Aardlekschakelaar klapt om bij en na uitschakelen oven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominobit
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-03-2024
Ik heb al een forum artikel gelezen over een oven, die de aardlekschakelaar deed omklappen, maar het gedrag is bij mijn oven net wat anders, dus ik vroeg me af of jullie kunnen deduceren wat de oorzaak is of mij tips kunnen geven over hoe ik dat zelf kan doen.
Ik heb een 2e hands gasstel met oven gekocht, omdat ik een acute noodsituatie had met ontdooiende pizza's. De 1e keer dat ik hem gebruikte klapte de aardlekschakelaar na een tijdje om. Na wat zoekwerk op het internet heb ik de stekker omgedraaid, maar toen ik na een hoopgevend lange wachttijd de oven heb uitgezet, klapte de aardlekschakelaar na een paar minuten alsnog om.
Nu heb ik het apparaat net opengeschroefd en viel het mij op dat er een kabel loopt van rechts bovenin de oven naar de knop, waarmee je de temperatuur instelt. Ik vermoed dat het hier om de thermostaat gaat. Deze kabel heeft bij het gedeelte vlak bij de oven geen mantel en kwam tegen het metaal van de behuizing aan, dus ik dacht dat dat misschien een rol zou spelen, maar dat maakt geen verschil. De oven verwarmde netjes naar 200 graden, het verwarmingslampje ging uit, dus vol enthousiasme zette ik de oven uit en pats, aardlekschakelaar omgeklapt.
Nu ben ik geneigd te denken dat het probleem hem in het kastje achter de draaiknop zit (zie foto) en heb ik de hoop dat het vervangen daarvan het verschil zou kunnen maken. Wat is jullie inschatting?
Kleine toevoeging: nadat ik de aardlekschakelaar weer om heb gezet en de stekker van de oven erin stop, klapt deze meteen weer om (zonder de oven aan te doen), terwijl dit niet zo is als de oven een tijd uit heeft gestaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzjAKLdgWlfqX1ZW08s84_G85BU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DL3wFeZpFPdD5S4Y5F0cPPtk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLClu_4-mWVD1FYH5pwe3MvI0LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKkAMhnMqauTtWA2fgVu6hz7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Dominobit op 13-03-2021 18:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:03
Meestal zit het probleem in de verwarming element zelf, Die los halen zal wel helpen ga ik vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominobit
Ik had verwacht dat dat niet zo zo zijn, omdat het me lijkt dat die geen stroom meer krijgen als de oven uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00

SA007

Moderator Tweaking
Move naar Witgoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:47
Dominobit schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:48:
Ik heb een 2e hands gasstel met oven gekocht, omdat ik een acute noodsituatie had met ontdooiende pizza's.
Een acute noodsituatie met ontdooiende pizza's en jouw naam is Domino? 🙂

Wat is er gebeurd met jouw eerste oven? Waarom heb je dus een acuut probleem gehad dat je acuut nog een een nieuw reeds gebruikte oven moest kopen?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominobit
Mijn oude oven (25 jaar oud vermoed ik) produceerde een geur, die niet helemaal bij een goed werkende oven hoorde helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominobit
Uiteindelijk was het probleem na een week ineens weg. Ik denk dat ik iets te enthousiast heb schoongemaakt en er wat vocht op de verkeerde plok was gekomen.
Niet gedacht dat ik ooit zou zeggen dat ik te enthousiast schoonmaak...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Goed om te weten. Ik heb er 2 jaar slecht van geslapen door het niet te weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominobit
My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

I can die now.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Pagina: 1