Mijn PC lijkt te LANGZAAM dicht te slibben / bevriezen wanneer ik lichte taken aan het doen ben zoals web browsing, tijdens het gamen nooit last van dus ik vermoed dat het iets te maken heeft met te laag stroomverbruik waardoor de CPU te weinig voltage krijgt. Ik heb dit een tijdje terug ook getest en viel mij het volgende op, bij normaal gebruik:
Nadat hij "bevroren" is:
Hierin is duidelijk te zien dat er wat geks gebeurt met het voltage naar de CPU.
Mijn PC heeft de volgende specs:
CPU: AMD Ryzen 5600X 3.7Ghz
Koeler: CoolerMaster Master Liquid 360R RGB
Moederbord: ASUS B550m Plus WiFi
RAM: G.Skill Trident Z RGB F4-4266C19D-16GTZR
Videokaart: Inno3D GeForce RTX 2080 Twin X2
SSD1: M.2 NVMe Samsung 970 Evo Plus 512GB (OS schijf)
SSD2: SATA Samsung 860 QVO 2TB (Backup drive)
PSU: Phanteks Revolt X 1200 Watt (ja zwaar overkill, maar had een leuke deal)
Case: Metallic Gear Neo Qube
Met een 12-tal fans waarvan 9 RGB aangestuurd via een CoolerMaster ARGB Controller die op een interne USB header is aangesloten.
- Ik had eerst een AMD RX6800 in mijn systeem zitten maar die heb ik ondertussen verkocht en heb de driver verwijderd met DDU (in safe mode ja). Ik twijfel altijd nog of dit voor conflicten zorgt aangezien ik deze crashes ook had in de tijd dat die GPU er in zat.
- Verder ervaar ik regelmatig dat mijn RGB fans glitchen/onvoldoende stroom krijgen bij bepaalde kleuren waardoor ze een andere kleur tonen dan zou moeten (een ander teken dat er wellicht iets mis is?).
- Ik heb mijn werkgeheugen DOCP profile teruggezet naar 3800mhz omdat alles daarboven niet wilde posten, ook wanneer ik mn pc boot zonder DOCP blijven de freezes aanwezig.
- Ik heb de chipset drivers geüpdate, meest recente BIOS, Ultra low power state uitgezet in zowel Windows als in mijn bios. Ik ga vandaag proberen een verse Windows installatie te doen maar ik vraag het mij af of dat het gaat verhelpen.
Gedachte: Ik heb het gevoel alsof het met software te maken heeft omdat mijn PC niet "hard" crasht maar langzaam bevriest, openstaande applicaties blijven bruikbaar, geluid loopt gewoon door, kan taakbeheer openen etc. maar langzamerhand slibt alles dicht met als uiteindelijk een BSOD (error was iets met DRIVER_POWER_STATE_FAILURE) als gevolg.
Als men nog suggesties heeft dan hoor ik het graag!
Nadat hij "bevroren" is:
Hierin is duidelijk te zien dat er wat geks gebeurt met het voltage naar de CPU.
Mijn PC heeft de volgende specs:
CPU: AMD Ryzen 5600X 3.7Ghz
Koeler: CoolerMaster Master Liquid 360R RGB
Moederbord: ASUS B550m Plus WiFi
RAM: G.Skill Trident Z RGB F4-4266C19D-16GTZR
Videokaart: Inno3D GeForce RTX 2080 Twin X2
SSD1: M.2 NVMe Samsung 970 Evo Plus 512GB (OS schijf)
SSD2: SATA Samsung 860 QVO 2TB (Backup drive)
PSU: Phanteks Revolt X 1200 Watt (ja zwaar overkill, maar had een leuke deal)
Case: Metallic Gear Neo Qube
Met een 12-tal fans waarvan 9 RGB aangestuurd via een CoolerMaster ARGB Controller die op een interne USB header is aangesloten.
- Ik had eerst een AMD RX6800 in mijn systeem zitten maar die heb ik ondertussen verkocht en heb de driver verwijderd met DDU (in safe mode ja). Ik twijfel altijd nog of dit voor conflicten zorgt aangezien ik deze crashes ook had in de tijd dat die GPU er in zat.
- Verder ervaar ik regelmatig dat mijn RGB fans glitchen/onvoldoende stroom krijgen bij bepaalde kleuren waardoor ze een andere kleur tonen dan zou moeten (een ander teken dat er wellicht iets mis is?).
- Ik heb mijn werkgeheugen DOCP profile teruggezet naar 3800mhz omdat alles daarboven niet wilde posten, ook wanneer ik mn pc boot zonder DOCP blijven de freezes aanwezig.
- Ik heb de chipset drivers geüpdate, meest recente BIOS, Ultra low power state uitgezet in zowel Windows als in mijn bios. Ik ga vandaag proberen een verse Windows installatie te doen maar ik vraag het mij af of dat het gaat verhelpen.
Gedachte: Ik heb het gevoel alsof het met software te maken heeft omdat mijn PC niet "hard" crasht maar langzaam bevriest, openstaande applicaties blijven bruikbaar, geluid loopt gewoon door, kan taakbeheer openen etc. maar langzamerhand slibt alles dicht met als uiteindelijk een BSOD (error was iets met DRIVER_POWER_STATE_FAILURE) als gevolg.
Als men nog suggesties heeft dan hoor ik het graag!
[Voor 102% gewijzigd door 1337Steven1337 op 15-03-2021 15:41]