Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huorn
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-08-2024
Mijn vraag Kan ik een nieuw moederbord aanschaffen om mijn kabelproblemen op te lossen.

Wifi valt regelmatig uit, daarom gebruik ik voor al mijn pc internet een kabel. Kabel internet viel regelmatig uit.
Na lang geklaag in huis door meerdere huisgenoten heeft mijn huisbaas een nieuwe router aangevraagd bij ziggo. Toen die was geïnstalleerd was alles prima en na een week of twee viel mijn kabel internet weer weg.

Mijn huisbaas heeft met een apparaat gekeken of er een breuk in de kabel zit die onder de vloer ligt. Dat bleek het geval en hij heeft de stekker vervangen. Probleem verholpen dachten we. Hij stapt in de auto en ik haal mijn kabel uit mijn pc om het even achterlangs mijn bureau te leggen. Verbinding weer verbroken.
Telkens geeft het aan dat geen internet heeft met de router of het is een onbekend netwerk.

Momenteel heb ik een kabel lopen OVER (niet onder) de vloer naar de router die vanmiddag weer dezelfde error gaf. Ben dus bang dat hetzelfde gaat gebeuren met de kabel die al onder de vloer ligt. Nadat ik de kabel uit mijn pc heb gehaald en terug in heb gezet werkt het gelukkig weer.

Kan ik dit oplossen door een nieuw moederbord in de pc te zetten of gaat dat niet helpen?
We hebben sowieso te weinig internet voor het aantal gebruikers in dit huis.

Relevante software en hardware die ik gebruik
B350 gaming pro carbon moederbord. heeft 1 ethernet poort voor 1 gigabit. AMD Ryzen 7 2700X
Corsair Vengeance LPX
Windows 10, ESET Smart security

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voornamelijk geprobeerd: Adapter van ethernet in en uitschakelen. BIOS updaten.

Hopelijk kan iemand me helpen, moet nog van huis werken

[ Voor 0% gewijzigd door Huorn op 14-03-2021 19:41 . Reden: Niet duidelijkd dat het meerdere kabels zijn waar het probleem zich voordoet. ]

Beste antwoord (via Huorn op 15-03-2021 22:56)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Controleer eerst of het überhaupt aan jouw computer ligt, voordat je een ander moederbord gaat kopen. Bijvoorbeeld door iemand anders z'n computer of laptop aan te sluiten met de netwerkkabel die jij gebruikt.

Want eerst was het de router, toen de kabel, dus je weet totaal nog niet of het überhaupt aan jouw computer ligt.

[ Voor 20% gewijzigd door Hahn op 14-03-2021 18:21 ]

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Controleer eerst of het überhaupt aan jouw computer ligt, voordat je een ander moederbord gaat kopen. Bijvoorbeeld door iemand anders z'n computer of laptop aan te sluiten met de netwerkkabel die jij gebruikt.

Want eerst was het de router, toen de kabel, dus je weet totaal nog niet of het überhaupt aan jouw computer ligt.

[ Voor 20% gewijzigd door Hahn op 14-03-2021 18:21 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Het is simpeler en goedkoper om een los ethernetkaartje in je PC te steken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Meten is weten. En ethernet aansluitingen gaan niet zomaar kapot. De kans is nog steeds aanzienlijk dat het de kabel is.
Dus eerst met een ander apparaat testen zoals @Hahn terecht opmerkt.

Maak eens foto's van de kabel + beide connectoren. Als het kan zodanig dat de kleurvolgorde ook te zien is.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Intel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-03 16:56
Als er een kabelbreuk is los je dit toch niet op door nieuwe RJ45 connectors te monteren (tenzij de breuk echt in die connector zat). Als je de kabel uit de pc haalt en weer in de pc stopt werkt het weer? Dat zou betekenen dat de kabelbreuk niet onder de vloer zit, maar in het laatste stukje naar je netwerkkaart.

Heb je wel een verbinding van 1 Gigabit? Probeer eens of het op 100 Mb wel goed en stabiel werkt? Misschien is een ader van die netwerkkabel niet meer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huorn
Dag allen, dank voor de snelle reacties. Zoals ik had beschreven gebruikte ik twee verschillende kabels, een onder de vloer (kabel A) en een boven de vloer (kabel B ). Bij kabel B viel het internet weg zoals altijd gebeurt bij kabel A. Dus twee verschillende kabels die op dezelfde manier uitvallen.

Ik zal proberen het met een andere computer verbinding te maken en te kijken of daar het probleem ligt zoals @Hahn suggereert.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk wat betreft de 1gb. Dat is de ethernet poort van mijn moederbord waar ik het over had.@Mr. Intel Moet dat 1 gbps zijn?

Kleur volgorde is correct @remco_k alhoewel de isolatie los is van de stekker zelf.

@remco_k @Hahn @Mr. Intel Het zijn twee verschillende kabels met dezelfde melding. Compleet los van elkaar.

[ Voor 0% gewijzigd door Huorn op 14-03-2021 22:36 . Reden: emojis spelen op ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Intel
Misschien was ik niet helemaal duidelijk wat betreft de 1gb. Dat is de ethernet poort van mijn moederbord waar ik het over had.@Mr. Intel Moet dat 1 gbps zijn? Jawel dat was me duidelijk maar alle moderne modem/routers van de provider geven normaal een snelheid van 1 Gb aan op de LAN poorten. Dus als je die snelheid niet krijgt kan het aan de kabel liggen.

[ Voor 50% gewijzigd door Mr. Intel op 14-03-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Als je met beide kabels een probleem hebt, dan is het waarschijnlijker dat de oorzaak ligt bij de router of je PC. De router is vervangen, dus die zou je kunnen uitsluiten.
Aan de PC kant kun je nog proberen om met een andere PC/laptop te testen. Mocht daar het probleem zitten, dan kom ik weer terug bij je aanvankelijke vraag en mijn eerste advies. Een moederbord vervangen is niet nodig. Een losse netwerkkaart is dan goedkoper en eenvoudiger.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Huorn schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:34:
Bij kabel B viel het internet weg zoals altijd gebeurt bij kabel A. Dus twee verschillende kabels die op dezelfde manier uitvallen.
Hier staat 2x hetzelfde? 😀 typo? never mind. Mindfuck.

Nog steeds geldt dat het probleem niet perse in je pc hoeft te zitten. Dat is wat ik je probeer mee te geven. Je kan tijdelijk (of permanent) voor een paar tientjes een 1 Gbps USB ethernet kastje gebruiken. Blijft dat goed werken, dan is dat nuttig. Werkt dat ook niet goed, dan is het informatie dat er iets anders mis is met kabel(s), Ziggo modem (of zijn voeding, is die ook vervangen?) of achterliggend probleem bij Ziggo.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Huorn schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:34:
Kleur volgorde is correct @remco_k alhoewel de isolatie los is van de stekker zelf.
Hoe "los"? Hoe lang zijn de aders van elkaar untwisted (aan beide zijdes).

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Intel
Een paar dingen die je zou kunnen proberen:

Download deze software van Intel: Intel administrative tools

Als het goed is zitten daar ook tools bij om de netwerkkabel te controleren.

Het zou ook nog kunnen dat bepaalde software je netwerkkaart stoort. Je zou dan Windows 10 eens moeten opstarten in veilige modus met netwerkondersteuning. Als internet dan wel altijd correct blijft werken is het een software probleem.

Dat gaat als volgt:
- Houd de windows key ingedrukt en druk op R.
- Typ msconfig en druk dan op de OK button.
- Klik dan op tabblad "Computer opstarten".
- Zet dan links onder een vinkje voor "Opstarten in veilige modus" en zet een bolletje voor "Netwerk".
- Klik dan op de OK button en daarna op "Opnieuw opstarten" en laat de pc opnieuw opstarten.

Na het testen kun je met bovenstaande handelingen Windows weer in de normale modus zetten door het vinkje weg te halen bij "Opstarten in veilige modus".

Overigens als je een bootable DVD of USB stick heb met Linux zou je ook daarmee kunnen testen i.p.v. in Windows 10.

Windows 10 werkt nu alleen met de basic drivers en software. Als nu de netwerkverbinding goed blijft werken is het een software probleem. Blijf je deze problemen nu toch houden en werkt het bij iemand anders (bijvoorbeeld een laptop) wel goed dan ligt het aan je netwerkkaart. Je hoeft dan geen nieuw moederbord te kopen. Je kunt een losse PCI-E of USB netwerkkaart kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In de oude situatie hadden meerdere huisgenoten last van problemen. Hoe is het bij de rest nu?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huorn
IK heb een andere computer aangesloten en het geeft prompt weer een probleem met de kabel ONDER de vloer. Het ligt dus aan de kabel onder de vloer of de aansluiting ervan op het kastje aan de muur.

We hebben mogelijk muizen. Kan het zijn dat die knagen aan de kabel?

Verklaart nog steeds niet helemaal dat ik internet kwijtraak midden van een game. Kan het zijn dat mensen teveel bandbreedte gebruiken en dan gaat throttelen ofzo?

@dion_b andere huisgenoten hadden problemen voordat de router is vervangen. Nu dat de router is vervangen werkt voor hen alles.

@Mr. Intel Ik zal dat zeker even proberen. vind het altijd leuk om nieuwe dingen uit te vogelen.
@Hahn gaf het beste en eerste antwoord. meer kudos!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Huorn schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:12:
IK heb een andere computer aangesloten en het geeft prompt weer een probleem met de kabel ONDER de vloer. Het ligt dus aan de kabel onder de vloer of de aansluiting ervan op het kastje aan de muur.

We hebben mogelijk muizen. Kan het zijn dat die knagen aan de kabel?
Dat is zeker mogelijk. Je weet het pas zeker als je de kabel eruit trekt en bekijkt. Vraat valt snel genoeg op.
Verklaart nog steeds niet helemaal dat ik internet kwijtraak midden van een game. Kan het zijn dat mensen teveel bandbreedte gebruiken en dan gaat throttelen ofzo?
Als dit een reguliere kabelmodemrouter is zonder meer exotisch spul ertussen: nee.

Wat wel kan is dat de upload vol zit als mensen die plattrekken (vroeger geheid torrents, tegenwoordig iedereen tegelijk aan het Skypen...), waardoor latency omhoog schiet - maar dan zou je klagen over lag spikes, niet disconnects.

Wat je zou kunnen doen als het regelmatig gebeurt is om tegelijk met je spel vier command prompt vensters te laten draaien, elk met een opdracht erin:
ping -t 127.0.0.1
ping -t [je router/gateway-adres, waarschijnlijk 192.168.178.1]
ping -t 8.8.8.8
ping -t [IP adres van je game server]

Als het raak is, kijk naar de pings. De eerste die stopt geeft aan waar het fout gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1