Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zoek een GPS camera voor het koppelen van een foto aan een locatie. Eigenlijk wil ik het omgekeerde, de locatie bij een onderwerp.

Het valt niet mee dit zelf te vinden door gebrekkige info. Misschien heeft iemand een suggestie?

Gewenst is:
- bestand tegen vocht en vuil zoals zand.
- nauwkeurige GPS (1m is beter dan 10m. 20m is te onnauwkeurig)
- redelijk snelle GPS en/of GLONASS
- bij voorkeur de locatie in de foto zelf en niet alleen in de meta data
- enige optische zoom voor macro foto (bijvoorbeeld ter grootte van een munt)
- scherpe foto's, redelijk snelle scherpstelling
- goede scherptediepte voor onderwerpen met een geringe omvang, de achtergrond is onbelangrijk.
- enige stabilisatie, vooral als het scherpstellen traag gaat, foto's worden met de hand geschoten.
- een grote hoeveelheid pixels zonder scherpte, daar heb ik niets aan, 1000x700 pixels is goed genoeg.
- redelijk kleurecht
- geen Bluetooth/WiFi oid, of het moet uitschakelbaar zijn
- privacy (data moet niet worden gedeeld bij firmware updates e.d.)
- opslag op SD kaartje o.i.d.
- betaalbaar

Het maakt niet uit hoe de camera eruit ziet, type of merk. Voor de hand ligt een compact camera. Het mag tweedehands zijn. Het mag ook een GPS met camera zijn die hetzelfde kan.

Een smartphone met een bepaalde app (welke?) zou ook kunnen mits die geen SIM of een andere vorm van verbinding nodig heeft en kan opslaan op een kaartje. Aanstralen van zendmasten niet gewenst (vliegtuigstand). Mogelijkheid tot sideloading van de app.

Een outdoor/hiking GPS met camera is ook een optie.

Niet nodig:
- filmen
- microfoon
- landschapsfotografie

Wat wil ik niet:
- GPS met smartphone verbinding (bluetooth e.d.).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jeetje zeg, wat een lijst met eisen. ;)
https://www.dpreview.com/...e-best-waterproof-cameras

Wat dacht je hier van:
pricewatch: Olympus Tough TG-6 Zwart
of de:
pricewatch: Nikon Coolpix W300 Zwart
en zo zijn er wel meer stoere modellen.

Alleen of, wel GPS en geen externe verbinding (zoals BT en/of WiFi) tegelijkertijd mogelijk is, is een kwestie van uitzoeken of je het één kunt uitschakelen en het ander niet. (?)
Mogen we ook weten waarom dat per se nodig is, of is dat geheim? :+

En wat betreft de GPS metadata ook afgebeeld IN de foto?
Dat kan altijd later nog, batchgestuurd met b.v. IrfanView. Die laat je de GPS EXIF metadata tag uitlezen en vervolgens als overlay text weer in de foto (het plaatje zelf) terugzetten. Dat is geen probleem.
Je gebruikt dan de batch conversion/overlay text en bij het overzicht van de PlaceholderTag name/function vind je o.a. de GPS data terug ($E4xx)

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 14-03-2021 09:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:17:
Jeetje zeg, wat een lijst met eisen. ;)
Ik beantwoord zelf wel eens vragen en dan wil ik ook zoveel mogelijk weten wat de bedoeling is. :)
Reviews zijn inderdaad handiger dan specs en handleidingen. Helaas zijn die camera's duur.

De meeste beschrijvingen komen niet verder dan de vermelding GPS, maar dat zegt weinig over hoe het werkt. Zelfs met de handleiding kom je niet veel verder. Ervaringen zijn daarom handig.
Wat dacht je hier van:
pricewatch: Olympus Tough TG-6 Zwart
of de:
pricewatch: Nikon Coolpix W300 Zwart
en zo zijn er wel meer stoere modellen.
Ze zijn helaas nogal duur voor het doel.

De Olympics toont coordinaten in te lage nauwkeurigheid, ik weet niet of dat alleen een weergave probleem is, want de reviewer op dpreview.com heeft de GPS gegevens verwijderd uit EXIF in de gepubliceerde foto's.
Alleen of, wel GPS en geen externe verbinding (zoals BT en/of WiFi) tegelijkertijd mogelijk is, is een kwestie van uitzoeken of je het één kunt uitschakelen en het ander niet. (?)
Mogen we ook weten waarom dat per se nodig is, of is dat geheim? :+
A-GPS (assisted GPS) werkt met het aanstralen of ontvangen van aardse zendmasten voor zover ik heb begrepen.

WiFi en Bluetooth zullen niet worden gebruikt. Het niet de bedoeling dat een andere partij een kopietje krijgt van de locaties. Veel smartphones sturen locatiedata door, direct of indirect zodra er verbinding is.
[En wat betreft de GPS metadata ook afgebeeld IN de foto?
Dat kan altijd later nog, batchgestuurd met b.v. IrfanView. Die laat je de GPS EXIF metadata tag uitlezen en vervolgens als overlay text weer in de foto (het plaatje zelf) terugzetten. Dat is geen probleem.
Je gebruikt dan de batch conversion/overlay text en bij het overzicht van de PlaceholderTag name/function vind je o.a. de GPS data terug ($E4xx)
Bedankt! Ik wist niet dat Irfanview dat kon. Dat zou een deel van het probleem op. Er zijn voldoende tweedehands smartphones, maar welke doet wat ik ermee wil doen?

Met name in de nauwkeurigheid zonder A-GPS (in vliegtuigstand dus). Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:19
Consumenten GPS-en (dus ook in telefoons) hebben een maximum nauwkeurigheid van zo'n 3 meter. De allernieuwste generatie (2021) kan door gebruik te maken van meerdere GPS configuraties (GPS, GLONAS, Galileo,etc) en frequentiebanden tot 1 meter komen.
Consumenten GPS-en gebuiken zelden A-GPS (assisted GPS). Dit is het versturen van de sateliet-banen naar de GPS zodat de GPS een snellere fix heeft. Voor de nauwkeurigheid maakt het niets uit.
Jij bent in de war met Differential-GPS, waarbij gebruik gemaakt wordt van extra grondbakens om nauwkeuriger te werken. Dat wordt ook nergens gebruikt in consumenten-GPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
OverTheTop schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:58:
Consumenten GPS-en (dus ook in telefoons) hebben een maximum nauwkeurigheid van zo'n 3 meter. De allernieuwste generatie (2021) kan door gebruik te maken van meerdere GPS configuraties (GPS, GLONAS, Galileo,etc) en frequentiebanden tot 1 meter komen.
Welke telefoon/apparaat kan dat?
Consumenten GPS-en gebuiken zelden A-GPS (assisted GPS). Dit is het versturen van de sateliet-banen naar de GPS zodat de GPS een snellere fix heeft. Voor de nauwkeurigheid maakt het niets uit.
Jij bent in de war met Differential-GPS, waarbij gebruik gemaakt wordt van extra grondbakens om nauwkeuriger te werken. Dat wordt ook nergens gebruikt in consumenten-GPS.
Het staat vaak in de specificaties van smartphones dat A-GPS wordt ondersteund.

Hier is een bron van informatie die ik heb gebruikt: Wikipedia: Assisted GPS of in de Engelstalige versie (Wikipedia: Assisted GPS)
"Bij gps-ontvangers die uitgerust zijn met Assisted GPS gebruikt de ontvanger aanvullende informatie. In het geval dat een gps-ontvanger is ingebouwd in een mobiele telefoon wordt de verbinding met de mobiele centrale gebruikt. Zo kan de mobiele telefoonmaatschappij een ruwe positiebepaling toezenden die afgeleid is van metingen van de sterkte van het signaal van de mobiele telefoon als het ontvangen wordt door verschillende zendmasten in de buurt van de mobiele telefoon."

Er bestaan landzenders die helpen bij meer precieze bepaling, bijvoorbeeld in de landbouw. Dat is waarschijnlijk veel te duur (aanschaf en abonnement) en ook te groot om in een jaszak mee te nemen.

Ik heb nog geen voorbeeld van een plaatje van een bepaalde smartphone gevonden waaruit blijkt dat de nauwkeurigheid goed is. Als iemand de nauwkeurigheid weet van een bepaalde smartphone, houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:19
GPS en Smartphones worden vaak gebruikt bij het spelletje Geocaching. De ervaring daar is dat vrijwel alle telefoons en standalone GPS-en ongeveer dezelfde nauwkeurigheid hebben. Namelijk de reeds eerder genoemde 3m.
A-GPS zorgt alleen voor een versnelling van de eerste fix van de GPS. Het levert geen nauwkeurigere lokatie op.

De landzenders zijn dus onderdeel van DGPS, die zorgen voor een nauwkeurigere lokatie. Maar voor een gewone consument dus niet zinnig (groot en duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@mrmrmr Als je die rugged camera's uit mijn voorbeeld al (te) duur vindt... Tja, dan houdt het snel op.

Je stelde namelijk o.a. als eis dat de camera stevig moest zijn.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De wens was dat het bestand moet zijn tegen vocht en vuil zoals zand. Als je in de tuin gewerkt hebt en vieze handen hebt, kan de camera daartegen? De camera hoeft niet onder water of een val te overleven.

Tweedehands bijvoorbeeld is prima. Uiterlijk doet er niet toe, de functie (nauwkeurige GPS) is het belangrijkst. Cosmetische schade is geen probleem, als hij maar werkt.

Als ik maar wist welke smartphone een redelijk nauwkeurige GPS heeft. Als iemand me dan kan vertellen, dan zou ik daar blij mee zijn. Bijvoorbeeld een iPhone 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Deze site: https://www.gpsworld.com/...eter-accuracy-in-android/ geeft aan dat Android 11 ondersteuning heeft voor nauwkeurigere metingen in de Android API (level 30, GnssAntennaInfo) door het gebruik van hardware die L1+L5 (dual frequency) communicatie ondersteund via raw GNSS data. Dat zou 1m nauwkeurigheid opleveren en er loopt een decimeter wedstrijd onder programmeurs.

Het artikel heeft het over een lijst telefoons die dit ondersteunt, maar die ontbreekt helaas in de aangegeven link (of ik kijk er overheen).

Nog een artikel over decimeter nauwkeurigheid:
https://www.gpsworld.com/...artphone-hits-the-market/
Het gaat daar over de Broadcom BCM47755 chip in een Xiaomi Mi 8. Test.

Samsung Note 10 Galaxy Note 10+ heeft die chip ook.

De Quectel GNSS LC79D chip heeft ook dual frequency ondersteuning.

[ Voor 33% gewijzigd door mrmrmr op 15-03-2021 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58
Ik ga je helpen.

GPS is zeldzaam in camera's. Je beperkt je keuze behoorlijk. De Olympus TG6 is al genoemd; is een serieus leuke camera.

Nauwkeurigheid: Ik heb zelf ook liever 5m nauwkeurig maar zelfs met 20 meter zie je dat een foto in het park is genomen en zie je nog aan welke kant van de waterval je stond.
Teveel nauwkeurigheid levert ook een schijnwerkelijkheid op: De locatie geeft aan waar de fotograaf stond en dat is altijd nét ergens anders dan het onderwerp. Dus je ziet een foto van een waterval: Maar als die foto op een kaart wordt geplaatst, wordt hij naast die waterval gezet!

Ok GPS.
De beste app is GPS logger voor Android.
- zeer tweakbaar (bv alleen loggen als hij een bepaalde nauwkeurigheid haalt; hoe lang hij over een fix mag doen)
- zeer vriendelijk voor de accu van de smartphone
- kan auto opstarten
- kan een bestand per dag, maand, jaar aanmaken
- heeft veel opties om zijn logbestand automatisch te syncen (dropbox, nextcloud, ftp, live server met http)

Hij heeft problemen gehad met de Google play store, daarom staat het programma nu in F-droid (google f-droid en GPS logger).

Wat ik doe:
Het programma start bij mij automatisch op en staat altijd aan.
De logfile wordt eens per 3 uur gesynchroniseerd met een servertje thuis.
Als ik thuiskom met mijn foto's is het logbestand al in een mapje te wachten.
Ik link de foto's aan het GPS logbestand (ik gebruik Digikam, maar er zijn meerdere programma's). Dat kost me 4 minuten.

Ook als ik bv op vakantie ben geweest: Foto's inladen, verwijzen naar het logbestand. En door de tijd van de camera en het always-on GPS bestand heb ik in een mum van tijd al mijn foto's voorzien van een GPS locatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 15-03-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je zorgt dat je een werkende GPS met tracklog bij je hebt en de tijd van de camera staat goed dan is er software die beide koppelen. Daarmee heb je meer vrijheid van keuze.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Bedankt voor de reacties!

Even een misverstand uit de weg ruimen: de fotografie is voor het vastleggen van de positie van voornamelijk de lokatie van kleine objecten (denk aan een close up van flora/fauna of steen). Een goede nauwkeurigheid is nodig. Het is semi-wetenschappelijk voor een klein budget. Loggen van de looproute is ook nuttig, om te zien waar je bent geweest, maar geen vereiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@mrmrmr Juist dan is gebruik van een goede experne GPS beter want die halen een veel hogere nauwkeurigheid denk aan de Garmin GPSmap serie met een externe antenne. Die nauwkeurigheid haal je anders niet met een camera, vaak zelfs niet met een telefoon.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
mrmrmr schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:21:
Bedankt voor de reacties!

Even een misverstand uit de weg ruimen: de fotografie is voor het vastleggen van de positie van voornamelijk de lokatie van kleine objecten (denk aan een close up van flora/fauna of steen). Een goede nauwkeurigheid is nodig. Het is semi-wetenschappelijk voor een klein budget. Loggen van de looproute is ook nuttig, om te zien waar je bent geweest, maar geen vereiste.
Ah, en zo zie je hoe nuttig het kan zijn om te vertellen waar het precies voor is.

Een externe GPS heeft hier een issue: De tijd moet behoorlijk goed gelijk lopen met de camera. Dit kan prima; even checken voor je begint.
Een externe GPS is dan idd nauwkeuriger; al kan GPS logger bv ook trackpoints vastleggen, met notitie erbij.

Qua camera:
Duurder dan je in gedachten had maar optimaal voor de toepassing:
Een tweedehands Olympus M5.II. In combinatie met de 60mm macro of de 12-40 f2.8 lens.

Waarom: Deze camera's hebben zeer goede beeldstabilisatie en focus-stacking in de camera.
De camera maakt razendsnel 8 foto's met een verschillende focus, en stelt een beeld samen met de scherpe delen van de 8 foto's.
Dit kan uit de hand, geen statief nodig.
Hiermee maak je mooie scherpe beelden.
Je onderwerp is scherp van voor tot achter.
Je krijgt veel meer scherptediepte dan met een enkele foto.

Meer info: https://arendspaans.nl/focus-stacking/menuinstellingen & google.

[ Voor 6% gewijzigd door Tarquin op 16-03-2021 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Tarquin Ik denk niet dat zo'n 2de hands Olympus het gaat worden voor @mrmrmr .
Want zelfs bij een nieuwe/2de hands rugged camera van amper een paar honderd euro. (die al de genoemde mogelijkheden al heeft), vindt de TS het te duur... :|
Daarnaast is een DSLR(achtig) toestel nou niet bepaald compact en bestand tegen vuil en zand. Hoe meer knoppen en frutsels/uitsteeksel op een camera, des te kwetsbaarder...

M.a.w. dan houdt het al heel snel op...

Als je allemaal losse tools moet gaan combineren c.q. synchroniseren, dan wordt de hele workflow ook al weer meer 'gedoe' en uiteindelijk duurder.
Dus als het dan een wetenschappelijk low-budget project is, dan schiet je volgens mij je doel voorbij... :?

Aan de andere kant, ik doe het zelf al jaren:
Een GPS ontvanger op m'n DSLR, de locatie wordt vastgelegd in de metatags, en als ik de foto dan ergens publiceer, bijvoorbeeld op Flickr, dan kun je zo de locatie op b.v. Google Maps terugvinden.
No problemo.
Ook van een stel stenen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1956/45218646841_50d7c53d7a_c.jpg
Tauernmoossee29 by Erik Haak, on Flickr
Vooral handig bij hiken; dan zie je precies waar je bent geweest! 8)

En als je dan op 'Show location on Google Maps' klikt, krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pOTeNQUELlemTpB2X-vRM03RFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zEu1O2N5CJ49DwF4cp2IFKR.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is wat @mrmrmr bedoelt, toch?

[ Voor 58% gewijzigd door ehtweak op 16-03-2021 10:28 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
@ehtweak Helemaal waar.

Ok, ultra-low budget dan? Geld uitgeven is makkelijk, besparen is een uitdaging.

Ok. Gebruik je smartphone met een voorzetlens van AliExpress. Dan heb je optisch méér opties (haha, goeie rijm) dan met je standaard smartphone.
Eventueel zoek je een led licht erbij voor donkere omstandigheden, en een wilt kaartje om in felle zon scherpe schaduwen op te lossen met reflectie.

Er is niet uitgelegd ruggedness belangrijk is (neem je de foto's in een zandstorm?), maar misschien is een AliExpress plastic beschermingshoes iets.

Als app neem je een tracker app die foto's aan een track koppelt.
De GPS info zou ik niet in de foto zelf printen. Veel cijfertjes die voor een mens niets betekenen.
Als die info in de metadata staat zijn er veel programma's die daar heel veel mee kunnen.

Kosten: 10-30 euro + smartphone.

[ Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 16-03-2021 10:12 ]

Pagina: 1