Toon posts:

Aanpassingen netwerk. Wat is de beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HuubTK
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-03-2021
Huidige situatie:

Op dit moment heb ik deTechnicolor TC7210 modem van Ziggo. Deze staat in de beneden in de woonkamer. Daarnaast heb ik een Netgear router op de eerste verdieping staan, dat werkt als access point. Hierop zijn drie pc's bekabeld aangesloten. Dit toen die tijd gedaan zodat we zowel boven als benden een goede wifi-verbinding zouden hebben. Laatste tijd toch gaan nadenken over wat aanpassingen, omdat het internet toch wat instabiel aan voelt. Hierbij ben ik uitgekomen op twee oplossingen: mesh of een nieuwe router.

Wat ik dus eigenlijk wil:
De huidige modem in bridge-modus zetten. Hier twee/drie mesh punten op aansluiten. Dit door de modem via een kabel te verbinden met het hoofdstation, terwijl de andere punten onderling met elkaar verbinden. De drie pc's via kabel aansluiten op het mesh hoofdstation.

Het klinkt in mijn hoofd allemaal vrij makkelijk, maar ik heb geen idee of dit überhaupt mogelijk is.

Zou iemand mij hiermee willen helpen? Andere ideeën/oplossingen zijn ook altijd welkom.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:06

orvintax

www.fab1an.dev

Instabiele wifi verbinding gaat in jouw geval voor 90% zekerheid aan de APs (acces points) liggen. Het is dus niet nodig om een nieuwe router aan te schaffen.

Ik weet niet wat voor een "mesh" je in gedachten hebt. Maar als je je huidige router (die van ziggo) op bridgemodus gaat zetten moet je er wel een andere router op aansluiten. Hou hier rekening mee.

Mesh is tevens de nieuwe hype in consumenten wifi land. Wil je goede hardware met makkelijke en gebruiksvriendelijke software, dan zou ik voor Ubiquiti Unifi gaan. Je moet even kijken hoeveel APs je nodig hebt, maar als je er dan meerdere koopt zou ik deze bedraad aansluiten. Draadloos is ook mogelijk (dat is dan ook gewoon mesh) maar dat is minder snel en minder betrouwbaar.

https://dontasktoask.com/

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:38
Ik zou helemaal niets kopen en de routers en alle randapparatuur statisch instellen, zodat alles stabiel wordt. Ik zou elk apparaat met zijn eigen unieke mac adres een eigen ip adres geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:39
@aljooge
Kun je nog grotere onzin verkopen?
Mac adressen zit hardwarematig in netwerk devices ingebakken, daar valt niets aan te veranderen.
En een router statisch instellen is ook onzinnig.
Je kunt alleen ipadressen statisch maken of via dhcp verzorgen.
Maar dat alles heeft met dit topic niets te maken.

@HuubTK
ISP router in bridge mode zetten en mesh systemen aanschaffen zijn bijna altijd onzinnige mode kreten en als je niet meer dan voldoende verstand van zaken hebt gewoon niet aan beginnen.

Goede wifi is enkel afhankelijk van plaatsing, dus afstand en blokkades (muren, vloeren enz) .
Gewoon je ISP modem/router/accesspoint blijven gebruiken en waar je onvoldoende dekking hebt een Accespoint bijplaatsen.
Je moet er enekle voor zoregen dat de security setting overal van hetzelfde type en dezelfde wachtwoorden hebben.
Verder alle acccesspoint op hetzelfde ssid en allemaal op verschillende kanalen zetten (nooit op auto).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:38
Ben(V) schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:20:
@aljooge
Kun je nog grotere onzin verkopen?
Mac adressen zit hardwarematig in netwerk devices ingebakken, daar valt niets aan te veranderen.
En een router statisch instellen is ook onzinnig.
Je kunt alleen ipadressen statisch maken of via dhcp verzorgen.
Maar dat alles heeft met dit topic niets te maken.
Dat bedoel ik helemaal niet dat je je mac adres verandert, ik bedoel dat je elk apparaat met zijn eigen mac adres een eigen statisch ip toekent in je router.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:39
Nog steed zinloos, heeft hier helemaal niets mee te maken.
Ipadressen via dhcp of statisch heeft niets met stabiliteit van je netwerk te maken.

Sterker nog als hje dat verkeerd doet en een ipadres dubbel uitgeeft hangt de hele boel en met dhcp kan dat nooit gebeuren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

aljooge schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:51:
[...]

Dat bedoel ik helemaal niet dat je je mac adres verandert, ik bedoel dat je elk apparaat met zijn eigen mac adres een eigen statisch ip toekent in je router.
Sorry maar zoals hierboven al aangegeven maakt dan geen enkel verschil in performance.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:03
We dwalen lekker af. @HuubTK Heb je enig idee waar de instabiliteit vandaan komt? Ik zou er altijd voor kiezen zoveel mogelijk bedraad aan te sluiten, en alleen mobiele devices op de WiFi.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-03 20:07
gewoon benieuwd heb je bijvoorbeeld nog een netgear4300 of ouder ? ...
dit waren goede toestellen , maar de voedingen ervan zijn vaak toch al wel wat versleten..
sowieso is alles wat niet wifi 5 is , aan vervanging toe imho.

@fatraaij zo gebruiksvriendelijk vind ik die Unifi interface thans niet ... ik als ervaren persoon kan mn weg er wel in vinden , maar ik ben dan ook de enige in mn familie bijvoorbeeld die thuis is met IT stuff
ik kan best indenken dat TS liever een kant-n-klare oplossing wil, zoals een "mesh" set , en als dat bedrade backhaul heeft ... please do ...

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

ijske schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:48:
gewoon benieuwd heb je bijvoorbeeld nog een netgear4300 of ouder ? ...
dit waren goede toestellen , maar de voedingen ervan zijn vaak toch al wel wat versleten..
sowieso is alles wat niet wifi 5 is , aan vervanging toe imho.

@fatraaij zo gebruiksvriendelijk vind ik die Unifi interface thans niet ... ik als ervaren persoon kan mn weg er wel in vinden , maar ik ben dan ook de enige in mn familie bijvoorbeeld die thuis is met IT stuff
ik kan best indenken dat TS liever een kant-n-klare oplossing wil, zoals een "mesh" set , en als dat bedrade backhaul heeft ... please do ...
Hmmm, het opzetten zou toch prima moeten lukken. Misschien dat je het even moet uitvogelen maar dan heb je wel wat :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee