Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:10

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik heb een eenvoudige vraag over autopapieren.

Ik stop ze in een mapje, dat ik (fysiek) meeneem als ik de auto gebruik. Daar zit in:
  • De autopapieren die je altijd bij je moet hebben, maar die je niet in de auto mag laten liggen
    (kentekenbewijs deel 1, APK keuringsbewijs, groene „kaart”)
  • Pasjes van winkels waar ik alleen met de auto heen kan gaan (Airmiles bij bouwmarkt en tankstation)
  • Een balpen en stukjes papier, zodat ik mijn naam en telefoonnummer kan achterlaten
    als ik schade veroorzaak
Volgens mij doe ik het niet allemaal even handig. En dit gaat al 20 jaar zo, kan er niks digitaler?
Dus wat ben ik vergeten, wat kan ik weglaten om het handiger te maken en hoe vind ik een handiger mapje?

[Voor 7% gewijzigd door aawe mwan op 13-03-2021 13:13]

老厮是麂

Alle reacties

• Aragnut
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 10:03
APK en groene kaart mag je volgens mij prima in de auto laten liggen. Deze zijn ter bewijs dat je APK gekeurd bent en dat je verzekerd bent. Kentekenbewijs deel 1 kun je inderdaad beter op zak houden, daarom is dat tegenwoordig ook een pasje. Balpen en papier kun je ook prima in de auto laten liggen (probeer altijd wel minimaal 1 pen rond te laten slingeren in de auto), maar ik heb ook een stanleymes ,schroevendraaiers en combinatie tang in de kofferbak liggen.

Pasjes van winkels heb ik doorgaans in mijn portemonnee zitten. Liever ga ik dan ook voor een model zonder munt vakje, scheelt dikte en slijtage (muntjes dan dan vervolgens weer in de auto voor een deel). V

Waar je voor veel klantenpasjes ook kan doen is de code in een app zetten zodat je de losse pasjes niet hoeft mee te nemen.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Balpen in je dashboardkastje dumpel. Kentekenbewijs deel zoveel heb je niet nodig, alleen kentekencard miet je kunnen tonen. Die gewoon in je portemonnee. APK is online op te vragen dus keuringsbewijs heb jeniet nodig. Wil je hem wegstoppen, knal hem in het mapje bij je handleiding ofzo. Groene kaart ook niet, die krijg je tegenwoordig digitaal en als ie in de mail zit is het prima.

Kortom: rijbewijs en je kentekenkaart in je portemonnee en een pen in je dasboardkastje. En al die pasjes kunnne ook in je portemonnee. Of gewoon digitaal met een app.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:46
Ik ben nogal ongehoorzaam en heb het kentekenbewijs gewoon in de auto liggen O-).

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23:30

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Stocard app kan je gebruiken voor pasjes. Bonuskaart, airmiles etc.c

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• jwtje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:31
Ik heb alleen mijn rijbewijs en sleutels op zak. De rest blijft gewoon in de auto, ze kunnen toch niets met dat kentekenpasje..

[Voor 7% gewijzigd door jwtje op 13-03-2021 13:29]

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:39

Tomatoman

Fulltime prutser

aawe mwan schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:00:

Ik stop ze in een mapje, dat ik (fysiek) meeneem als ik de auto gebruik. Daar zit in:
  • De autopapieren die je altijd bij je moet hebben, maar die je niet in de auto mag laten liggen
Kentekenbewijs
Enige tientallen jaren geleden kon je het kentekenbewijs gebruiken om een auto op jouw naam te registreren. Bij diefstal van het kentekenbewijs had je toen een probleem, omdat je daarmee effectief ook het eigendomsbewijs van de auto kwijt was.

Dat probleem is al vele jaren geleden opgelost door het kentekenbewijs te splitsen in twee delen: het deel dat je in de auto bewaart al bewijs dat het jouw auto is en het deel dat je veilig thuis bewaart en dat je nodig hebt om de auto aan iemand anders over te dragen.

Verzekeraars zijn nogal ouderwets, maar raden inmiddels al vele jaren aan kentekenbewijs deel 1 gewoon in de auto te bewaren.

Groene kaart
De groene kaart geeft aan waar je verzekerd bent. Anders dan de meeste mensen denken, hoeft een groene kaart allang niet meer groen te zijn en ook allang niet meer ieder jaar te worden vervangen. Anders dan in het verleden is het nu gewoon een handig hulpmiddel om de verzekeringsgegevens bij de hand te hebben; of je vandaag nog steeds verzekerd bent blijkt allang niet meer uit een vervalsbaar stukje papier maar staat gewoon netjes digitaal geregistreerd. Er is nog nooit een reden geweest om de groene kaart niet in de auto te bewaren.

APK keuringsbewijs
Ook dit wordt tegenwoordig netjes centraal geregistreerd. Om te checken of je auto tijdig door de APK is gekomen, kijkt een agent tegenwoordig gewoon in de computer. Dat keuringsbewijs is niet echt relevant meer. Ik weet echter niet of het wettelijk is toegestaan dat je het keuringsbewijs niet bij je hebt, dus daarom bewaar ik het veiligheidshalve gewoon in de auto. Anderzijds is er geen reden om het niet in de auto te bewaren.

[Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 13-03-2021 14:05]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• BadEendTerror
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 22:44
APK keuringsbewijs hoef je in NL niet meer bij te hebben, in andere (EU) landen zou ik wel zorgen dat je die bij hebt om problemen te voorkomen.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:47
Volgens mij doe ik het niet allemaal even handig. En dit gaat al 20 jaar zo, kan er niks digitaler?
Dus wat ben ik vergeten, wat kan ik weglaten om het handiger te maken en hoe vind ik een handiger mapje?
Ik heb alleen een rij en identiteitsbewijs op zak. De rest kan een handhaver via de telefoon opvragen.

• FuaZe
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:21
jadjong schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:16:
[...]
Ik heb alleen een rij en identiteitsbewijs op zak. De rest kan een handhaver via de telefoon opvragen.
In Nederland telt je rijbewijs ook als identificatie.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

[...]

Je hebt er gelijk in dat oom agent het kentekenbewijs in de politiesystemen kan opvragen, maar je gaat eraan voorbij dat je in de auto wettelijk verplicht bent kentekenbewijs deel 1 bij je te hebben.

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 14:50

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Tomatoman schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:02:
[...]

Kentekenbewijs
Enige tientallen jaren geleden kon je het kentekenbewijs gebruiken om een auto op jouw naam te registreren. Bij diefstal van het kentekenbewijs had je toen een probleem, omdat je daarmee effectief ook het eigendomsbewijs van de auto kwijt was.

Dat probleem is al vele jaren geleden opgelost door het kentekenbewijs te splitsen in twee delen: het deel dat je in de auto bewaart al bewijs dat het jouw auto is en het deel dat je veilig thuis bewaart en dat je nodig hebt om de auto aan iemand anders over te dragen.

Verzekeraars zijn nogal ouderwets, maar raden inmiddels al vele jaren aan kentekenbewijs deel 1 gewoon in de auto te bewaren.

Groene kaart
De groene kaart geeft aan waar je verzekerd bent. Anders dan de meeste mensen denken, hoeft een groene kaart allang niet meer groen te zijn en ook allang niet meer ieder jaar te worden vervangen. Anders dan in het verleden is het nu gewoon een handig hulpmiddel om de verzekeringsgegevens bij de hand te hebben; of je vandaag nog steeds verzekerd bent blijkt allang niet meer uit een vervalsbaar stukje papier maar staat gewoon netjes digitaal geregistreerd. Er is nog nooit een reden geweest om de groene kaart niet in de auto te bewaren.

APK keuringsbewijs
Ook dit wordt tegenwoordig netjes centraal geregistreerd. Om te checken of je auto tijdig door de APK is gekomen, kijkt een agent tegenwoordig gewoon in de computer. Dat keuringsbewijs is niet echt relevant meer. Ik weet echter niet of het wettelijk is toegestaan dat je het keuringsbewijs niet bij je hebt, dus daarom bewaar ik het veiligheidshalve gewoon in de auto. Anderzijds is er geen reden om het niet in de auto te bewaren.
Tegenwoordig is het kentekenbewijs gewoon 1 pasje, niks meer met een deel dat je thuis moet bewaren. Gaat gewoon m.b.v. Identiteitsbewijs als je wilt overschrijven.

• Yaksa
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:34
FuaZe schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:23:
[...]

Niet altijd hoor, bij de volgende zaken kun je je rijbewijs niet als ID gebruiken:

de Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
een uitkeringsaanvraag;
indiensttreding bij een nieuwe werkgever;
binnenlands vreemdelingentoezicht;
inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ragdoll
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:51

Ragdoll

excommunicado

Icephase schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Tegenwoordig is het kentekenbewijs gewoon 1 pasje, niks meer met een deel dat je thuis moet bewaren. Gaat gewoon m.b.v. Identiteitsbewijs als je wilt overschrijven.
Nee hoor, dat gaat nog steeds met een deel 2 wat tegenwoordig een tenaamstellingscode betreft.

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 18:37
[...]

In geval van nood kan dat ja, overigens weet ik niet zeker of dat voor alle handhavers geldt? In elk geval wel voor de politie. Maar alsnog ben je gewoon verplicht om rij en kentekenbewijs bij je te hebben. Als je dat expres niet meeneemt met het idee van “je zoekt het maar even op” denk ik dat je de dienstdoende agent niet vrolijk stemt. Plus je kunt er gewoon een boete voor krijgen.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik loop/rijd tegenwoordig rond met zo'n portemonnee (vergelijkbaar):

Deze portemonnee is ook dubbel te krijgen, dan kun je nog eens 7 pasjes meer meenemen wanneer je dat wenst. Voor mij is een enkele voldoende en contant geld heb ik zelden op zak.

Verder heb ik mijn kentekencard in mijn portemonnee zitten (als de vrouw op pad is en ze wordt er op gecontroleerd dan heeft ze pech...) Het deel wat nodig is voor het afmelden van de APK ligt standaard in de auto, net als de APK rapporten. Ik spaar ze allemaal. Die rapporten dienen ook meteen als kladpapier wanneer ik iets moet opschrijven. Bij de APK rapporten zit tegenwoordig geen groene kaart meer. Die zit digitaal in mijn wachtwoordkluis. De verzekeraar stuurt 'm dan ook digitaal in plaats van op papier.

De balpen zou ik wel vervangen door een (vul)potlood, die doet het altijd. En ja, potlood en papier kun je lekker in de auto laten liggen.

Klantenpasjes heb ik niet heel veel, al je data vrijwillig overal in het rond strooien is nergens goed voor. De pasjes die ik heb zitten in mijn telefoon d.m.v. de eerder genoemde Stocard app. Dit werkt prima moet ik zeggen.

[Voor 10% gewijzigd door sypie op 13-03-2021 14:43]

• Citroentjuh
sypie schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:41:
[Afbeelding]

Deze portemonnee is ook dubbel te krijgen, dan kun je nog eens 7 pasjes meer meenemen wanneer je dat wenst. Voor mij is een enkele voldoende en contant geld heb ik zelden op zak.

Verder heb ik mijn kentekencard in mijn portemonnee zitten (als de vrouw op pad is en ze wordt er op gecontroleerd dan heeft ze pech...) Het deel wat nodig is voor het afmelden van de APK ligt standaard in de auto, net als de APK rapporten. Ik spaar ze allemaal. Die rapporten dienen ook meteen als kladpapier wanneer ik iets moet opschrijven. Bij de APK rapporten zit tegenwoordig geen groene kaart meer. Die zit digitaal in mijn wachtwoordkluis. De verzekeraar stuurt 'm dan ook digitaal in plaats van op papier.

De balpen zou ik wel vervangen door een (vul)potlood, die doet het altijd. En ja, potlood en papier kun je lekker in de auto laten liggen.

Klantenpasjes heb ik niet heel veel, al je data vrijwillig overal in het rond strooien is nergens goed voor. De pasjes die ik heb zitten in mijn telefoon d.m.v. de eerder genoemde Stocard app. Dit werkt prima moet ik zeggen.
Ja heb ik ook, zo’n compact mapje en dan app voor klantenkaarten. Ideaal.

• boers706
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:51
Volgens mij moet een groene kaart in het buitenland ook echt groen zijn. Dat is de reden dat onze verzekeringsmaatschappij die als enigste niet digitaal stuurt.

Bron: https://www.independer.nl...lke-landen-verplicht.aspx?

[Voor 26% gewijzigd door boers706 op 13-03-2021 14:45]

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:51
boers706 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:43:
Volgens mij moet een groene kaart in het buitenland ook echt groen zijn. Dat is de reden dat onze verzekeringsmaatschappij die als enigste niet digitaal stuurt.
Ook niet meer nodig binnen de EU: https://www.interpolis.nl/service/vervoer/groene-kaart

Interpolis stuurt volgens mij alleen nog op verzoek, of je kan zelf printen.

• Slasher
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

• Pasjes van winkels waar ik alleen met de auto heen kan gaan (Airmiles bij bouwmarkt en tankstation)
  • Een balpen en stukjes papier, zodat ik mijn naam en telefoonnummer kan achterlaten
    als ik schade veroorzaak
Wellicht ook handig om naast een balpen en "stukjes papier" ook een europees schadeformulier bij je te hebben als je schade veroorzaakt.

• niels.ista
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 29-04 09:45
hallo,

een andere map is altijd goed. Je kunt kijken via ali xpres die hebben veel aanbod voor wat kleine centen. Moet je soms wel lang op wachten.

En kwa digitalisering het is zeker mogelijk maar dat gaat de staat enorm veel geld kosten. maar voor schade aan auto waarvan de eigenaar niet aanwezig is. Moet je het helaas op de ouderwetste manier doen.

mvg

Niels

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Erwin schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:18:
Ik ben nogal ongehoorzaam en heb het kentekenbewijs gewoon in de auto liggen O-).
Daarvoor heb je toch ook twee delen? Een laat je in de auto, de ander laat je veilig thuis, zodat de ene wel gebruikt kan worden om te bevestigen om welke auto het gaat maar de auto niet overgeschreven kan worden oid.

Zo doe ik het ook al de hele tijd, dat deel van het kentekenbewijs, groene kaart en het meest recente keuringsrapport liggen in de auto, andere deel van het kentekenbewijs ligt op een veilige plek

• jadjong
FuaZe schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:23:
[...]

Tomatoman schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:24:
[...]

Je hebt er gelijk in dat oom agent het kentekenbewijs in de politiesystemen kan opvragen, maar je gaat eraan voorbij dat je in de auto wettelijk verplicht bent kentekenbewijs deel 1 bij je te hebben.
Ik heb vaker problemen met gezeur omtrent rijbewijs vs identiteitsbewijs dan het ontbrekende kentekenbewijs. Enkel de halfjaarlijkse examens van de lokale hermandad zijn hebberig op een kentekenbewijs, maar dan kom je er met vriendelijkheid ook wel uit.

• jadjong
Citroentjuh schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:41:
[...]

In geval van nood kan dat ja, overigens weet ik niet zeker of dat voor alle handhavers geldt? In elk geval wel voor de politie. Maar alsnog ben je gewoon verplicht om rij en kentekenbewijs bij je te hebben. Als je dat expres niet meeneemt met het idee van “je zoekt het maar even op” denk ik dat je de dienstdoende agent niet vrolijk stemt. Plus je kunt er gewoon een boete voor krijgen.
De handhaver die iets heeft aan het analoge kentekenbewijs is ook in staat om het digitaal op te vragen.

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:01
Hier ook al jaren ...

• Slasher
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Dat is toch ook normaal? zonder een overschrijvingsbewijzen ( de 2 codes tezamen) heb je er niets aan.

[Voor 4% gewijzigd door Slasher op 13-03-2021 17:12]

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:35

AlexanderB

7800 rpm

jadjong schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:15:
[...]

De handhaver die iets heeft aan het analoge kentekenbewijs is ook in staat om het digitaal op te vragen.
Mja, als ze zeggen 'mag ik uw rijbewijs en papieren zien' dan moet je'm wel bij je hebben anders wordt dat gesprek nogal stroef.

Heb een mapje wat origineel bij de auto zat, daar zit kentekencard, apk, groene kaart (die van 2 jaar terug, maar de nummers blijven hetzelfde op de datum na anyway), en een schadeformulier in, en das eigenlijk wel prima, hoef dr verder niet over na te denken, het zit allemaal bij de auto. De 8 cijferige code ligt thuis in de kluis.

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:34
    als ik schade veroorzaak
  1. APK papier hoef je niet in je auto te hebben, dat kan de politie zo opzoeken, zelfde voor de groene kaart. Het kentekenpasje mag gewoon in de auto blijven liggen, alleen de eigendomspapieren (tegenwoordig een brief van de RDW waar de overschrijfcode op staat) moet je thuis laten
  2. Rijbewijs, pinpas, div klantenkaarten, dat soort dingen gewoon in je portemonnee zodat je die ook bij je hebt als je niet in de auto zit
  3. Gewoon geen schade maken, ik heb overigens altijd wel ergens een pen of stift in de auto liggen

[Voor 5% gewijzigd door FastFred op 13-03-2021 18:01]

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

boers706 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:43:

Bron: https://www.independer.nl...lke-landen-verplicht.aspx?
Heb je wel de landenlijst doorgenomen waaraan je refereert? Wat jij ‘het buitenland’ noemt, zijn niet-EU-landen zoals Tunesië, Albanië, Wit-Rusland en Iran. Laten dat nou allemaal landen zijn waar je Europese autoverzekering toch al niet geldig is :z

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:46
Oon schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:08:
[...]

Daarvoor heb je toch ook twee delen? Een laat je in de auto, de ander laat je veilig thuis, zodat de ene wel gebruikt kan worden om te bevestigen om welke auto het gaat maar de auto niet overgeschreven kan worden oid.

Zo doe ik het ook al de hele tijd, dat deel van het kentekenbewijs, groene kaart en het meest recente keuringsrapport liggen in de auto, andere deel van het kentekenbewijs ligt op een veilige plek
In de OP stond gemeld dat het niet mag ;).

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:39

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Erwin schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:30:
[...]
In de OP stond gemeld dat het niet mag ;).
Het gaat er om van wie het niet mag, nog het niet van hem/haarzelf, zijn vrouw, of de overheid ;)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:07
@aawe mwan
Veel zaken zijn hierboven al genoemd maar de belangrijkste reden om je kentekenbewijs in je auto te laten liggen heb ik nog niet gehoord en dat is namelijk het verlies ervan.
Als je hem in een mapje stopt en in en uit de auto neemt is de kans dat je hem kwijtraakt aanwezig. Blijkbaar gaat het bij jou al tijden goed maar ik ken genoeg mensen die hem kwijt zijn geraakt.
Dan mag je bij de RDW een nieuwe aanvragen (rond de 40 euro) + nieuwe kentekenplaten met zo'n nummertje boven het streepje.
Dus zoek een mooi plekje in je auto en laat hem daar standaard liggen.
Al stelen ze je auto hebben ze er ook niks aan, want overschrijven kan niet. En zonder auto heb jij ook niks aan een pasje in je map thuis. En bij een verkeerscontrole krijg je een boete als je je kentekenbewijs niet kan tonen, dus nog een extra reden om die lekker in je auto te laten.

Het heet niet voor niks autopapieren :+
van der Berg schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:51:
Ik heb alleen mijn rijbewijs opzak. Misschien ben ik fout. Ik heb afgelopen 6 jaar ook nooit de groene kaart bij me gehad. En mijn kentekenbewijs heb ik altijd thuis goed opgeborgen. Mijn neef beweerd dat ik mijn kentekenbewijs nooit moet meenemen, volgens hem kunnen ze makkelijk mijn auto op hun naam zetten bij verlies kaart.
Niet meer naar je neef luisteren, zie bericht hierboven.
Theo schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:03:
[...]

Je bouwmarktpasjes heb je enkel nodig wanneer je daar met de auto bent. Deze kun je dus ook in de auto laten liggen. Hetzelfde geldt voor een pen en stukje papier; deze heb je niet buiten de auto nodig. En het boeit niemand iets dat jij je AirBonusPas en een pen in de auto hebt liggen.
In principe is enkel het kentekenbewijs handig om echt op zak te hebben. De rest kun je gewoon in de auto laten liggen.
Kentekenbewijs lekker in je auto leggen, zie bericht hierboven.

[Voor 56% gewijzigd door chrisborst op 13-03-2021 19:06]

• Herko_ter_Horst
  • Laatst online: 21:40
Voor de duidelijkheid: er is geen wet die je verbiedt je kentekenbewijs in de auto te laten.

Je bent verplicht een kentekenbewijs te tonen als je wordt staande gehouden. Daarvoor is de kentekencard, of het (papieren) kentekenbewijs deel I A+B geschikt.

Het is niet verstandig het papieren kentekenbewijs deel II mee te nemen/in de auto te laten liggen, aangezien dat voldoende is om de auto over te dragen/op (een andere) naam te zetten.

Overigens kun je je papieren kentekenbewijs bij de RDW inwisselen voor een kentekencard.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• van der Berg
  • Laatst online: 20-06 14:02
Ik heb alleen mijn rijbewijs opzak. Misschien ben ik fout. Ik heb afgelopen 6 jaar ook nooit de groene kaart bij me gehad. En mijn kentekenbewijs heb ik altijd thuis goed opgeborgen. Mijn neef beweerd dat ik mijn kentekenbewijs nooit moet meenemen, volgens hem kunnen ze makkelijk mijn auto op hun naam zetten bij verlies kaart.

Gigabyte X570 Aorus Pro met Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz CL16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 8GB - Samsung 980 Pro 1TB - LG 27UD68P 4K - TV 55 inch OLED - Gear S3 Frontier - S20 Ultra - Tab S5e 128/6GB

• Herko_ter_Horst
  • Laatst online: 21:40
Ik heb alleen mijn rijbewijs opzak. Misschien ben ik fout. Ik heb afgelopen 6 jaar ook nooit de groene kaart bij me gehad. En mijn kentekenbewijs heb ik altijd thuis goed opgeborgen. Mijn neef beweerd dat ik mijn kentekenbewijs nooit moet meenemen, volgens heb kunnen ze makkelijk mijn auto op hun naam zetten bij verlies kaart.
Dat klopt niet. Je hebt naast de kaart een tenaamstellingscode nodig, die je per brief ontvangen zou moeten hebben. Die code kun je gewoon elders bewaren.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Citroentjuh
Ik heb alleen mijn rijbewijs opzak. Misschien ben ik fout. Ik heb afgelopen 6 jaar ook nooit de groene kaart bij me gehad. En mijn kentekenbewijs heb ik altijd thuis goed opgeborgen. Mijn neef beweerd dat ik mijn kentekenbewijs nooit moet meenemen, volgens heb kunnen ze makkelijk mijn auto op hun naam zetten bij verlies kaart.
Dat klopt niet, daar is meer voor nodig dan enkel die kaart. Vroeger gold dat wel voor het papieren deel II. Verder ben je gewoon verplicht het te kunnen tonen als je staande wordt gehouden, dus ik zou m lekker meenemen en een boete (ook al is de kans niet heel groot, toch zonde geld als het gebeurt) voorkomen.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20-06 10:13

Theo

moederbord

als ik schade veroorzaak
Je bouwmarktpasjes heb je enkel nodig wanneer je daar met de auto bent. Deze kun je dus ook in de auto laten liggen. Hetzelfde geldt voor een pen en stukje papier; deze heb je niet buiten de auto nodig. En het boeit niemand iets dat jij je AirBonusPas en een pen in de auto hebt liggen.
In principe is enkel het kentekenbewijs handig om echt op zak te hebben. De rest kun je gewoon in de auto laten liggen.

7400 Wp op het dak

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:46
Of je het kentekenbewijs in je auto kan laten liggen verschilt per verzekeraar. In mijn polisvoorwaarden staat dat ik bij diefstal van de auto het volledige kentekenbewijs moet kunnen overleggen. Dus die pasjes bewaar ik niet in de auto...

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

• van der Berg
  • Laatst online: 20-06 14:02
Ok, ik ben weleens staande gehouden door de agent. Maar mijn Rijbewijs en ID waren genoeg er is nooit naar mijn kentekenbewijs gevraagd.

Ik heb een pasje van de RDW gekregen in 2014 en geen papieren variant, dus ze hebben daar nog een aparte code voor nodig om mijn auto op hun naam te zetten. Ik hoor dat deze code al op mijn pasje zit

[Voor 23% gewijzigd door van der Berg op 13-03-2021 19:29]

Gigabyte X570 Aorus Pro met Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz CL16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 8GB - Samsung 980 Pro 1TB - LG 27UD68P 4K - TV 55 inch OLED - Gear S3 Frontier - S20 Ultra - Tab S5e 128/6GB

• Jaapio_B
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-06 09:52
Kentekenbewijs, APK keuringsbewijs en groene kaart liggen bij mij permanent in de auto.

Bij staandehouding of algemene verkeerscontrole moet je ze op verzoek kunnen tonen.
Het niet kunnen tonen van het kentekenbewijs kan je een boete opleveren van €50,00 volgens https://boetebase.om.nl/?...ngpad22218220732195721912.

Aan alles komt een eind.

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:35

AlexanderB

7800 rpm

chrisborst schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:49:
nieuwe kentekenplaten met zo'n nummertje boven het streepje.
Nope, dat is inderdaad een tijdje het geval geweest, maar ondertussen al jaren niet meer.
Platen met een nummertje boven de streep hoeft alleen als je de fisieke plaat kwijt bent.

Verder, inderdaad, lekker in het dashbordkastje laten die kaart. :)

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:07
@AlexanderB Dat wist ik niet, klinkt inderdaad logisch. Goed om te weten.

• donaldo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23:44
Ophidian schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:13:
Of je het kentekenbewijs in je auto kan laten liggen verschilt per verzekeraar. In mijn polisvoorwaarden staat dat ik bij diefstal van de auto het volledige kentekenbewijs moet kunnen overleggen. Dus die pasjes bewaar ik niet in de auto...
Voor mij ook de reden om de kentekencard niet in de auto te bewaren maar in mijn portemonnee. Risico bij gebruik auto van mijn partner en vice versa voor een boete nemen we voor lief. Laatste keer dat ik ben staande gehouden en er om mijn kentekenbewijs werd gevraagd is meer dan 15 jaar terug.

Overigens zou dit ook wel eens digitaal geregeld mogen worden vanuit de overheid, zeker binnenlands. Dat een digitale versie van je rijbewijs en kentekencard ook voldoende is ipv fysiek bij je te hebben om aan de wet te voldoen.

• newtastyland
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23:37
[Afbeelding]

Even reclame maken voor origineel van Nederlandse bodem.

• newtastyland
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23:37
Slasher schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Wellicht ook handig om naast een balpen en "stukjes papier" ook een europees schadeformulier bij je te hebben als je schade veroorzaakt.
Schade formulier kun je via een app of online invullen, wordt door meeste verzekeraars geaccepteerd

• Destruction
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 01:30

Destruction

(ex-)Automonteur

Verder heb ik mijn kentekencard in mijn portemonnee zitten (als de vrouw op pad is en ze wordt er op gecontroleerd dan heeft ze pech...) Het deel wat nodig is voor het afmelden van de APK ligt standaard in de auto, net als de APK rapporten.
Welk deel heb jij dan in de auto liggen :? Je hebt maar 2 delen immers, de kaart en de brief. De brief moet je thuis bewaren. De kaart kan probleemloos in de auto blijven liggen.

Ook is het kentekenbewijs tegenwoordig niet meer nodig bij de APK.
Ik spaar ze allemaal. Die rapporten dienen ook meteen als kladpapier wanneer ik iets moet opschrijven.
Dat is wel handig ja, als je dan de auto verkoopt kan de nieuwe eigenaar op de vorige APK rapporten lezen wat jij wilde onthouden :+
Bij de APK rapporten zit tegenwoordig geen groene kaart meer. Die zit digitaal in mijn wachtwoordkluis. De verzekeraar stuurt 'm dan ook digitaal in plaats van op papier.
Wanneer kreeg je dan een groene kaart bij de APK :? De groene kaart heeft met je verzekering te maken, niet met de APK van de auto.

Het is een beetje een opsom topic, dit. Maargoed, ik heb m'n rijbewijs en kentekenbewijzen (auto, aanhanger, motor) op zak. Groene kaart van de motor ook, die van de auto ligt in de auto, net als de APK rapporten (waar ik niet op schrijf zodat ik ze bij verkoop ook weer kan meegeven) en een schadeformulier en een pen/potlood. Dat alles in het mapje waar het onderhouds- en instructieboekje in zit. Prima plek ervoor, bij verkoop alleen even de groene kaart eruit pakken en klaar :)

En met alleen je kentekencard (of deel 1A en 1B als je nog papieren hebt) kan een evt. dief niets. Zolang de brief met tennaamstellingscode (of deel 2) er niet bij ligt kan de auto niet overgeschreven worden.

Mitsubishi Carisma 1.6 16v '01 | Yamaha FZS600 Fazer '00 | Gravity is a myth, earth sucks.

• PSGHGV
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 20:52
Slasher schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Europees schadeformulier is ook te downloaden op diverse sites en alvast invullen met vaste gegevens en die uitgeprint in de auto. Hoeft tegenpartij alleen nog maar hun gegevens in te vullen en ontbrekende gegevens nog in vullen

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:46
@Destruction
Auto gestolen met alle kentekenbewijzen er nog in … dekking?

Vaak is een voorwaarde bij de autoverzekering dat u bij diefstal van uw auto ALLE delen van het kentekenbewijs EN het overschrijvingsbewijs moet kunnen overhandigen. Zijn uw autopapieren ook gestolen, dan kan het zijn dat een autoverzekeraar GEEN uitkering doet.

Kijk daarom goed de polisvoorwaarden na om te bepalen of er in uw geval sprake van dekking is.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True