Ipv4 vs Ipv6 voor gaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray3
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-04 10:36
Een tijd terug heeft een Ziggo monteur onze instellingen gewijzigd naar Ipv4 omdat dit beter zou zijn voor de verbinding. Daarna heb ik toch even opgezocht wat dit nou precies was. De informatie leek op het eerste oog juist het tegenovergestelde te zeggen. Maar proberen kan geen kwaad leek me.

Inmiddels is de verbinding wat beter (echter niet door deze wijziging) en ben ik mij er iets meer in gaan verdiepen. De klantenservice van Ziggo zegt dat het weer aangepast kan worden naar Ipv6, maar dat er hierna geen weg terug meer is. Alles wat ik hierover kan vinden wijst er juist naar dat Ipv6 beter is voor met gamen (hier gaat het mij vooral om).

Omdat Ziggo er wat moeilijk over doet ben ik benieuwd of iemand hier meer expertise over dit onderwerp heeft. Kan ik inderdaad beter Ipv6 weer laten activeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 16:39
Ipv4 en Ipv6 kunnnen beiden simpelweg met 1 telefoontje aangepast worden.
Wat een onzin dat dit verschil zou maken voor je verbinding.
Wat voor verbinding die slecht zou zijn hebben we het over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-04 09:14
Ik denk eerder dat het "probleem" is dat bij ipv6 bij ziggo je ipv4 via carrier grade nat gaat over het algemeen, en dan loop je dubbel te natten wat mogelijk probelemen kan opleveren in theorie maar dat zou niet zo veel uit moeten maken. Als alle endpoints ipv6 zijn maakt dat stuk niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray3
rdfeij schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:28:
Ipv4 en Ipv6 kunnnen beiden simpelweg met 1 telefoontje aangepast worden.
Wat een onzin dat dit verschil zou maken voor je verbinding.
Wat voor verbinding die slecht zou zijn hebben we het over?
De ping had veel uitschieters. Is inmiddels beter door een reset van het modem. Maar nu zit ik dus wel op Ipv4 met de vraag of dit wel gunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray3
justahuman schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:38:
Ik denk eerder dat het "probleem" is dat bij ipv6 bij ziggo je ipv4 via carrier grade nat gaat over het algemeen, en dan loop je dubbel te natten wat mogelijk probelemen kan opleveren in theorie maar dat zou niet zo veel uit moeten maken. Als alle endpoints ipv6 zijn maakt dat stuk niet zo veel uit.
Dus je advies is om gewoon op Ipv6 te zetten als ik het goed lees?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:36
ipv6 heeft letterlijk 0 invloed op je fysieke verbinding...
als je lag hebt , moet je niet in de richting van ipv4/ipv6 zoeken

start al eens met bv naar je modem & google te pingen... onder vind je daar hoge pings ? (alles lager dan 30ms is uitstekend , pas boven de pakweg 200ms moet je je zorgen gaan maken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ray3 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Dus je advies is om gewoon op Ipv6 te zetten als ik het goed lees?
Als je ipv6 verbinding gebruik maakte van CGNAT dan kun je geen port-forwards doen.
Dat is waarschijnlijk het probleem wat de monteur probeerde op te lossen.
Of port-forwards belangrijk zijn voor de games die jij speelt, kunnen wij niet beoordelen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:36
Brahiewahiewa schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Als je ipv6 verbinding gebruik maakte van CGNAT dan kun je geen port-forwards doen.
ipv6 kent dingen zoals Carrier Grade NAT niet , er zijn absurd insane veel ipv6'en beschikbaar (340 trillion trillion trillion) ...
ipv4 kent dat wel daarintegen .. maar dan nog heeft het sharen van een ipv4 geen impact op TS'es gameplay..
hooguit als hij de host is van een game kunnen ze hem niet vinden oid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ijske schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:39:
[...]

ipv6 kent dingen zoals Carrier Grade NAT niet , er zijn absurd insane veel ipv6'en beschikbaar (340 trillion trillion trillion) ...
ipv4 kent dat wel daarintegen .. maar dan nog heeft het sharen van een ipv4 geen impact op TS'es gameplay..
hooguit als hij de host is van een game kunnen ze hem niet vinden oid
Inderdaad, ik moet het nauwkeuriger omschrijven: Als je, toen je ipv6 had, een ip4 verbinding had via CGNAT...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray3
Bedankt voor de hulp allemaal. Ik laat het terugzetten op Ipv6, heb hier voorheen ook nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55

RvV

En toch ben ik benieuwd welke informatie je hebt gelezen dat ipv6 beter is voor de verbinding? :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray3
RvV schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:56:
En toch ben ik benieuwd welke informatie je hebt gelezen dat ipv6 beter is voor de verbinding? :)
Eigen invulling: bij Ipv6 kunnen meer IP-adressen worden gebruikt. Dit kan er misschien voor zorgen dat ik met matchmaking meer games kan vinden.

Daarnaast vooral het feit dat toen ik voorheen op Ipv6 heb gezeten ik hier nooit problemen mee heb gehad. Op het internet en in de reacties hier wordt ook gezegd dat het geen invloed heeft op de kwaliteit van je verbinding.

En ik kwam dit bericht nog tegen: nieuws: Microsoft: Xbox One online-gaming verloopt soepeler via ipv6

Aangezien ik op Windows game trek ik zelf de conclusie dat hiervoor misschien hetzelfde geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-04 12:58

orvintax

www.fab1an.dev

@ray3
Eigen invulling: bij Ipv6 kunnen meer IP-adressen worden gebruikt. Dit kan er misschien voor zorgen dat ik met matchmaking meer games kan vinden.
Er zijn meer IPv6 adressen beschikbaar niet dat er meer IPv6 adressen worden gebruikt. Het tegenovergestelde zelfs. IPv4 addressen zijn zo goed als op en daarvoor hebben ze jaren terug NAT bedacht. Dit zorgt er onderandere voor dat jouw thuis adres 1 publiek IPv4 adres heeft ipv dat elk apparaat binnen je netwerk dit heeft.

https://dontasktoask.com/

Pagina: 1