Toon posts:

Vvw geen afgifte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-03 21:22
Mijn vraag
...
Goedendag allen
We zijn eindelijk klaar met klussen ( voorlopig)
En nu wou ik mij eens in de vloerverwarming verdiepen
Ik heb me al redenlijk in gelezen
Maar wat ik nog niet snap ik waarom mijn aan en retour maar 2 graden schelen ?

Het is een eigen systeem
Alle 3 de groepen staan voor 95% open
Bar staat momenteel op 1,2
Grundfos alpha 2 stand 1 op de pomp
Aanvoer word wel warm maar op de groepenleidingen voel ik eigenlijk geen warmte stromen

Toen ik zojuis de flamco clean doorspoelde kwam er wel wat roestig water uit maar hij bleef niet lopen

Ik zie bij de installatie ook nergens waar ik mijn aanvoer temperatuur kan instellen

Hoop dat ikhet duidenlijk uitgelegd heb en als er informatie mist hoor ik het graag

Bedankt voor het meedenken alvast
Gr
...

Alle reacties

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-03 20:20
bar op 1,5 zetten. is je aanvoer wel warm?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:40
Waarom een wisselaar?
Ik zie geen ontluchter zitten aan de kant van de vloerverwarming, zit er lucht in?
Als het een eigen circuit is waar is dan het expansievat?
Maak eens een duidelijke foto waar de hele vloerverwarming en wisselaar op staat.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ReversdRainbow Ik ga er vanuit dat de warmtewisselaar i.v.m. niet diffusie-dichte slangen geplaatst is.
(Het kan helpen de vloerverwarmingsslangen door te spoelen en dan in beide richtingen)
Welke temperaturen meet je op de warmtewisselaar, primair en secundair?
Zoals @edsandje schrijft: Heb je in het secundaire circuit ook een expansievat?

Misschien kan je deze Robot verdeler hydraulisch actief maken? open verdeler -> gesloten verdeler.
Dit is zeker zinvol bij lage aanvoertemperaturen (< ca. 60°C) aan de primaire kant, de plaatwisselaar
verlaagt het temperatuurniveau aan de secundaire kant sowieso.

Bij mijn vloerverwarming met tyleenslangen vindt er helemaal geen bijmenging van de retour meer plaats,
alles gaat via de warmtewisselaar, thermostaatventiel is helemaal open - de maximumbeveiliging schakelt de pomp bij ca. 40°C uit. Dit gebeurt nooit - de maximale aanvoertemperatuur van de ketel is namelijk 45°C primair. - YMMV

[Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 14-03-2021 14:01]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:12
Zou het kunnen dat je Robot pomp over de wisselaar aan het circuleren is maar niet over de vvw groepen?
Dan zit dunklefaser op het juiste spoor.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ReversdRainbow

• ReversdRainbow
De aanvoer word wel warm maar kan je zonder problemen beet houden
De koppelingen boven de thermostaat beveiliging word niet warmer

Er moet toch ook ergens een thermostaat zitten om te bepalen hoe warm ik het water wilt hebben wat er door komt ? De 30 gr tikt de aanvoer nu nooit aan deze blijft hangen op 25gr bij vraag naar warmte

• ReversdRainbow
Ps zoals ik zei toen ik de flamco clean doorspoelde kwam er een half blikje cola roestig water uit en daarna kwam er niks meer uit ookal had ik de kraan openstaan en was de druk op de meter volledig weg
Toen heb ik hem weer bijgevuld tot 1,5
( slang vol laten lopen en daarna ontlucht voor de zekerheid )

Ik probeer maar zoveel mogenlijk informatie te geven
Alvast bedankt

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoe warm is het water vanaf de ketel(?) ?

En: DED > WVB

[Voor 17% gewijzigd door teacher op 15-03-2021 00:14]

Wise enough to play the fool

• ReversdRainbow
Tapwater 65 gr
En kachel 75 gr
Er staat nog 1 radiator in de keuken omdat daar geen vloerverwarming is aangelegd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04:40
1 heel simpel lucht. zoals @edsandje zecht.
2 verdeler welke niet goed is angesloten. @Jim423
3 geef mij maar een rood micro vaatje. ipv dit. maar daar dit is smaak.
4 wat je wilt dat kan wel maar moet je een behoorlijk ventiel in je retour zetten.
dan kan bepalen hoeveel warm water je pomp pakt en hoeveel er de vloer in gaat.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

ReversdRainbow schreef op maandag 15 maart 2021 @ 02:22:
Tapwater 65 gr
En kachel 75 gr
Er staat nog 1 radiator in de keuken omdat daar geen vloerverwarming is aangelegd
Heb je gemeten?
Komt dit ook bij die wisselaar aan?
Hoe warm is de wisselaar?
En net erna?
En de retour?

• edsandje
Waarom is gekozen voor een platenwisselaar?
Er zitten gewone pex slangen.
Het is niet duidelijk te zien hoe de wisselaar is aangesloten, ik denk dat lucht nu de grootste boosdoener is.

• Berendd
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:44
Als er zoveel smurrie uit die flamco clean komt heb je grote kans dat de thermostaatkraan ook grotendeels dicht zit, haal de knop er eens af en druk het pennetje een paar keer helemaal in eventueel met de pomp op maximaal stand. Beter is nog demonteren en schoonmaken.

Dit water is zeer roestig en aangezien het rood is ipv zwart heb je nog veel zuurstof in het systeem. Dit zal met een aantal weken minder moeten worden en de kleur van de drab wordt dan als het goed is zwart, houd dit in de gaten.

Zorg dat je het systeem blijft ontluchten, veel pompen hebben hier een stand voor zodat de lucht beter meekomt.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:12
Ik vraag me wel af waar al die roest vandaan komt. Het zijn normale pex slangen en de verdeler+wisselaar zijn toch recent.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:43
Waarvoor dient zo'n wisselaar?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Testudo90
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-05-2022
ReversdRainbow schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:32:
De aanvoer word wel warm maar kan je zonder problemen beet houden
De koppelingen boven de thermostaat beveiliging word niet warmer

Er moet toch ook ergens een thermostaat zitten om te bepalen hoe warm ik het water wilt hebben wat er door komt ? De 30 gr tikt de aanvoer nu nooit aan deze blijft hangen op 25gr bij vraag naar warmte
Die draaiknop die op je eerste afbeelding staat (met robot ondersteboven) lijkt de thermostaat de zijn van de vloerverwarming. Deze staat op 50 graden. Je zou dan verwachten dat de vloerverwarming zelf het aangevoerde water mengt tot die temperatuur en dat rond pompt door de verwarming. Idealiter zit er ongeveer 10 graden verschil tussen het water dat erin gaat en dat eruit komt. Kan het zijn dat de pompcirculatie te hoog waardoor het water te snel rondpompt om z'n wamrte af te geven? Ik kan me ook zo voorstellen dat een druk van 1,2 bar wat aan de lage kant is.

• ReversdRainbow
De witte slangen zijn met een koppelstuk verbonden aan de oude slangen

Groep voor groep net ontlucht en er kwam geen gesputter niks uit

Flamco weer doorgespoeld en nu kwam er helder water uit
Weer een kwart blikje cola Max en dan stopt het water
De druk daarna bijgevuld tot 1,5

Themp nu op 22,5 gezet binnen en de radiator uit zodat puur de vloerverwarming goed moet stoken
De druk is nu nog maar 0,8

Dit op stand 1 van de pomp

De aanvoer kan je een paar sec beethouden die word wel serieus warm
Waarbij de retour net de kou er vanaf is

Ook bij de leidingen die uit de verdeler komen voel ik eigenlijk geen warmte dit snap ik dus niet aangezien de retour wel 30gr aangeeftgeen

warmte

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edsandje
Een platenwisselaar dient ervoor om warmte van het ene watersysteem over te dragen aan een ander zonder dat deze rechtstreeks met elkaar in contact mogen komen, i.v.m. bijvoorbeeld niet-diffusie- dichte vloerverwarmingslang of het combineren van een Solo ketel > 50kw met een indirect gestookte boiler.

Bron https://www.warmteservice...iaal/Platenwisselaar/c/90
ReversdRainbow schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:21:
De witte slangen zijn met een koppelstuk verbonden aan de oude slangen

Groep voor groep net ontlucht en er kwam geen gesputter niks uit

Flamco weer doorgespoeld en nu kwam er helder water uit
Weer een kwart blikje cola Max en dan stopt het water
De druk daarna bijgevuld tot 1,5

Themp nu op 22,5 gezet binnen en de radiator uit zodat puur de vloerverwarming goed moet stoken
De druk is nu nog maar 0,8

Dit op stand 1 van de pomp

De aanvoer kan je een paar sec beethouden die word wel serieus warm
Waarbij de retour net de kou er vanaf is

Ook bij de leidingen die uit de verdeler komen voel ik eigenlijk geen warmte dit snap ik dus niet aangezien de retour wel 30gr aangeeftgeen[Afbeelding]

[Afbeelding] warmte
Sowieso bijvullen 1,5-2 bar.
Ik vermoed dat de wisselaar niet goed zit aangesloten of er toch lucht in zit.
Wordt de retour van de wisselaar wel warm?

• ReversdRainbow
De retour word niet warm vandaar dat ik dit zo raar vind aangezien in en uitgang net zo warm aangeven

Zojuist de thermostaatknop er weer afgehaald en het pinnetje ingedrukt je hoort het water dan geknepen worden en bij volledig ingedrukt houden hoor je niks meer stromen
Deze functioneert dus nog gewoon

Niemand een gedachten over de flamco clean ?
Als ik deze openzet om te spoelen komt er maar een seconde water uit en stop dan
Duid dit ook op geen doorstroming?
Je zou zeggen dat het moet blijven stromen

De druk is dan volledig weg en is weer bijgevuld met een tikje van de kraan
Duid op klein volume/verstopt ?

• miciel
ReversdRainbow schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 01:46:

Als ik deze openzet om te spoelen komt er maar een seconde water uit en stop dan

ik heb even wat verder onderzoek gedaan je hebt een expansievat gevuldt met lucht.
je hebt dus weining inhoudt. echter dit is het enige expansie vat wat hoort bij deze instalatie.
en het zit ook goed geinstaleert. je moet dus of vaker bijvullen of de boel ombouwen.
voor een rode vat met een beugel. echter een rood vat kan je iedere 2 jaar vervangen
bij deze installatie. door het zuurstof. (je kan ook een wit vat rpoberen mischien leeft dit langer,)
je begrijpt dus dat ze er een grijze in hebben gehangen en deze volgens de specs geinstaleerdt.

• edsandje
ReversdRainbow schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 01:46:
De retour word niet warm vandaar dat ik dit zo raar vind aangezien in en uitgang net zo warm aangeven

Zojuist de thermostaatknop er weer afgehaald en het pinnetje ingedrukt je hoort het water dan geknepen worden en bij volledig ingedrukt houden hoor je niks meer stromen
Deze functioneert dus nog gewoon

Ik bedoel de retour van de wisselaar cv zijdig.
Heb je de installateur die het heeft aangelegd er al bij gehad?

• ReversdRainbow
Goedenmorge allemaal
Hartstikke bedankt voor het mee denken als eerst!
Bij de cv zelf heb ik nog niet gevoeld
Maar wel bij de platen wisselaar
Die word niet warm
En de leidingen bij de verdelers ook niet

Ik kan alleen nog proberen om vanmiddag bij het voetventiel te kijken hoe open of dicht deze staat

De installateur is de oude eigenaar zelf en na meerdere dingen in het huis gezien te hebben heb ik nog maar weinig vertrouwen in die man

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

teacher schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:40:
[...]

Heb je gemeten?
Komt dit ook bij die wisselaar aan?
Hoe warm is de wisselaar?
En net erna?
En de retour?
ik quote mezelf even: meet eens, want nu is het nog steeds gokken.

Ik denk namelijk dat of de platenwisselaar dichtzit, of dat je ketel onvoldoende afgifte heeft (draai eens alle groepen op 1 na dicht, wordt het dan wel warm?).

• ReversdRainbow
Goedenavond
Ik heb helaas geen infrarood thermometer en die is ook niet zo snel gehaald in de winkel

Zojuist gekeken en het voetventiel staat helemaal open (schroefje zo vermogenlijk uit)
Deze toen 2 volledige slagen dicht gedraaid

Net de kachel op 23,5 gezet en toen werd de retour “warm”en de warmtewisselaar lauwig

Het verschil tussen aan en afvoer werd 3/4 graden terwijl dit normaal 2 is
De druk zakt dan wel weer naar 1 bar maar als de kachel uit is herstelt dit zich weer

De witte leidingen worden nog steeds niet warm
Ik hoor ze wel ruisen dus er zou stroming moeten zijn

• edsandje
Ik zou er maar eens een installateur bij halen.
Vermoedelijk zit de wisselaar niet goed aangesloten.

• ReversdRainbow
. Links aanvoer
Rechts afvoer iig

• edsandje
De leiding waar het expansievat en vuilfilter opzitten zit aangesloten op de aanvoer balk van de vloerverwarming.
Er klopt niks van deze opstelling.
Afkoppelen en opnieuw aansluiten.

• ReversdRainbow
edsandje schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:17:
De leiding waar het expansievat en vuilfilter opzitten zit aangesloten op de aanvoer balk van de vloerverwarming.
Er klopt niks van deze opstelling.
Afkoppelen en opnieuw aansluiten.
En waarom is dit nadelig dan ?
Benieuwd naar de beredenering als leek zijnde

En er hier word aangegeven dat het correct zit aangesloten ?..
miciel schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 06:04:
[...]

ik heb even wat verder onderzoek gedaan je hebt een expansievat gevuldt met lucht.
je hebt dus weining inhoudt. echter dit is het enige expansie vat wat hoort bij deze instalatie.
en het zit ook goed geinstaleert. je moet dus of vaker bijvullen of de boel ombouwen.
voor een rode vat met een beugel. echter een rood vat kan je iedere 2 jaar vervangen
bij deze installatie. door het zuurstof. (je kan ook een wit vat rpoberen mischien leeft dit langer,)
je begrijpt dus dat ze er een grijze in hebben gehangen en deze volgens de specs geinstaleerdt.

• miciel
ReversdRainbow schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:48:
[...]

[...]
ja het expansie vat zit goed geinstaleert. maar die zij aanlsuitng klopt niet. die mag wel vervangen worden.
dat moet de plek van je ontluchter zeg maar. als het goed is heb je 2 ontluchters zitten. of een blindstop.

maar tegenwoordig ben ik meer van de robot pro vedelers met een inregelventiel aan de zijkant.
die kan je net wat beter inregelen. het heeft me al de nodige ellende bespaart.

• edsandje
ReversdRainbow schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:48:
[...]

[...]
Als de retour van de wisselaar aangesloten zit op de aanvoer van de vloerverwarming zal het nooit warm worden. De vloerverwarming pomp pompt het water de onderste balk (aanvoer) in en komt via de slangen in de bovenste balk (retour) terug.
Bij jou zit in de onderste balk rechts de retour aangesloten.
Het circuleert nu door je wisselaar en dan via de vloerverwarming balk terug.

[Voor 22% gewijzigd door edsandje op 17-03-2021 18:55]

• ReversdRainbow

• ReversdRainbow
edsandje schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:05:
[...]

Als de retour van de wisselaar aangesloten zit op de aanvoer van de vloerverwarming zal het nooit warm worden. De vloerverwarming pomp pompt het water de onderste balk (aanvoer) in en komt via de slangen in de bovenste balk (retour) terug.
Bij jou zit in de onderste balk rechts de retour aangesloten.
Het circuleert nu door je wisselaar en dan via de vloerverwarming balk terug.[Afbeelding]
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee