Toon posts:

Nieuwe Game/ All-round Desktop

Pagina: 1
Acties:

• mr.Hityouhard
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-03 15:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is idee in basis is gamen. Denk aan CoD Warzone/ World of Warcraft/ World of Tanks/ Cyberpunk en in de toekomst de Skyrim opvolgers _/-\o_

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zit te denken aan max €1250,- excl. grafische kaart. In elkaar zetten ga ik samen met een maatje van me doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb hier een GTX 1060 3gb liggen voor de time- being. Ik wil de overstap maken naar een RTX3080 gaming trio of Suprim straks. Ja en idd, wanneer de prijzen normaal worden :P
Daarnaast nog een 24" 1080p scherm van Samsung (wil straks op 1440p/4k overstappen)
Als laatste heb ik nog een ADATA SSD liggen van 256gb en een oudere 500gb SATA schijf. Die laatste hoeft niet per se mee maar extra opslag is altijd handig toch?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles exclusief grafische kaart, muis, toetsenbord, beeldscherm.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Gevoelsmatig wel fijn om wat dingen te matchen. Denk aan Be Quiet! kast en fans e.d.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil systeem is een eis.Daarnaast hoeft de kast niet echt groot te zijn. Echter is airflow/ koeling voor me belangrijk. Wil een stil en koel systeem als het effe kan.
Er mag wel iets aan RGB in zitten maar een kermis hoeft het niet te worden.
Ik wil graag sowieso op 1440p straks goed kunnen gamen op de hoogste settings. Eigenlijk zelfs richting 4k wellicht maar dat is toekomst.

Ga je overklokken?
Zelf niet, maar als op een relatief makkelijke manier meer uit de processor oid te halen valt sluit ik het niet uit. Echter ga ik het dan niet zelf doen maar vraag ik advies :9. Mocht het echt niet nodig zijn qua performance omdat het systeem simpelweg snel zat is dan niet natuurlijk.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zit nog in twijfel of ik moet kiezen voor INTEL of AMD. AMD heb ik nu. Bevalt prima. Echter voor de dingen die ik ermee wil doen denk ik zelfs dat INTEL wellicht slimmer/ beter is?
Toekomst gericht is wat ik zoek. Een systeem dat nu in basis gewoon meer dan dik in orde is en ik later relatief makkelijk kan aanpassen en/of upgraden.
Ik verwacht advies, niet meer niet minder. Ik kan zelf prima topics lezen en er een gevoel bij krijgen. Echter heb ik te weinig kennis van wat wel en niet goed samengaat qua merken e.d.
Lees dat AMD bijvoorbeeld niet zo fijn werkt met bepaalde merken ram. Dus vandaar is hulp zeer welkom.

Hieronder een voorbeeld van wat ik zelf in elkaar geflanst heb. Ben erg benieuwd of ik (redelijk) goed zit of de plank mis sla |:( 8)7

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenGigabyte B550 Aorus ELITE AX V2€ 149,90€ 149,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 99,-€ 99,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X53€ 123,90€ 123,90
5Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 22,15€ 110,75
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K8G36C16U4BL€ 107,24€ 107,24
1VoedingenMSI MPG A750GF€ 119,95€ 119,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 119,-€ 119,-
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 6,99€ 6,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.185,73

1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 321,44€ 321,44
1MoederbordenMSI Z490-A PRO€ 144,99€ 144,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 99,-€ 99,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X53€ 123,90€ 123,90
5Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 22,15€ 110,75
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/16€ 89,99€ 89,99
1VoedingenMSI MPG A750GF€ 119,95€ 119,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 119,-€ 119,-
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 6,99€ 6,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.136,01

Dit zou het zo ongeveer moeten zijn. Mocht ik iets missen/ vergeten o.i.d. dan schroom niet me te adviseren bij deze.
Het idee is om de boel ergens tussen nu en de zomervakantie aan te schaffen.
Mocht het om bepaalde redenen (wellicht vanuit jullie advies) slimmer zijn om te wachten tot einde jaar bijvoorbeeld dan wil ik dat zeker overwegen.
Mijn huidige systeem doet het nog :9~ , echter is het in deze tijd na ruim ongeveer 10 jaar dienst tijd voor wat nieuws dacht ik zo.

Alvast hartelijk dank heren en dames voor jullie kennis en kunde.

Groetjes Maarten

[Voor 20% gewijzigd door mr.Hityouhard op 13-03-2021 12:10]

• MvdZijden
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-02 22:14
Naar mijn mening moet je de keuze maken tussen wat meer future-proof zijn en performance.
Met de AMD PC zou je iets meer in de toekomst kunnen kijken vanwege PCI-e 4.0.
Met de Intel PC heb je op dit moment net wat meer performance, hoewel het redelijk nek aan nek is.

Ik zou zeggen AMD, maar bekijk dit even voor je zelf.

Edit: Wat natuurlijk ook een ding is is dat AMD waarschijnlijk met de volgende generatie processoren een nieuwe socket heeft waarbij Intel dezelfde socket gaat gebruiken voor hun 11e generatie.

[Voor 23% gewijzigd door MvdZijden op 13-03-2021 15:09]

• mr.Hityouhard
@MvdZijden
Thx voor je reactie.
Met dit antwoord kom ik wel wat verder.
Toekomstgericht is belangrijker dus dan heeft AMD zeker een voorkeur.
Gevoelsmatig kan ik nog jaren doen met deze AMD samenstelling?

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:25
mr.Hityouhard schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:21:
Gevoelsmatig kan ik nog jaren doen met deze AMD samenstelling?
Het lijkt mij een mooie build. In de benchmark van Gamers Nexus scored de 5600x over het algemeen iets beter dan de I7-10700K. In de toekomst kan je er altijd nog 16GB RAM bij prikken.

Eén vraagje, wat ga je precies doen met die 5 140mm fans? De kast komt al met 3 fans en dan moet je ook nog je radiator kwijt. Stel je plaatst je radiator bovenin, dan haal je daar de fan weg en plaats je die voorin, houd je volgens mij nog maar 1 lege fanpositie over. En die blaast dan ook nog eens tegen de PSU shroud aan.

• mr.Hityouhard
@Baardhaas
Thx voor je reactie.
Inderdaad dat was de insteek, eventueel 16gb erbij indien nodig.

Mbt de fans, dacht eigenlijk zo, meer fans is meer airflow is beter/koeler. Had gelezen dat de standaard fans in de case iets minder van kwaliteit waren als de silent Wings die ik er nu bij heb gezet?! Is dat correct of niet?
Maar goede opmerking. Begrijp uit jouw verhaal dat icm. waterkoeling 5 teveel is?
Wellicht toch beter een Dark Rock Pro koeler te doen icm. 5 fans of is dit ook niet mogelijk?

• mr.Hityouhard
En denken jullie dat mijn nu nog GTX 1060 3gb nog enigzins mee kan met bijvoorbeeld Warzone op medium settings? Icm het nieuwe systeem bedoel ik dan natuurlijk 😅

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Het zijn zelfs de silent wings dus zal niet zoveel schelen. Meer fans geen meer luchtstroom,maar nog belangrijker is dat de luchtstroom goed loopt. Ik zou zelf 2x 140 voorin als inleg, 1x uit, waterkoker uit. Je wilt namelijk meer in dan uit, tegen stof opbouw. Drp4 is ook een goede optie, maar je hebt geen 5 fans nodig.
Even opletten: heb je wifi nodig, de Intel build heeft dat (nog) niet.

• Baardhaas
mr.Hityouhard schreef op zondag 14 maart 2021 @ 07:33:
Mbt de fans, dacht eigenlijk zo, meer fans is meer airflow is beter/koeler. Had gelezen dat de standaard fans in de case iets minder van kwaliteit waren als de silent Wings die ik er nu bij heb gezet?! Is dat correct of niet?
Niet correct. Het zijn exact dezelfde fans als die jij zelf hebt uitgezocht.
mr.Hityouhard schreef op zondag 14 maart 2021 @ 07:33:
Begrijp uit jouw verhaal dat icm. waterkoeling 5 teveel is?
Wellicht toch beter een Dark Rock Pro koeler te doen icm. 5 fans of is dit ook niet mogelijk?
De kast biedt ruimte voor 6 140mm fans. Er zitten al 3 140mm fans bij de kast geleverd. Je waterkoeler neemt de ruimte van 2 fans in. Houd je nog 1 plekje over voor een fan. Dit laatste plekje zit ook nog eens half voor de PSU shroud.

Kortom: met waterkoeler heb je plek voor 1 extra fan, met luchtkoeler heb je plek voor 3 extra fans.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:02
Baardhaas schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:46:
[...]

Niet correct. Het zijn exact dezelfde fans als die jij zelf hebt uitgezocht.
Nee. De 500DX komt met drie Pure Wings 2 DC fans en die zijn een stuk minder dan Pure Wings 3 PWM.

• Baardhaas
Uszka schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:30:
[...]

Nee. De 500DX komt met drie Pure Wings 2 DC fans en die zijn een stuk minder dan Pure Wings 3 PWM.
Ah ok, my bad. Heb ik niet goed genoeg gekeken.

Toch zou ik ze gewoon houden en pas gaan vervangen als er eentje stuk gaat/lawaai begint te maken. Lijkt me geen meerprijs van 3 x € 22,15 waard.

• mr.Hityouhard
Dank voor de reacties mannen.
Concreet, waterkoeling klinkt gewoon lekker en vind het wel tof ogen.
Adviseren jullie waterkoeling boven fans voor mijn doeleinde? Gekeken naar het geluid

• mr.Hityouhard
Verder graag nog videokaartadvies;
1; is een 1060 3gb nog te doen medium settings met die AMD build?
2; gaat een rtx 3080 straks goed passen in deze AMD build? Of gaat ie aan de haal met de processor oid?
3; qua voeding zit ik goed kijken naar bovenstaande upgrade naar 3080?

[Voor 14% gewijzigd door mr.Hityouhard op 14-03-2021 14:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:02
Intel komt over een week of 2 met de 11e gen. Is de moeite om op te wachten want krijgt hogere IPC en PCI-e gen4.
Ik heb het vaker gezegd in topics: AMD is een prima keuze als je zelf de kennis en tijd in huis hebt om spontane problemen op te lossen want het kan zomaar gebeuren dat na een Windows update de stabiliteit is verdwenen of de audio of USB het niet meer doet. Bij de eerste keer starten is het al spannend of het systeem het überhaupt doet en of het stabiel werkt. Mijn ervaring met Ryzen is dat in de meeste gevallen er wel iets niet werkt of het systeem niet stabiel is. Met Ryzen is de combinatie onderdelekeuze/biosversie/drivers/Windows builtversie heel belangrijk. Bij Intel werkt het gewoon vanaf dag 1 stabiel. Ga je voor de beste prestaties dan pak je Ryzen, ga je voor de beste stabiliteit en vindt je een heel klein beetje prestaties inleveren (al is dan met de 11e gen naar verwachting ook over) niet erg dan heb je aan Intel een betere koop.

• mr.Hityouhard
mr.Hityouhard schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:33:
Verder graag nog videokaartadvies;
1; is een 1060 3gb nog te doen medium settings met die AMD build?
2; gaat een rtx 3080 straks goed passen in deze AMD build? Of gaat ie aan de haal met de processor oid?
3; qua voeding zit ik goed kijken naar bovenstaande upgrade naar 3080?
Is er iemand die me hierin nog kan adviseren?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
die 1060 wordt duidelijk het struikelblok van je systeem. kan je er een spelletje op spelen? tuurlijk. Haal je het maximale uit de rest van de onderdelen? absoluut niet.

kijk ook eens naar uszka's berichtje, intel 11th gen komt uit.

• mr.Hityouhard
99ruud99 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:29:
die 1060 wordt duidelijk het struikelblok van je systeem. kan je er een spelletje op spelen? tuurlijk. Haal je het maximale uit de rest van de onderdelen? absoluut niet.

kijk ook eens naar uszka's berichtje, intel 11th gen komt uit.
Dankje @99ruud99 ! Helder.

Ik wacht die 11th gen idd ff af. Voor nu gaat m'n voorkeur nog uit naar AMD.

• florisp
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-11-2022
Voor een beetje budget:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B450 Steel Legend€ 89,90€ 89,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 649,-€ 649,-
1NetwerkadaptersTP-Link AC1200 Draadloze Dual-band PCI Express-adapter Archer T4E€ 26,48€ 26,48
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports Tower CPU Cooler with BioniX P-Fan Grijs/Wit€ 38,95€ 38,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 82,90€ 82,90
Totaal€ 1.086,23

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr.Hityouhard
florisp schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:50:
Voor een beetje budget:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B450 Steel Legend€ 89,90€ 89,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 649,-€ 649,-
1NetwerkadaptersTP-Link AC1200 Draadloze Dual-band PCI Express-adapter Archer T4E€ 26,48€ 26,48
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports Tower CPU Cooler with BioniX P-Fan Grijs/Wit€ 38,95€ 38,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 82,90€ 82,90
Totaal€ 1.086,23
Dank voor het meedenken @florisp !
Echter zoek ik echt iets waarmee ik kan bouwen richting de toekomst. Investering mag dus wat meer zijn.
Wat je voorsteld heb ik overwogen maar de keuze gemaakt om iets verder door te pakken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee