "Change advanced startup options" en dan te kiezen voor "Startup repair". Als het goed is wordt dan de grub bootloader verwijderd en gewoon weer de standaard Windows bootloader gebruikt.

Zie hiervoor ook:
https://www.tenforums.com...options-windows-10-a.html

• Raging_Banana
Start up repair werkt niet. Op deze pc is nog nooit iets gedaan met linux. Het moederbord betreft een Gigabyte aorus b450. De bootloader is ook nog nooit iets mee gedaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:15
Als hij wel gewoon opstart met F12 ligt het dus niet aan Windows en het bijbehorende boot device. De bios start blijkbaar standaard van een ander device met hogere boot priotiteit.

Zoals anderen al aangaven, alle onnodige USB loshalen en Cd/dvd uit de speler.

Je kunt ook de bios aanpassen zodat de hdd met Windows de hoogste prioriteit krijgt. Herinstallatie zonder meer gaat zonder niet werken mijn inziens.

• Raging_Banana
De boot volgorde dat is het de verkeerde schijf had prioriteit. Niet eerder aangedacht. Probleem is nu opgelost. Bedankt allemaal
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee