Toon posts:

eerste zelfbouw home PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bushkangooroo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-09-2022
Goedenavond allemaal,

Graag wou ik mijn pc voor de eerste keer zelf samenstellen en bouwen.
Een volledige leek zijnde,zie ik ondertussen door de bomen het bos niet meer.
Teveel mogelijkheden..

Mbt tot het bouwen zelf,heb ik reeds menig videoclip gezien,hoe dit in zijn werk gaat.

Ik ben in het bezit van win 10 home 32 bit,en het is de bedoeling de pc te gebruiken voor de gewone alledaagse dingen.
Er zullen geen games op gespeeld worden, noch zal de pc overclockt worden.
Monitor,muis en toetsenbord zijn reeds voorhanden,dus moet ik deze zaken niet aankopen.

Ik dacht aan een systeem dat tussen de 500 en 700 euro zou mogen kosten.

Mijn huidige pc is bijna 15 aar oud en dus dringend aan vernieuwing toe,er worden geen onderdelen van de huidige pc in de nieuwe geplaatst...dus echt from scratch...

Mijn huidige samenstelling zou er als volgt uitzien,deze werd gemaakt op pcpartpicker..

CPU: Intel Core i5-10400 2.9 GHz 6-Core Processor

Motherboard: Gigabyte B460 HD3 ATX LGA1200 Motherboard

Memory: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 CL16 Memory

Storage: Samsung 970 Evo 500 GB M.2-2280 NVME Solid State Drive
Storage: Western Digital Caviar Blue 1 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive

Case: Corsair 275R Airflow ATX Mid Tower Case

Power Supply: Corsair TXM Gold 550 W 80+ Gold Certified Semi-modular ATX Power Supply

Total: €644.39

Omdat de pc in de woonkamer staat,zou ik eerder opteren voor een stille pc

Indien iemand deze samenstelling zou kunnen nakijken en bijsturen waar nodig,zou ik dit ten zeerste waarderen,bovendien lijkt het me ook belangrijk te zijn om de pc in de toekomst te kunnen upgraden indien nodig zonder al te grote ingrepen.

bedankt voor de moeite

Beste antwoord (via bushkangooroo op 17-03-2021 15:25)

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-05 23:38
- Als je nu een geldige retail licentie hebt voor Windows 10, dan kun je die hergebruiken op de nieuwe machine. De licentie is namelijk voor Windows 10, en niet voor een bepaalde architectuur (32 of 64 bits). Wellicht ten overvloede: je wilt wel opletten dat je een 64 bits installatie doet en geen 32 bits.

- Je wilt bij een nieuwe machine sowieso het liefst een schone installatie doen. De harddisk met lopende Windows installatie overzetten naar totaal nieuwe hardware zou theoretisch moeten werken, maar is een gegarandeerd recept voor rare problemen. (Ik vergelijk het altijd met een stoel vervangen terwijl je erop zit. Technisch misschien mogelijk, maar het wordt een hoofdpijnklus.)

- Vuistregel: meer RAM is beter :) 8 GB is krap aan genoeg voor Windows 10 en eenvoudig, niet al te veeleisend gebruik. Maar het wordt al heel snel te weinig. Beetje serieus browsen in Chrome en het is al niet leuk meer. 16 GB is gewoon meer lucht, en dat gaat al snel uitmaken als je net een keer wat meer programma's open hebt staan. Ik zou niemand nu nog een Windows PC met 8 GB aanraden.

32 GB (of meer) is overkill voor "huis- tuin- en keukengebruik" en wordt relevant als je zwaardere dingen doet, denk aan muziek produceren of video bewerken.

- De hoeveelheid RAM is niet zo interessant voor de CPU of GPU keuze, dan gaat het eerder over de snelheid van het ram. Martyw heeft in zijn lijstje bijvoorbeeld 2666 mhz RAM geselecteerd. Er is sneller RAM (bijv. 3200mhz), maar daarvoor heb je een "luxere" (= duurdere :) ) CPU nodig, dus Marty raakt een prima balans.

Modulair vs. niet-modulair maakt op zich geen verschil voor de kwaliteit, modulair betekent alleen maar dat je alleen de stroomkabeltjes die je nodig hebt hoeft aansluiten. En daar wordt je kast van binnen mooier en leger van, en het helpt ook voor de air-flow als je zware prestaties gaat forceren. Bij een niet-modulaire hangt er zo'n dradenbosje aan waarvan je de helft niet gebruikt. Dus ja, modulair is in principe beter/mooier, maar bij dit budget en deze doelstelling zou ik niet "los gaan" op de voeding want je haalt het er niet uit. En gewoon het veilige gemiddelde aanhouden en de suggestie van Marty overnemen.

[Voor 8% gewijzigd door Kilomeester op 15-03-2021 23:49]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:17
Met 32 bit Windows is maar 4 van de 16GB werkgeheugen bruikbaar en 3200 MT/s ram gaat op een B460 bord met i5 nooit sneller lopen dan 2666.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:48
Wat bedoel je met de toekomstige upgrades? Wil je evt. over een jaar of vijf een nieuwer moederbord/CPU - of heb je andere plannen? Ook is je kast behoorlijk groot, dat kan stukken kleiner, bijvoorbeeld met een mini ITX build. Een CPU koeler kan je systeem wat stiller maken
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1MoederbordenASRock B460M-ITX/ac€ 89,90€ 89,90
1BehuizingenNZXT H210 Zwart€ 87,29€ 87,29
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 24,10€ 24,10
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 93,89€ 93,89
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 54,99€ 54,99
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 111,25€ 111,25
Totaal€ 616,42

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:24
Martyw’s lijstje ziet er erg goed uit, enige puntje is denk ik de voeding. Als je vanplan bent weer ~10jaar met dit systeem te doen is het het wel waard om in een wat kwalitatief betere voeding te investeren zoals: pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Ook zoals Uszka aangeeft kan windows 10 32bit maar maximaal 4gb gebruiken. Je zal dus moeten kijken naar een windows 10 64bit licentie. Om wat meer budget vrij te maken zou je ook kunnen kijken naar een andere kast zoals: pricewatch: Fractal Design Focus G Mini en met het overige budget een windows 10 64bit licentie halen.

• Kilomeester
Fusi0nking schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:47:Ook zoals Uszka aangeeft kan windows 10 32bit maar maximaal 4gb gebruiken. Je zal dus moeten kijken naar een windows 10 64bit licentie.
Correct me if I'm wrong, maar een Windows 10 licentie is toch gewoon geldig voor zowel 32 als 64 bits installaties?

• Fusi0nking
@Kilomeester
Windows 10 32 bit en 64bit zijn 2 verschillende licenties. Microsoft is ook gestopt met het verkoop van de 32 bit versie En na versie 2004 zal microsoft ook stoppen met het supporten van de 32bit versie.
nieuws: Microsoft stopt met 32bit-versie van Windows 10 voor oem's
Voor de 64bit versie is een 64bit licentie vereist helaas.
Met een beetje onderzoek hoeft een (legale retail) licentie ook niet te duur te zijn: https://nl.hardware.info/...uro-hoe-kan-dat-a-mag-dat
N.V.T

[Voor 17% gewijzigd door Fusi0nking op 15-03-2021 08:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kilomeester
Als ik google vind ik toch vrij veel posts die zeggen dat Windows keys architecture independent zijn en dat je gewoon je 32 bits key ook voor 64 bits kunt gebruiken. Weet je het zeker?

Hier zijn er twee:
answers.microsoft.com

www.windowscentral.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fusi0nking
@Kilomeester wat ben ik weer lekker bezig 8)7 , bij een schone installatie kan gewoon de code gebruikt worden inderdaad. |:(

• Bram22
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:44
Deze kast is misschien ook nog interessant: Fractal Design Define Nano S Zwart

• bushkangooroo
Bedankt allemaal voor de input,hiermee kan ik toch al aan de slag...

De aangehaalde verbeteringen neem ik zeker mee in mijn keuze.

Met betrekking tot het upgraden naar win 10 home 64 bit,kan ik dit gratis doen,mits een download van de 64 bit versie en dan opnieuw installeren.

Welk verschil zou dit maken,moest ik upgraden naar een 64 bit versie ?

een van de deelnemers zou 16 GB aan RAM-geheugen steken,ik dacht dat 16 GB van dit soort geheugen enkel nuttig is bij een I7-CPU of wanneer men een redelijk zware videokaart heeft.
Dit is bij mij niet het geval.

wat betreft de voeding,werd me aangeraden,er een te nemen met een 80 + gold vermelding.
Kunnen julie je hier in vinden en ten tweede opteer ik dan liever voor een modulaire of niet-modulaire ?

bedankt allemaal voor de hulp

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Kilomeester
- Als je nu een geldige retail licentie hebt voor Windows 10, dan kun je die hergebruiken op de nieuwe machine. De licentie is namelijk voor Windows 10, en niet voor een bepaalde architectuur (32 of 64 bits). Wellicht ten overvloede: je wilt wel opletten dat je een 64 bits installatie doet en geen 32 bits.

- Je wilt bij een nieuwe machine sowieso het liefst een schone installatie doen. De harddisk met lopende Windows installatie overzetten naar totaal nieuwe hardware zou theoretisch moeten werken, maar is een gegarandeerd recept voor rare problemen. (Ik vergelijk het altijd met een stoel vervangen terwijl je erop zit. Technisch misschien mogelijk, maar het wordt een hoofdpijnklus.)

- Vuistregel: meer RAM is beter :) 8 GB is krap aan genoeg voor Windows 10 en eenvoudig, niet al te veeleisend gebruik. Maar het wordt al heel snel te weinig. Beetje serieus browsen in Chrome en het is al niet leuk meer. 16 GB is gewoon meer lucht, en dat gaat al snel uitmaken als je net een keer wat meer programma's open hebt staan. Ik zou niemand nu nog een Windows PC met 8 GB aanraden.

32 GB (of meer) is overkill voor "huis- tuin- en keukengebruik" en wordt relevant als je zwaardere dingen doet, denk aan muziek produceren of video bewerken.

- De hoeveelheid RAM is niet zo interessant voor de CPU of GPU keuze, dan gaat het eerder over de snelheid van het ram. Martyw heeft in zijn lijstje bijvoorbeeld 2666 mhz RAM geselecteerd. Er is sneller RAM (bijv. 3200mhz), maar daarvoor heb je een "luxere" (= duurdere :) ) CPU nodig, dus Marty raakt een prima balans.

Modulair vs. niet-modulair maakt op zich geen verschil voor de kwaliteit, modulair betekent alleen maar dat je alleen de stroomkabeltjes die je nodig hebt hoeft aansluiten. En daar wordt je kast van binnen mooier en leger van, en het helpt ook voor de air-flow als je zware prestaties gaat forceren. Bij een niet-modulaire hangt er zo'n dradenbosje aan waarvan je de helft niet gebruikt. Dus ja, modulair is in principe beter/mooier, maar bij dit budget en deze doelstelling zou ik niet "los gaan" op de voeding want je haalt het er niet uit. En gewoon het veilige gemiddelde aanhouden en de suggestie van Marty overnemen.

[Voor 8% gewijzigd door Kilomeester op 15-03-2021 23:49]

• bushkangooroo
Bedankt,Kilomeester, voor de zéér uitgebreide uitleg.

Het is nu net hierom dat ik mij op deze site heb aangemeldt.
Het lijkt allemaal zo simpel,maar uiteindelijk blijkt het niet zo te zijn,zeker wanneer je niet thuis bent in deze materie.
Na het raadplegen van meerdere sites,waar erop werd gewezen,dat het samenstellen van een pc als LEEK,veel langer zal duren dan de effectieve bouw ervan,kan ik dit bevestigen.
Het evolueert dan ook allemaal zo snel.

Ik neem dan de raadgevingen zéér ter harte,en ben dankbaar voor iedere aangeboden hulp....

binnenkort zou ik dan ook graag mijn nieuwe composite aan jullie voorleggen,rekening houdend met jullie aanpassingen.

Ik wens iedereen te bedanken die mij verder op weg wou helpen... :) _/-\o_

• bushkangooroo
Hier dan een eventuele samenstelling voor de nieuwe PC.

CPU: Intel Core i3-10100 3.6 GHz Quad-Core Processor €119.90

Motherboard: Gigabyte B460 HD3 ATX LGA1200 Motherboard €106.95

Memory: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 CL16 Memory €101.89

Storage: Samsung 970 Evo 1 TB M.2-2280 NVME Solid State Drive €129.89

Case: Corsair 4000D Airflow ATX Mid Tower Case €89.95

Power Supply: Corsair CV 450 W 80+ Bronze Certified ATX Power Supply

Total: €597.58

Ik vermoed dat ik een beetje meer geld zal moeten uitgeven voor de voeding,maar ik leg het eerst aan jullie voor.

Bedankt voor het nazicht

• Kilomeester
Maar uiteindelijk stel je nu dus voor:
- nog steeds veel te snel (en te duur) 3200 mhz ram, ondanks de uitleg
- een langzamere processor, een duurder moederbord, ander RAM, een andere voeding en een andere SSD dan Martyw voorstelde, terwijl dat toch een mooie balans was

... en dan kies je mijn antwoord als beste, terwijl je dus blijkbaar nog allerlei vragen hebt... Raar.

Dank voor de complimenten hoor, maar ik weet niet precies waar het dan voor was :)

• Uszka
CV450 is idd net niks. Dan is pricewatch: Cooler Master MWE 450 White 230V - V2 al een stuk beter al zou ik er liever een lekker stille full range als pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W in stoppen.

3200MT/s ram is nutteloos want sneller dan 2666 gaat het nooit lopen met een i3 op B460.

Waarom ATX? Je hebt een grote behuizing nodig die vooral leeg is.

Het lijstje van martyw zit een veel betere balans in. Desnoods het geheugen naar pricewatch: Crucial BLS2K8G4D26BFSBK om nog wat te besparen.

Ik zal ook nog even een samenstelling erin gooien:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1MoederbordenASRock B460M-ITX/ac€ 89,90€ 89,90
1BehuizingenFractal Design Era ITX Carbon€ 108,61€ 108,61
1Geheugen internCrucial BLS2K8G4D26BFSBK€ 68,99€ 68,99
1VoedingenSilverstone SFX Series ST30SF V2.0€ 53,90€ 53,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 111,25€ 111,25
Totaal€ 587,65

Wil je de front USB-C gebruiken dan kan je eventueel naar pricewatch: ASRock H570M-ITX/ac als MB.

[Voor 3% gewijzigd door Uszka op 17-03-2021 16:02]

• bushkangooroo
Sorry als ik het allemaal niet meteen goed begrijp.
Zoals ik reeds aanhaalde,vind ik het geen gemakkelijke materie.

Ik probeer gewoonweg om ook iets te leren aan de hand van jullie bijdragen.

Als ik de pijl dan eens verkeerd schiet,bied ik mijn excuses aan.

Ik zal gebruik maken van het lijstje dat me werd gegeven door martyw,prijs zit goed en eerlijk gezegd wou ik ook een betere cpu.

bedankt

• Kilomeester
Ons heb je er niet mee hoor :) Van niemand hier hoef je je aan dat lijstje te houden.

Alleen het is meer voor jezelf wat onhandig... Als we een beetje zinvolle discussie willen hebben is het handiger als je aangeeft op basis waarvan je andere onderdelen overweegt dan een van de kenners adviseert - misschien heb je wel een prima punt :)

Plus, als je een antwoord als beste markeert is de kans kleiner dat er nog nieuwe mensen naar het forumtopic kijken, dus dat doe je best pas als je er ook helemaal uit bent...

Even goede vrienden verder hoor \o/

• bushkangooroo
begrepen !!

zal ook meer mijn best doen !!

ging er van uit dat door een kleine aanpassing,dit ook wel zou kunnen,niet dus...

Indien ik de I5 CPU gebruik zoals aangegeven,moet ik dan ook geen aparte videokaart inbouwen ?
Dacht dat de I5-CPU's geen GPU ondersteunen...

• Uszka
10400F heeft geen igpu. Alle in dit topic genoemde cpu's hebben wel een igpu dus ook de i5-10400.

[Voor 11% gewijzigd door Uszka op 17-03-2021 17:26]

• Kilomeester
... en nog even voor de volledigheid... iGPU betekent dus integrated GPU, oftewel er zit een GPU *in* de CPU ingebakken. Mensen denken wel eens dat dat op het moederbord zit (omdat daar ook de video-aansluitingen op zitten), maar die moederbord-video-aansluitingen doen niks als je een CPU hebt zonder iGPU (dan heb je een losse GPU kaart nodig).

De F achter het nummertje bij die intel 10400 (en z'n broertjes) geeft dus aan dat het een CPU *zonder* iGPU is, en dan moet je er dus inderdaad een videokaart naast zetten.

• bushkangooroo
ok...bedankt voor de bijkomende uitleg...

• bushkangooroo
wat is eigenlijk het verschil tussen een SSD M.2 (M) en M.2 (B+M) ?

betekent dit dat er op het mobo,2 keer een SSD kan geplaatst worden ?

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 03:06
bushkangooroo schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:19:
wat is eigenlijk het verschil tussen een SSD M.2 (M) en M.2 (B+M) ?

betekent dit dat er op het mobo,2 keer een SSD kan geplaatst worden ?
Ene is M2 SATA, andere is M2 NVME.
De M2 SATA heeft qua snelheid niet echt een voordeel tov 2.5" SATA SSD's buiten dan het er netter uit ziet (geen kabels).

• bushkangooroo
Ik heb de handleiding van de door martyw opgeven videokaart gedownload om al eens te kijken waar alles dient aangesloten te worden.

Hierbij een vraag,indien ik het aantal usb poorten dmv een hub vooraan wens uit te breiden,waar dien ik deze dan aan te sluiten ?
Zo te zien zijn er meerdere connectoren voorzien en ik weet nu niet welke ik daarvoor moet gebruiken.

Rechts op het mobo vind ik terug, USB 3_5_6 (USB 3.2 Gen1 Header) en onderaan ongeveer in het midden USB 3_4 en USB 5_6 beiden USB 2.0 Header.

Achteraan,als ik goed heb gelezen gebeurd dit met een PCIe kaart....maar daar heb ik er geen extra nodig

bedankt....

• bushkangooroo
graag wou ik deze bijkomend aansluiten..

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-06 11:18

Rannasha

aka "Species5618"

De kleine connector van je USB hub (waar je nog wat kleurrijke snoertjes ziet op de foto) gaat naar een van de USB2 headers op het moederbord. Deze stuurt de witte USB2 poorten op je hub aan. De grote connector prik je in de USB3 header die je blijkbaar rechts op het bord hebt gevonden. Deze header zal de blauwe USB3 poorten op je hub aansturen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Uszka
bushkangooroo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 23:30:
Ik heb de handleiding van de door martyw opgeven videokaart gedownload om al eens te kijken waar alles dient aangesloten te worden.
martyw heeft geen videokaart opgegeven. Waarschijnlijk bedoel je het moederbord maar dan heb je de verkeerde te pakken. Je hebt nu een handleiding van de B460M Pro4 AC welke niet in de aangegeven behuizing (NZXT H210) past.
Hierbij een vraag,indien ik het aantal usb poorten dmv een hub vooraan wens uit te breiden,waar dien ik deze dan aan te sluiten ?
Over die behuizing gesproken. Dit gaat niet mogelijk zijn zonder er zelf een 3,5" externe bay in te zagen.
Zo te zien zijn er meerdere connectoren voorzien en ik weet nu niet welke ik daarvoor moet gebruiken.

Rechts op het mobo vind ik terug, USB 3_5_6 (USB 3.2 Gen1 Header) en onderaan ongeveer in het midden USB 3_4 en USB 5_6 beiden USB 2.0 Header.
Met die uitbreidingskaart is het niet meer mogelijk de front USB3.0 van de behuizing aan te sluiten en dus te gebruiken. Je zult moeten kiezen. Of je neemt een behuizing met meer front usb aansluitingen.
Met beide B460 borden is het overigens niet mogelijk de front USB-C van de H210 aan te sluiten.

Maak eens even met Handleiding Pricewatch een lijst met welke onderdelen je exact hebt gekocht of wilt kopen want er komen steeds weer andere onderdelen langs. Nu weer een ander moederbord en een interne USB hub die niet in de behuizing passen.

[Voor 8% gewijzigd door Uszka op 19-03-2021 09:54]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:48
Voor het B460M-ITX/ac moederbord is No. 9 op de kaart een USB header voor twee USB 2.0 poorten, No. 15 is een USB 3.2 gen 1 header voor nogmaals 2 poorten.

Ik ben een beetje verdwaald in welke build je nu wilt, als de kast die je nu wilt niet voldoende extra poorten heeft kun je zoiets als de Delock 63993 in je kast bouwen (als er een beschikbare bay in zit), maar dan met twee USB 2.0 en twee USB 3.2 Gen 1 poorten, de 9 pins kabel sluit je op de USB 2.0 header op het moederbord aan, de 19 pins kabel op de USB 3.2 header

(tip: link bij een volgende post naar het product wat je op het oog hebt ;) )
(Update - USB is verwarrend, als ik het goed zie werkt een 3.2 Gen 1 header op het moederbord met deze USB 3.0 hub)

[Voor 20% gewijzigd door martyw op 19-03-2021 10:30]

• bushkangooroo
martyw schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:49:
Voor het B460M-ITX/ac moederbord is No. 9 op de kaart een USB header voor twee USB 2.0 poorten, No. 15 is een USB 3.2 gen 1 header voor nogmaals 2 poorten.

Ik ben een beetje verdwaald in welke build je nu wilt, als de kast die je nu wilt niet voldoende extra poorten heeft kun je zoiets als de Delock 63993 in je kast bouwen (als er een beschikbare bay in zit), maar dan met twee USB 2.0 en twee USB 3.2 Gen 1 poorten, de 9 pins kabel sluit je op de USB 2.0 header op het moederbord aan, de 19 pins kabel op de USB 3.2 header

(Update - USB is verwarrend, als ik het goed zie werkt een 3.2 Gen 1 header op het moederbord met deze USB 3.0 hub)
martyw schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:49:

Denk dat ik maar bij het originele concept dat ik gekregen heb, zal blijven,ik ga het me anders zelf onnodig moeilijk maken....

• Kilomeester
Ik weet niet waar je allerlei extra front-face USB poorten voor wilt gebruiken, maar dat zal vast niet zijn om er vier SSD drives op aan te sluiten die simultaan moeten stampen?

Meer iets als in... een printer, een muis, een keyboard, een webcam en een enkele usb drive... of zo?

Het makkelijkst is denk ik gewoon een leuk USB3-hubje erbij te halen. Dat gaat op elke USB3-poort werken, kun je later ook net zo makkelijk meenemen naar een laptopje of een andere computer, en hoef je niets aan de standaard setup te veranderen. Niet dat de inbouw nou zo veel om het lijf heeft, maar KISS :)

Sowieso zou het echt schelen als je elke keer dat je nieuwe onderdelen overweegt, even zo'n mooi lijstje met onderdelen plaatst. (Zoals Uszka al zei: Handleiding Pricewatch)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee