Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berethorn
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-05-2021
Hallo,

Als ik de USB stick type C met Windows 10 door MediaCreationTool daarop in de poort stop en de pc aanzet en dan herhaaldelijk op F11 druk, dan kom ik bij de Boot Menu. Tot nu toe is alles perfect.

Dan selecteer ik de USB stick en dan knippert het MEG BIOS logo één keer en split zichzelf vervolgens in tweëen verdeeld over de linker onderkant van het monitorscherm en de rechter onderkant van het monitorscherm. 'Press any key to continue' wordt trouwens ook overgeslagen en het Windows logo verschijnt in het midden van het monitorbeeldscherm.

Opmerkingen: mode is UEFI en 'Fast Boot' zal wel enabled zijn. Ben namelijk nergens aangekomen in de BIOS. Alleen XMP enabled omdat MSI zei dat dat moest voor Windows 10 versie 20H2.

Verder, heb een HDMI kabel uit 2012 en mijn oude beeldscherm heet Dell ST2410.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBubsGGo4aKvr31HkMylKIXBWlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LX9ctMNNaxQD3UYXXldgy3vw.jpg?f=fotoalbum_large

SPECS:

MSI MEG Z490 UNIFY (van MSI moest ik VOORDAT ik Windows zou gaan installeren alleen XMP inschakelen, dus nu geen 2666MHz maar 3200MHz. En heb de tijd en datum op die van Amsterdam gezet.)

be quiet! Dark Base 900 zwart,

Corsair Gold RM 850x,

Intel Core i7-10700 2.90GHz,

be quiet! Shadow Rock 3 (190 watt),

512GB Samsung V-NAND SSD 860 PRO,

Corsair DDR4 2x8GB 3200MHz Vengeance LPX (CMK16GX4M2Z3200C16),

MSI RTX 2070 Super Gaming X Trio,

Creative Sound Blaster Audigy Rx,

LG WH16NS40K Blu-Ray ODD,

Seagate IronWolf Pro ST4000NE001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 21:27
En waar loop je nu tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:24
Wat is je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zet XMP eens weer uit. Dit kun je altijd later nog weer aanzetten wanneer je een werkend en stabiel systeem hebt.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berethorn
Ik hoorde van MSI dat die split in het BIOS MEG logo niet mag. Ik denk, het zou aan mijn oude beeldscherm of oude HDMI kabel of combi daarvan kunnen liggen. Heeft misschien met EDID enzo te maken. Of misschien iets met mijn type C USB stick waar Windows 10 Setup versie 20H2 op staat.

Windows en alle drivers en utilities werken wel normaal. En heb die split in het BIOS MEG logo ook alleen bij selecteren van de USB stick vanuit Boot Menu.

Mijn Processor biedt iets boven de 2900MHz geheugensnelheid aan, dus XMP misschien niet goed? MSI zei dat het MOEST voor een stabiel systeem. Ik dacht 'Okee..'

Heb BIOS versie A1 precies zoals MSI mij van tevoren gemaild heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berethorn
Hoe zorg ik ervoor dat ik die split in het BIOS MEG logo niet meer zie als ik vanuit F11 Boot Menu de USB Stick met Windows 10 Setup versie 20H2 selecteer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-05 17:19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Meestal heb je een stabieler systeem als XMP uitstaat. Als je xmp aanzet word je ramcontroller in de cpu geoverclockt waardoor de ram op de geadverteerde snelheid gaat draaien.

Wat bedoel je met “die split”? Kan je een foto of filmpje er van maken? Als het alleen tijdens het installeren van windows is lijkt het mij geen probleem.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ik zou zonder videokaart Windows installeren. Monitor aansluiten op het moederbord. Videokaart er pas in als Windows is geïnstalleerd.

In het bios alles stock laten, dus XMP uit zoals PD2JK voorstelt. Geheugen kan je later instellen. Er is veel meer mogelijk met een non K cpu op een Z490 bord. Hier loopt een 10100F op Z490 met ram op 3600 MT/s.

HDD los koppelen anders heb je kans dat daar bootbestanden op komen te staan. Alleen de SSD aangesloten laten.

[ Voor 39% gewijzigd door Uszka op 13-03-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berethorn
Uszka schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:41:
Ik zou zonder videokaart Windows installeren. Monitor aansluiten op het moederbord. Videokaart er pas in als Windows is geïnstalleerd.

In het bios alles stock laten, dus XMP uit zoals PD2JK voorstelt. Geheugen kan je later instellen. Er is veel meer mogelijk met een non K cpu op een Z490 bord. Hier loopt een 10100F op Z490 met ram op 3600 MT/s.

HDD los koppelen anders heb je kans dat daar bootbestanden op komen te staan. Alleen de SSD aangesloten laten.
Eerste keer vanuit Boot Menu had ik zonder HDD gedaan met mijn alleen mijn (toen nog nooit gebruikte) SSD. Toen was het probleem exact hetzelfde.

En over die videokaart, dat moet zo omdat mijn moederbord geen geïntegreerde grafische eigenschappen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berethorn
Hoiboy19 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:41:
Meestal heb je een stabieler systeem als XMP uitstaat. Als je xmp aanzet word je ramcontroller in de cpu geoverclockt waardoor de ram op de geadverteerde snelheid gaat draaien.

Wat bedoel je met “die split”? Kan je een foto of filmpje er van maken? Als het alleen tijdens het installeren van windows is lijkt het mij geen probleem.
Geen idee hoe ik films moet toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berethorn
Hoiboy19 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:41:

Maar dit BIOS logo split probleem kan dus nooit met mijn beeldscherm, HDMI kabel of USB stick te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Berethorn schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:49:

En over die videokaart, dat moet zo omdat mijn moederbord geen geïntegreerde grafische eigenschappen heeft.
Die zitten in de cpu, maar idd, het moederbord heeft geen videouitgangen. Waarom koop je dan geen 10700F!!!

HDD loshalen is ook niet om dit probleem op te lossen maar om andere problemen te voorkomen.

Maar gewoon Windows installeren en maar zien hoe de installatie eruit gaat zien op beeld.

Je gaat ook nog een nieuwe monitor halen? Beetje zonde om deze hardware op zo'n oud ding te gebruiken. Eigenlijk moet je naar 1440p toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berethorn
Uszka schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:55:
[...]

Die zitten in de cpu, maar idd, het moederbord heeft geen videouitgangen. Waarom koop je dan geen 10700F!!!

HDD loshalen is ook niet om dit probleem op te lossen maar om andere problemen te voorkomen.

Maar gewoon Windows installeren en maar zien hoe de installatie eruit gaat zien op beeld.

Je gaat ook nog een nieuwe monitor halen? Beetje zonde om deze hardware op zo'n oud ding te gebruiken. Eigenlijk moet je naar 1440p toe.
Ja wil een Acer Predator 4K G-Sync 144Hz reactiesnelheid 1 ms met 27 inch. 850 euro is nog even te duur alleen.

Maargoed mijn probleem met die split kan dus nooit komen door de verversingsnelheid van mijn huidige beeldscherm? Of de EDID van het beeldscherm? MSI zei dat er een kans is dat het daar aan ligt.

En nu hoor ik hier dat het dus zelfs aan XMP zou kunnen liggen, toch?

'Press any key to continue' zie ik op mijn nieuwe pc ook nergens verschijnen na Boot Menu selectie. Raar.. Moet namelijk wel volgens de handleiding van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berethorn
Berethorn schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:05:
[...]

Ja wil een Acer Predator 4K G-Sync 144Hz reactiesnelheid 1 ms met 27 inch. 850 euro is nog even te duur alleen.

Maargoed mijn probleem met die split kan dus nooit komen door de verversingsnelheid van mijn huidige beeldscherm? Of de EDID van het beeldscherm? MSI zei dat er een kans is dat het daar aan ligt.

En nu hoor ik hier dat het dus zelfs aan XMP zou kunnen liggen, toch?

'Press any key to continue' zie ik op mijn nieuwe pc ook nergens verschijnen na Boot Menu selectie. Raar.. Moet namelijk wel volgens de handleiding van het moederbord.
'Press any key to continue' na Boot Menu selectie, is dat ook als 'Fast Boot' op enabled staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Je zou een andere HDMI kabel kunnen proberen.

Fastboot sws uit laten. Geen rare fratsen als je aan het installeren en instellen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berethorn
Uszka schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:13:
Je zou een andere HDMI kabel kunnen proberen.

Fastboot sws uit laten. Geen rare fratsen als je aan het installeren en instellen bent.
Ahh. En 'Secure Boot' ook uit?

Ik vraag me af waarom MSI dat niet tegen mij zij. Ze zeiden juist wel XMP aan te zetten en ze weten dat mijn processor een reguliere 10e generatie i7 is. En dat noemt zichzelf Tech Support..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berethorn
Zo! 'Secure Boot' staat al op uit zag ik.

Heb zonder 'Fast Boot' geprobeerd.

Heb ook zonder 'XMP' geprobeerd.

Nog steeds exact hetzelfde liedje als eerst.

Ook zie ik als ik de USB stick vanaf F11 Boot Menu aanklik NOG STEEDS GEEN 'Press any key to boot from USB' bericht en dat BIOS MEG logo split nog steeds zoals in het bovenste plaatje die ik gedeeld heb.

MSI zegt dat ik andere beeldschermen kan proberen.

Ook merkte ik dat terwijl mijn USB 3.2 type C stick achter in mijn moederbord zat, ik vanuit de BIOS ben gaan kijken naar vanalles. Heb niks aangeklikt natuurlijk. Ik zat bij een lijst van allemaal USB poorten te kijken en met mijn cursor over de bijbehorende linkjes heen te schuiven. Daarna drukte ik 'Esc' (pagina terug in BIOS). Ik klikte op iets met Thunderbolt setting. En vanuit daar moest ik soms herhaaldelijk op de 'Esc' toets rammen voordat hij nog reageerde. Ook F7 (switch voor normale en geavanceerde settings) deed het even niet goed.

Daarna nooit meer gehad. Ga ook niet meer met USB stick aangesloten in de BIOS zitten kijken.
Pagina: 1