Vraag

• rolvation
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-06-2022
Mijn vraag
Vorige week heb ik met dank aan het Tweakers topic m.b.t. de aankoop van de 6000 serie AMD kaarten, een RX6900XT weten te bemachtigen.

Afgelopen dinsdag heb ik deze ontvangen en in mijn PC geplaatst. In eerste instantie met 1x aansluiting op mijn PSU, en daarna met de splitter 2x. Daarna wilde de PC niet meer opstarten. Het beeld bleef zwart nadat ik het BIOS scherm voorbij was.

Voordat ik de AMD kaart plaatste, heb ik d.m.v. Guru3d de NVIDIA drivers gedeïnstalleerd. Ergens op internet las ik dat iemand ervaringen had dat ook z'n moederbord drivers waren gedeïnstalleerd na het draaien van Guru3d, dus ik heb ook in mijn BIOS gekeken. Ik heb onlangs mijn CPU vervangen van de 1600x naar 3700x en had daarbij een BIOS update gedaan.

Toen ik daarna uit de BIOS ging, startte m'n PC opeens wel op. Samen met m'n zwager gekeken naar het installeren van de AMD drivers, etc. (Dat leverde namelijk al problemen op, i.v.m. een bug in het installatieprogramma van AMD) Dat opgelost, alles geïnstalleerd en nog even Warzone gespeeld om te testen. Alles werkte naar behoren.

Daarna afgesloten met een Windows update, om de volgende ochtend te zien dat m'n PC de hele nacht op een BSOD heeft gestaan. Er werd geen error getoond, ook de verdrietige smiley niet.

Sindsdien heb ik:

- Of een bootloop, na het BIOS scherm start ie opnieuw op
- Of een BSOD (wederom zonder tekst)
- Of hij blijft gewoon eeuwig hangen (heel soms komt "automatic repair" in beeld, maar zonder cirkeltje, en blijft gewoon hangen op dat beeld)

(Wellicht irrelevant, maar na het BIOS scherm gaan m'n fans als een dolle draaien, en daarna gebeurt dus een van de bovenstaande dingen.)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus Prime X370-Pro

AMD Ryzen 7 3700X

AMD RX6900XT (ook de Gigabyte Aorus Geforce GTX1060 later weer teruggezet)

Intel Solid-State Drive 600p Series 1TB

Crucial MX300 275GB SSD

Crucial Ballistix Sport LT Gray 16GB Kit (2 x 8GB) DDR4-2666 UDIMM

Be quiet! Pure Power 10 600W CM (nu vervangen door Cooler Master V850 Gold-V2)

Be Quiet Silent Loop - Waterkoeling set

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb twee aparte kabels vanuit mijn PSU aangesloten op de RX6900XT

- Ik heb de GTX1060 teruggeplaatst

- Ik heb opgestart en om en om de RAM sticks er wel / niet in gehad.

- Ik heb een USB met Windows Creation Tool gemaakt. In de BIOS aangegeven op te starten vanaf de USB, en later ook nog m'n SSD met Windows uit m'n PC gehaald. Ook een USB met de Rufus Repair tool.

In alle gevallen blijft de PC na het BIOS scherm in de bootloop komen. Ik zie aan het lampje op de USB dat deze wel wordt benaderd, maar de PC stopt gewoon voordat hij iets met de USB gedaan heeft. De USB en inhoud werkt naar behoren, heb ik getest op m'n laptop. Daar kan ik opstarten vanaf de USB. Ook als ik bijv. secure boot nog aan heb in de BIOS, dan krijg ik vanaf de Rufus Repair tool de waarschuwing dat ik de secure boot moet uitzetten. M.a.w. de inhoud van de USB wordt wel herkend.

- Ik heb het batterijtje van het moederbord gehaald en terug gestopt

- De voeding heb ik ondertussen vervangen door: Cooler Master V850 Gold-V2 PSU

- In het ervaringen topic omtrent de 6000 serie kwam ik deze reactie tegen: MichaelJ in "AMD Navi 2x (RX6000) Ervaringen Topic"

Deze doet me denken aan mijn problemen, en qua geprobeerde oplossingen ook. Alleen hier nog geen succes.

Herkent iemand bovenstaande problematiek? Nog tips waar ik nog niet aan gedacht heb? Heb ik ergens in het proces een fatale fout gemaakt?

Als me nog iets te binnenschiet wat ik gedaan heb, maar niet heb genoteerd, dan vul ik dat aan.

Dank vast!

Alle reacties

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

als ik het goed begrijp heb je dus nu ook een boot loop/BSOD met de 1060?

heb je al ubuntu of een andere linux distro geprobeerd?

Specs

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:50
Lijkt op dezelfde probleem wat ik had.

Ik had ook een AMD GPU en eerst deed ik games goed. Daarna steeds bootloop.

Het probleem was dat mij moederbord PCI Express 4.0 bandbreedte niet kon ondersteunen. En steeds na een tijdje uit de boot loop ging en de gpu terug ging naar x8 4.0.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rolvation
Dank voor de reacties. De boot loop en BSOD zijn inderdaad met de nieuwe als oude GPU.

Ik ga het nu proberen met een nieuw MB. Als dat is geprobeerd, zal ik nog updaten of het opgelost is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rolvation
Hi all,

Uiteindelijk een nieuw MOBO geprobeerd, maar dat bleek ook het probleem niet.

Daarna de CPU bij mijn zwager in zijn PC gedaan, en zowaar: direct een BSOD. Conclusie, het was de CPU.

De CPU had ik dus pas net nieuw (twee week) en ik heb ‘m in eerste instantie gewoon kunnen gebruiken. Ik heb die daarom ook eerder niet “verdacht” als zijnde het probleem.

Ik ben de week uiteindelijk met een hele andere PC geëindigd t.o.v. van waar ik mee begon, maar enfin, het is gelukt.

Inmiddels heb ik een ROG Strix B550-E moederbord, de CPU vervangen voor Ryzen 7 5800X, krijg ik nog Crucial Ballistix 3600 mhz RAM, en had ik al dus de voeding vervangen en natuurlijk begon ik met de nieuwe GPU.

Hopelijk blijft het iemand anders bespaard zo vanalles te moeten proberen!

Gr.

Rolf

[Voor 5% gewijzigd door rolvation op 21-03-2021 17:11]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee