Ik was al een tijd aan het uitkijken om mijn desktop te vernieuwen (+/-6 jaar oud) maar gezien de huidige prijzen van diverse hardware was ik ook al tijdje aan het afwachten voor prijsdalingen. Doch gezien ik voor mijn professionele activeiten toch wel dringend nu een nieuw systeem nodig had en geen zin had om tonnen geld uit te geven heb ik besloten/geprobeerd om met allerlei 2dehands hardware een custom build te maken naar mijn wensen. Ik heb voor de duidelijkheid hier ook het standaard topic gebruikt maar de PC is reeds "aangekocht en in gebruik". Dit topic kan misschien anderen ook helpen om voor een bescheiden budget een pc samen te stellen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc wordt voornamelijk gebruikt binnen mijn eigen bedrijf -> boekhouding, prijsvergelijking en simulaties (excel), ontwerp en visualisaties van bouwprojecten (AutoCAD Revit/Enscape), Photoshop,.. en voor mijn tienerzoon en mezelf ook sporadisch gamen
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoals hierboven reeds geschreven had ik geen zin, ook gezien deze corona tijden, om tonnen geld uit te geven. Een aan te raden systeem voor mijn professionele activiteiten (AutoCAD Revit) kost al gauw minimum €1800 tot €3000 afhankelijk hoe ver je wil gaan..
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn vorige pc is te gedateerd om enige hardware uit te gebruiken, enkel de SSD was redelijk recent vernieuwd en heb ik overgezet in het nieuwe systeem
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso een degelijk recente CPU en GPU waren de belangrijkste zaken, alsook voldoende RAM geheugen is essentieel voor de gebruikte software - zie hoger
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik had geen specifieke voorkeuren voor bepaalde merken, zolang ze maar kwalitatief waren en door het nakijken van diverse reviews in aanmerking kwamen voor dit project
Ga je overklokken?
Dit was initieel niet de bedoeling, doch de pc is licht overklokt nu maar basic
Wat verwacht je van ons?
Gewoon feedback wat jullie vinden van mijn custom pc build zonder mee te gaan in de soms ronduit belachelijke prijzen voor hardware heden ten dage of zelf beschikbaarheid
Onderstaande PC met volgende onderdelen heb ik 2dehands gekocht voor €500 (na enige tijd onderhandelen). De meeste prijzen van de onderdelen zijn niet (meer?) vermeld op tweakers maar de onderdelen zijn zeker online nog te bestellen op diverse sites en ik schat de huidige "nieuwprijs" samen op +/-€800
Deze basis heb ik dan uitgebreid met volgende componenten en even prijsopsomming:
- Videokaart: 2dehands gekocht voor €275
- Extra RAM geheugen (2x 8GB): nieuw aangekocht voor €118
- Extra SSD 500GB uit vorige PC: prijs €0
Totaalprijs: € 500 + 275 + 118 = € 893
Hierbij vinden jullie ook de enige benchmarks van de prestaties van deze pc. Ter info: de GPU is met MSI Afterburner licht opgedreven alsook in UEFI met XMP profile overclock op het RAM geheugen.
Userbenchmark:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/40896583
Passmark:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc wordt voornamelijk gebruikt binnen mijn eigen bedrijf -> boekhouding, prijsvergelijking en simulaties (excel), ontwerp en visualisaties van bouwprojecten (AutoCAD Revit/Enscape), Photoshop,.. en voor mijn tienerzoon en mezelf ook sporadisch gamen
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoals hierboven reeds geschreven had ik geen zin, ook gezien deze corona tijden, om tonnen geld uit te geven. Een aan te raden systeem voor mijn professionele activiteiten (AutoCAD Revit) kost al gauw minimum €1800 tot €3000 afhankelijk hoe ver je wil gaan..
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn vorige pc is te gedateerd om enige hardware uit te gebruiken, enkel de SSD was redelijk recent vernieuwd en heb ik overgezet in het nieuwe systeem
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso een degelijk recente CPU en GPU waren de belangrijkste zaken, alsook voldoende RAM geheugen is essentieel voor de gebruikte software - zie hoger
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik had geen specifieke voorkeuren voor bepaalde merken, zolang ze maar kwalitatief waren en door het nakijken van diverse reviews in aanmerking kwamen voor dit project
Ga je overklokken?
Dit was initieel niet de bedoeling, doch de pc is licht overklokt nu maar basic
Wat verwacht je van ons?
Gewoon feedback wat jullie vinden van mijn custom pc build zonder mee te gaan in de soms ronduit belachelijke prijzen voor hardware heden ten dage of zelf beschikbaarheid
Onderstaande PC met volgende onderdelen heb ik 2dehands gekocht voor €500 (na enige tijd onderhandelen). De meeste prijzen van de onderdelen zijn niet (meer?) vermeld op tweakers maar de onderdelen zijn zeker online nog te bestellen op diverse sites en ik schat de huidige "nieuwprijs" samen op +/-€800
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-8700 Boxed | € 272,- | € 272,- |
1 | Moederborden | Asus PRIME Z370-A | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Asus DUAL-GTX1060-O6G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Silent Base 801 Oranje/Zwart | € 131,05 | € 131,05 |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 10 CM 500W | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 960 EVO 500GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 462,95 |
Deze basis heb ik dan uitgebreid met volgende componenten en even prijsopsomming:
- Videokaart: 2dehands gekocht voor €275
- Extra RAM geheugen (2x 8GB): nieuw aangekocht voor €118
- Extra SSD 500GB uit vorige PC: prijs €0
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Videokaarten | Asus DUAL-GTX1060-O6G | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Sandisk Ultra 3D 500GB | € 59,90 | € 59,90 |
Totaal | € 59,90 |
Totaalprijs: € 500 + 275 + 118 = € 893
Hierbij vinden jullie ook de enige benchmarks van de prestaties van deze pc. Ter info: de GPU is met MSI Afterburner licht opgedreven alsook in UEFI met XMP profile overclock op het RAM geheugen.
Userbenchmark:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/40896583
Passmark: