Vraag

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-03 23:29
Beste,

Na lange tijd stilletjes op het forum te hebben meegelezen heb ik nu weloverwogen het besluit gemaakt dat ik zonnepanelen op mijn dak wil laten installeren. Nu heb ik bij verschillende partijen een offerte opgevraagd.

Mijn huidige situatie.
Tweeonderéénkap woning met 1 groot schuine dakzijde op het oosten. 1 kleine schoorsteen van een mechanische ventilatie op het dak. Verder geen bomen in de buurt.
1 fase installatie. Geen hoofdschakelaar in meterkast, maar wel 2 aardlekschakelaars.
Koken op inductie, maar nu nog geen oven.
Huidige verbruik +- 1800Kwh per jaar.
Alles is LED verlicht.
Sinds een jaar een kleine mannetje in huis :)
Stadsverwarming

Nieuwe situatie
Wens om binnen 2 jaar een nieuwe keuken te nemen, incl. inductie kookplaat en oven.
Wens om binnen 2 jaar elektrisch te gaan rijden.

Nu heb ik verschillende offertes gekregen, waarvan 1 partij een voorstel heeft gedaan met 16 panelen en 2 partij met 12 panelen.

Alle partijen hadden in principe een voorkeur voor een Solar edge omvormer met optimizer.

Partij 1 voorstel 1
16x Longhi 375Wp
SolarEdge SE HD-Wave 4000H
Power Optimizer P401
Geschatte opbrengst per jaar realistisch (KWh) 4590KWh
Prijs excl. btw € 5512
Prijs incl btw € 6669
Verhouding Euro / Wp € 0.92

Partij 1 voorstel 2
16x Jinko 330MBB Full Black
SolarEdge SE HD-Wave 3680H
Power Optimizer P401
Geschatte opbrengst per jaar realistisch (KWh) 4039KWh
Prijs excl. btw € 5401
Prijs incl btw € 6535
Verhouding Euro / Wp €1.02

Partij 2 voorstel 1
12x Q CELLS Q.PEAK DUO BLK-G9 335Wp
SolarEdge SE3000H omvormer 1 fase.
12 SolarEdge P370 power optimizer voor 60-72 cells panelen
Geschatte opbrengst per jaar realistisch (KWh) 3457KWh
Prijs excl. btw € 4283
Prijs incl btw € 5183
Verhouding Euro / Wp € 1.07

Partij 2 voorstel 2
14 Q CELLS Q.PEAK DUO BLK-G9 335Wp
SolarEdge SE3680H omvormer 1 fase
14 SolarEdge P370 power optimizer voor 60-72 cells panelen.
Geschatte opbrengst per jaar realistisch (KWh) 4033KWh
Prijs excl. btw € 4898
Prijs incl btw € 5927
Verhouding Euro / Wp € 1.04

Partij 3 voorstel 1
12 DMEGC 445 Zilverframe Whiteback
SolarEdge 5000 Setapp
12 Solaredge P505 Optimizer
Geschatte opbrengst per jaar realistisch (KWh) 4265KWh
Prijs excl. btw € 5399
Prijs incl btw € 6387
Verhouding Euro / Wp € 1.01

Partij 3 voorstel 2
2 SolarEdge 3500 Setapp
12 Solaredge P505 Optimizer
Geschatte opbrengst per jaar realistisch (KWh) 4265KWh
Prijs excl. btw € 6180
Prijs incl btw € 7333
Verhouding Euro / Wp € 1.16

Partij 3 voorstel 3
12 Enphase IQ7+ Micro omvormer (Max 440Watt)
Enphase Q-relais controller 1-FASE
Envoy S Metered
Geschatte opbrengst per jaar realistisch (KWh) 4137KWh
Prijs excl. btw € 5660
Prijs incl btw € 6704
Verhouding Euro / Wp € 1.04

Nu vroeg ik mij het volgende af. Stel ik laat 1 van bovenstaande offertes uitvoeren. Gevoelsmatig dacht ik aan partij 1 voorstel 1, mag deze installatie met omvormer later ook op een 3fase aansluiting aangesloten worden?

Ik stel deze vraag omdat bovenstaande partijen elkaar tegen spreken. Hierdoor heeft partij 3 zelfs bij voorstel 2, 2 omvormers in hun offerte gebracht.

En is partij 1 voorstel 1 volgens jullie kennis/ervaring ook de beste keus?
Graag jullie advies/hulp :)

[Voor 5% gewijzigd door PCMedic op 13-03-2021 11:37. Reden: Ecl. btw prijzen, Verhouding Euro / Wp toegevoegd.]

Alle reacties

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Geen bomen in de buurt, maar andere relevante schaduw of redenen om voor SolarEdge te kiezen? Het is vaak wel een substantiele meerprijs tegenover een "simpel" systeem met stringomvormer.
Zeer vaak wordt door de verkopers een SolarEdge systeem aanbevolen maar dat wordt niet vaak onderbouwd met duidelijke redenen

Heb je ook foto's van het dak en wat maten? Als je ook nog de prijs ex btw kan omrekenen naar Euro / Wp dan vergelijkt het wat makkelijker. Voor voorstel 1 kom je dan volgens mij uit op E 0,92 / Wp. Wat op zich best een nette prijs is, maar zonder SolarEdge kan dat vast nog wel iets goedkoper.
Totaal Wp per offerte optellen is ook wel handig.

Alles op het oosten is wel mooi als dit een groot dak is wat je kan volleggen, maar kwa opbrengst spreiding is het ook mooi als je op een ander dak ook panelen kan leggen, maar dit is niet mogelijk?

Nee volgens mij kan een bestaand systeem later niet zomaar op 3 fase aangesloten worden. Een omvormer is of 1 fase of 3 fase.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
Een enkelfase omvormer op een driefase aansluiting aansluiten kan en mag gewoon, je kan niet een enkelfase later op alle 3 de fases aansluiten, dan zou je inderdaad 3 omvormers moeten hebben.

Het is echter wel raadzaam omdat je ook binnen 2 jaar een andere keuken wil met elektrisch rijden, om meteen een driefase omvormer te nemen (en een verzwaring aan te vragen bij je netbeheerder) omdat je anders over 2 jaar alsnog weer met extra kosten zit. Meeste huizen worden tegenwoordig standaard gebouwd met een 3x25A aansluiting zonder extreme meerprijs t.o.v. enkelfase aansluitingen.

Of partij 1 de beste keus is, hoeft niet perse, de Longi 375wp zijn naar mijn weten geen full black panelen, dit hebben ze in offerte 2 wel meegenomen. Partij 2 heeft in beide offertes zwarte panelen en partij 3 enkel zilveren panelen. Qua paneel maakt dit verder niets uit, maar de meeste mensen vinden full black mooier op het dak. (uitzonderingen daar gelaten.)

Mocht je - zoals je zegt - geen schaduw hebben, dan zou ik SolarEdge achterwege laten en gewoon kiezen voor een merk als Growatt, GoodWe of soortgelijk, dit scheelt vaak meteen al 600 euro t.o.v. SolarEdge omdat je geen optimizers erbij hoeft te kopen.

[Voor 9% gewijzigd door HSA.Solar op 13-03-2021 00:44]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• PCMedic
Ik had al geïnformeerd bij de netbeheerder binnen welk termijn eventueel mijn aansluiting omgezet kon worden naar een 3 fase aansluiting (3x25A). Wachttijd na opstellen van offerte om mijn meterkast aan te passen, bedroeg minimaal 12 weken. Dan zouden daarna pas de panelen geïnstalleerd kunnen worden.

Om eerlijk te zijn, is het dak zo hoog. Dat er maar een kleine kans is dat bewoners gaan klagen vanwege het esthetische aspect. Mij maakt het dan ook niet uit of de panelen zwart of blauw zijn.

Luchtfoto uit één van de offertes.

Legplan met Qcells

Helling (Oosten) met orientatie

[Voor 77% gewijzigd door PCMedic op 13-03-2021 11:41. Reden: Luchtfoto, legplan, orientatie, staafdiagram toegevoegd.]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:43
Een tekening van het legplan is voor ons wel noodzakelijk om een volledig beeld te vormen.
Nette luchtfoto is ook vaak handig.
Wat is de helling en exacte richting?

IQ7+ lijkt me aan de kleine kant voor een 445 Wp paneel.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• PCMedic
busscherski schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 00:55:
Een tekening van het legplan is voor ons wel noodzakelijk om een volledig beeld te vormen.
Nette luchtfoto is ook vaak handig.
Wat is de helling en exacte richting?

IQ7+ lijkt me aan de kleine kant voor een 445 Wp paneel.
Info toegevoegd in topic start en voorgaande bericht.

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:57
Het vermogen op je dak past volgens mij binnen de 25A (5.7kW) die je met 3x25A op een fase kunt hebben. Dus zou op zich geen probleem moeten zijn om hem later op een van de 3 fasen in een nieuwe 3 fasen aansluiting terug te laten leveren.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:21
HSA.Solar schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 00:40:
Een enkelfase omvormer op een driefase aansluiting aansluiten kan en mag gewoon, je kan niet een enkelfase later op alle 3 de fases aansluiten, dan zou je inderdaad 3 omvormers moeten hebben.

Het is echter wel raadzaam omdat je ook binnen 2 jaar een andere keuken wil met elektrisch rijden, om meteen een driefase omvormer te nemen (en een verzwaring aan te vragen bij je netbeheerder) omdat je anders over 2 jaar alsnog weer met extra kosten zit. Meeste huizen worden tegenwoordig standaard gebouwd met een 3x25A aansluiting zonder extreme meerprijs t.o.v. enkelfase aansluitingen.

Of partij 1 de beste keus is, hoeft niet perse, de Longi 375wp zijn naar mijn weten geen full black panelen, dit hebben ze in offerte 2 wel meegenomen. Partij 2 heeft in beide offertes zwarte panelen en partij 3 enkel zilveren panelen. Qua paneel maakt dit verder niets uit, maar de meeste mensen vinden full black mooier op het dak. (uitzonderingen daar gelaten.)

Mocht je - zoals je zegt - geen schaduw hebben, dan zou ik SolarEdge achterwege laten en gewoon kiezen voor een merk als Growatt, GoodWe of soortgelijk, dit scheelt vaak meteen al 600 euro t.o.v. SolarEdge omdat je geen optimizers erbij hoeft te kopen.
Om even in te breken op dit topic. Waarom is het raadzaam om toch een 3 fase omvormer te nemen als je overgaat op 3 fase? Een enkelfase levert toch gewoon terug aan het hele net?

• busscherski
Die SolarEdge designer screenshots zijn wel interessant, kun je van diezelfde simulatie ook het deel met dat soort van horizontale staafdiagram delen?

Kun je in je startpost de verhouding Euro / Wp bij elke offerte zetten?

Prijs excl. btw € 5512 / (16 X 375 Wp) = 0.92 etc

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• PCMedic
busscherski schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:17:
Die SolarEdge designer screenshots zijn wel interessant, kun je van diezelfde simulatie ook het deel met dat soort van horizontale staafdiagram delen?

Kun je in je startpost de verhouding Euro / Wp bij elke offerte zetten?

Prijs excl. btw € 5512 / (16 X 375 Wp) = 0.92 etc
Toegevoegd.

• PCMedic
HectorMalot schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 06:03:
Het vermogen op je dak past volgens mij binnen de 25A (5.7kW) die je met 3x25A op een fase kunt hebben. Dus zou op zich geen probleem moeten zijn om hem later op een van de 3 fasen in een nieuwe 3 fasen aansluiting terug te laten leveren.
Ik twijfel dus.
Volgens dit diagram dus niet.

https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/

Natuurlijk kan ik overstappen op een hoofdaansluiting van 3x35A, maar liever heb ik 3x25 ivm de netbeheerkosten.

[Voor 7% gewijzigd door PCMedic op 13-03-2021 11:47]

• busscherski
Ja dat screenshot, ziet er allemaal prima uit.
14 panelen van 335 Wp kunnen bij jouw richting en helling dus prima op een 3680 W omvormer.
Sowieso pluspunten voor deze installateur dat hij een nette SolarEdge designer simulatie maakt.
De installateur die over 2 omvormers begint gebruikt denk ik alleen de vuistregels en dat is minder precies.

Zoiets zou ik denk ik doen, maar dan zonder SolarEdge en met een Chinees merk omvormer.

Of partij 1 voorstel 1, die heeft een wat betere euro/Wp. Nadeel is dat je een 4 kW enkelfase omvormer later niet meer selectief op een 3x25A aansluiting kunt aansluiten. Maar wat mij betreft is selectiviteit optioneel bij omvormers.

Upgraden naar 3x35A moet je sowieso niet doen, dat kost je in euro's ongeveer je hele jaaropbrengst.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom wordt er hier onnodig geld uitgegeven aan optimizers en solaredge?
Ik zou op dit dak gewoon meer panelen leggen en op een 3-fase omvormer (SMA om makkelijk uit te lezen)
2 mppt ingangen. 16 (tot 23) panelen oost en xx panelen zuid.

Wat past er nog op de uitbouw/platdak? Richting zuid...
Afmetingen?

En liever gewoon een 3-fase omvormer als je gaat 3-fase laden met de EV.
Anders krijg je onbalans in de fases en zou je de hoofdzekering kunnen laten springen van 1-fase
Load balancing kijkt volgens mij naar het totaal en niet per fase. Net als de slimme meter.
AUijtdehaag in "Zonnepanelen advies"

[Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2021 12:04]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• PCMedic
busscherski schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:59:
Ja dat screenshot, ziet er allemaal prima uit.
14 panelen van 335 Wp kunnen bij jouw richting en helling dus prima op een 3680 W omvormer.
Sowieso pluspunten voor deze installateur dat hij een nette SolarEdge designer simulatie maakt.
De installateur die over 2 omvormers begint gebruikt denk ik alleen de vuistregels en dat is minder precies.

Zoiets zou ik denk ik doen, maar dan zonder SolarEdge en met een Chinees merk omvormer.

Of partij 1 voorstel 1, die heeft een wat betere euro/Wp. Nadeel is dat je een 4 kW enkelfase omvormer later niet meer selectief op een 3x25A aansluiting kunt aansluiten. Maar wat mij betreft is selectiviteit optioneel bij omvormers.

Upgraden naar 3x35A moet je sowieso niet doen, dat kost je in euro's ongeveer je hele jaaropbrengst.
In principe hebben ze allemaal wel in SolarEdge designer gewerkt. Ik had als voorbeeld één online geplaatst.

De selectiviteit waar je het over hebt. Je bedoeld waarschijnlijk welke zekering er als eerst uit vliegt?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:05
PCMedic schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:45:
[...]

Ik twijfel dus.
Volgens dit diagram dus niet.
[Afbeelding]

https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/

Natuurlijk kan ik overstappen op een hoofdaansluiting van 3x35A, maar liever heb ik 3x25 ivm de netbeheerkosten.
Volgens de selectiviteits regels mag je 16A (3680 W ) aansluiten in de meterkast op 25a hoofdaansluiting, je mag echter wel gewoon de hoofdstop vol stapelen met meerdere omvormers.
ja mag liever dan weer geen onbelans veroorzaken groter dan 5,5 kVa (in de praktijk niet meer dan een 1 fase 5kW omvormer) dus als je gaat stapelen kanje dat beter gewoon op verschillende fases doen.

Maar ik zou net als @AUijtdehaag gewoon een 3 fase omvormer pakken. (blauw is ook mooier dan rood :p)

disclaimer
selectiviteits regels zijn onderhevig aan discusie op dit forum, sommige mensen vinden dat het niet geld voor invoeden of helemaal niet meer van toepassing zijn. Je moet hier je eigen conclusies aan verbinden DYOR ;)

[Voor 9% gewijzigd door twain4me op 13-03-2021 12:17]

• busscherski
De selectiviteit waar je het over hebt. Je bedoeld waarschijnlijk welke zekering er als eerst uit vliegt?
Ja. Zolang de omvormer geen kortsluiting maakt is er niets aan de hand. En van kortsluiting in een omvormer heb ik nog nooit gehoord.

@AUijtdehaag
EV laden en PV heeft wat mij betreft weinig met elkaar te maken. Het opladen moet ook werken als het donker is.
Als het licht is wordt het alleen maar beter.

Het laadvermogen dat je nodig hebt hangt ook een beetje van het jaarlijks aantal km af. Als dat minder dan 20000 km is heb je eigenlijk in 99.9% van de gevallen eigenlijk al voldoende aan de 2 kW granny charger (die laadt 15 km/h, dus in 12 uur 180 km).
Voor de meeste gebruikers is een 11 kW 3 fase lader denk ik overbodige luxe.
Maar ik snap het ook wel weer als je die overbodige luxe toch wilt :)
De btw voor het aanpassen van de meterkast maar 3 fase kun je terugvragen met die van de panelen. Dus dat is nu voordeliger, en biedt de mogelijkheid om het dak netter vol te leggen met een 3 fase omvormer.

Een voller dak is inderdaad wel veel verstandiger met de plannen die je hebt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski Straks komen er laad regeltjes op postcode.
Postcode xxxxAB mag tussen 00:00 en 04:00 uur laden en xxxxDE tussen 04:00 en 08:00.
Dan is het wel fijn de accu wel zo snel mogelijk vol te jassen. 8)

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• busscherski
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:41:
@busscherski Straks komen er laad regeltjes op postcode.
Postcode xxxxAB mag tussen 00:00 en 04:00 uur laden en xxxxDE tussen 04:00 en 08:00.
Dan is het wel fijn de accu wel zo snel mogelijk vol te jassen. 8)
Dan vind ik hoe het in België waarschijnlijk gaat worden logischer. Daar betaal je aan de hand van de netbelasting die je veroorzaakt. Dan gaan ze daar juist met minder vermogen laden.
DeadLock in "De Duurzame Kroeg deel 4"

• AUijtdehaag
  • Niet online

Ten opzichte van Partij 1 voorstel 1, kun je nog 9 panelen extra aanschaffen voor noppes en heb je wel een ruime 3-fase omvormer voor de uitbreiding

[Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2021 13:06]

• HSA.Solar
Boinkie schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:24:
[...]

Om even in te breken op dit topic. Waarom is het raadzaam om toch een 3 fase omvormer te nemen als je overgaat op 3 fase? Een enkelfase levert toch gewoon terug aan het hele net?
In het geval van een 1 fase omvormer kan het zijn dat de zonnepanelen aangesloten zijn op fase 1, maar de grote verbruikers zoals de wasmachine, droger, kookplaat, vaatwasser of elektrische auto op fase 2 en 3. Op een mooie zonnige dag lever je dan al je zonnestroom terug in het net maar neem je tegelijk stroom af van het net via fase 2 en 3. Indien je een driefase omvormer hebt zou je een groot gedeelte van je eigen zonnestroom zelf hebben gebruikt via fase 2 en 3.

Vooralsnog maakt dat niet uit omdat de saldering nog 100% dekt, maar straks na 2023 gaat dat elk jaar met 9% naar beneden (tenzij het aankomende kabinet hier wijzigingen in maakt).

• busscherski
HSA.Solar schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:22:
[...]

In het geval van een 1 fase omvormer kan het zijn dat de zonnepanelen aangesloten zijn op fase 1, maar de grote verbruikers zoals de wasmachine, droger, kookplaat, vaatwasser of elektrische auto op fase 2 en 3. Op een mooie zonnige dag lever je dan al je zonnestroom terug in het net maar neem je tegelijk stroom af van het net via fase 2 en 3. Indien je een driefase omvormer hebt zou je een groot gedeelte van je eigen zonnestroom zelf hebben gebruikt via fase 2 en 3.

Vooralsnog maakt dat niet uit omdat de saldering nog 100% dekt, maar straks na 2023 gaat dat elk jaar met 9% naar beneden (tenzij het aankomende kabinet hier wijzigingen in maakt).
Dat is een wijd verspreid misverstand.
Je 3 fase meter saldeert gewoon tussen de fasen. Als je op fase 1 1000 W teruglevert en op de andere 2 fasen ieder 1000 W afneemt is je netto verbruik gewoon 1000 W.
Teruglever en lever telwerk gaan niet tegelijk oplopen.
(Er zijn een klein aantal foutieve meters in de omloop die dat wel doen maar die kun je gratis laten vervangen)

• PCMedic
Dank voor de heldere uitleg. Ik heb vandaag veel geleerd! Ik denk dat ik dit project maar even tijdelijk op on-hold moet zetten totdat ik de 3 fase aansluiting heb.

Komt nog een andere vraag naar voren. Ik had begrepen dat de 3 fase omvormers meer geluid produceren dan een 1 fase. Klopt dat?
Ik heb namelijk geen garage waar ik de omvormer kan plaatsen. (Wel een kleine schuur naast het huis) Dus de plek wordt hoogstwaarschijnlijk op zolder naast een slaapkamer.

• PCMedic
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:01:
[Afbeelding]

Ten opzichte van Partij 1 voorstel 1, kun je nog 9 panelen extra aanschaffen voor noppes en heb je wel een ruime 3-fase omvormer voor de uitbreiding
Ziet er interessant uit. Ik ga hier even rustig over nadenken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
PCMedic schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:43:
[...]

Ziet er interessant uit. Ik ga hier even rustig over nadenken.
Ik kan het nog anders formuleren.
Voor 1000 euro prijsverschil heb je een dubbele groepenkast gratis.
Fototje erbij van mijn oude situatie.

Er moet een 3-fase hoofdschakelaar aanwezig zijn voordat de netbeheerder langskomt he?

• HSA.Solar
busscherski schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:35:
[...]

Dat is een wijd verspreid misverstand.
Je 3 fase meter saldeert gewoon tussen de fasen. Als je op fase 1 1000 W teruglevert en op de andere 2 fasen ieder 1000 W afneemt is je netto verbruik gewoon 1000 W.
Teruglever en lever telwerk gaan niet tegelijk oplopen.
(Er zijn een klein aantal foutieve meters in de omloop die dat wel doen maar die kun je gratis laten vervangen)
Daar zijn de meningen inderdaad over verdeeld, misschien dat de slimme meters een update hebben gehad in de tussentijd maar van wat ik weet kunnen slimme meters niet tegelijkertijd teruglevering en afname registreren, alleen het saldo.

• busscherski
HSA.Solar schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:23:
[...]

Daar zijn de meningen inderdaad over verdeeld, misschien dat de slimme meters een update hebben gehad in de tussentijd maar van wat ik weet kunnen slimme meters niet tegelijkertijd teruglevering en afname registreren, alleen het saldo.
Ja alleen het saldo. Dus enkelfase of driefase omvormer maakt voor wat betreft de meterstand geen verschil.

• HSA.Solar
busscherski schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:27:
[...]

Ja alleen het saldo. Dus enkelfase of driefase omvormer maakt voor wat betreft de meterstand geen verschil.
Behalve als je straks in 2025 nog maar 82% van het saldo teruglevert, en toch 100% afneemt op de andere fases.. dan schiet je er 18% bij in.. of zie ik dit fout.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:05
HSA.Solar schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:22:
[...]

Alle fases worden bij elkaar opgeteld en daarna in het lever of terug lever register geschreven. sommige noemen dit salderen in de meter.. maargoed dat heeft er natuurlijk niets mee te maken. hoe dan ook, je kan financieel gewoon op fase 1 2000W terugleveren en op fase 2 2000W afnemen. resulataat van de teller is 0 ook na salderen.

Daar zijn de meningen niet echt verschillend over, het is gewoon de wet. Er is een zeer kleine partij meters geweest die een update nodig heeft gehad en er is een nog veel kleinere partij die het helemaal niet kon. op het totaal aantal meters een verwaarloosbaar aantal en zeker niet de norm.

• busscherski
HSA.Solar schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:28:
[...]

Behalve als je straks in 2025 nog maar 82% van het saldo teruglevert, en toch 100% afneemt op de andere fases.. dan schiet je er 18% bij in.. of zie ik dit fout.
Dat is inderdaad het misverstand dat vaak voorkomt.

Tenzij de energiemeter een firmware update krijgt zal die niet tegelijk het lever en het teruglever telwerk laten oplopen.
Dus het maakt niet uit of je een enkel of driefase omvormer hebt. Ook niet na 2025.

(Uiteraard kan een 3 fase omvormer soms wel verstandig zijn in gevallen met hoog netvoltage etc.)

• HSA.Solar
Goed om te weten, weer wat bij geleerd :)

Ik zal Enexis eens bestoken met wat vragen omtrent saldering en extra terug leveren.

• PCMedic
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:16:
[...]

Ik kan het nog anders formuleren.
Voor 1000 euro prijsverschil heb je een dubbele groepenkast gratis.
Fototje erbij van mijn oude situatie.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Er moet een 3-fase hoofdschakelaar aanwezig zijn voordat de netbeheerder langskomt he?
Ziet er goed uit!
Heb jij goede ervaring met Winkelman Zonnepanelen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb geen persoonlijke ervaring met winkelman of solar bouwmarkt.
In de afgelopen jaren heb ik bij mezelf en bij buren en familie panelen gelegd en die kwamen van sun-solar af.
Dus heb ze besteld en zelf gemonteerd

Winkelman heeft wel een bepaalde regio en zal niet overal installeren.

[Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2021 20:02]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee