Remeha storing E36

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:53
Iemand toevallig een idee wat ik zelf kan controleren voordat ik een reparateur inschakel?

Het water begint warm en wordt daarna koud.
Op elke kraan.
Radiatoren worden wel warm.

De code staat voor:

5x Vlamverlies
Deze storing kan de volgende oorzaken hebben:
- Geen of niet goede ontsteekafstand
- Gasvoordruk te laag of valt weg
- Gasblok of ontsteek-unit krijgt geen spanning

Zou het echt een defect zijn of mogelijk samenhangen met de harde wind van vandaag.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 16:52
Ben je toevallig met de stroomaansluiting van de ketel beziggeweest ? In een ander stopcontact gedaan ? Zo ja, draai de stekker eens om in het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Begin februari heb ik er een slimme stekker tussen gezet. Lijkt me niet dat dat nu pas voor problemen zorgt?

Maar kan het altijd proberen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Waarom zou je er een slimme stekker tussen zetten ? Als het er een is die niet met een relais werkt dan kan je wel degelijk schade aan je CV ketel krijgen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Geschakeld aan de co meter. Indien alarm dan zal de ketel uitschakelen.

Voor de rest zou het niet uit moeten maken toch? Staat gewoon continue spanning op.

[ Voor 41% gewijzigd door NeutraleTeun op 13-03-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Als hij ook uitvalt tijdens warmwater bedrijf ligt het niet aan de wind. Op CV bedrijf kan harde wind hem uitblazen ja, maar op DHW (als je geen piesstraaltje tapt) niet.

Omdat ie wel een beetje warm wordt, ontsteekt hij blijkbaar wel maar verliest snel zijn vlam. Kan aan gasblok, ionizatiepen of controlunit liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik zou toch beginnen met het niet meer gebruiken van de slimme stekker en vanaf daar verder gaan onderzoeken. Dit kan zeker wel uitmaken en vaak zijn de meest voor de hand liggende zaken de oorzaak van een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:24
Welke ketel heb je precies?
Wat is je druk in het CV-systeem?
Is je CV-systeem goed ontlucht?
Gebeurt het ook als je de kraan half open zet?

Ik herken je probleem bij mijn Tzerra Ace dat de ketel in de beveiliging schiet omdat het de warmte niet kwijt kan aan het tapwater. Bij warmwaterbedrijf wordt het CV-circuit kortgesloten en gebruikt om het tapwater te verwarmen in de warmtewisselaar. Nieuwe modellen zijn wat gevoelig voor lucht in het CV-systeem vanwege de geoptimaliseerde pompen die gebruikt worden, waardoor het water niet goed rondgepompt word bij teveel lucht aanzuiging. De warmtewisselaar met de brander wordt te heet en schakelt af om erger te voorkomen.

De code herken ik overigens niet in deze casus, dus kan ook iets anders zijn, maar dit is mijn ervaring.

Gezien de foutcode zou ik denk ik niet aarzelen om een monteur te laten komen. Remeha geeft aan dat verstopping van rookgasafvoer of rookgascirculatie potentiële oorzaken kunnen zijn, daarbij kun je CO gaan produceren, dus beter even goed laten nakijken.

[ Voor 14% gewijzigd door VERNederlander op 13-03-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Harde wind die een cv ketel uitblaast ? Kan dat echt (serieuze vraag)?

Wij hadden ook dezelfde storingscode bij onze remeha en ik heb een monteur laten komen. Bij ons bleek de gasdruk veel en veel te hoog , stedin kwam gelijk om het op te lossen. Storing kwam pas drie jaar nadat we er woonden (ketel was al 10j oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Waypoint schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:11:
Ja. Maar wel vooral op minimale CV belasting. Bij hogere belastingen is de druk die ventilator levert hoger dan wat (flinke) windvlagen kunnen leveren op de rga.

Hangt ook vooral af van modulatiegraat van het toestel. Een 1:3 toestel is al snel robuuster tegen wind op laaglast dan een 1:10 toestel.

[ Voor 17% gewijzigd door WeetIkHetNou op 14-03-2021 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Waypoint schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:11:

Wij hadden ook dezelfde storingscode bij onze remeha en ik heb een monteur laten komen. Bij ons bleek de gasdruk veel en veel te hoog , stedin kwam gelijk om het op te lossen. Storing kwam pas drie jaar nadat we er woonden (ketel was al 10j oud)
Nee dat kan nagenoeg niet.
Als we het over een hr ketel hebben met de juiste dakdoorvoer zal dat niet kunnen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korsr100
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 13:49
Het kan ook de ontstekingstrafo zijn, deze maakt een soms een slecht massacontact. Soms werkt een extra kartelring.
Ook zijn er verbeterde onstekingstrafo’s.
Bij het vervangen hiervan is het te adviseren om ook de ionisatie/ontstekingspin te vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel-k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:29
Wij hebben hier vorig jaar dezelfde storing gehad. Het kan verschillende oorzaken hebben. Bij ons bleek de kleine printplaat (SU-01) defect. Deze zit dan weer op de grote. Kun je er zo afhalen.

De installateur heeft eerst de gastoevoer iets verhoogd met het advies om het even aan te kijken. 2e stap zou de complete print zijn. Deze zit op €200 excl uren.

Nu heb ik zelf die kleine print besteld en geplaatst en sindsdien geen problemen meer.

Dit is de betreffende print:

https://www.cvketelopruim....html?_globalsearch=su-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Hoe ben je daar dan achtergekomen? Anders is het wel een grote gok voor 50 euro.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-k
Dat was het advies van de monteur. Die vervangen alleen het complete moederboard inclusief de kleine print. Dat kost ruim €200 exclusief uurloon en voorrijkosten. Toen heb ik zelf maar de gok genomen en alleen de kleine print besteld en zelf gemonteerd. Hiermee was het probleem verholpen.

Daarna wel een servicecontract afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Veel reacties, waarvoor dank.

Het gaat om het type Calenta.

Vandaag weer eens geprobeerd en direct en continue warm water (heb zelf nog niets veranderd).

De druk staat op 1,9bar en systeem is ok ontlucht.

Wat me wel opviel, de 1e keer tijdens de storing, was dat de ketel een flinke brom maakte en aardig resoneerde voordat die uitviel.
Nu met normaal lopen kreeg ik die geluiden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:40
NeutraleTeun schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:01:

Vandaag weer eens geprobeerd en direct en continue warm water (heb zelf nog niets veranderd).

Wat me wel opviel, de 1e keer tijdens de storing, was dat de ketel een flinke brom maakte en aardig resoneerde voordat die uitviel.
kijk of de syfon die aan de ketel hangt vuil is.
als hier veel troep inzit is wellicht de rest van de ketel ook vervuild en is het verstandig om er een keer onderhoud aan te laten uitvoeren.

er zijn een paar dingen die je zelf zou kunnen proberen de rest zou ik toch echt aan een bedrijf overlaten.

1. aarde controleren. met een multimeter 1 pen op aarde 1 pen in het stopcontact (slimme stopcontact in jou geval) meten 1 gat zou 0 volt moeten aangeven 1 gat +-230 meet je niks naar de aarde maar heb je wel stroom dan heb je een aarde probleem voor een cv ketel is de aarde erg belangrijk en hier krijg je vaak gekke storingen door.

2. syfon reinigen. syfon er afhalen (zie boekje is vrij gemakelijk) en deze schoone maken en voorzichtig het pijpje waar de syfon aanvast zit (dus het pijpje wat je ketel in gaat) controleren of deze verstopt is.

3. controleren ionisatiepen/ontsteekpen. kijk ook hiervoor in je boekje. wel even goed opletten dat je de pakking hiervan niet kapot maakt. bij de kleinste beschadeging aan de pakking er een nieuwe voor bestellen kost een paar euro gok ik zo. (lokale warmteservice kan die wel leveren)

mocht je het niet in het boekje kunnen vinden of weet je niet hoe een multimeter werkt begin er dan uit eigen veiligheid niet zelf aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20
E36 heb ik ook gehad. Oplossing was het kleine printplaatje vervangen. De SU01. Dit is al eerder vermeld zie ik

[ Voor 16% gewijzigd door Joost1981_2 op 15-03-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:40
Joost1981_2 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:10:
E36 heb ik ook gehad. Oplossing was het kleine printplaatje vervangen. De SU01. Dit is al eerder vermeld zie ik
E36 is een vlam storing. er zijn heel veel andere dingen die aan de hand kunnen zijn waaronder het printje.
dus eerst zelf een paar kleine dingen uitsluiten.

het probleem kan namelijk van een verstopte syfon, defect gasblok, slechte afstelling, defecte ontsteekpen, verstope luchttoevoer, vervuiling in ketel, slechte aarde tot het defecte printje zijn.

en dan moet ik heel eerlijk zeggen dat ik bovestaande vaak heb opgelost en dat printje nog maar een enkele keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-k
Ik zou sowieso iemand laten komen met verstand van zaken en de juiste apparatuur. Onze monteur heeft eerst de makkelijke te controleren mogelijke oorzaken onderzocht. Na het iets verhogen van de gastoevoer zou de print de volgende stap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-k
NeutraleTeun schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:01:

Bij ons begon de storing sporadisch en was goed te resetten. Maar na een tijdje kon je bij de ketel blijven zitten als een ander aan douchen was. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-05 06:40
Deze storing, E36, had ik vorig jaar ook veelvuldig en was blijkbaar een erg lastige. De monteur heeft vanalles gechecked en uiteindelijk een (kleine) printplaat vervangen. Ik weet even niet direct welke.
Dat leek te helpen, maar na 4 maanden was ie er weer. Een jaar later is het nu 4x voorgekomen, waarvan 2x vandaag. En dan valt me wel een vd eerste posts op dat het ook met de wind te maken kan hebben. Dit aangezien het zo hard waait de laatste paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-05 06:40
Vandaag toch maar de monteur weer laten komen. De E36 melding kwam veelvuldig voor de laatste dagen. Minstens 5x afgelopen week. Maar ook een zoemend/brommend geluid van de ketel. Dat zou komen door een verkeerde gas/lucht verhouding, wat ook deze E36 storing kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Hier is de E36, na die ene keer (met storm), niet meer tevoorschijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnohuis
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-11-2021
De E36 storig heb ik bij onze Remeha Calenta (6 jaar oud) al ongeveer 3 weken. Zeer onregelmatig. Monteurs hebben in één week de ontstekingspen, de kleine printplaat en tot slot de grote printplaat vervangen. Na laatste foutmelding gaf de monteur aan het niet meer te weten. De stekker op verschillende stopcontacten in het huis aangesloten, maar steeds komt de foutmelding terug. Elecricien het stroomnet laten controleren en kwam geen afwijkingen tegen. Nu heb ik de ketel via een verlengsnoer bij de buren aangesloten en heb al 4 dagen een goed werkende ketel. Conclusie: ketel moet goed zijn, maar nu zit ik met een stroomprobleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Arnohuis schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:56:
De E36 storig heb ik bij onze Remeha Calenta (6 jaar oud) al ongeveer 3 weken. Zeer onregelmatig. Monteurs hebben in één week de ontstekingspen, de kleine printplaat en tot slot de grote printplaat vervangen. Na laatste foutmelding gaf de monteur aan het niet meer te weten. De stekker op verschillende stopcontacten in het huis aangesloten, maar steeds komt de foutmelding terug. Elecricien het stroomnet laten controleren en kwam geen afwijkingen tegen. Nu heb ik de ketel via een verlengsnoer bij de buren aangesloten en heb al 4 dagen een goed werkende ketel. Conclusie: ketel moet goed zijn, maar nu zit ik met een stroomprobleem!
Meet met een multimeter tussen Fase en aarde: je moet iets van 230V meten, nu meet tussen Null en aarde, je moet onder de 5V meten.
Je zet de multimeter op 230V wissel en let op dat je de neerpennen juist aansluit op je multimeter!!

Moderne toestellen zijn erg gevoelig voor een slechte aarding. Aarding zit niet enigszins losjes? Meegemaakt met oude grote toestellen met een oude regelkast dat namate de installatie ouder is er ook speling kan zitten op de klemmenstroken etc.

Komt de storing voor op het moment dat je een stroomverbruiker aanzet?

** Oven, inductiekookplaat, watermolen, wasmachine, droger, misschien een oude koelkast of ander oude apparaten welke het aarde net vervuild.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 13-11-2021 18:21 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:59
Heb sinds kort hetzelfde probleem. Sinds het vervangen van de trafo is het alleen maar erger geworden. Nu bijna elk uur een E36 fout. De ketel is uit 2016, heeft tot vorige maand zonder storing gewerkt.
Nu proberen welk stopcontact het minste storingen geeft.

@Arnohuis probleem gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

StugIII schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:30:
Heb sinds kort hetzelfde probleem. Sinds het vervangen van de trafo is het alleen maar erger geworden.
Ook na zonsondergang ? Kom wel eens deze melding tegen bij gebieden met veel zonnepanelen waar omvormers ook uitklappen door te hoge spanning/frequentie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:59
DukeBox schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:04:
[...]

Ook na zonsondergang ? Kom wel eens deze melding tegen bij gebieden met veel zonnepanelen waar omvormers ook uitklappen door te hoge spanning/frequentie.
Zelfs nu, het is heir volledig bewolkt. De ketel zit wel in hetzelfde hok als de omvormer. Heeft 2.5 jaar feilloos gewerkt op dezelfde groep. Deze groep geeft nu de meeste storing, namelijk elke keer als de ketel aan moet slaan. Nu in een heel andere stopcontact en ook heel andere groep is het af en toe.
Zou er iets met de aarde in de woning aan de hand zijn? Het is een huis uit 1989.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nouja. Dit is wel heel erg toevallig.

Paar dagen geleden nog aangegeven dat de E36 hier niet meer is voorgekomen (sinds die ene keer in maart)... Komt die zojuist tot 2x aan toe achter elkaar weer tevoorschijn.

Reden?
Niks veranderd, op 1 ding na.

Ik heb vanmorgen het frontpaneel weer op de ketel gezet.
Die heeft sinds maart op de grond gestaan en vandaag dacht ik, ah laat ik die maar weer terug op zetten.
En hop, 2x E36.

Dit is toch te toevallig, of kan iemand dit fenomeen wellicht koppelen.

• drogeworst
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-12-2024
Hier dezelfde storing. Deze heb ik kunnen oplossen door de ketel te resetten en daarna de ketel uit en opnieuw aan te zetten. Opstarten duurt een paar minuten.

Mogelijke oorzaak (meest waarschijnlijke): de harde wind....

Het is wat het is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
drogeworst schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:29:
Hier dezelfde storing. Deze heb ik kunnen oplossen door de ketel te resetten en daarna de ketel uit en opnieuw aan te zetten. Opstarten duurt een paar minuten.

Mogelijke oorzaak (meest waarschijnlijke): de harde wind....
Ik vandaag ook! Toch nog storm”schade”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:11
Ja, ik heb m ook al een paar keer gehad vanavond!

Bij mij gaat de rookgas met een hele korte buis door de muur naar buiten. Ik vermoed dat de wind die daar langsheen blaast er voor zorgt dat de vlam niet blijft branden oid..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
NeutraleTeun schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:10:
Nouja. Dit is wel heel erg toevallig.

Paar dagen geleden nog aangegeven dat de E36 hier niet meer is voorgekomen (sinds die ene keer in maart)... Komt die zojuist tot 2x aan toe achter elkaar weer tevoorschijn.

Reden?
Niks veranderd, op 1 ding na.

Ik heb vanmorgen het frontpaneel weer op de ketel gezet.
Die heeft sinds maart op de grond gestaan en vandaag dacht ik, ah laat ik die maar weer terug op zetten.
En hop, 2x E36.

Dit is toch te toevallig, of kan iemand dit fenomeen wellicht koppelen.
Iemand hier nog een verklaring voor?
Paneel heeft sinds vorige post op de vloer gestaan en heb nergens meer last van gehad.
Vandaag wou ik de boel een beetje fatsoeneren en heb ik het paneel weer erop gezet en hop, meteen een E36 bij het douchen.
Resetten en binnen een minuut weer een E36.

Paneel eraf en kon weer probleemloos douchen.

Wat veranderd er aan het systeem als ik het frontpaneel erop zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:21
NeutraleTeun schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Iemand hier nog een verklaring voor?
Paneel heeft sinds vorige post op de vloer gestaan en heb nergens meer last van gehad.
Vandaag wou ik de boel een beetje fatsoeneren en heb ik het paneel weer erop gezet en hop, meteen een E36 bij het douchen.
Resetten en binnen een minuut weer een E36.

Paneel eraf en kon weer probleemloos douchen.

Wat veranderd er aan het systeem als ik het frontpaneel erop zet?
Luchtstroom/luchtsamenstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:54

SambalBij

We're all MAD here

Je luchtaanvoer? Normaal is de kast toch (soort van) hermetisch dicht en trekt hij de aanvoerlucht van buiten (Via tweede pijp of dubbelwandige pijp?)
Zit die toevoer misschien verstopt, waardoor hij geen verse lucht met zuurstof krijgt en daardoor de vlam dooft?
Met de kap er af trekt hij gewoon lucht uit de ruimte. (Bij mijn Avanta hier komt die toevoer gewoon 'open' in de kast uit.)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02
Zonder frontpaneel heb je een open toestel. Betekent ook dat evt lekkage in de ruimte terecht komt. Zet je dat paneel erop, blijft evt lekkage binnen de ketel en zuigt de ketel zijn eigen rotzooi op.
Ben je er zeker van dat er nergens pakkingen lekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarom_nou_weer
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-02 11:26
Laatst ook bij een klant gehad, bleek de condensbak rechts iets los te zitten, de zwarte kunststof klipjes worden in de loop der jaren een beetje "lam" hierdoor klikken ze niet meer lekker vast onder op de wisselaar, met als resultaat dat de rookgassen tussen wisselaar en condensbak het toestel in kunnen komen. Als de mantel erop zit, zuigt het toestel deze rookgassen aan als zijnde verbrandingslucht en krijg je bij laaglast soms brommemde guiden enof een E36 storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
hmm Ik heb laatste week ook geregeld de E36 storing. Deze treed eigenlijk enkel op bij tapwater bedrijf vermoed ik, gezien de termostaat op 17 graden staat en snachts op 13 zelfs.
Vanmorgen monteur laten komen om voor standaard onderhoud. Uiteraard trad de E36 laatste 2 dagen niet meer op. Monteur is goe dof wel de deur uit en een half uur later hoppa weer E36..
Monteut heeft de ionisatie pen vervangen. Ee n exacte oorzaak kon hij niet vinden.
Het kan ook de trafo of het printje zijn zegt hij.
Kan ik zelf nog simpel checken of de lucht toevoer niet verstopt zit?
die trafo en dat ontsteek printje vervangen kan ik zelf wel.
Pagina: 1