Toon posts:

Dubbele pulsdrukker met Fibaro dimmers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:59
Ik heb op dit moment 2x led dimmers om 4x lichtpunten te kunnen bedienen.
Ik weet dat ik deze 2x led dimmers moet kunnen vervangen door 4x Fibaro dimmers (Fibaro dimmer 2). Maar ik ben even de weg kwijt als het gaat om welke pulsdrukkers ik moet gebruiken om het werken te krijgen en hoe ik het moet aansluiten.

Op dit moment heb ik 2x zwarte schakeldraden en 1x bruin per 2 lampen. Volgens mij is dit ook voldoende om de Fibaro's op aan te sluiten.

Ik kan denk ik 1x Fibaro dimmer kwijt achter de pulsdrukker voor 1x lamp, en 1x dimmer in de voet van de andere lamp. En dezelfde setup voor de andere twee lichtpunten.

Qua pulsdrukker, neem ik er nou eentje met een gescheiden circuit (https://www.sandervunderi...cuit-2020-us-205-101.html) of in serie geschakeld (https://www.sandervunderi...ig-serie-2020-us-205.html)?

ehhhh..HOI

Alle reacties

• krizzziz
Ben wat wijzer geworden over hoe dit aan te sluiten. Heb ook wat spullen gekocht. Uiteindelijk de verkeerde pulsdrukker gekocht maar ze zijn denk ik wel werkend te krijgen. Hieronder nog een schema gemaakt. Kan iemand hier dit beoordelen of dit zo werkt voordat ik mijn fibaro dimmers kortsluiting ga geven....

ehhhh..HOI

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Gewoon de voobeelden uit de manual volgen, pag 9.
Dit zou moeten werken. Stel wel zeker dat een van die zwarte draden een N is. Lijkt me onwaarschijnlijk omdat ze zwart zijn.

In geval je toch geen N hebt kan je 2-wire oplossing uit de handleiding aanhouden.

Je pulsdrukker 'apart' voeden en dan naar S1 aansluiten is geen probleem zolang de pulsdrukker en de fibaro voeding allebei 230v zijn.

Wat was er verkeerd aan je pulsdrukker?

[Voor 9% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 27-03-2021 08:39]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

ipv die Wago lasklem kun je ook een klein stukje bruin installatiedraad pakken om de gescheiden circuits op je pulsdrukker te voeden, neemt minder ruimte in in je inbouwdoos. Die pulsdrukker heeft 2 aansluitingen per ingang als het goed is.

Die S1 zit wel fout, je kunt niet L (via schakeldraad) aanbieden als schakelsignaal.

[Voor 66% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-03-2021 08:51]

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:32
In het schema mis je blauw naar lamp 1 en 2. In de praktijk ligt die er al, dus als je het zo aansluit gaat het werken.

Hoe diep is je doos, want 2 fibaro modules en een pulsdrukker is in veel dozen niet te doen. In dat geval kun je misschien de module(s) bij de lamp(en) kwijt?

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:44:

Die S1 zit wel fout, je kunt niet L (via schakeldraad) aanbieden als schakelsignaal.
Kun je die toelichten? ik snap mogelijk niet wat je bedoelt maar de S1 verwacht gewoon een hoog signaal, 230v als de fibaro met 230v gevoed wordt. Dus 'waar' de 230v vandaan komt maakt niet uit zo lang het maar de zelfde spanning is als de voeding naar de module. zo heb ik ze iig overal zitten.

en wat @Groentjuh zegt klopt, je kan er geen 2 kwijt in 1 doos. Ik ging er vanuit dat je fibaro's in de lasdozen in het plafond ging zetten.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@sjorsjuhmaniac S1 verwacht Sx om te schakelen, niet L. Sx is een gescheiden circuit voor de schakelaar, je mag N gebruiken om Sx te koppelen. Zie de installatiehandleiding.
Met 2x L gebeurt er hetzelfde als dat je de lamp met 2x bruin zou aansluiten: niks. Het is geen “hoog” want het is wisselspanning.
De module meet of S1 en Sx zijn doorverbonden, niet of S1 “hoog” is.
Strict genomen moet je bruin niet koppelen aan je pulsdrukker, maar vanuit elke module een zwarte draad vanuit Sx naar je pulsdrukker (bovenkant) doen om S1 van de bijbehorende module te schakelen en dan komt je gescheiden circuit juist weer goed van pas :)
Even met een trekveer en een rolletje schakeldraad aan de slag dus. En met gekleurde tape je 4 schakeldraden markeren.

[Voor 74% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-03-2021 10:08]

• krizzziz
Dank allen voor jullie reacties. Helaas ben ik echt te onbekend met deze elektrische schema's om goed te begrijpen wat jullie bedoelen.

Het is duidelijk dat ik blauw naar lamp 1 en lamp 2 miste in het schema. Stom van mij.
Ik heb het schema daarom bijgewerkt met deze blauw.
Tevens heb ik de N doorverbonden met de SX. Maar volgens mij is dit niet helemaal correct.

Wat ik niet snap aan de schema's, van Fibaro. Is dat de er vanuit de pulsdrukker, een draad naar S1 gaat. Maar dan gaat er nog een kabel van de pulsdrukker naar SX. Op dit moment heb ik bij mijn huidige dimmer. 1x bruin en 2x zwart waarvan deze zwarte naar 2 lampen gaan.
op basis van mijn huidige dimmers gaat er dus ook maar 1x zwart van de schakelaar naar de lamp. En in het overzicht van Fibaro lijken dit er twee. Moeten er echt 2x zwarte bij komen?

ehhhh..HOI

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:58
Beide tekeningen kloppen niet. Bepaal eerst of je bij je schakelaar neutraal/blauw hebt.
En volg dan de juiste bedrading uit de handleiding.

De schakelaar zit niet op live. Deze schakelt tussen s1 en en sx.

• JDunnio

• krizzziz
Nogmaals, excuses voor mijn enorme onwetenheid. Maar dit simpele overzicht (van Fibaro) snap ik niet. Vooral de S1 en Sx draden.

Zoals je aan de foto kan zien helemaal bovenaan. Heb ik voor een duo dimmer 2x zwarte en 1x bruine draad nu beschikbaar. Van de dubbele pulsdrukker die ik dus wil plaatsen loopt er 1x zwarte draad per schakelaar naar de juiste lampen. Dit is dus de huidige situatie.

De zwarte draad die zo vanaf de dubbele pulsdrukker zit die gaat naar S1 van de Fibaro (die dus bij de lamp zit). Van de Fibaro gaat een zwarte draad vanaf dat schakelsymbool naar de lamp.
Mis ik dan een zwarte draad vanaf de pulsdrukker naar de fibaro module?

ehhhh..HOI

• JDunnio
Dan moet je de twee-draads oplossing volgen (omdat je geen neutraal/blauwe draad hebt).

Eigenlijk heb je die wel nodig, als je hem erbij kunt trekken vanaf je centraaldoos zou ik dat sowieso adviseren.

Wat gebruik je als hub? Of gebruik je deze dimmers los?

Ik zal een tekening maken.

• krizzziz
JDunnio schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:20:
Dan moet je de twee-draads oplossing volgen (omdat je geen neutraal/blauwe draad hebt).

Eigenlijk heb je die wel nodig, als je hem erbij kunt trekken vanaf je centraaldoos zou ik dat sowieso adviseren.

Wat gebruik je als hub? Of gebruik je deze dimmers los?

Ik zal een tekening maken.
Ik gebruik Domoticz met een Zwave USB stick. Je hulp wordt zeer gewaardeerd.

ehhhh..HOI

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@krizzziz je laatste tekening ziet er redelijk goed uit, je hebt nu alleen wel bruin naar je lamp erbij dat moet niet. Alleen zwart (op de uitgang/rechterkant van de module) en blauw. Maar ik twijfel of je bruin wel op je pulsdrukker moet doen, ik vrees dat je dan kortsluiting krijgt op je module als je bruin en blauw via S1/Sx gaat doorverbinden.. heb zelf geen ervaring met deze setup.
Zoals ik het begrijp is die “2-wire” schakeling bedoeld voor plekken waar je enkel bruin en zwart hebt op de plek van de module, dan voed je de module via de lamp (of bypass) door een hele kleine stroom te laten lopen (dus ook als de lamp uit staat loopt er nog stroom door). Jij hebt wel bruin en blauw bij de module, jouw probleem is dat je pulsdrukker niet bij je module zit.

Zoals ik het beschreef gaat het in elk geval werken. Dus wel 2x een schakeldraad erbij trekken en de bruine draad afdoppen bij je pulsdrukker, die heb je hier niet nodig (heb je lichten ook even een N gegeven omdat ze het anders niet gaan doen ;) ):

Dit is EEN manier, niet de enige manier. Maar zo heb ik het hier overal in huis. Heb echter nergens jouw situatie dat de module op afstand van de pulsdrukker zit, hierdoor zul je dus extra draden moeten trekken (met een trekveer zo gepiept, of je trekt 2 nieuwe zwarte draden mee met de huidige die er nu loopt.
Je kunt ook 1 module wel achter je dimmer plaatsen, dan hoef je voor alleen voor de 2e module een extra schakeldraad te trekken. Of kijken of je de 2e module niet toch naast die dimmer kwijt kan, is het geen dubbele inbouwdoos?
Je kunt zelfs module 1 associeren met module 2 via ZWave en die dan via S2 van module 1 bedienen zodat je die niet via een schakeldraad hoeft te schakelen, maar heb het idee dat dit nog wat te hoog gegrepen is om voor elkaar te krijgen ;)

Haal hier alsjeblieft een elektricien bij of iemand die een beetje kaas gegeten heeft van 230V schakelingen als je teveel twijfelt. Weet niet bij welke winkel je die Fibaro modules hebt gekocht, een goede domoticashop kan je ook nog van meer advies voorzien.

[Voor 102% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-03-2021 16:02]

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb mijn post een paar keer ge-edit. Het is een lastige setup doordat je de module niet op de plek van je huidige dimmer kunt/wilt plaatsen en je daar geen blauw hebt terwijl dit voor de module op die plek wel nodig is. Met de modules op afstand zul je S1 en Sx moeten schakelen via je pulsdrukker.

[Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-03-2021 15:52]

• JDunnio
CyBeRSPiN schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:50:
@krizzziz je laatste tekening ziet er redelijk goed uit, je hebt nu alleen wel bruin naar je lamp erbij dat moet niet. Alleen zwart (op de uitgang/rechterkant van de module) en blauw. Maar ik twijfel of je bruin wel op je pulsdrukker moet doen, ik vrees dat je dan kortsluiting krijgt op je module als je bruin en blauw via S1/Sx gaat doorverbinden.. heb zelf geen ervaring met deze setup.
Zoals ik het begrijp is die “2-wire” schakeling bedoeld voor plekken waar je enkel bruin en zwart hebt op de plek van de module, dan voed je de module via de lamp (of bypass) door een hele kleine stroom te laten lopen (dus ook als de lamp uit staat loopt er nog stroom door). Jij hebt wel bruin en blauw bij de module, jouw probleem is dat je pulsdrukker niet bij je module zit.

Zoals ik het beschreef gaat het in elk geval werken. Dus wel 2x een schakeldraad erbij trekken en de bruine draad afdoppen bij je pulsdrukker, die heb je hier niet nodig (heb je lichten ook even een N gegeven omdat ze het anders niet gaan doen ;) ):
[Afbeelding]

Dit is EEN manier, niet de enige manier. Maar zo heb ik het hier overal in huis. Heb echter nergens jouw situatie dat de module op afstand van de pulsdrukker zit, hierdoor zul je dus extra draden moeten trekken (met een trekveer zo gepiept, of je trekt 2 nieuwe zwarte draden mee met de huidige die er nu loopt.
Je kunt ook 1 module wel achter je dimmer plaatsen, dan hoef je voor alleen voor de 2e module een extra schakeldraad te trekken. Of kijken of je de 2e module niet toch naast die dimmer kwijt kan, is het geen dubbele inbouwdoos?
Je kunt zelfs module 1 associeren met module 2 via ZWave en die dan via S2 van module 1 bedienen zodat je die niet via een schakeldraad hoeft te schakelen, maar heb het idee dat dit nog wat te hoog gegrepen is om voor elkaar te krijgen ;)

Haal hier alsjeblieft een elektricien bij of iemand die een beetje kaas gegeten heeft van 230V schakelingen als je teveel twijfelt. Weet niet bij welke winkel je die Fibaro modules hebt gekocht, een goede domoticashop kan je ook nog van meer advies voorzien.
Je was me voor :)

Dit is de (enige) manier. Als de dimmer bij de lamp moet zul je er er een heen (sx) en terug (s1) voor moeten hebben vanaf de lamp.

Je kunt dan één dimmer kwijt. Voor de andere moet dan een tweede zwarte draad trekken vanaf de lamp.

Is er een reden dat je de fibaro kiest? Er zijn ook wifi en zigbee dimmers die mogelijk wel met één unit twee outputs kunnen dimmen? De fibaro heeft ook een s2, maar deze kan met fibaro alleen scenes aftrappen.

De reden dat ik de fibaro dimmers gebruik is omdat ik ze als afstandsbediening gebruik voor hue lampen met een dimmer bypass (zonder lampschakeling dus), maar dit zijn toch al wat oudere producten waar andere alternatieven voor zijn.

[Voor 5% gewijzigd door JDunnio op 28-03-2021 17:25]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee