Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Vraag
Beste antwoord (via copykat op 14-03-2021 14:49)
Welke GTX 750 is het exact?copykat schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:04:
[...]
De 750 heeft 2 hdmi diplayport uitgangen. Als ik de specs goed intepreteer
[ Voor 72% gewijzigd door Uszka op 14-03-2021 11:08 ]
Alle reacties
Voor <€100 heb je een 1030 met HDMI en DP voor 2x 4K @60Hz. pricewatch: Asus GT1030-2G-BRK
Maar gaat het hier om (snelle) schietspellen of bijvoorbeeld het kijken van een film?
Foto's.
Game's zijjn bijzaak, probeer dat niet te doen.
FPS is bijzaak in mijn vergelijking.Accretion schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:48:
Op een lagere resolutie zal je een hogere FPS kunnen halen ja.
Maar gaat het hier om (snelle) schietspellen of bijvoorbeeld het kijken van een film?
Meer de aansturing naar t scherm.
FPS is refreshment pixel data uit een programma. En Hz is refreshment aansturing panel.
Als ik 24 Hz panel refresment krijg is 100 fps 4x t zelfde beeldje toch?
[ Voor 69% gewijzigd door copykat op 14-03-2021 11:29 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Weet ik, de asus is de kreupele van de de gt1030 serie.Uszka schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:47:
1440p doet een GTX 750 op HDMI met 60Hz.
Voor <€100 heb je een 1030 met HDMI en DP voor 2x 4K @60Hz. pricewatch: Asus GT1030-2G-BRK
De evsa en de nividia low profile's zijn uitverkocht.
Die leken me prima. 35watt vs 55watt op de oude gigabite gtx750ti
Mijn geforce 635 heeft alleen1 dvi-d en VGA en ik wil er een gtx750 ti in steken om twee schermen FHD en QHD 60Hz aan te sluiten. Workload vd kaart is voornamelijk gpu gebruik met renderen video en raw to jpg conversie.Uszka schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:01:
Twee 1440p schermen?
Je GTX 750 heeft HDMI, DVI en VGA?
[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 14-03-2021 11:05 ]
Welke GTX 750 is het exact?copykat schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:04:
[...]
[ Voor 72% gewijzigd door Uszka op 14-03-2021 11:08 ]
Weet niet meer waar ik dat gelezen heb, zoveel site's voorbij zien komen.Uszka schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:03:
Hoezo de kreupele. Dat Asus kaartje is samen met pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC de beste GT 1030.
EVSA giga bite azus. Was t daar.
https://www.gpuzoo.com/Co...__NVIDIA_GeForce_GT_1030/
Lees ik weer net anders om...

Vergelijk gt1030 vs gtx750 ti 2gb was net in t voordeel van de 750 las ik.
https://www.gpuzoo.com/Co...VIDIA_GeForce_GTX_750_Ti/
Heb een 460watt voeding en 1 slot pci 2x16. Dus ben redelijk beperkt in keuzes.
Dus jij zegt koop de asuz gt1030 in plaats van de gt750ti?
Welke precies: https://www.gpuzoo.com/GP...0_Ti_-_GV-N75TD5-2GI.html
[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 14-03-2021 11:24 ]
Ligt aan de prijs welke je beter kan kopen. Wat moet die 750 Ti kosten?
70euro. (twijfel ook een beetje qua prijs maar regulier is nu overal out of stock en geen idee wanneer de magazijnen weer vollopen..Uszka schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:26:
460w voeding? Dat zal geen beste zijn want ik ken geen fatsoenlijke 460w voedingen. Welk merk en type is het?
Ligt aan de prijs welke je beter kan kopen. Wat moet die 750 Ti kosten?
voeding is retail stock voeding dell uit 2011...
Nieuwe desktop is eh iets duurder dan een kaartje.
Kaartje is bedoelt om oude xps8700 even op te frissen totdat de rijzen 7's desktops weer een beetje normaal in prijs zijn. Covid en bitcionmining hebben de magazijnen en fabrieken leeg getrokken. Vraag en aanbod is een beetje uit balans nu.
[ Voor 18% gewijzigd door copykat op 14-03-2021 11:37 ]
Aan jou of je het die paar tientjes extra waard vindt voor een 1030. Voor je huidige 2 monitoren volstaat een 750, wil je eens naar 4K dan kom je er tekort aan.
Tegen de tijd dat ik een 4k monitor koop is de xps niet meer mijn pc , hoop ik..😉Uszka schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:38:
Dell OEM voeding is geen rommel.
Aan jou of je het die paar tientjes extra waard vindt voor een 1030. Voor je huidige 2 monitoren volstaat een 750, wil je eens naar 4K dan kom je er tekort aan.
Resume:
Deze gtx 750 doet 60Hz 1440 en 1080?(dat is wel belangrijk denk ik voor rust aan de ogen.)
FPS met gamen is niet belangrijk.
Specs linkje boven van gpuzoo geeft de gtx 750 ti betere prestaties ondanks de oudere releasedate.
Tis voor 1 a 2 jaar. Daarna stort mn oude beestje vermoedelijk toch in of is niet meer instaat de volgende release van mn programma te handlen. Heb nu al mn cpu op 85% gezet om bij langedurige full throttle de temperaturen beheersbaar te houden.
Is een koelprobleem. Heatsink vervuild?copykat schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:52:
[...]
Heb nu al mn cpu op 85% gezet om bij langedurige full throttle de temperaturen beheersbaar te houden.
:strip_exif()/f/image/hSSYinastAl3FuMOrefnlIHO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb met speccy mn temperaturen bij gehouden als ie uren aan t renderen is en met iets knijpen blijft t in "oranje" dus veilig. I7 4770 is wat achterhaalt en de gpu was zo slecht dat die genegeerd werd door applicaties. 😁
Zie wel wat stof aanslag zal dat weer ff weg blazen als de nieuwe kaart er ingaat.
[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 14-03-2021 12:26 ]
Clocking zet bij elke clock data klaar en na conversie klaar om de pixeldata over te sturen naar scherm in bitmap.
FPS is aan de voorkant belangrijk, hoeveel FPS je applicatie kwijt kan , aankan bieden aan de kaart.
Hz is aan de uitgang. Hoeveel nieuwe beeldjes per seconde aangeboden word aan de monitor.
200Hz videokaart en 50 FPS is 4x zelfde beeld naar monitor.
200Hz videokaart en een 60Hz monitor betekend 140Hz weggegooit beeldmateriaal.
60Hz video kaart en 60Hz monitor betekend een synced, gelijke snelheid dus geen verloren data.
Lagere fps op 60Hz is gewoon meerdere keren zelfde pixel data uitgestuurd door videokaart.(frame worden herhaald wat een schokkerig effect kan geven..)
Hogere fps op 60Hz is er worden meer frames aangeboden dan er getoond kunnen worden dus maximaal rendement op de monitors capaciteiten.
Klopt mijn redenering?
Verwijderd
Er bestaat niet zoiets als een 200Hz of 60Hz videokaart.copykat schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:48:
Klopt mijn redenering?
Een videokaart produceert frames per seconde (fps) en hoeveel dat er kunnen zijn hangt af van verschillende factoren. (snelheid (video)geheugen, welke (video)chip maar ook CPU gerelateerd.)
Dan heb je vervolgens een monitor om die frames op te bekijken.
Monitor verversen hun beeld en dat meten we in Hz, waarbij 60Hz tegenwoordig standaard is (en relatief langzaam). Snellere monitor verversen hun beelden bijv. met 144Hz of sneller.
Nu is min of meer de vuistregel dat wanneer je 60 fps afspeelt op een 60Hz monitor, je mooi vloeiend beeld hebt. Dit geldt ook voor 144 fps op 144Hz monitor, etc.
Doe je echter minder fps dan het aantal Hz dat je monitor is, dan krijg je stotterend beeld.
De monitor krijgt dan te weinig informatie en zal dus beelden blijven herhalen totdat er nieuwe informatie komt.
Doe je het andersom, meer fps dan Hz, dan krijgt je monitor te veel informatie en krijg je 'tearing'.
De monitor heeft het ene beeld nog niet helemaal laten zien terwijl er al weer nieuwe informatie wordt doorgegeven.
Is dan puur type aansluiting?
Aantal bits/second bandbreedte dus een HDMI 1.4 kan 4k op 4096x2304@24Hz aan is x aantal bits/second die door de HMDI poort kan en niet de output van de videokaart die puur op fps werkt?
Dus door de resolutie te verlagen verhoog je de Hz. (de maximale bitrate blijft t zelfde.)
"Er bestaat niet zoiets als een 200Hz of 60Hz videokaart."
Was maar een voorbeeld. 144Hz is HDMI 2.0 toch? Dus een HDMI 3.0 zou 200Hz kunnen halen op 4K?
Uiteindelijk worden 8K monitoren ook gemeengoed en die moeten dan ook fps halen boven de 25 om normaal te bekijken zonder flikkeren.
Voor mijn situatie met QHD en hdmi 1.4 zal t werken als ik alles goed begrijp.
Verwijderd
Een lagere resolutie vraagt minder bits/sec (dus minder bandbreedte) en dan is 60Hz wel mogelijk.
HDMI 3.0 bestaat nog niet, maar in principe zal daar de bandbreedte weer groter zijn.
QHD 60Hz is geen probleem alleen verwacht met gamen zeker niet altijd 60fps!
Ik neem aan dat je dit te zien krijgt in Windows als je de resolutie instelt? Want wat hier waarschijnlijk gebeurd is dat je videokaart alleen een oudere HDMI versie ondersteund die simpelweg niet de bitrate heeft om de resolutie van je monitor weer te geven met de maximale verversingssnelheid van die monitor. Het kost namelijk aanzienlijk meer bitrate om van 24Hz naar 60Hz te gaan. Je hebt waarschijnlijk HDMI 1.4 en je hebt HDMI 2.0 nodig.
Is dit erg? Dat ligt helemaal aan je brein. Er zijn namelijk mensen die hoofdpijn zullen krijgen van 24Hz, maar er zijn ook mensen die er weinig last van zullen hebben. Dat zal je dus even moeten bekijken. Want je kan het verschil tussen 24hz en 60Hz, absoluut zien. De meeste mensen zullen het verschil tussen 60Hz en 100Hz ook zien en daarna begint het voor veel mensen pas wat minder merkbaar te worden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik heb hem nog niet, maar zag in de specs dat het max 24Hz was voor 4k. Was niet geheel zeker hoe dit werkte voor een lagere resolutie. In mijn geval QHD. HDMI 1.4 dat wist ik dat dat 4k 30Hz max haalde.DaniëlWW2 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:29:
Omdat niemand je hier een antwoord geeft, doe ik het maar.
Ik neem aan dat je dit te zien krijgt in Windows als je de resolutie instelt? Want wat hier waarschijnlijk gebeurd is dat je videokaart alleen een oudere HDMI versie ondersteund die simpelweg niet de bitrate heeft om de resolutie van je monitor weer te geven met de maximale verversingssnelheid van die monitor. Het kost namelijk aanzienlijk meer bitrate om van 24Hz naar 60Hz te gaan. Je hebt waarschijnlijk HDMI 1.4 en je hebt HDMI 2.0 nodig.
Ik heb een scherm gekocht die vooral kleur echt is. QHD, en mn huidige kaart was al waardeloos met 1080p qua werken op 1 DVI-D en twee ging niet. Linken zou kunnen via monitor 1QHD naar monitor 2 FHD maar dan denk ik dat de kaart geforce 635 helemaal te kort komt.Is dit erg? Dat ligt helemaal aan je brein. Er zijn namelijk mensen die hoofdpijn zullen krijgen van 24Hz, maar er zijn ook mensen die er weinig last van zullen hebben. Dat zal je dus even moeten bekijken. Want je kan het verschil tussen 24hz en 60Hz, absoluut zien. De meeste mensen zullen het verschil tussen 60Hz en 100Hz ook zien en daarna begint het voor veel mensen pas wat minder merkbaar te worden.
Nieuwe kaarten zijn of out of stock of zo duur dat ik t een beetje te vind. Los van max voeding 460watt.
Vandaar de gouwe ouwe gtx 750 ti
Enig probleem specs gaven te lage Hz aan op 4k. Ik gebruik QHD en FHD dus ik hoop die 60Hz native van mn scherm te halen.
ik heb er even over nagedacht.Uszka schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:37:
Towerkoelertje erop zetten. pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim doet al wonderen.
Stel ik zet een koker (70 of 80 regenwaterpijp bijv.) op de ventilator tot aan de deksel, boor in de deksel wat gaten in. (stof filter er voor)
Dan heeft de videokaart en voeding een inlaat en de CPU zijn eigen inlaat.
Nu denk ik dat de CPU koeling er veel "eigen warmte" terug opzuigt omdat er geen actieve in en uitvoer flow is met kast ventilatoren.
op de plek van de videokaart zit een rooster in de deksel en onderop voor kant.
:strip_exif()/f/image/aXEALsLcL2b9QyElv4inY0KZ.jpg?f=fotoalbum_large)
De Cpu blaast warmte via de printplaat opzij en dat wervelt vermoedelijk terug omhoog terug de CPUfan in.
De voeding blaast er ook warmte naar toe voordat het op gepikt word door de exhaustfan naar buiten
(heb ook nog een oude pentiumkast met zo'n koker op de cpu. )
Zou dit ook werken een eigen "buitenlucht aanvoer"?
Een fanduct zie je heel vaal in prebuilds. Vond het al bijzonder dat deze er geen had.copykat schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:05:
[...]
ik heb er even over nagedacht.
Stel ik zet een koker (70 of 80 regenwaterpijp bijv.) op de ventilator tot aan de deksel, boor in de deksel wat gaten in. (stof filter er voor)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uDZ1XGWB8OaU4qBvy0eJIKKc.jpg?f=user_large)
staat uit ergens was mn analoog digitaal converter voor camcorders en vhs banden en staat nu niks te doen bij mn pa.
Kan ik die "pijp"er gewoon afschroeven en in mn Dell plaatsen?
Ik moet dan ook in de deksel extra openingen maken omdat de nieuwe videokaart (geforce gt635 vs gxt750 ti) breeder en hoger is en een grote active fan heeft die aan de achterzijde lucht uitblaast. (De inlaat an voor onder en onder zijkant zal dan voor aanvoer zorgen voor die videokaart fan.) Dan is de CPU een beetje achtergesteld van koelere lucht dus is een eigen "rooster" midden boven de CPU fan misschien wel handig.
Ik heb mooie koolstof filters tegen t stof in zuigen .
leuk hobby projectje :-)
Ja, iedere (moderne/digitale) video standaard heeft een maximum snelheid. Dus hoe meer pixels/ hoger de resolutie, hoe minder keer per seconde het beeld verstuurd kan worden. Met een lagere resolutie haal je dus hogere verversingssnelheden.copykat schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:26:
Ah ok, waarom staan er dan resolutie en Hz in als poort output?
Is dan puur type aansluiting?
Aantal bits/second bandbreedte dus een HDMI 1.4 kan 4k op 4096x2304@24Hz aan is x aantal bits/second die door de HMDI poort kan en niet de output van de videokaart die puur op fps werkt?
Dus door de resolutie te verlagen verhoog je de Hz. (de maximale bitrate blijft t zelfde.)
"Er bestaat niet zoiets als een 200Hz of 60Hz videokaart."
Was maar een voorbeeld. 144Hz is HDMI 2.0 toch? Dus een HDMI 3.0 zou 200Hz kunnen halen op 4K?
Uiteindelijk worden 8K monitoren ook gemeengoed en die moeten dan ook fps halen boven de 25 om normaal te bekijken zonder flikkeren.
Voor mijn situatie met QHD en hdmi 1.4 zal t werken als ik alles goed begrijp.
In de praktijk wil je graag 60 Hz /fps voor een stabiel beeld, of meer voor sommige games.
Wat bij gaming een extra complicatie is, is dat de computer hier veel rekenwerk aan heeft, en dan lang niet altijd de maximale snelheid kan halen, die de standaard (bijv. HDMI 1.4) van e aansluiting wel ondersteunt.
Dus je kunt in een game 10 fps halen, terwijl de videokaart en monitor allebei een versie van HDMI of DisplayPort ondersteunen die 60 aankan.
Vroegâh, was het zelfs zo dat videokaarten moeite hadden om die snelheden op 2D te halen, maar die tijd ligt toch wel 20 jaar achter ons, daar wordt je in de praktijk alleen beperkt door de standaard van de aansluiting.