Toon posts:

Nieuwe Game PC, hulp gezocht!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• max.jansen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:05
Na lange tijd is het eindelijk weer tijd voor een nieuwe PC. Nu doe ik het al een tijdje met een macbook dus dit word een grote upgrade!

Om zo goed mogelijke keuzes te maken hoop ik dan ook dat jullie mij kunnen helpen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1440p alles minimaal 60fps en verder niet veel bijzonders beetje surfen en wat office gebruik. Daarnaast wil ik als de pc niet in gebruik is, het systeem laten minen,

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb geen vast bedrag in mijn hoofd maar maximaal zit ik wel aan de 2250 ongeveer exclusief de GPU

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb alleen de GPU al RTX 3080 Gaming OC van Gigabyte

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nog niks dus heb alles nog nodig. Muis, monitor etc

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua accessoire Logitech maar hoeft niet perse wel graag strak design

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast mag niet langer dan ongeveer 42cm zijn en wil het liefst wel een stil systeem. geen waterkoeling

Ga je overklokken?
Liefst hou ik hem zo stock mogelijk en stel ik hem af voor het minnen als er niet op gegamed word

Wat verwacht je van ons?
Heb al lang geen pc meer gehad, heb me al wat ingelezen maar ben nog niet van alles perfect op de hoogte. Graag zou ik dan ook tips van jullie krijgen!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700K Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASUS Prime Z590-A€ 268,25€ 268,25
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic Mini (Zwart)€ 94,90€ 94,90
1MonitorenDell S3220DGF Zwart€ 399,90€ 399,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S chromax.black€ 70,90€ 70,90
1VentilatorenNoctua NF-F12 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 21,70€ 21,70
1ToetsenbordenLogitech G915 TKL (Qwerty US, GL Tactile) Zwart€ 224,90€ 224,90
1MuizenLogitech G903 Hero€ 107,99€ 107,99
1MuismattenLogitech G840 XL Gaming Muismat€ 49,-€ 49,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 159,-€ 159,-
1Gaming headsetsLogitech G935 Wireless 7.1 Surround Sound Lightsync€ 134,90€ 134,90
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 158,99€ 158,99
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 299,-€ 299,-
Totaal€ 2.388,43

[Voor 12% gewijzigd door max.jansen op 20-03-2021 15:51]

Alle reacties

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-03 21:31
Met het beschikbare budget kan je lekker shoppen. Toch zou ik de ssd vervangen voor een iets betere prijsbprestatieverhouding. Een EVO als je het bij Samsung wilt houden. Zo’n pro is wat mij betreft een beetje geld weggooien. Verder je handtekening zetten bij deze onderdelen.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Eens met een goedkopere SSD. De Samsung 970 Evo of Kingston A2000 is zat. Die extra snelheid merk je alleen bij het schrijven van hele grote bestanden. Bijvoorbeeld bij zare toepassingen als videobewerken. Niet bij gamen.

Pak ander geheugen. Deze Corsair set werkt in veel gevallen instabiel met Ryzen vanwege verschillende versienummers. Alleen de Corsair Vengeance met een Z in het typenummer werkt altijd. G.Skill en Crucial zijn betere keuzes.

In de kast past enkel een SFX voeding. Kies de pricewatch: Corsair SF750 (2018) of pak een andere kast.

De kast komt zonder fans. Die lijken me redelijk essentieel met 500W aan warmte ;)

• Psychsome
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-03 17:45
Overclocken heeft tegenwoordig niet zo veel zin tenzij de die-hard gaat.
De meeste componenten gaan automatisch boosten als ze de thermische en TDP headroom hebben.
Persoonlijk zou ik zeggen dan een 5800X overkill is voor gamen en office.
De SSD is Gen 4 PCI-e vandaar dat die zo duur is. of je die performance gaat merken met office en gamen ?
Ik denk het niet maar het kan een nice to have zijn voor de future.

• max.jansen
Heb met jullie hulp het 1 en ander aangepast en wil toch liever voor Intel gaan.

Kunnen jullie hier verder nog eens naar kijken?

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
max.jansen schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:52:
Heb met jullie hulp het 1 en ander aangepast en wil toch liever voor Intel gaan.
Gezien deze review op Anandtech zou ik dat niet doen (presteert onder verwachting en verbruikt veel stroom), maar het blijft uiteraard jouw keuze.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:41
Een AMD Ryzen 5 5600X houdt een i7-11700 goed bij in gaming, zie
en wordt flink minder warm

• max.jansen
Is het upgraden naar 11900k anders een betere optie als ik echt bij Intel wil blijven?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:41
max.jansen schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:26:
Is het upgraden naar 11900k anders een betere optie als ik echt bij Intel wil blijven?
Daar ga je geen betere gaming prestaties van krijgen. Games gebruiken niet meer dan zes cores, zolang dat zo gaan alle CPU's met meer cores je geen betekenisvolle upgrade in prestaties geven t.o.v. de Ryzen 5 5600X - ze worden wel heter, en je hebt dus meer warmte af te voeren... Een 11900 gaat 250 Watt uit het stopcontact trekken, dat houdt een Noctua NH-U12S chromax.black niet koel.... (Een 11700K heeft ook een betere koeler nodig overigens, die trekt ook meer dan de 165 Watt waar de Noctua voor gemaakt is om koel te houden)

[Voor 31% gewijzigd door martyw op 20-03-2021 18:20]

• Djarune
  • Nu online
Voor de 11700k neem je de pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE.
Als je liever extra geld uitgeeft de
pricewatch: Noctua NH-D15S chromax.black

De 5600x is ook een prima optie. De Intel processors zijn idle wel zuiniger dan AMD wat weer fijn is bij mining.

Edit: ik zo slechts 1 fan in je lijstje. Neem er minimaal 3

[Voor 6% gewijzigd door Djarune op 20-03-2021 23:09]

• max.jansen
Hmm had graag bij noctua gebleven.. wat is anders een AIO die jullie zouden aanraden? liefst zo klein en slick mogelijk?

• max.jansen
Enkele 120 geen optie?

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Een enkele 120 een heeft al aardig moeite met een 11700K. https://www.reddit.com/r/...gj373h/i7_10700k_cooling/

Ik zou voor een 11700K of 5600X wel voor een 240mm AIO gaan.

Specs

• Djarune
  • Nu online
Ik zou dan de 240mm versie nemen. De Arctic's hoort bij de stilste aio's vanwege de fans. De rest van de Noctua fans kun je trouwens ook prima vervangen voor Arctic fans.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Djarune schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:08:
De Intel processors zijn idle wel zuiniger dan AMD wat weer fijn is bij mining.
Dat was vroeger zo, nu niet meer. Een systeem met daarin een i7-10700K verbruikt idle 50W en dat is net zoveel als een systeem met daarin een Ryzen 5 5600X. Zie hier.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:20

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik ben op zoek naar een AIO cooler voor i11700K en de eerste keus viel op de Arctic Liquid Freeze 280. Alleen lijkt het daar verwarrend of de socket 1200 wel ondersteund wordt.

De specs op tweakers zeggen van niet, maar op de arctic site weer wel (https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-II-280/ACFRE00066A), maar als je de PDF download, ook weer niet. Voorkeur heeft de 280 vanwege de iets grotere fans (dus stiller..), anders zal het de 240 uitvoering moeten worden, die weer wél duidelijk s1200 ondersteund.

Heeft er iemand toevallig ervaring met de arctic Liquid-Freezer-II-280 op s1200?

• Djarune
  • Nu online
superduper schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:27:
Ik ben op zoek naar een AIO cooler voor i11700K en de eerste keus viel op de Arctic Liquid Freeze 280. Alleen lijkt het daar verwarrend of de socket 1200 wel ondersteund wordt.

De specs op tweakers zeggen van niet, maar op de arctic site weer wel (https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-II-280/ACFRE00066A), maar als je de PDF download, ook weer niet. Voorkeur heeft de 280 vanwege de iets grotere fans (dus stiller..), anders zal het de 240 uitvoering moeten worden, die weer wél duidelijk s1200 ondersteund.

Heeft er iemand toevallig ervaring met de arctic Liquid-Freezer-II-280 op s1200?
LGA 1200 heeft dezelfde koeling mount als LGA 1151. Dus dat gaat helemaal prima. Voel je vrij om de kenmerken bij alle koelers in de pricewatch te updaten ;)

Een topic kick was trouwens niet nodig…
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee