Toon posts:

Raar vochtprobleem onder carport

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-04 21:26
Afgelopen jaar hebben wij een carport laten bouwen. Over de hele lengte en breedte is loodvervanger ingeslepen (stukken van 30cm) rondom en het dakleer is aangebracht tot aan rand loodvervanger (staat dus echt 10cm op).

Bij een bepaalde combinatie van wind en regen echter ontstaat er een vochtprobleem op de muur waar de carport aangezet is. De dakdekker is al een keer terug geweest en heeft een aantal naden die de nieuwbouwer niet gedicht had afgekit, maar het probleem blijft:

Over de hele lengte lopen er waterdraden naar beneden. Die waterdraden beginnen echter op willekeurige plekken. Je ziet druppels op de latij van de deur en garagedeur, maar de muur daarboven is ja droog.

De hele muur (6m) is daarnaast vochtig, alsof er een laag dauw op zit. Gek genoeg; hoe verder onder de carport hoe natter de muur. Kom je relatief dicht bij het einde van de muur dan is ie zelfs droog.

Zelf vermoed ik daarom dat het een condens probleem is, maar dan zou ik verwachten dat dit altijd het geval moet zijn en vooral bij koude weersomstandigheden. Dat is dan ook weer niet het geval. Het is ook niet zo dat de regen er onder waait en tegen de muur slaat, de auto is immers wel droog.

Iemand een idee wat het kan zijn en belangrijker nog; is er een oplossing voor?

Alle reacties

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De carport zit vast aan de muur van je huis en in die muur zie je vochtplekken? Misschien kun je er een foto bij doen waar je de situatie en vochtplekken op ziet?

Water kan door wind ook verticaal bewegen en als het van een paar weken geleden is dan kan smeltende sneeuw ook voor water hebben gezorgd wat een vreemde weg zoekt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wat nog wel eens gebeurt als de carport later is toegevoegd aan het huis, is dat de voegen tussen de stenen van onderaf zijn open geslepen (beetje schuin omhoog i.p.v. recht) om het lood(vervanger) aan te kunnen brengen. Dit komt omdat de persoon die de voegen open slijpt vaak op een trap/steiger staat om te slijpen en daardoor beetje van onderaf staat te werken om kracht te zetten.

Bij harde wind en/of regen kan dan vocht door de muur slaan en achter je lood(vervanger) komen. Als dat het geval is, is er maar 1 oplossing en dat is de loodvervanger er weer uit halen, de voegen recht inslijpen en alles weer aanbrengen. Kitten zal geen blijvende oplossing zijn dan.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:53

MLLL

Palm Treo 650

Het beste is om lood in te werken tegen de buitenkant van het binnenspouwblad, als de buitengevel doorslaat loopt het water via de binnenkant van het buitenspouwblad naar beneden.

Kost een hoop tijd omdat je het niet in 1 keer kunt doen, ander stort de gevel in.
Stukken van circa 1meter per keer is gebruikelijk.

• MagniArtistique

• tweakduke
  • Laatst online: 14:33

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Graag ook een foto van het dak van de carport, lood en hoe de dakbedekking onder het lood is opgezet en afgewerkt :)

Binnen geen vochtproblemen?

Tweakers Discord

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:53

MLLL

Palm Treo 650

Onder de carport is de gevel gekeimd dat neemt al helemaal geen water op en zie je echt waterstalen lopen.

Lood inbrengen zoals het hoort en je bent spekkoper.
Als je een harde baksteen hebt kom je er nog wel mee weg om het lood in te slijpen in plaats van door en door toe te passen.

Je zou voor de aardigheid het stuk boven de carport eens in te spuiten met Hydroguard om te kijken of dat dat helpt ,maar dat werkt misschien een jaar of twee en dan moet je het weer inspuiten.

• MagniArtistique
MLLL schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:17:
Onder de carport is de gevel gekeimd dat neemt al helemaal geen water op en zie je echt waterstalen lopen.

Lood inbrengen zoals het hoort en je bent spekkoper.
Als je een harde baksteen hebt kom je er nog wel mee weg om het lood in te slijpen in plaats van door en door toe te passen.

Je zou voor de aardigheid het stuk boven de carport eens in te spuiten met Hydroguard om te kijken of dat dat helpt ,maar dat werkt misschien een jaar of twee en dan moet je het weer inspuiten.
Begrijp ik je goed? Vlak boven de carport en vlak eronder is de gevel niet gekeimd. De rest wel. Relatief zachte baksteen. Zodra het regent trekt de regen in de steen en het vocht loopt langzaam naar beneden totdat het de gekeimde steen bereikt, daar kan het niet door en dus loopt het eroverheen?

Dit is de situatie boven de carport;

[Voor 19% gewijzigd door MagniArtistique op 14-03-2021 08:01]

• MagniArtistique
tweakduke schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:31:
Graag ook een foto van het dak van de carport, lood en hoe de dakbedekking onder het lood is opgezet en afgewerkt :)

Binnen geen vochtproblemen?
Zal het dak eens opgaan vandaag.
Binnen inderdaad nooit problemen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 18:44
Wil niet vervelend zijn, maar is het niet gewoon een flinke lading condens/dauw die blijft hangen?

Hoe verklaar je anders al die druppeltjes op de stalen latei boven de deur?

• MagniArtistique
Den_S85 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:03:
Wil niet vervelend zijn, maar is het niet gewoon een flinke lading condens/dauw die blijft hangen?

Hoe verklaar je anders al die druppeltjes op de stalen latei boven de deur?
Zie de vraag ;) dat vermoeden heb ik zelf ook. Maar de buren hebben nergens last van, en dan verwacht ik dat het ontstaat bij een bepaalde temperatuur. Het ontstaat echter alleen bij een combinatie van regen en veel wind.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik vind het er ook uitzien als condensdruppels, maar als het alleen bij regen en wind is zal het dat niet zijn :)

Kreeg je zelf geen regen in je gezicht toen je die foto maakte? :p Is het wat verder van die muur wel droog onder de carport? Anders is het gewoon regen :p

/▌

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mogelijk een bekend probleem, mijn zwager had exact het zelfde.

Telkens zoeken naar lekkage op het dak; niks. Alle randen, al het lood etc. vervangen, geen oplossing. Uiteindelijk de aftimmering aan de onderzijde los gehaald en het probleem gevonden; condensvorming vanwege slechte ventilatie. Na het aanbrengen van meerdere luchtroosters (voorzijde en plafond) is het probleem weg. Nooit geweten dat condensvorming zo groot kon zijn dat het lijkt als of het lekkage is. Wellicht bij jou ook het geval? Hoe is de ventilatie bij jouw carport geregeld?

Mocht condensvorming uitgesloten zijn dan rest niks anders dan de loodrand op te hogen. Mogelijk dat de wind uit een bepaalde hoek het water op het dak opstuwt en over het lood duwt waardoor het via de voegen naar beneden lekt.

[Voor 17% gewijzigd door Han op 14-03-2021 08:51]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Exigence
  • Laatst online: 15:21

Exigence

dnkroz

Dat lood en loodvervanger ligt toch ook voor geen meter aan op het onderliggende dak? Allemaal gaten en kieren. Daarnaast lijkt het afschot niet goed en het lood en loodvervanger lijkt op sommige plekken in het water te hangen. Dan kun je door cappilaire werking ook lekkage krijgen.

Maar dat het over de gehele breedte zo constant nat is is wel frappant.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:22
Er staat water op het dak en de loodslabbe zit er maar heel kort boven. Volgens mij kan het water ook domweg achter de loodslabbe geblazen worden waarna het ongehinderd naar beneden kan lopen.

Anderzijds als ik die foto's zie zitten de druppels veel te regelmatig, lekkage is veel onregelmatiger dit ziet echt uit als condensatie.

• MagniArtistique
Exigence schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:49:
Dat lood en loodvervanger ligt toch ook voor geen meter aan op het onderliggende dak? Allemaal gaten en kieren. Daarnaast lijkt het afschot niet goed en het lood en loodvervanger lijkt op sommige plekken in het water te hangen. Dan kun je door cappilaire werking ook lekkage krijgen.

Maar dat het over de gehele breedte zo constant nat is is wel frappant.
Niet goed zichtbaar denk ik maar het dakleer is tot aan de voeg waar het lood in zit opgebrand. Daar zou het dus never nooit niet tussen moeten kunnen. Tenzij water kan klimmen ;)

• MagniArtistique
ASW1 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:50:
Er staat water op het dak en de loodslabbe zit er maar heel kort boven. Volgens mij kan het water ook domweg achter de loodslabbe geblazen worden waarna het ongehinderd naar beneden kan lopen.

Anderzijds als ik die foto's zie zitten de druppels veel te regelmatig, lekkage is veel onregelmatiger dit ziet echt uit als condensatie.
Dat zou je denken, maar in die verstande zou ik ook verwachten dat door het dooien van de sneeuwval (lag denk ik zon 10cm op) het probleem ook zou ontstaan. Toen nergens last van gehad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Han
  • Niet online
En dat kan water... met behulp van de wind, tot wel drie steenhoogtes ;)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• MagniArtistique
Han schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:48:

Telkens zoeken naar lekkage op het dak; niks. Alle randen, al het lood etc. vervangen, geen oplossing. Uiteindelijk de aftimmering aan de onderzijde los gehaald en het probleem gevonden; condensvorming vanwege slechte ventilatie. Na het aanbrengen van meerdere luchtroosters (voorzijde en plafond) is het probleem weg. Nooit geweten dat condensvorming zo groot kon zijn dat het lijkt als of het lekkage is. Wellicht bij jou ook het geval? Hoe is de ventilatie bij jouw carport geregeld?

Mocht condensvorming uitgesloten zijn dan rest niks anders dan de loodrand op te hogen. Mogelijk dat de wind uit een bepaalde hoek het water op het dak opstuwt en over het lood duwt waardoor het via de voegen naar beneden lekt.
Dat is wel heftig inderdaad. Hier zit helemaal rondom ventilatie (panlatten met een soort groeven?) dus dat lijkt me heel sterk.

• MagniArtistique
Han schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:04:
[...]

En dat kan water... met behulp van de wind, tot wel drie steenhoogtes ;)
Kan het dan zijn dat het water onder de slabbe geblazen wordt, vervolgens tot aan de voeg klimt waar de slabbe inzit en vervolgens daar ergens tussen kruipt?

Krijg je dan echter ook zon gelijkmatige vochtverdeling over de muur?

[Voor 9% gewijzigd door MagniArtistique op 14-03-2021 09:07]

• tweakduke

tweakduke

Als ik zo zie loopt het afschot naar de muur toe af in plaats van de muur af.
Het lood zit er als een banaan in om plat te zeggen en geweldig hoog is het niet opgezet.
Bij wind en een flinke hoosbui zou mij het niks verbazen als het water niet snel genoeg weg kan en de weg via de muur zoekt.

Wat voor afvoer zit erin en zit die bij de muur?

Tweakers Discord

• ASW1
MagniArtistique schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:06:
[...]

Kan het dan zijn dat het water onder de slabbe geblazen wordt, vervolgens tot aan de voeg klimt waar de slabbe inzit en vervolgens daar ergens tussen kruipt?
Ja.
Maar het hoeft niet zo hoog te klimmen helemaal tot aan de voeg, als het maar net over het randje heenkomt waar de slabbe overheenhangt.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:08
Dat lood is te lang en moet even netjes aangeklopt worden.
Is dat lood wel afgevoegd? Op de foto is dat niet te zien.
Die loodvervanger is veel te lang en zit ook niet vast. Dat waait zo omhoog.
Als dit nieuw is aangelegd mag de bouwer wel even op herhaling.
Als er op een oud dak wat water blijft staan is dat ¨normaal¨ door verzakking in de loop der tijd, maar nieuw gebouwd en geen afschot is niet zo netjes.

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Normaal heb je onder- en bovenin je gevel voorzieningen om je spouw te ventileren. Vaak zijn dat open stootvoegen.

Als je tot op het binnenspouwblad hebt aangesloten moet je er een aantal toevoegen, onder en boven je nieuwe dak.

Niet de oorzaak van je probleem maar wel goed om in de gaten te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ASW1
Op dat dakje en de aansluiting op de muur is wellicht e.e.a. af te dingen maar als ik naar de allereerste foto kijk zie ik een gelijkmatig kletsnatte muur. Lekkage krijg je altijd op bepaalde plekken, dit is echt condens.

Wat ik me net bedacht zit er toevallig ook ergens een ventilatieafvoer onder dat dak, of bv een raam wat vaak op een kier staat, deur die vaak open staat? Wanneer ergens onder dat dak warme binnenlucht naar buiten zou gaan zou je dit ook kunnen krijgen, al zou ik dan juist niet verwachten wind zou bijdragen. Zitten er ventilatieroosters in de ramen?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Han schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:48:

Slechte ventilatie? Een carport is toch open?

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:25
Het lood dient natuurlijk hoger dan de dakrand in de voeg te worden ingewerkt zodat bij een verstopte afvoer het water niet je muur zeiknat maakt. Daarnaast dient het dakleer tegen de gevel te worden opgezet om de capillaire werking tegen te gaan. Lood blijft dan boven de dakrand.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• MagniArtistique

De kant met het lood is van de buren (die nergens last van hebben). Bij mij zit de loodvervanger er zo in. En zit strakgevouwen tegen het dak aan. Heb m even losgetrokken om de overlap te laten zien en hoe het dakleer gebrand is.

De hemelwater afvoer zit op de rest aangesloten en loopt rechtstreeks naar beneden.

Rondom de gehele carport zitten latten met sleuven voor de ventilatie.

Vanuit de metalen garagedeur, ventilatie in het raam en de voordeur kan warme lucht ontsnappen, maar het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat die paar keren dat de voordeur open gaat ervoor zorgt dat een hele muur nat wordt..

[Voor 40% gewijzigd door MagniArtistique op 14-03-2021 12:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Jammer dat er geen echt lood is gebruikt, maar loodvervanger. Als je daaronder gaat branden smelt de loodvervanger als je niet voorzichtig bent, wat je dus ook ziet.

Al met al verdiend dat niet de schoonheidsprijs, maar vraag ik mij toch af of dat de lekkage geeft.
Eigenlijk zou je tijdens een flinke bui moeten kijken wat er gebeurt anders kan het ook goed condens op de muur zijn.

Tweakers Discord

• MagniArtistique
tweakduke schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:22:
Jammer dat er geen echt lood is gebruikt, maar loodvervanger. Als je daaronder gaat branden smelt de loodvervanger als je niet voorzichtig bent, wat je dus ook ziet.

Al met al verdiend dat niet de schoonheidsprijs, maar vraag ik mij toch af of dat de lekkage geeft.
Eigenlijk zou je tijdens een flinke bui moeten kijken wat er gebeurt anders kan het ook goed condens op de muur zijn.
Is mijn eigen keuze geweest, online nagezocht maar leek qua werking destijds gewoon prima te zijn?

Ik vermoed t ook hoor, saillante is dat t dus alleen op de latij zit en op de gekeimde muur. De niet gekeimde delen voelen wel enigszins vochtig maar er zit geen laagje op.

• tweakduke

tweakduke

MagniArtistique schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:19:
[...]

Is mijn eigen keuze geweest, online nagezocht maar leek qua werking destijds gewoon prima te zijn?

Ik vermoed t ook hoor, saillante is dat t dus alleen op de latij zit en op de gekeimde muur. De niet gekeimde delen voelen wel enigszins vochtig maar er zit geen laagje op.
Ik vind het dan ook jammer, omdat het bij het verwerken vaak fout gaat. Met het materiaal is in principe niks mis mee :)

Tweakers Discord

• ASW1
De onderste laag stenen boven de slabbe lijkt nat en er groei ook mos op; een teken dat het vaak langdurig nat is. Is het een mogelijkheid dat die hele wand zeiknat is (misschien omdat capillair die wand zich volzuigt via de slabbe). En dat het er door de keim weer uitzweet?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee