Vraag

• risp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Mijn vraag

Deze zomer/herfst wil ik (en mijn vrouw) een rondreis gaan maken van 3 maanden voor zover dat mogelijk is. Eerst was het plan om naar Canada en de VS te gaan, maar nu lijkt het een rondreis door Zwitserland, Italië, Griekenland, Montenegro, Kroatië en Slovenië te worden. Mocht dat zelfs niet lukken dan zal ik desnoods 3 maanden door NL gaan reizen, omdat het de laatste keer is voordat mijn dochter leerplichtig is.

Uiteraard wil ik deze reis goed gaan vastleggen om er uiteindelijk een film en fotoalbum van te maken. Nu was ik me aan het oriënteren op de verschillende opties, en qua drone en actioncamera kom ik er wel uit. Maar de fotocamera blijkt een stuk lastiger te zijn. Niet alleen omdat ik de drone en actioncamera waarschijnlijk weer direct na de reis ga verkopen maar ook omdat er zoveel meer keus is op het gebied van fotocamera's en ik de camera wellicht langer wil houden. Maar ook omdat ik ergens wel twijfel of een dergelijke camera echt nodig is.

Ik zit momenteel aan de volgende camera's te denken:

Fujifilm X-T30 met XF 18-55MM en eventueel de XF 55-200MM (vraag me wel af of ik die laatste lens überhaupt nodig heb voor deze reis).
Sony A6400 met 18-135MM lens
Sony RX10 IV

Budget
Mijn budget is dus rond de €1500, maar kan eventueel wat opgerekt worden.

Het type foto's dat we zullen maken is vooral foto's van de omgeving (landschap en steden) en het gezin. Mijn vrouw is niet heel erg thuis in de fotografie wereld en schiet dus foto's het liefst op de auto stand (en lightroom is ook niet echt haar ding). Ik weet er wel wat meer vanaf, maar merk dat het niet echt mijn hobby is. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het erg leuk om af en toe echt de tijd te nemen voor een mooie foto, maar zal bv als ik thuis ben niet zomaar eens op pad gaan om wat foto's te maken. Mijn vrouw vindt dat wel weer erg leuk. Ook het in elkaar zetten van een album en nabewerken vind ik in het begin erg leuk, maar na verloop van tijd heb ik het wel gezien en ben ik blij als het album af is. Waarschijnlijk gaan we het ook al tijdens de vakantie een groot deel van de selectie en bewerking doen omdat ik anders bang ben dat het er nooit van komt.

Momenteel hebben we al een Panasonic Lumix DMC-LX15 en ik merk dat we die niet heel vaak gebruiken en de voorkeur geven aan een iPhone, omdat het nou eenmaal makkelijker is en het niet nodig is om er Lightroom bij te pakken. Ergens vraag ik me ook wel een beetje af of zo'n dure camera nou wel nodig is. Via mijn werk kan ik voor de vakantie nog mijn telefoon upgraden naar een iPhone 12 Pro. Zoals gezegd is ons doel een mooi fotoalbum, een film en waarschijnlijk gaan we ook een paar mooie foto's aan de muur hangen. Vooral bij dat laatste en foto's in het donker twijfel ik wel of de iPhone voldoende gaat zijn (geen ervaring mee). Daarnaast neem je met een fototoestel toch vaak meer de tijd om het goed te doen, wat ook alweer resulteert in betere foto's natuurlijk en zorgt het er ook voor dat je niet zomaar in het wilde weg gaat schieten met je smartphone ;-)

Afgezien van die twijfel, neig ik wat meer vanuit mijn vrouw gezien naar de Fujifilm, aangezien die standaard betere jpegs biedt en de filmsimulaties (gezien ze niet zo van de nabewerking is). Zelf neig ik wat meer naar de A6400 omdat die met 18-135 lens een stuk makkelijker is tijdens zo'n reis en de AF duidelijk beter is. De eisen van mijn vrouw vind ik hier wat zwaarder in wegen aangezien zij waarschijnlijk het meeste foto's gaat maken.

Kortom, ik ben nog een beetje zoekende en ben benieuwd of er wellicht nog andere camera's zijn die het overwegen waard zijn en hoe jullie het gebruik van een iPhone zien tijdens een dergelijke reis tov een echte camera.

Alle reacties

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Maand geleden had ik de Sony A7R II gezegd (Full Frame 45 megapixel), deze was nieuw voor 1299 euro te koop. Imho de beste bang voor de buck! Helaas is deze weer gestegen, maar eventueel komt die prijs wel weer terug.

Tweedehands voor 1199,-:
https://www.kamera-expres...7r-mark-ii-body-occasion/

Ik neem aan dat je veel landschap gaat fotograferen op je vakantie.

Edit: wel zwaar overkill voor een fotoalbum, maar niet als je een landschap laat uitprinten en in je huis hangt, en je wilt verdiepen in fotografie.

[Voor 15% gewijzigd door Jackie Moon op 14-03-2021 18:20]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Wat is er mis met die Lumix?
Voor fotoposters heb je aan 20 megapixel meer dan genoeg.
En als je nu al liever de smartphone gebruikt, dan zie ik dat in de vakantie ook gebeuren.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:07

Mr Pingu

Professioneel Prutser

JukeboxBill schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:36:
Wat is er mis met die Lumix?
Voor fotoposters heb je aan 20 megapixel meer dan genoeg.
En als je nu al liever de smartphone gebruikt, dan zie ik dat in de vakantie ook gebeuren.
Eens, wellicht niet eens zo slecht idee om een telefoon met goede camera uit te zoeken. Ik ging van s8 naar iPhone 12 Pro Max, wat een verschil in fotokwaliteit. Ok het kan niet op tegen mijn fujifilm maar voor een fotoalbum is dit meer dan genoeg vaak met 12 MP.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 12 Pro Max

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-03 21:01
Ik zou niet te zwaar tillen aan die filmsimulaties van Fuji. Het is leuk, maar wil je per foto vast zitten aan dat filter? Je kunt net zo goed met elke camera in raw fotograferen en later een filter er overheen gooien.

Ik zou gaan voor draagbaarheid. Je moet het wel allemaal meenemen. En elke camera gaat genoeg kwaliteit geven voor jouw doel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 17:28
risp schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:53:
[...]Mijn vrouw is niet heel erg thuis in de fotografie wereld en schiet dus foto's het liefst op de auto stand (en lightroom is ook niet echt haar ding). Ik weet er wel wat meer vanaf, maar merk dat het niet echt mijn hobby is. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het erg leuk om af en toe echt de tijd te nemen voor een mooie foto, maar zal bv als ik thuis ben niet zomaar eens op pad gaan om wat foto's te maken. Mijn vrouw vindt dat wel weer erg leuk. Ook het in elkaar zetten van een album en nabewerken vind ik in het begin erg leuk, maar na verloop van tijd heb ik het wel gezien en ben ik blij als het album af is. Waarschijnlijk gaan we het ook al tijdens de vakantie een groot deel van de selectie en bewerking doen omdat ik anders bang ben dat het er nooit van komt.
[...]
Hierin zit denk ik een groot deel van je antwoord. Voor m'n gevoel ben je, een beetje overtrokken, op zoek naar een camera omdat je vind dat je betere foto's moet maken tijdens een rondreis, en die foto's zo mooi mogelijk moeten zijn omdat anders de rondreis minder waard wordt. Ik vraag me af of je plezier en herinneringen beter worden als je jezelf elke keer bewust moet dwingen om zo mooi mogelijke foto's te maken met je nieuwe camera. Kan me voorstellen dat het daarmee iets minder ontspannen wordt.

De lumix die je nu hebt is een prima camera voor 99% van de situaties. Als je die al nauwelijks gebruikt ga je dat waarschijnlijk ook niet doen met een grotere nieuwe camera, en al helemaal niet als je druk bent met leuke dingen doen. Je voorstel om te upgraden naar een telefoon met mooiere camera lijkt me dan ook een hele goede. Dat is namelijk de camera die je nu veel gebruikt en voor jullie werkt.

Daarmee laat je technisch wat potentiele kwaliteit liggen, maar die win je ws ruimschoots weer terug in daadwerkelijk gemaakte spontane, leuke foto's.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan naar een LX100 gaan maar gezien je gebruik en ervaring schiet je er niet veel mee op. Zou eerder dan tijd en moeite gaan stoppen in Lightroom en in RAW schieten. Daar is meer winst in te halen, met een andere camera krijg je zo uit de camera niet heel veel betere resultaten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee