Toon posts:

Douchedeur monteren - stucwerk komt boven tegels uit

Pagina: 1
Acties:

• tee.jay
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-05 21:27
Ben op zoek naar wat tips om op een juiste manier een nieuwe douchedeur in een nis te monteren.

Moet 2 metalen latten aan de wanden bevestigen, waartussen de douchedeur komt te hangen/klemmen.
Nu loopt het tegelwerk niet volledig door tot aan plafond, en hebben wij een stukje laten stuccen. Het stucwerk is zodanig opgedikt dat het nu ongeveer 1 à 2mm over de tegels steekt. Is gedaan omdat de muur wat scheurtjes had in de plafond hoeken, moest eerst gaasje + nieuwe hoekprofielen overheen.

Wat is nu de beste manier om de metalen latten in de tegels te bevestigen? Ik ben op zoek naar "spacertjes" om de lat waterpas te bevestigen. Ik dacht zelf om RVS sluitringen of zelfs uitvulplaatjes op de 3 schroefplekken te plaatsen tussen de metalen lat en de tegel. In dit geval is de lat dus waterpas en ontstaat er een "nette" kier van 1 à 2mm over de gehele lengte wat ik dan uiteraard dicht ga kitten.

Zie ook foto's want denk dat mijn uitleg hopeloos is (sorry!). Iemand tips? :?

Foto 1.

Ingezoomd.

Schroef punt in lat.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 21:38
Ik zou zeker meer vullen dan alleen de schroefgaten, dus zeker geen ringen. De kracht bij het openen/sluiten van de deur wordt normaal verdeeld over het volledige profiel, omdat die tegen de muur drukt. Dat gaat geheid mis als je er alleen ringetjes tussen prutst. Profiel erachter zodat je meer oppervlak creëert?

[Voor 19% gewijzigd door Rowwan op 14-03-2021 18:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:37
Kun je de lat bovenin niet iets smaller maken? Dan past deze tegen je tegels én tegen je stucwerk

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Klein stukje kalk stucwerk van ca 15 cm hoog gaat toch niet je constructie dusdanig beïnvloeden dat je met afstandhouders en dikke kitnaden de boel wilt omzeilen ?

Teken gewoon even de stijl op het stucwerk af, snij met een stanley mes en een rechte lat de kalklaag in op diepte en schraap met een oud beiteltje oid de uitsparing open en monteer de stijl. Na montage even dun lijntje sanitairkit op de voegen en klaar.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:57
Stuc weghalen ten plaatse van de metalen latten. Dat ziet er uiteindelijk het mooiste uit.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• tee.jay
Op zich erg goed punt om het stucwerk te verwijderen voor het stukje lat, wilde hier aanvankelijk niet aan beginnen want zit vrij stevige metalen hoekprofiel in het stucwerk verwerkt.

Maar dit lijkt dan alsnog de beste optie denk ik, heb nog wel een multitool die daar doorheen zou moeten kunnen zagen.

Dank voor snelle & bekwame reacties allen! Ik ga aan de slag.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:18
tee.jay schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:02:
Op zich erg goed punt om het stucwerk te verwijderen voor het stukje lat, wilde hier aanvankelijk niet aan beginnen want zit vrij stevige metalen hoekprofiel in het stucwerk verwerkt.

Maar dit lijkt dan alsnog de beste optie denk ik, heb nog wel een multitool die daar doorheen zou moeten kunnen zagen.

Dank voor snelle & bekwame reacties allen! Ik ga aan de slag.
Hou er rekening mee dat als je met je multitool door je stucprofiel gaat zagen hij helemaal gaat trillen en ik denk dat de kans dan erg groot is dat ie over de hele lengte uit de muur komt..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 20:37

--HYPER--392

Powered by Fiat

Is die deur echt even hoog als het profiel? Ik vind het profiel nogal dicht op het plafond zitten. Is het niet een universeel profiel wat je nog moet inkorten?

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:54
Makrolon schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:32:
[...]

Hou er rekening mee dat als je met je multitool door je stucprofiel gaat zagen hij helemaal gaat trillen en ik denk dat de kans dan erg groot is dat ie over de hele lengte uit de muur komt..
Ik neem aan dat in dit geval met een multitool een Dremelachtige wordt bedoeld en niet een oscillerende. Als je dat hoekprofiel doorslijpt dan lijkt het me sterk dat dat verdere schade geeft.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 15:14
Misschien kan je een andere douchedeur halen?
Veel douchedeuren werken met een speciaal muurprofiel om scheefte/oneffenheden op de vangen waar overheen je het eigenlijke frame (met raam/deur) monteerd.
Een dergelijke oplossing zou hier uitkomst kunnen bieden.
Als je bijvoorbeeld deze tekening pakt: https://docplayer.nl/2347...ndleiding-hoekinstap.html
gaat het om muurprofiel LIN001 waaroverheen LIN332/LIN333 vallen.
Het zou een hoop sloopwerk/hoofdbrekers schelen :)

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 23:30
Kan je de kier ook niet over de gehele hoogte opvullen met een strip van rubber of neopreen die 2mm dik is en dezelfde breedte heeft als het profiel.

Andere optie is te overwegen/onderzoeken of je de gehele hoogte van het profiel nodig hebt en je het dus kan inkorten tot net onder het stukwerk. Zeker als dit de kant is waar de douche deur sluit zou het een optie kunnen zijn.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:31
Hou er rekening mee dat daar mogelijk een hoekprofiel zit. Dan verneuk je namelijk het stuucwerk tot aan het plafond en komen er brokken af.

Dat kan je checken met een magneetje..

En anders inderdaad met een multitool voorzichtig een laagje weghalen. Let wel op dat je badkamer compleet wit gaat worden door al het gips wat los komt

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tee.jay
Nogmaals bedankt allemaal, de douche deur hangt (alleen nog even stellen en kitten)! Het doorzagen van de hoekprofielen onder het stucwerk ging nog wel ok/zonder al te veel schade 😄

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
tee.jay schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:46:
Nogmaals bedankt allemaal, de douche deur hangt (alleen nog even stellen en kitten)! Het doorzagen van de hoekprofielen onder het stucwerk ging nog wel ok/zonder al te veel schade 😄

[Afbeelding]
Staat je stijl nu niet waterpas of je muur ? De kier van onder naar boven wordt wel aanzienlijk groter naar gelang je naar boven gaat .....

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• tee.jay
Breezers schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:58:
[...]

Staat je stijl nu niet waterpas of je muur ? De kier van onder naar boven wordt wel aanzienlijk groter naar gelang je naar boven gaat .....
De 2 profielen/ staan inderdaad waterpas, het tussenmuurtje wat minder maar dit was met het schaven van het stucwerk dus vrij eenvoudig te corrigeren zonder al te grote kier te creëeren. En uiteraard de deur zelf nog even stellen en vastzetten (is wachten op klein metaalboortje...).

• KelvinX
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Dat is nog het irritantste aan klussen in deze tijd, je rent niet ff naar de Praxis voor het goede onderdeel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee