Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aanschaf camera?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheHunter123
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 20-03 14:40
Goedenavond,

Even kort iets over mijn verleden met fotografie. Schiet al aantal jaren met een aps-c sensor. In het verleden veelal Canon gehad, zoals de D600/D700 etc. Nu in het bezit van een Fuji systeemcamera. Hartstikke mooi spul, maar de lensen zijn enorm duur.

Ik schiet voornamelijk RAW bestanden. Ben niet merkgebonden. Wat ik belangrijk vind is karaktistieke en mooie DOF, wat ik soms wat mis met mijn huidige 35mm. En daarnaast zijn de lensen van Fuji aardig aan de prijs.

Mijn stijl van fotograferen:

Ik eis het hoogst haalbare qua foto's qua scherpte en een aangename DOF met karakter. Dit is ook in eerste instantie wat mijn voorkeur geniet. Filmen is leuk, maar doe ik bijna niet tot nauwelijks.

Fotografie bestaat voornamelijk uit. Met als prio 1.
1 - fotografie buitenshuis portret (zowel overdag, avond en nacht) landschap, beetje close-up zoals natuurgerelateerde dingen. DOF is hierbij belangrijk.

Deze twee onderstaande is extra.. Kan evt ook met de telefoon. (kan ook later evt uitgebreid worden met een nieuwe lens). Deze is niet meegenomen in het budget.
- Vakanties
- Dochtertje

Budget 1000 /1500.. 2de hands. Dit is body incl. De lens.

Graag hoor ik jullie mening.

[Voor 19% gewijzigd door TheHunter123 op 13-03-2021 22:12]

Alle reacties

• JDillinger
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14-04 20:15
Kunnen we weinig mee - graag meer info.

Is je budget incl. lenzen, waarom niet weer een Canon binnen je budget, wat versta je onder ‘hoogst haalbare kwaliteit foto’, etc. Daarnaast spreek je over landschapfotografie en portretfotografie, dus meerder lenzen nodig - met jouw budget zit je dan al aardig beperkt. Is ook me onduidelijk op welk niveau je nu fotografeert en wat er mis is met je huidige setup (lenzen zijn duur - voor 1500 euro aan lenzen kom je toch een eind?)

• TheHunter123
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 20-03 14:40
JDillinger schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:56:
Kunnen we weinig mee - graag meer info.

Is je budget incl. lenzen, waarom niet weer een Canon binnen je budget, wat versta je onder ‘hoogst haalbare kwaliteit foto’, etc. Daarnaast spreek je over landschapfotografie en portretfotografie, dus meerder lenzen nodig - met jouw budget zit je dan al aardig beperkt. Is ook me onduidelijk op welk niveau je nu fotografeert en wat er mis is met je huidige setup (lenzen zijn duur - voor 1500 euro aan lenzen kom je toch een eind?)
Aangepast.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

TheHunter123 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:48:
. In het verleden veelal Canon gehad, zoals de D600/D700 etc.
Ehhh?
Of bedoel je soms Nikon D600/D700?
Nu in het bezit van een Fuji systeemcamera. Hartstikke mooi spul, maar de lensen zijn enorm duur.
Wat is duur? Objectieven, moeten die per se AF, weathersealed e.d. zijn? Dat maakt ze vaak duur(der)
En waarom zou je die wegdoen c.q. vervangen door iets anders? Da's altijd nog duurder.
Ik eis het hoogst haalbare qua foto's qua scherpte en een aangename DOF met karakter. Dit is ook in eerste instantie wat mijn voorkeur geniet.
Ook hier weer; hoe kwantificeer je dat?
Ter verduidelijking zou je b.v. 'jouw stijl van fotograferen' kunnen tonen; dat geeft wat meer inzicht dan een paar woordjes... :)

En, wat de één 'aangename DOF/Bokeh' vindt, vindt de ander weer niks.
Zo zweert menigeen bij de bokeh van handmatige objectieven, zoals de ouderwetse Helios, of soortgelijke (voormalig Oostblok) objectieven.
Budget 1000 /1500.. 2de hands. Dit is body incl. De lens.
Er is niet één oplossing, maar er zijn veel meer wegen die naar het fotografie Rome leiden. ;)
Als het je allemaal om karakter gaat en je met een 2de hands FF DSLR, of moest het een compact systeem zijn, tevreden bent, dan is er tig keuze mogelijk.
En dan kun je heel goed slagen met degelijke MF objectieven.

Voorbeeldje, deze drie degelijke objectieven gebruik ik nog steeds regelmatig en ze doen het prima:

Maar als de kwaliteit van je feun je bevalt, voor de aangegeven kiekjes; dan kan dat natuurlijk ook een mogelijkheid zijn en blijven.

[Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 13-03-2021 23:11]

Mooie Plaatjes   

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:36
2e hands worden aardig wat Fuji lenzen aangeboden voor ongeveer 70-80% van de nieuwprijs.

Ik ga er vanuit dat je de 35mm f2 hebt, als dat al niet genoeg bokeh geeft, kun je de Viltrox 33mm F1.4 overwegen of een lens met meer tele zoals de Fuji 50mm f2 of de Viltrox 85mm 1.8. Dat zijn naar mijn idee gewoon schappelijke prijzen, zeker 2e hands.

Kijk ik naar Canon en Nikon, dan lijkt enkel de 50mm lens zeer vriendelijk geprijsd, de rest is volgens mij vergelijkbaar met het Fuji systeem.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-04 16:32
Je legt veel nadruk op Depth Of Field.

Je kunt dat goed bereiken met een groot diafragma, maar ook met een lange brandpuntsafstand, dichter bij je onderwerp komen en verder weg zijn van de achtergrond.

Je kunt tegenwoordig voor veel systemen een 85mm f1.8 kopen. Voor Fuji is er eentje van Viltrox. Maar je kunt ook voor een vintage lens gaan, bijvoorbeeld een oude Canon lens; of een 135mm uit de jaren '80.
Dan heb je een groot diafragma, lange brandpuntsafstand en tegen een lage prijs.
Voor portret is dat prima te doen.
Een goede opstap is zelfs al 50mm of die Helios, die is nog een tikje langer.

Dus niet alleen maar grotere diafragma's najagen op de 35mm maar ook naar andere lenzen kijken.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:14
Welke Fuji camera + lenzen heb je nu eigenlijk?

Hier staat tekst

• Burning
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16-04 11:33
Ik denk dat je gewoon veel beter af bent niet een deel van dit budget te verkwisten aan een andere body, maar het gewoon in de Fuji lenzen te stoppen die je wil. Uiteindelijk is glas het meest belangrijk, bodies zijn leuk, maar zonder goeie lenzen valt het toch tegen. Zeker als je aangeeft dat je beeld kwaliteit belangrijk vind ben je stukken beter af met goed glas dan met een andere body. En ja, goed glas is gewoon prijzig.

Gelukkig houdt het ook zijn waarde jaren lang vast.
XF 56mm 1.2 is een aanrader.

Switchen van systeem kost al gauw meer dan wat je gaat besparen op lenzen, en wellicht heb je dan ook nog lenzen van mindere kwaliteit. Wat APS-C lenzen betreft maakt Fuji namelijk wel pareltjes.

[Voor 16% gewijzigd door Burning op 21-03-2021 22:49]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True