Toon posts:

Wat doe ik met de load-aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Romavami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-01 16:43
Hallo.

Ik ben redelijk nieuw bij gebruik van zonnepanelen.
Ik heb voor de stroomverzorging van mijn vijver enkele zonnepanelen gelegd, een MPPT laadapparaat en een omvormer gekocht. Het geheel is aangesloten op 2 accu's.

Ik kom er alleen niet uit waarvoor de LOAD aansluiting op het laadapparaat dient.
Moet ik hier iets op aansluiten of kan ik het gewoon leeg laten.
Ik heb veel gezocht op Internet maar kan geen passend antwoord vinden.

Misschien dat iemand een antwoord op mijn vraag heeft en uit kan leggen waarvoor die load-aansluting is ?

Groet, Rob

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Misschien even vermelden wat je hebt gekocht.

Merk type etc

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:26
Een google actie op " MPPT laadapparaat" geeft mij https://www.druppellader....bluesolar-mppt-75-10.html en als ik dan de handleiding lees: ( https://handleidingen.acc...ron-bluesolar-mppt-75-10/ ) Zou dat de aansluiting moeten zijn van de belasting, dus je omvormer.

Maar merk en type vermelden zou wat handiger zijn ;-)

• Romavami
OK,

ik heb 3 panelen van elk 100W liggen.
Ze zijn aangesloten op een 30A MPPT ML2430 van SNRE
Deze is aangesloten op in totaal 200Ah accu's.
Een omvormer van 1500 watt max is aangesloten op de accu.

Mijn vijver gebruikt tegelijkertijd 135 Watt

Aan de terminalzijde van de laad-controller ML2430 zijn van links naar rechts twee aansluitingen voor de panelen, 2 aansluitingen voor de accu en geheel rechts twee aansluitingen "LOAD".

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Op Load gaat natuurlijk je lamp/vijverpomp/whatever. Gewoon even de gebruikshandleiding lezen....

[Voor 63% gewijzigd door Microkid op 13-03-2021 18:19]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Romavami
Dat plaatje ken ik ook.
Maar het beantwoordt nog niet mijn vraag.

In dit plaatje mis ik namelijk de omvormer.
Die omvormer wordt bij voorkeur direct op de accu aangesloten.
Pompen, verlichting etc. wordt dan weer op de omvormer (230 v) aangesloten.

Als ik de "LOAD"activeer via het menu dan meet ik op die aansluiting 12,4 volt, gelijk aan de accuspanning. LOAD is dus zeker niet geschikt om er een stroomverbruiker voor 230 volt op aan te sluiten.

Blijft de "LOAD" aansluiting waar ik nog steeds geen bestemming voor heb; ook niet na het lezen van de gebruikshandleiding.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Ik verwacht dat je de omvormer op de LOAD moet aansluiten, daar komt immers de 12v uit, en die wordt door je omvormer dan weer omgezet naar 230v. De MPPT zorgt er dan voor dat er altijd 12v uit de LOAD komt. Ofwel via de panelen, of als het donker is, via de accu.

Maar... geef aub eens helder aan wat je nu exact hebt en hoe het aangesloten is. Foto's en een tekening zou enorm helpen. Dan hoeven we niet te gissen.

[Voor 22% gewijzigd door Microkid op 13-03-2021 20:05]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:00
Romavami schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:51:
Dat plaatje ken ik ook.
Maar het beantwoordt nog niet mijn vraag.

In dit plaatje mis ik namelijk de omvormer.
Die omvormer wordt bij voorkeur direct op de accu aangesloten.
Pompen, verlichting etc. wordt dan weer op de omvormer (230 v) aangesloten.

Als ik de "LOAD"activeer via het menu dan meet ik op die aansluiting 12,4 volt, gelijk aan de accuspanning. LOAD is dus zeker niet geschikt om er een stroomverbruiker voor 230 volt op aan te sluiten.

Blijft de "LOAD" aansluiting waar ik nog steeds geen bestemming voor heb; ook niet na het lezen van de gebruikshandleiding.
Het zou pas raar zijn als er 230v op zou staan.. je sluit er de load op aan als je geen omvormer gebruikt.. ofwel een lamp pomp etc alleen geen 230 volt maar 12 en wellicht 24

Kennelijk wil jij een 12 volt 230 v omvormer gebruiken en dan zou het misschien juist goed zijn om die direct aan te sluiten op de accu, wat natuurlijk kan, maar de load blijft de load. Dat veranderd daar natuurlijk niets aan. Jij besluit zelf om die uitgang niet te gebruiken en vraagt daarna wat je er op moet aansluiten 8)7

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 08:09
Je omvormer is eigenlijk te zwaar om op de load aansluiting aan te sluiten. Deze kan namelijk maximaal 240 watt ongeveer voeden. De omvormer kan veel meer leveren en heeft waarschijnlijk een forse inschakelstroom.
Ik zou de omvormer direct op de accu aansluiten met een 100A zekering dicht bij de accu.
Op de load aansluiting kun je nu een 12V relais aansluiten, dit relais wordt dan door de Charge Controller bestuurt, met dit relais kun je de omvormer aan en uit schakelen. Als je omvormer een switchinput heeft kun je hem hierop aansluiten en anders zul je 2 draadjes aan de on/off switch van de omvormer moeten solderen.
Je kan ook ervoor kiezen niets aan te sluiten op de load terminals maar dan moet je wel zelf ervoor zorgen dat je omvormer niet je accu plat trekt.

[Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 13-03-2021 20:07]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

twain4me schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:05:
[...]
Kennelijk wil jij een 12 volt 230 v omvormer gebruiken en dan zou het misschien juist goed zijn om die direct aan te sluiten op de accu, wat natuurlijk kan, maar de load blijft de load. Dat veranderd daar natuurlijk niets aan. Jij besluit zelf om die uitgang niet te gebruiken en vraagt daarna wat je er op moet aansluiten 8)7
Ik weet niet of het handig is om een accu tegelijkertijd op te laden en daar ook load uit te trekken naar de omvormer. Geen idee wat die MPPT daar van vind?

3000Wp zonnestroom

• Jim423
LOAD zal ten alle tijden voorrang krijgen op de accu. Dus stel je laad met 10A via de MPPT. Je neemt 5A af, laadt de accu met 5A. Neem je 10A af laad je accu helemaal niet meer. Neem je 20A af zul je 10A uit de panelen krijgen en 10A uit de accu, die ontlaad dan dus.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Romavami
Als je deze beschrijving van de ML2430 op youtube bekijkt dan lijkt het of de LOAD gebruikt wordt om een accu automatisch te ontladen door er bijvoorbeeld een 12v lamp op aan te sluiten.

YouTube: SRNE - SR-ML2420/30/40

Het antwoord van Jim423 lijkt plausibel

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Jim423 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:13:
LOAD zal ten alle tijden voorrang krijgen op de accu. Dus stel je laad met 10A via de MPPT. Je neemt 5A af, laadt de accu met 5A. Neem je 10A af laad je accu helemaal niet meer. Neem je 20A af zul je 10A uit de panelen krijgen en 10A uit de accu, die ontlaad dan dus.
Eens kijken of er nog mensen kijken hier na een jaar.
Heb jij ervaring met de load aansluiting?
Waar ik mee zit, mijn charger geeft 20 ampère, de verbruikers nemen 10 ampère. In de loop van de dag komt de accu dus vol want de charger is sterker. Die gaat vervolgens over in float mode. De verbruikers blijven gewoon die 10 ampère gebruiken en gaan dus weer de accu leeg trekken. De charger blijft floaten omdat de accu voorlopig wel even op spanning blijft. Nu vind ik het dus zonde dat de beschikbare zonne energie niet word gebruikt op dat moment.
Nu zit ik te denken om de verbruikers op de load aan te sluiten, in de hoop dat de charger de accu vol blijft floaten, maar tegelijkertijd toch de verbruikers voed met 10 ampère vanuit de zonnepanelen.
Ik hoop dat hier iemand zit met praktijk ervaring voordat ik kabels begin te trekken.
Het gaat om een epever 40 a trouwens.

1 PVoutput . Dongen NB

• Jim423
Geen ervaring met de epever maar met mijn Victron Blue Power Smart gebeurd dit niet.
Die float volgens mij met een paar honderd mA en zodra de spanning dipt springt deze gelijk weer op charge. Dan moet je wel een gigantische accu hebben wil die die afname niet opmerken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Jim423 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:59:
Geen ervaring met de epever maar met mijn Victron Blue Power Smart gebeurd dit niet.
Die float volgens mij met een paar honderd mA en zodra de spanning dipt springt deze gelijk weer op charge. Dan moet je wel een gigantische accu hebben wil die die afname niet opmerken.
Floaten is met 0.7 ampère bij mij.
Tja lithium he, moet toch minstens 100 ampère trekken voor klein dipje zodat hij weer gaat boosten.
Ik zal er eerst wel eens een zware lamp aan hangen om te testen voordat ik het ombouw. Want ik ben ook bang dat het niet gaat werken.
Kan er op diverse fora ook niks over vinden, mensen hebben niet in de gaten denk ik dat ze uren lang een paar ampère uit de zon laten schieten....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee