Toon posts:

Office/gaming pc build met 2dehands onderdelen onder €1000

Pagina: 1
Acties:

• Jones_belgium
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-02 17:01
Ik was al een tijd aan het uitkijken om mijn desktop te vernieuwen (+/-6 jaar oud) maar gezien de huidige prijzen van diverse hardware was ik ook al tijdje aan het afwachten voor prijsdalingen. Doch gezien ik voor mijn professionele activeiten toch wel dringend nu een nieuw systeem nodig had en geen zin had om tonnen geld uit te geven heb ik besloten/geprobeerd om met allerlei 2dehands hardware een custom build te maken naar mijn wensen. Ik heb voor de duidelijkheid hier ook het standaard topic gebruikt maar de PC is reeds "aangekocht en in gebruik". Dit topic kan misschien anderen ook helpen om voor een bescheiden budget een pc samen te stellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc wordt voornamelijk gebruikt binnen mijn eigen bedrijf -> boekhouding, prijsvergelijking en simulaties (excel), ontwerp en visualisaties van bouwprojecten (AutoCAD Revit/Enscape), Photoshop,.. en voor mijn tienerzoon en mezelf ook sporadisch gamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoals hierboven reeds geschreven had ik geen zin, ook gezien deze corona tijden, om tonnen geld uit te geven. Een aan te raden systeem voor mijn professionele activiteiten (AutoCAD Revit) kost al gauw minimum €1800 tot €3000 afhankelijk hoe ver je wil gaan..

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn vorige pc is te gedateerd om enige hardware uit te gebruiken, enkel de SSD was redelijk recent vernieuwd en heb ik overgezet in het nieuwe systeem

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso een degelijk recente CPU en GPU waren de belangrijkste zaken, alsook voldoende RAM geheugen is essentieel voor de gebruikte software - zie hoger

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik had geen specifieke voorkeuren voor bepaalde merken, zolang ze maar kwalitatief waren en door het nakijken van diverse reviews in aanmerking kwamen voor dit project

Ga je overklokken?
Dit was initieel niet de bedoeling, doch de pc is licht overklokt nu maar basic

Wat verwacht je van ons?
Gewoon feedback wat jullie vinden van mijn custom pc build zonder mee te gaan in de soms ronduit belachelijke prijzen voor hardware heden ten dage of zelf beschikbaarheid

Onderstaande PC met volgende onderdelen heb ik 2dehands gekocht voor €500 (na enige tijd onderhandelen). De meeste prijzen van de onderdelen zijn niet (meer?) vermeld op tweakers maar de onderdelen zijn zeker online nog te bestellen op diverse sites en ik schat de huidige "nieuwprijs" samen op +/-€800

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700 Boxed€ 272,-€ 272,-
1MoederbordenAsus PRIME Z370-A€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus DUAL-GTX1060-O6G€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 801 Oranje/Zwart€ 131,05€ 131,05
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 10 CM 500W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 960 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,95

Deze basis heb ik dan uitgebreid met volgende componenten en even prijsopsomming:
- Videokaart: 2dehands gekocht voor €275
- Extra RAM geheugen (2x 8GB): nieuw aangekocht voor €118
- Extra SSD 500GB uit vorige PC: prijs €0

1VideokaartenAsus DUAL-GTX1060-O6G€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSandisk Ultra 3D 500GB€ 59,90€ 59,90
Totaal€ 59,90

Totaalprijs: € 500 + 275 + 118 = € 893

Hierbij vinden jullie ook de enige benchmarks van de prestaties van deze pc. Ter info: de GPU is met MSI Afterburner licht opgedreven alsook in UEFI met XMP profile overclock op het RAM geheugen.

Userbenchmark:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/40896583

Passmark:

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:43
Dus 618 inclusief extra geheugen. Dat is veel te duur voor 3 jaar oud spul want voor een klein beetje meer koop je nieuw dat beter presteert.
Videokaarten zijn duur, ook tweedehands maar 275 voor een 1060 is absurd. Zo'n hoge prijs had ik nog niet gehoord.
1ProcessorsIntel Core i5-10600 Boxed€ 214,-€ 214,-
1MoederbordenASRock H570M Pro4€ 114,90€ 114,90
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 79,86€ 79,86
1Geheugen internPNY XLR8 MD32GK2D4320016XR€ 139,50€ 139,50
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 54,90€ 54,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 74,-€ 74,-
Totaal€ 677,16

[Voor 6% gewijzigd door Uszka op 14-03-2021 09:32]

• Jones_belgium
Jouw voorbeeld mag dan wel met nieuw materiaal zijn, maar zoveel beter presteren ga je niet en ook kwaliteit is een belangrijke factor waar ouderdom van het materiaal minder van belang is.

- I5-10600 vs I7 8600 is prestatie nagenoeg hetzelfde en zelfs in gebruik niet merkbaar
- Mobo ASrock is wel stuk beperkter dan de Asus Prime ondanks zijn "leeftijd"
- Behuizing idem, hetgeen ik nu heb (Silent Base) heeft veel meer mogelijkheden en kwaliteit
- De voeding die je voorstelt is zelfs ontoereikend voor de GTX 1060 in het gehele systeem

Waarom wil iedereen altijd nieuw, nieuwer, nieuwst..? Het is niet dat er op 3 jaar tijd geweldige vooruitgang of baanbrekende releases van nieuwe hardware is gebeurd.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:17
Jones_belgium schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:42:
Jouw voorbeeld mag dan wel met nieuw materiaal zijn, maar zoveel beter presteren ga je niet en ook kwaliteit is een belangrijke factor waar ouderdom van het materiaal minder van belang is.

- I5-10600 vs I7 8600 is prestatie nagenoeg hetzelfde en zelfs in gebruik niet merkbaar
- Behuizing idem, hetgeen ik nu heb (Silent Base) heeft veel meer mogelijkheden en kwaliteit
- De voeding die je voorstelt is zelfs ontoereikend voor de GTX 1060 in het gehele systeem

Waarom wil iedereen altijd nieuw, nieuwer, nieuwst..? Het is niet dat er op 3 jaar tijd geweldige vooruitgang of baanbrekende releases van nieuwe hardware is gebeurd.
Ik denk dat ik persoonlijk toch voor de build van @Uszka zou zijn gegaan. Wellicht een 500 watt voeding. Maar je hebt wel 2 jaar garantie wat voor mij toch een hoop waard is.

Videokaarten zijn een crime momenteel, maar een 1060 voor 275 is mij ook te veel. Als je echter wat nodig hebt en er is geen betere deal...

[Voor 6% gewijzigd door Cyriel85 op 14-03-2021 09:49]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Jones_belgium
De redenering van garantie kan ik begrijpen. Maar ik ben ook al 20 jaar bezig met pc's (als hobby, gamer, professioneel..) en in al die tijd heb ik denk ik nog maar 2 keer gebruikt gemaakt van de garantie. Ik probeer telkens als ik 2dehands iets koop ook zo voorzichtig mogelijk te zijn, te testen enz en heb er nog nooit echt problemen mee gehad.

Zelfs een 500W voeding is "kantje-boordje" maar zou in principe moeten volstaan. Maar op termijn ga ik deze toch wisselen met een 700W want als een videokaart ooit betaalbaar wordt terug zal er een RTX inkomen.

Ik begrijp wel niet dat jullie €275 voor een GTX1060 (6GB versie) veel te veel geld vinden. Ter info, ze was in originele verpakking etc, in perfecte staat, en ja voor het ogenblik ook niet veel alternatieven (en ik ben al aan het rondkijken sinds december '20). Zie hieronder prijs bv bij Coolblue (indien leverbaar)

[Voor 4% gewijzigd door Jones_belgium op 14-03-2021 10:16]

• Uszka
Jones_belgium schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:42:

Klopt, maar wel nieuw met garantie.
Wat mis je bij het Asrock bord dan?
Die kast is zo groot dat die voornamelijk leeg lijkt.
Hou toch op! Een systeem van i5-10600/i7-8700 met GTX 1060 verbruikt 250w aan de muur. Daar gaat de inefficiëntie van de voeding nog vanaf.
Waarom zou je gebruikt kopen als je voor ongeveer dezelfde prijs nieuw spul hebt met garantie! Met alle respect hoor, je opent een topic om te laten weten wat de mogelijkheden van gebruikte hardware is maar als blijkt dat er eigenlijk geen voordeel is ben je op je tenen getrapt. Open dan geen topic als je niet tegen kritiek kunt.
Jones_belgium schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:59:

Zelfs een 500W voeding is "kantje-boordje"
Onzin. Zie mijn reactie hierboven.
Maar op termijn ga ik deze toch wisselen met een 700W want als een videokaart ooit betaalbaar wordt terug zal er een RTX inkomen.
700w zegt niets. Primair kijk je naar kwaliteit en gebruikte platform en daarbij ligt het eraan welke RTX. Sommige laten een high-end 850w trippen.
Ik begrijp wel niet dat jullie €275 voor een GTX1060 (6GB versie) veel te veel geld vinden. Ter info, ze was in originele verpakking etc, in perfecte staat, en ja voor het ogenblik ook niet veel alternatieven (en ik ben al aan het rondkijken sinds december '20). Zie hieronder prijs bv bij Coolblue (indien leverbaar)
[Afbeelding]
GTX 1060 is een kaart van eind 2016 tot begin 2019, 2 - 4 jaar oud dus. In november kocht ik nog een paar gebruikte GTX 1060 6GB voor €100 per stuk wat een normale prijs is. Tekorten door mining en covid hebben de prijs enorm opgedreven.

• Jones_belgium
Uszka schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:32:
[...]

1) Klopt, maar wel nieuw met garantie.

[...]

2) Wat mis je bij het Asrock bord dan?

[...]

3) Die kast is zo groot dat die voornamelijk leeg lijkt.

[...]

4) Hou toch op! Een systeem van i5-10600/i7-8700 met GTX 1060 verbruikt 250w aan de muur. Daar gaat de inefficiëntie van de voeding nog vanaf.

[...]

5) Waarom zou je gebruikt kopen als je voor ongeveer dezelfde prijs nieuw spul hebt met garantie! Met alle respect hoor, je opent een topic om te laten weten wat de mogelijkheden van gebruikte hardware is maar als blijkt dat er eigenlijk geen voordeel is ben je op je tenen getrapt. Open dan geen topic als je niet tegen kritiek kunt.

[...]

6) Onzin. Zie mijn reactie hierboven.

[...]

7) 700w zegt niets. Primair kijk je naar kwaliteit en gebruikte platform en daarbij ligt het eraan welke RTX. Sommige laten een high-end 850w trippen.

[...]

8) GTX 1060 is een kaart van eind 2016 tot begin 2019, 2 - 4 jaar oud dus. In november kocht ik nog een paar gebruikte GTX 1060 6GB voor €100 per stuk wat een normale prijs is. Tekorten door mining en covid hebben de prijs enorm opgedreven.
1) Zie mijn eerdere reactie, garantie is niet iets wat bij mij bovenaan mijn lijstje staat en ja dit is ook een bewuste keuze bij gebruik van 2dehands materiaal.

2) Niet dat ik echt iets mis, maar de Prime A370 is naar mijn mening een stuk kwalitatiever en uitgebreider dan de Asrock. Dus laat ons stellen dat deze mekaar ook waard zijn zoals de CPU.

3) Deze kast bied uitbreidmogelijkheden. Als ik hier bij wijze van spreken morgen 4 SSD's nog wil bijsteken of nog een extra GPU? (En ja op termijn ga ik deze pc nog uitbreiden/upgraden).

4) Een beetje redelijk blijven, als je hier idd enkel een I7 en GTX1060 induwt is 400W voldoende, maar met alles errond is er meer nodig. Zitten al 2 SSD's in, heb hier nog batterij gewone schijven liggen van enkele terra's, steekt een bluray lezer in, custom CPU cooler (samen met alle andere fans van de case). Een 500W heeft opnieuw meer mogelijkheden.

5) Wie zegt er dat ik op mijn tenen ben getrapt? Ik post hier inderdaad een de mogelijkheden welke er zijn met gebruikt materiaal maar onmiddelijk wordt er gereageerd met "koop nieuw spul met garantie!". En jij beweert (of argumenteert) dat er geen voordeel is, maar ik wil ook het tegendeel niet bewijzen. Maar ik blijf er wel bij (garantie punt buiten beschouwing gelaten) dat ik met mijn "verouderde" hardware een evenwaardige prestatievolle pc heb dan als ik alles nieuw zou kopen en leverbaar zou zijn. En als we alle componenten 1-op-1 zouden vergelijken ook iets goedkopen zou uitkomen.

6) zie puntje 4

7) volledig akkoord - maar dit is volledig nog maar een idee en zulke kaarten zijn toch te duur nu. Dus PSU is ook nog niet aan de orde.

8) Dan heb jij geluk gehad. En zoals ik eerder vermelde ben ik dus van iets later op zoek, ben 3-tal maanden aan het wachten, had dringend nood aan een goede kaart, dusja... Ik heb in verschillende winkels geïnformeerd en geen enkele durft een termijn uitspreken wanneer er terug meer beschikbaarheid gaat zijn (en prijsdaling).

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
Fijn je behuizing heeft meerdere mogelijkheden.

Fijn je Z370 bord zou minder beperkt zijn?

Waarom maak je dan geen gebruik van oa M2 SSD?
Volgensmij heeft je XMP profiel weinig nut als je geheugen maar max 2666mt/s kan.
Je zit ook vast op ouder socket dus veel meer mogelijkheden heb je niet meer, die van Uszka heeft hier juist meer mogelijkheden.

Qua voeding praat je gewoon onzin, de 3060Ti wordt 650W voor aanbevolen bij sommigen terwijl ze dat gedaan hebben omdat ze bang zijn dat mensen de kaart gaan combineren met een inefficiente voeding, die dus het gevraagde niet kan leveren aan de kaart.

• Uszka
J_aimy schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:29:

Waarom maak je dan geen gebruik van oa M2 SSD?
Er zit een 960 EVO in zijn bord.

• Jones_belgium
J_aimy schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:29:

Qua voeding praat je gewoon onzin, de 3060Ti wordt 650W voor aanbevolen bij sommigen terwijl ze dat gedaan hebben omdat ze bang zijn dat mensen de kaart gaan combineren met een inefficiente voeding, die dus het gevraagde niet kan leveren aan de kaart.
Ik ga hier niet blijven op terug komen, maar als ik de theoretische berekening maak, dus wat de officiële (piek)verbruiken zijn van mijn componenten (CPU, RAM, HDD's, GPU..) kom ik op ongeveer 350W. Dit zonder diverse coolers en alle (usb) randapparatuur dan nog eens. Dan blijk ik erbij dat een 400W onvoldoende is en heb ik liever wat "overschot".

• Uszka
Ah, je bent iemand van de theorie. Ik kijk liever naar de praktijk. Als ik meet wat het systeem uit het stopcontact haalt dan houdt dat op bij 250w voor een compleet systeem met i5-10400, 1060 6GB, ssd, hdd, cpu koeler en een hele rits casefans en randapparatuur als ik alles stress. Een compleet systeem met 10700F en 1660 Super komt net boven de 300w. voedingen zijn overigens Gold gecertificeerd, respectievelijk pricewatch: Super Flower Leadex III Gold 550W en pricewatch: Cougar GX-F 550W zodat je een procent of 10 van bovenstaande af kunt trekken voor het werkelijke verbruik.

• J_aimy
Uszka schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Er zit een 960 EVO in zijn bord.
Oh dan heb ik te snel gelezen, ik dacht 860 EVO xD

• J_aimy
Jones_belgium schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:52:
[...]

Ik ga hier niet blijven op terug komen, maar als ik de theoretische berekening maak, dus wat de officiële (piek)verbruiken zijn van mijn componenten (CPU, RAM, HDD's, GPU..) kom ik op ongeveer 350W. Dit zonder diverse coolers en alle (usb) randapparatuur dan nog eens. Dan blijk ik erbij dat een 400W onvoldoende is en heb ik liever wat "overschot".
Dergelijke randapparatuur heb je in TS post niet aangegeven dus moet je ervan uitgaan dat degene ook rekent met hetgene wat men voorgeschoteld krijgt.
Als je vervolgens nog allerlei schijven en randapparatuur toe gaat voegen zegt alleen maar dat je TS post niet voldoende informatie heeft gegeven.

Dat je behuizing meer uitbreidingsmogelijkheden heeft is begrijpend.
Dat je perse jouw systeem wilt promoten op een ouder socket tegenover een nieuw systeem met betere prestaties en upgrade potentieel.
Ook noem je de PC licht overklokt, maar ik zie dat XMP profile aanzetten weinig nut heeft aangezien je RAM maar 2666 MT/s is en dit wordt ook enigzins niet echt als overclocken gezien.
Als je dat werkend wil krijgen zul je ook RAM moeten kopen waarmee je door XMP hoger komt dan basic (bijvoorbeeld 3200 MT/s).
Je CPU is non-K dus ook geen overclock.
Enkel je GPU is dan licht overclocked.

Het upgradepotentieel op GPU gebied zoals een 2e videokaart is ook een beetje jammer.
Geen SLI voor de 1060 volgens NVidea.
Volgensmij zit je dan ook nog met hoeveelheid PCIe lanes van de CPU naar GPU die bij de 11th Gen hoger is en dat is wel een upgradepotentieel die op het ASRock bord zit.

Het is nochtans geen slechte pc maar zeker geen best buy tov wat je nu nieuw kan krijgen en zeer binnenkort te verkrijgen is.
Een nieuw systeem samen met de 1060 had in mijn ogen dan een betere keus geweest.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee