Toon posts:

W10 Critical_Process_Died

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Covux
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-02 04:36
Sinds gisteren kan ik niet meer in W10 komen en krijg ik zodra ik w10 wil opstarten een blauw scherm met de melding ' Critical Process Died'. Deze melding komt vrijwel direct op het scherm als windows wordt gestart.

Voor dit probleem zijn er twee zaken die hier vooraf hebben afgespeeld.
ten eerste heb ik een R9 290 (GPU) gekoppeld aan mijn PC om deze te testen. hiervoor heb ik via Driver Booster een driver update gedaan. tijdens de update is de update blijven hangen en heb ik de PC opnieuw moeten opstarten. Ik heb wel een systeemherstelpunt gemaakt via driver booster. na het opstarten was de GPU instabiel en lukt het niet om zomaar de driver te verwijderen daarom heb ik een herstelbewerking uitgevoerd. Alles leek weer te werken maar ik heb toen weer even mijn normale GPU(1660 GTX) aangesloten om te kijken of alles het nog deed. tot aan hier geen probleem

een paar min later na een W10 update heb ik mijn PC opnieuw opgestart en na de opstarten wilde ik chrome starten. deze wilde niet openen en ik kreeg een melding, ik weet helaas niet precies wat maar volgens mij had het er mee te maken dat het de app niet kon vinden. en dat ik in de store moesten gaan zoeken. ik heb melding weg geklikt en toen firefox geprobeerd die wel meteen starten. Echter na een paar minuten kreeg ik een blauw scherm met de melding ' Critical Process Died' en sinds dien kan ik niet meer in w10 komen. ik kan nu alleen nog binnen het systeem via de boot drive (X:\windows\system32).

onder geavanceerde opties om het probleem op te lossen heb ik al de volgende dingen geprobeerd:

Updates verwijderen. zowel 'nieuwste kwaliteitsupdate als 'nieuwste onderdelen' verwijderen. beide opties werken niet. Krijg vrijwel direct een meldingen dat er een probleem is opgetreden en kan alleen maar de melding sluiten. krijg verder geen error code.

Opstartherstel: PC kan niet worden hersteld met opstartherstel. Hierbij komt wel een logboekbestand. maar hier snap ik nog niet veel van. hoe ik deze kan delen weet ik niet. ik schrijf dit vanaf mijn laptop

Opstartinstellingen. Opstarten in veilige modus werkt ook niet.Net als ik één van de overige opties gebruik krijg ik weer direct dezelfde melding.

Deze PC opnieuw instellen: 'er is een probleem met het opnieuw instellen van uw pc'. Er is niets gewijzigd. Deze melding krijg ik bij welke opties ik ook wil proberen.

USB met W10
Herstellen vanaf een USB met W10 lukt ook niet hierbij krijg ik ook een foutmelding.

Systeemherstel hier waren meerdere opties aanwezig. 1x een versie van voor mijn R9 290, 3x een optie met de beschrijving "Installatieprogramma voor Windows-modules"( hier zat telkens 20 sec tussen was ik wel vreemd vind) en nog een herstelbewerking.

echter als ik deze opties probeer zie ik onder status van mijn C: het volgende staan:
"U moet Systeembeveiliging op dit station inschakelen". ik kan niet op volgende klikken en kan op dat moment niet verder.

na een snelle zoek actie heb ik hiervoor de volgende oplossing gevonden.

type het volgende in cmd: "net start vss"
"rstrui.exe /offline:c:\windows=activeand"

na het uitvoeren hiervan krijg ik een nieuw scherm met systemherstel en als ik dan 1 van de eerder genoemde opties aanklikt krijg ik wel de mogelijkheid om mijn C: te herstellen.

vervolgens kies ik er voor om dit herstel uit te voeren en gaat windows voor mij aan de slag.
na een tijdje krijg ik een melding dat er problemen met het register zijn. Exacte melding kan ik even niet vinden omdat na deze melding het betreffende herstelpunt verwijderd wordt en ik op dit moment dus nog maar twee punten over hebt.

hierdoor denk ik dus dat er problemen zijn in het register waarvoor Windows meteen crashed.

met deze informatie heb ik chkdsk /f /r c: uitgevoerd.
Deze actie kan gelukkig wel uitgevoerd worden. ik hoef hiervoor trouwens niet mijn PC opnieuw op te starten omdat ik in X: zit en niet C:. dus deze actie kan direct worden uitgevoert.

nadat het is uitgevoerd krijg ik de melding dat Windows geen problemen heeft gevonden en er dus geen verdere actie nog was. Helaas was het probleem nog niet weg.

daarom heb ik ook sfc /scannnow geprobeerd.

de 'verificaion' stap wordt 100% uitgevoerd maar daarna krijg ik de melding:
"Windows Recourse Protection could not perform the required operation"

na wat googlen om het wel uit te voeren heb ik de volgende combinaties heb ik ook al geprobeerd:

chkdsk /r c:
icacls c:\windows\winsxs
net start struedinstaller.

de bovengenoemde stappen worden zonder problemen uitgevoerd. als ik dan sfc /scannnow wil doen krijg ik weer dezelfde fout melding.

Ik weet dat de laatste optie een versie installatie is en als ik dat al had willen doen dan had ik het wel gedaan. Maar tot nu toe hoop ik nog even op een andere oplossing of een stap die ik over het hoofd heb gezien. zulke problemen zijn vervelend maar vind het ook wel leuk om een oplossing te vinden zonder direct een nieuwe installatie te doen. Misschien dat hier iemand mij nog advies kan geven of aangeven dat het toch echt een verloren zaak is.

Ik ben in mijn zoektocht ook nog dingen over DISM.exe tegen gekomen en ben dit op het moment ook nog even aan het uitzoeken. Of is deze optie alleen iets voor mensen die op afstand windows moeten installeren en repareren?

Dus als je nog een top/advies/oplossing hebt hoor ik het graag.

Groet,
Covux

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:09

M2M

medicijnman

Indien je niet eens in safe-mode kunt komen, ben je redelijk de sjaak. Safe mode laad namelijk het absolute bare-minimum aan drivers in die een BSOD kunnen veroorzaken. Dat betekent dat de drivers die er nog wel zijn je in een BSOD gooien.

Nu weet ik niet of je je windows kunt repareren via een installatie-usb-stick, maar als er kritieke data opstaat die je nog graag wil bewaren, dan is het een verstandig idee om een linux-usb-stick te maken zodat je de data nog veilig kunt stellen. Wellicht is het zelfs een beter idee om een verse SSD te halen en daar een schone windows op te zetten. Achteraf de oude bijvoegen.

Buiten dat ben ik nooit een fan van die automatisch driver-update tools. Die slopen soms meer dan ze repareren...

-_-

• Covux
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-02 04:36
Windows repareren via een installatie USB kan helaas niet. Ik heb deze gisteren als gemaakt via de webiste van Microsoft.

Linux-usb-stick heb ik nog nooit gemaakt en (nog) geen kaas van gegeten. Heb ooit een beetje gewerkt met Redhat en verder houd mijn linux ervaring wel op. gebruik ik deze dan om alleen de bestanden die ik nog wil hebben te kopieren?

de optie van de SSD schijf zou dan zijn een nieuwe W10 daar op te plaatsen en dan mappen als Documenten en downloads naar te kopiëren en dan alles opnieuw te installeren?

Update.
Heb het probleem niet kunnen oplossen en heb een nieuwe installatie gemaakt.

[Voor 7% gewijzigd door Covux op 14-03-2021 21:51]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee