Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-03 21:13
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Dochterlief gaat naar verwachting in september naar het HBO en heeft een laptop nodig. Daar mag best wel wat spelletjes op gespeeld worden, maar mijn prioriteit is dat de batterij voor schoolgebruik het zeker 8 uur volhoud. Ze wil zelf graag een 15,6 inch scherm.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Windows 10, Office, maar ook games zoals Valorant.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Minder is beter, maar 800 mag wel. 1000 doet ook nog wel mee, maar dan wil ik kunnen zien waar dat geld zit.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ja, school. accuduur is daarmee het belangrijkst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik zou graag een laptop hebben, waarbij de accu vervangen kan worden op het moment dat daar niet meer de dag mee gehaald kan worden. Daarnaast zou 8Gb RAM in eerste instantie voldoende moeten zijn, maar mocht over 3 jaar 16Gb meer gangbaar zijn wil ik de ruimte hebben om uit te kunnen breiden. 2e videokaart naast een zuinige onboard kaart is wenselijk, maar geen prioriteit.

Veel specs van fabrikanten geven de illusie dat 8 uur per dag op batterij gehaald zou moeten worden, maar ik voel meer voor feitelijke ervaringen dan optimale omstandigheden.

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 09:32
Je zou ook de Macbook air M1 kunnen overwegen. Voor studie en accuduur een hele fijne optie. Uitbreiden kun je niet, maar is ook niet echt nodig.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-05 15:10

NickvB

Web/App Developer

Ik studeer zelf HBO. vrijwel overal heb je wel stopcontacten, zo-niet hoelang denk je zonder oplader te zitten? Een college duurt geen 8 uur neem ik aan, mocht het ene lokaal zonder stopcontacten zitten, kun je hem vaak wel in het volgende leslokaal inpluggen.

Mijn advies is kijk in hoeverre die 8 uur echt nodig is, ik verwacht dat je het met een moderne laptop die 4-6 haalt al ruim voldoende zit. Hangt ook een beetje van de onderwijsvoorziening af.

Wat ga je voor studietoepassingen doen, alleen office? 16GB ram zie je tegenwoordig wel veel terug, als je het al overweegt zou ik het gelijk doen, is je laptop gelijk futureproof de komende jaren. Later een specifieke geheugenmodule bijkopen kan ook best prijzig zijn, houdt daar rekening mee in je overweging.

De HP Envy x360 zou je kunnen overwegen. De accu haalt 6.5u volgens review. Ryzen Graphics zijn voor lichte games prima. De bouwkwaliteit voor studie/reizen top met aluminium maar alsnog vrij licht.

Ik weet niet of je Valorant op hoge of lage graphics wilt spelen maar Ryzen zou ik aanbevelen al vind je op medium/lage settings prima. Heeft veel snelheid in huis maar is ook erg zuinig. Scheelt gelijk een extra grafische kaart en dus budget.

[ Voor 25% gewijzigd door NickvB op 11-05-2021 11:04 . Reden: Extra toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:40
honey schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:20:
Je zou ook de Macbook air M1 kunnen overwegen. Voor studie en accuduur een hele fijne optie. Uitbreiden kun je niet, maar is ook niet echt nodig.
Dat is een beroerde keuze met het oog op gaming ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:33:
[...]

Dat is een beroerde keuze met het oog op gaming ;)
Klopt, maar gamen is niet zijn belangrijkste prioriteit.

Verder vind ik laptops ook weinig geschikt om mee te gamen, tenzij je simpele spelletjes wilt doen. Ik zou een goede laptop kopen voor studie etc. Als je een goede redelijke gamelaptop wilt kopen, is hij meteen niet meer licht etc.

Als gamen belangrijk is, dan zou ik een PC kopen naast een laptop. Goedkoper, beter, sneller. Hoewel in deze tijd natuurlijk alles even duur is, maar volgend jaar zijn er vast betere prijzen en kun je nu al gaan sparen.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
honey schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:39:
[...]

Klopt, maar gamen is niet zijn belangrijkste prioriteit.

Verder vind ik laptops ook weinig geschikt om mee te gamen, tenzij je simpele spelletjes wilt doen. Ik zou een goede laptop kopen voor studie etc. Als je een goede redelijke gamelaptop wilt kopen, is hij meteen niet meer licht etc.

Als gamen belangrijk is, dan zou ik een PC kopen naast een laptop. Goedkoper, beter, sneller. Hoewel in deze tijd natuurlijk alles even duur is, maar volgend jaar zijn er vast betere prijzen en kun je nu al gaan sparen.
Voor games zoals Valorant heb je echt geen NASA PC nodig. In de huidige PC-componenten gekte is een laptop overigens helemaal geen verkeerde keuze qua prijs daar laptops qua prijzen amper zijn gestegen en PC-componenten inmiddels 2 tot 3 keer over de kop gaan.

Daarnaast kan je met een Macbook denk ik ook niet de batterij vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-06 13:33
Lenovo Ideapad 5 bijvoorbeeld: pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ00GYMH) Betaalbaar, goede accuduur en spelletje gaat ook nog lukken.

Valorant draait prima op een ryzen 4800u: https://www.reddit.com/r/...yzen_7_4800u_vega_8_igpu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Na even gezocht te hebben raad ik deze aan:

pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 15IMH05 (82AB002WMH)

Lekker licht van gewicht, een dedicated GPU, en toch een prima accuduur wat ook blijkt uit de reviews die je online kunt vinden en ook in de review hier op Tweakers. Ook mooi meegenomen dat de laptop al 16GB heeft. Die upgrade hoef je dus nooit meer te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 12-05-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Christiaan676 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:59:
Lenovo Ideapad 5 bijvoorbeeld: pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ00GYMH) Betaalbaar, goede accuduur en spelletje gaat ook nog lukken.

Valorant draait prima op een ryzen 4800u: https://www.reddit.com/r/...yzen_7_4800u_vega_8_igpu/
Dit is ook een mooie optie inderdaad. Als je 200 in eigen zak wilt houden kun je hiervoor gaan en toch nog Valorant op goede settings spelen. De Nvidia 1650 dedicated gpu is echter wel veel krachtiger, maar daar betaal je dan ook wel wat voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:02:

Lekker licht van gewicht, een dedicated GPU, en toch een prima accuduur wat ook blijkt uit de reviews die je online kunt vinden en ook in de review hier op Tweakers. Ook mooi meegenomen dat de laptop al 16GB heeft. Die upgrade hoef je dus nooit meer te doen.
Ik denk dat de Yoga 7 op dit moment de beste keuze is als je geen MacBook wil. Het geluid van de ventilator is wel jammer. Wel vind ik het altijd spannend of je een goed scherm krijgt. Dat lijkt willekeur bij veel merken. Apple heeft altijd een constante kwaliteit.

Ik vraag me af of deze laptop ook last heeft van Display Lottery? Weet iemand dat?

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:02:

Sorry, maar 1000 euro voor een laptop met een i5 en gtx 1650 videokaart vind ik niet echt veel waar voor je geld.

Je kunt voor 1000 euro ook een laptop met een rtx 2060 of gtx 1660 ti kopen:
pricewatch: MSI GL65 Leopard 10SDR-416NL Leopard
pricewatch: HP Omen 15-ek0115nd

Feit blijft dat voor een spel als valorant helemaal geen dikke videokaart nodig is, en hij ook goed af is met een gtx 1650 in een laptop van 700 euro:

pricewatch: Lenovo IdeaPad Gaming 3 15ARH05 (82EY00SHMH)

Accuduur is dan wel een dingetje...Anders gewoon voor de genoemde Omen laptop gaan, die heeft ook een accu van 70 wh.

[ Voor 17% gewijzigd door DeArmeStudent op 13-05-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-06 13:38
DeArmeStudent schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 15:57:
[...]

Sorry, maar 1000 euro voor een laptop met een i5 en gtx 1650 videokaart vind ik niet echt veel waar voor je geld.

Je kunt voor 1000 euro ook een laptop met een rtx 2060 of gtx 1660 ti kopen:
pricewatch: MSI GL65 Leopard 10SDR-416NL Leopard
pricewatch: HP Omen 15-ek0115nd

Feit blijft dat voor een spel als valorant helemaal geen dikke videokaart nodig is, en hij ook goed af is met een gtx 1650 in een laptop van 700 euro:

pricewatch: Lenovo IdeaPad Gaming 3 15ARH05 (82EY00SHMH)

Accuduur is dan wel een dingetje...wellicht is deze laptop met een 80 wh accucapaciteit nog het beste compromis:
pricewatch: Lenovo Legion 5 15ARH05 (82B5008FMH)

Anders gewoon voor de genoemde Omen laptop gaa, die heeft ook een accu van 70 wh.
Eens 1000e uit geven lijkt mij niet nodig.
Valorant kan je ook gewoon op de iGPU spelen
Met 60fps
https://steelseries.com/b...c-system-requirements-187

Een dedicated GPU is een stroom vreter en maakt de laptop vaak dikker ( met name game laptops)

Ik zou voor de een Lenovo Yoga 7 Slim gaan maar dan zonder dedicated gpu.
Via Lenovo website kopen icm 25% studenten korting en je bent dan 750e kwijt.
Prima laptop, goede batterij en niet zwaar of dik om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
frankyfn126 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:13:
[...]

Eens 1000e uit geven lijkt mij niet nodig.
Valorant kan je ook gewoon op de iGPU spelen
Met 60fps
https://steelseries.com/b...c-system-requirements-187

Een dedicated GPU is een stroom vreter en maakt de laptop vaak dikker ( met name game laptops)

Ik zou voor de een Lenovo Yoga 7 Slim gaan maar dan zonder dedicated gpu.
Via Lenovo website kopen icm 25% studenten korting en je bent dan 750e kwijt.
Prima laptop, goede batterij en niet zwaar of dik om mee te nemen.
En toch presteert deze Lenovo Yoga Slim 7 met 1650 prima qua accuduur. Daarom dat ik specifiek deze laptop heb aangeraden en niet één met een zwaardere gpu zoals een 2060.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-03 21:13
Thanx allen! Mijn initiele post en vraag was inmiddels al 2 maanden oud. Ik heb inmiddels 6 weken geleden deze gekocht:
https://www.megekko.nl/pr...D-Ryzen-7-4700U-14-laptop

Dochterlief is heel blij met het ding en waar deze in theorie 14 uur op de batterij zou moeten doen is dit in de praktijk ~9 uur. Mooi ontwerp, lekker ligt en de IGP is meer dan voldoende voor wat ze wil.

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam!2
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-05-2021

*knip* Referall link

[ Voor 96% gewijzigd door rens-br op 22-05-2021 20:47 ]

Pagina: 1