Toon posts:

Crashes tijdens lichte taken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 1337Steven1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-03 13:02
Mijn PC lijkt te LANGZAAM dicht te slibben / bevriezen wanneer ik lichte taken aan het doen ben zoals web browsing, tijdens het gamen nooit last van dus ik vermoed dat het iets te maken heeft met te laag stroomverbruik waardoor de CPU te weinig voltage krijgt. Ik heb dit een tijdje terug ook getest en viel mij het volgende op, bij normaal gebruik:

Nadat hij "bevroren" is:

Hierin is duidelijk te zien dat er wat geks gebeurt met het voltage naar de CPU.

Mijn PC heeft de volgende specs:
CPU: AMD Ryzen 5600X 3.7Ghz
Koeler: CoolerMaster Master Liquid 360R RGB
Moederbord: ASUS B550m Plus WiFi
RAM: G.Skill Trident Z RGB F4-4266C19D-16GTZR
Videokaart: Inno3D GeForce RTX 2080 Twin X2
SSD1: M.2 NVMe Samsung 970 Evo Plus 512GB (OS schijf)
SSD2: SATA Samsung 860 QVO 2TB (Backup drive)
PSU: Phanteks Revolt X 1200 Watt (ja zwaar overkill, maar had een leuke deal)
Case: Metallic Gear Neo Qube
Met een 12-tal fans waarvan 9 RGB aangestuurd via een CoolerMaster ARGB Controller die op een interne USB header is aangesloten.

- Ik had eerst een AMD RX6800 in mijn systeem zitten maar die heb ik ondertussen verkocht en heb de driver verwijderd met DDU (in safe mode ja). Ik twijfel altijd nog of dit voor conflicten zorgt aangezien ik deze crashes ook had in de tijd dat die GPU er in zat.

- Verder ervaar ik regelmatig dat mijn RGB fans glitchen/onvoldoende stroom krijgen bij bepaalde kleuren waardoor ze een andere kleur tonen dan zou moeten (een ander teken dat er wellicht iets mis is?).

- Ik heb mijn werkgeheugen DOCP profile teruggezet naar 3800mhz omdat alles daarboven niet wilde posten, ook wanneer ik mn pc boot zonder DOCP blijven de freezes aanwezig.

- Ik heb de chipset drivers geüpdate, meest recente BIOS, Ultra low power state uitgezet in zowel Windows als in mijn bios. Ik ga vandaag proberen een verse Windows installatie te doen maar ik vraag het mij af of dat het gaat verhelpen.

Gedachte: Ik heb het gevoel alsof het met software te maken heeft omdat mijn PC niet "hard" crasht maar langzaam bevriest, openstaande applicaties blijven bruikbaar, geluid loopt gewoon door, kan taakbeheer openen etc. maar langzamerhand slibt alles dicht met als uiteindelijk een BSOD (error was iets met DRIVER_POWER_STATE_FAILURE) als gevolg.

Als men nog suggesties heeft dan hoor ik het graag!

[Voor 102% gewijzigd door 1337Steven1337 op 15-03-2021 15:41]

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:07

br00ky

Moderator Harde Waren
@1337Steven1337, je hebt een ander moederbord, andere software en de crashes gebeuren op een ander moment. Los dat eigen vragen in eigen topics moeten, heeft dit ook niet eens te maken met het originele topic, dus ik heb je vraag afgesplitst.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:22
Rest van de onderdelen? Cpu, exacte merk en type van het werkgeheugen, voeding, opslag, videokaart etc.

• 1337Steven1337
br00ky schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:46:
@1337Steven1337, je hebt een ander moederbord, andere software en de crashes gebeuren op een ander moment. Los dat eigen vragen in eigen topics moeten, heeft dit ook niet eens te maken met het originele topic, dus ik heb je vraag afgesplitst.
Thanks, echter lijkt de manier van de crash identiek. Zo kwam ik ook op die topic.

Ik ga zometeen mijn topic even aanvullen dan..

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Event viewer in Windows zoekbalk typen en openen, kijk in Windows Logs Applicaties en System. Daar kan je misschien zien wat er crasht en mogelijke oorzaak.

• 1337Steven1337
bierschuit schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:08:
Event viewer in Windows zoekbalk typen en openen, kijk in Windows Logs Applicaties en System. Daar kan je misschien zien wat er crasht en mogelijke oorzaak.
Event Viewer rapporteert helaas niks, wel dat mijn HID-compliant headset een user-mode driver crash h eeft gehad. Ik heb de audio drivers van nvidia daarna verwijderd (werd geopperd als fix) maar dat bleek tevergeefs. Echter verdenk ik deze inmiddels niet meer als oorzaak.

[Voor 11% gewijzigd door 1337Steven1337 op 15-03-2021 15:45]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:22
Van welke biosversie is het moederbord voorzien?

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde met een 5900x. Ik ga dit even volgen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• qizu
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-02 12:14
Mogelijk krijgt 1 core te weining voltage? miss met corecyler kun je runnen en kijken op errors.

Ik heb deze freezer ook gehad doordat 1/meerdere cores net niet stabiel zijn. De ryzen cpu zijn vanaf de fabriek soms niet goed waardoor ze meer voltage nodig hebben dan ze vanuit de fabriek krijgen. Vooral bij lichte taken gebeurten deze crashes.
AtlAntA schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:13:
[...]

Dat zou wel kunnen verklaren waarom er ook mensen zijn die idle reboots hebben op stock settings. Misschien zijn dat chips die niet goedgekeurd hadden mogen worden of de standaard voltage curve is niet helemaal goed.

[Voor 88% gewijzigd door qizu op 15-03-2021 18:50. Reden: toevoeging]

• Trently
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-03 08:52
Heb je toevallig ook onderstaande oplossing gezien/geprobeerd:?
https://community.amd.com...crash-no-bsod/td-p/440178

Tevens is het van belang om te weten dat je naar het "VID" kijkt en dat is hetgeen wat de processor aan stroom vraagt. Hetgeen wat je processor krijgt staat altijd aangegeven bij een waarde met de achtervoeging "SVI2 TFN". Het wil dus niet per definitie zeggen dat je processor ook te weinig stroom krijgt, zoals je vermoed. Dat kan je op basis van een VID namelijk nooit bepalen.

• 1337Steven1337
Trently schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:43:
Heb je toevallig ook onderstaande oplossing gezien/geprobeerd:?
https://community.amd.com...crash-no-bsod/td-p/440178

Tevens is het van belang om te weten dat je naar het "VID" kijkt en dat is hetgeen wat de processor aan stroom vraagt. Hetgeen wat je processor krijgt staat altijd aangegeven bij een waarde met de achtervoeging "SVI2 TFN". Het wil dus niet per definitie zeggen dat je processor ook te weinig stroom krijgt, zoals je vermoed. Dat kan je op basis van een VID namelijk nooit bepalen.
Duidelijk, het zou bij mij ook indd. YouTube kunnen zijn aangezien ik de crashes ook ervaar wanneer ik Youtube kijk. Verder zie ik niet echt een fix/oplossing in die thread..

• 1337Steven1337
Uszka schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:24:
Van welke biosversie is het moederbord voorzien?
Meest recente, volgens mij is dat 1804

• Heraz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-03 08:26
Ik heb hetzelfde moederbord, met een 3700x processor en ik had precies hetzelfde probleem: crashes bij ' idle' . Bij mij verdwenen de problemen toen ik de RAM timing op de default zette (geen docp).
Bios/windows/chipset drivers leken geen invloed te hebben.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee