Zoemend geluid van CPU fan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 17:41
Hi,

Vorig jaar heb ik een nieuwe PC samengesteld. Configuratie is:

Processor: AMD Ryzen 5 3600
Grafische Kaart: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
Kast: be quiet! Pure Base 500 Black
Moederbord: MSI B450M Mortar Max
SSD: Crucial P1 1 TB M.2
Voeding: Be quiet! STRAIGHT POWER 11 550W

Nu hoor ik eigenlijk al vanaf het begin meer geluid dan ik had verwacht, beetje zacht zoemend geluid. Had het eerst aangenomen als "zal wel goed zijn", maar merk dat het me steeds meer irriteert.

Het geluid is zelfs in een andere kamer hoorbaar en helemaal wanneer ik ga gamen hoor je het heel hard toenemen. Dacht eerst dat het m'n videokaart was, maar heb vanochtend maar eens ff de kast opengemaakt en wat gekeken en lijkt erop dat het de fan is van m'n CPU. Die maakt dus direct vanaf het starten van de PC al hoorbaar zoemend geluid.

Ben al paar jaar beetje uit de PC-markt, dus weet niet of dat normaal is ... of dat je tegenwoordig je PC niet hoeft te horen, tenzij hij heel hard aan het werk is.

Heb het opgenomen, maar is altijd lastig om het geluid goed over te krijgen.

In onderstaande video hoor je het 'gezoem' en na ongeveer 1:10/1:20 start ik een game op en dan gaat hij in een hogere versnelling. Maar dat gezoem/hum is dus constant hoorbaar. Aan het begin van het filmpje zit ik dus gewoon idle in Windows :?

https://www.dropbox.com/s...03-13%2009.42.05.mp4?dl=0

Dus m'n vraag is eigenlijk: is dit normaal? Is er iets mis, heb ik misschien iets verkeerd aangesloten / ingesteld en/of is de default CPU fan van de AMD niet zo goed en moet ik een betere CPU fan kopen en that's it?

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik zou in jouw geval een andere CPU koeler installeren, deze bijvoorbeeld: V&A aangeboden: be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
Dank voor je reactie.
Na je voorstel voor nieuwe CPU koeler heb ik nog even gezocht en merk dat heel veel mensen klagen hier over de standaard koeler van de AMD Ryzen 5 3600.

Is de Dark Rock 4 de beste optie? Zie ook de Gelid Solutions Tranquillo of Gelid Solutions Phantom en de Scythe Mugen 5 pcgh genoemd worden.

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 10:53
Heb zelf een Mugen 5 pcgh op mijn Ryzen 5 3600 zitten, en die koelt voldoende en is heerlijk stil. De Dark Rock 4 is gewoon nog een klasse beter, in feite overkill maar als je er eentje op de kop kunt tikken voor dezelfde prijs als een Scythe Mugen, moet je het natuurlijk gewoon doen.

De Gelid Solutions Phantom is een geweldige koeler voor zijn prijs, heeft alleen een vrije hoge minimum fanspeed, waardoor hij meer geluid produceert, ook als het systeem idle is. Als je RAM hebt met hoge heatspreaders kan hij 1 van de 4 sloten op je moederbord blokkeren.

De Tranquillo is de lichste koeler van het stel. Zal ongetwijfeld nog steeds voldoende zijn voor een Ryzen 5 3600, maar zal iets harder moeten werken om hem koel te houden, wat zich in de regel in iets meer geluidsproductie vertaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
Thanks voor de toelichting, Baardhaas _/-\o_