Toon posts:

Bad in slaapkamer hoe ventilatie/afzuiging realiseren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:44
Voor onze nieuwbouwwoning hebben we aansluitingen laten aanleggen voor een bad in de slaapkamer. Echter kan de aannemer geen extra ventilatie/afzuiging aanbieden op die locatie, waarschijnlijk omdat het projectbouw is.

De situatie is als volgt, het bad komt in de nis rechts.

Mijn vraag, zou het voldoende zijn om de twee ramen open te zetten tijdens het badderen? Ik denk zelf van niet, vanwege de koude lucht die in de koude seizoenen binnenkomt, waardoor het vocht minder goed afgevoerd wordt. Daarnaast is het niet relaxed om in bad te zitten met twee open ramen.

Is er nog een andere oplossing naast een gat boren in de gevel om naar buiten af te zuigen? Ik dacht zelf aan een slimme elektronische ontvochtiger die je aanzet tijdens het bad en instelt op een acceptabele luchtvochtigheid. Zoiets: https://www.coolblue.nl/p...an-air-optima-ca-704.html

Uiteindelijk zouden we ook wel een split-airco willen op de slaapkamer. Wellicht is dat ook voldoende om de lucht van het vocht te ontdoen?

Weet iemand hier iets zinnigs over te vertellen? :)

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:42
En een verlaagd plafond in de wc maken en de afzuig daar vandaan splitsen? Maar houd ook rekening met dat je ofwel roosters in je slaapkamer hebt (cventilatie) of aanvoer ventielen (dventilatie) hierdoor wordt je hele balans (ook bij c ventilatie) verstoord. Bezint eer ge begint (ook aan het bad op je slaapkamer, al snap ik het wel, tis er een mooi nisje voor)

• Supreme
Sammy_tukker schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:02:
En een verlaagd plafond in de wc maken en de afzuig daar vandaan splitsen? Maar houd ook rekening met dat je ofwel roosters in je slaapkamer hebt (cventilatie) of aanvoer ventielen (dventilatie) hierdoor wordt je hele balans (ook bij c ventilatie) verstoord. Bezint eer ge begint (ook aan het bad op je slaapkamer, al snap ik het wel, tis er een mooi nisje voor)
Vergeten te zeggen dat het inderdaad C ventilatie is, met roosters boven de ramen. Er is dus geen ventiel aanwezig in die kamer. We gingen er vanuit dat ramen open voldoende was. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn door de koude lucht die binnen stroomt. Vocht wordt beter afgevoerd bij een warme temperatuur.

Ik zet m'n hoop op zo'n apparaat. Anders wordt het toch een externe afzuiging in de gevel maken vrees ik.
Iets op het huidige MV-systeem aansluiten doet waarschijnlijk de garantie vervallen.

[Voor 23% gewijzigd door Supreme op 14-03-2021 21:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Titel aangepast :)

Ah wou net vragen of er roosters boven de ramen zitten. Dan zou je op eigen kosten een aanpassing moeten maken, maar kijk anders even of de huidige installateur wat kan betekenen als je dit voorstelt.

Tweakers Discord

• Supreme
tweakduke schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:08:
Titel aangepast :)

Ah wou net vragen of er roosters boven de ramen zitten. Dan zou je op eigen kosten een aanpassing moeten maken, maar kijk anders even of de huidige installateur wat kan betekenen als je dit voorstelt.
Tijdens de bouw gaan ze niks meer aanpassen. Een heel stugge aannemer(geen uitzondering bij projectbouw volgens mij). Alles wordt nu gebouwd zoals op de ondertekende stukken.

Dus het moet sowieso een oplossing na oplevering worden.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Supreme schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:21:
[...]

Tijdens de bouw gaan ze niks meer aanpassen. Een heel stugge aannemer(geen uitzondering bij projectbouw volgens mij). Alles wordt nu gebouwd zoals op de ondertekende stukken.

Dus het moet sowieso een oplossing na oplevering worden.
Als de stukken ondertekend zijn dan wordt aanpassen lastig.

Dan wordt het kijken wat kan na de oplevering, dat zou ik eerst uitzoeken. Immers als de bouw is opgeleverd is dan zaken aanpassen minder ingrijpend dan als jezelf aan de afwerking bent begonnen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00
Een bad op een kamer van krap 16m2?

Tja, net als een badkamer is het beste om warme lucht uit de woning aan te zuigen en vervolgens naar buiten te zuigen. Lucht van buiten halen zorgt voor condensatie en op termijn mogelijk schimmel.

Aan de andere kant is de ruimte wel flink wat m2 vergeleken met een gewone badkamer. Je hebt dus 2 opties:
• niets doen, roosters dicht bij badderen, roosters open daarna
• afzuiging met muurdoorvoer naar buiten, roosters dicht bij badderen, zorgen voor voldoende luchtaanvoer onder kamerdeur

Je kunt in eerste instantie voor optie 1 gaan en de luchtvochtigheid monitoren.

• Supreme
Rukapul schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:31:
Een bad op een kamer van krap 16m2?

Tja, net als een badkamer is het beste om warme lucht uit de woning aan te zuigen en vervolgens naar buiten te zuigen. Lucht van buiten halen zorgt voor condensatie en op termijn mogelijk schimmel.

Aan de andere kant is de ruimte wel flink wat m2 vergeleken met een gewone badkamer. Je hebt dus 2 opties:
• niets doen, roosters dicht bij badderen, roosters open daarna
• afzuiging met muurdoorvoer naar buiten, roosters dicht bij badderen, zorgen voor voldoende luchtaanvoer onder kamerdeur

Je kunt in eerste instantie voor optie 1 gaan en de luchtvochtigheid monitoren.
En zou zo'n luchtontvochtiger dan nog toegevoegde waarde hebben? Of is dat voor een ander doeleind (Ik heb de fabrikant al geïnformeerd, maar die zal waarschijnlijk zijn product adviseren ongeacht het doel :P)

Een matras doet het namelijk ook niet heel goed als die vochtiger dan normaal wordt lijkt me.

[Voor 4% gewijzigd door Supreme op 14-03-2021 21:41]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:40
Ik zou persoonlijk voor zo'n ventilator gaan die afwisselend lucht van buiten haalt en naar buiten afvoert.

https://www.ventilatielan...pthix5ZH-TYhoCigYQAvD_BwE

Zo iets. Geen idee of deze specifieke unit goed is overigens, zijn verschillende merken die dit maken.

Anders die van de WC doorlussen. Moet je alleen ook nog een schakelaar hebben om de afzuiging te verhogen bij in bad gaan denk ik?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Anoniem: 224360

Hoe vaak ga je per week daar badderen? En gaat dat echt problemen opleveren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 22:16
Supreme schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:40:
[...]

En zou zo'n luchtontvochtiger dan nog toegevoegde waarde hebben?
Ik heb zo’n vergelijkbaar ding om luchtvochtigheid te beperken na koken (heb een recirculatie afzuigsysteem in keuken). Ding werkt prima, maar heeft wel tijd nodig. Als je in bad zit en je zet hem aan, merk je er niets van (in zo’n tijdsbestek onttrekt hij nagenoeg niks). Exacte getallen kun je opzoeken/uitrekenen, maar denk eerder aan zoiets: als je van 9-9:30 ‘s ochtends een warm bad neemt, en dan dat ding aan zet, dan heb je om 18u ‘s avonds wellicht het extra vocht weer onttrokken. De eerste uren na je bad (waarin je je b.v. aankleed in de ochtend, of juist in slaap valt ‘s avonds?) zal het enorm vochtig en plakkerig zijn. Ik zou dit zelf dan ook nooit als oplossing zien.

[Voor 4% gewijzigd door JDillinger op 14-03-2021 22:21]

• Supreme
Anoniem: 224360 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:10:
Hoe vaak ga je per week daar badderen? En gaat dat echt problemen opleveren?
1-3 keer peer week denk ik, max een halfuurtje.

Ik denk dat ik het maar gewoon moet aankijken in eerste instantie. Het is een best wel grote ruimte dus misschien valt het mee.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:33
Supreme schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:56:Echter kan de aannemer geen extra ventilatie/afzuiging aanbieden op die locatie, waarschijnlijk omdat het projectbouw is.
Je zou met de uitvoerder kunnen praten over een oplossing. Die kunnen vaak veel meer dan de aannemer (die doet alles volgens het boekje).

Ik heb zelf ook de fout gemaakt door met de aannemer dingen proberen te regelen. Uiteindelijk heb ik dingen voor elkaar gekregen via de uitvoerder waar de aannemer op zei dat het niet mogelijk was. Helaas kwam ik daar veel te laat in het traject pas achter dat de uitvoerder veel meer kon dus hebben we sommige wensen moeten laten vallen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:52
Supreme schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:40:
[...]

En zou zo'n luchtontvochtiger dan nog toegevoegde waarde hebben? Of is dat voor een ander doeleind (Ik heb de fabrikant al geïnformeerd, maar die zal waarschijnlijk zijn product adviseren ongeacht het doel :P)

Een matras doet het namelijk ook niet heel goed als die vochtiger dan normaal wordt lijkt me.
Een luchtontvochtiger zal geen wereldoplossing zijn: die hebben een beperkte capaciteit. Ik heb er eentje staan (in een niet vergelijkbare situatie) en die trekt bij een graad of 6-10 celcius de RLV maximaal 15% naar beneden (bij hogere temperaturen schijnt ontvochtigen een stuk makkelijker te gaan). En het duurt erg lang (als je een huis tuin en keuken ontvochtiger hebt die ongeveer 200 watt gebruikt en op basis van condensatie werkt).
Bovendien is voorkomen beter dan genezen dus ventileren zou ik mee beginnen :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee