Toon posts:

Stankoverlast buren keukenafzuiger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:05
Mijn vraag
We hebben last van stankoverlast van de afzuiger van de buren. Zodra hij aan gaat ruik je binnen een paar tellen de geur in ons huis. We zijn nu aan het uitvogelen hoe dit op te lossen, dit gaat echter maar moeizaam.

We hebben last van de complexiteit dat het een huurhuis is. Buren zijn dus niet direct welwillend om er geld in te storten. De verhuurder is een woningcorporatie en de bureaucratie daar maakt het er ook niet sneller op. De buren zijn Iraans en de Nederlandse taal niet volledig machtig. Dat maakt het qua communicatie niet makkelijk en qua specerijen maakt het de stank erger.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
We zijn er nu al even mee bezig. Eerste aanname was dat het kwam door een mechanische afzuiging die in de keuken gemonteerd is. De woningcorporatie heeft die geïnstalleerd dus die heb ik er direct op aangesproken. Die hebben na wat aandringen de monteur er opnieuw afgestuurd. Die heeft een mankement gevonden, de lucht afvoerbuis eindigde in de spouwmuur ipv in afvoerkap aan de buitenmuur. Dit is toen direct gerepareerd maar heeft helaas niet geholpen.

Na wat moeizaam overleg met de buren met de afzuiger getest waar het probleem zat. Ipv bij de nieuwe afzuiging zat dit bij de bestaande afzuigkap boven het fornuis. Deze laat zijn afvoer via de bestaande gemetselde schoorsteen afvoeren. Dit is een dubbele schoorsteen. Aan onze kant zit hier niks meer op aangesloten.

Nu zit ik dus met de vraag hoe dit verder op te pakken. Woningcorporatie geeft niet thuis op dit moment keukenafzuiger is niet van hun. Wat natuurlijk makkelijk gezegd is. Huis en schoorsteen is wel hun verantwoordelijkheid natuurlijk. Buren ga ik er ook weer op aanspreken. In eerste instantie om een paar dagen niet de afzuiger te gebruiken zodat we zeker weten dat dat de oorzaak is.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Dit moet gewoon door de woningcoorperatie worden opgelost. Dat de afzuiger niet van hen is, zal best. Dat het stankoverlast bij jullie geeft, is gewoon een bouwkundig probleem.

• Craven
@ChinaGeek bronnen voor iets dergelijks? Ik heb al een gesprek gevoerd hierover en daar leek niet al te veel welwillendheid meer te zijn. Er is voldaan aan hun inspanningsverplichting is al meerdere keren gevallen...

• ChinaGeek
https://www.juridischloke...ning/gebreken-huurwoning/

Ze moeten gewoon zorgen dat die overlast stopt wanneer je er met de buren niet uitkomt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ervaringsdeskundige meldt zich.

Als ik het goed begrijp maken de buren gebruik van een oude afvoer die daar niet voor bedoeld is in plaats van de nieuwe afvoer? Of is het niet intentioneel en lekt er gewoon kooklucht in het kanaal?

Als het oude kanaal aan hun kant niet actief gebruikt wordt, ga er dan heen met een purpistool en pur het dicht.
Zo niet, plan B: kijk of het aan jouw kant dicht kan. Zelfde purpistool en dichtpurren. Datzelfde doe je met alle openingen en kieren met pur of kit.
Zorg dat je echt weet waar de stank uitkomt.

Werkt dit niet dan rechtsbijstand of advocaat erop.

In mijn geval hadden de buren: de nieuwe afzuigkap niet goed op de buizen aangesloten (geen slangklemmen), de buizen laten eindigen voor het rooster en zonder pur waardoor alle stank de spouw in ging. Dat kwam er bij mij op 3 verdiepingen in die hoek van het huis uit. Om het nog complexer te maken kwam de nieuwe muurdoorvoer ook nog onder een balkon uit en werd vervolgens door mijn mechanische ventillatie door de roosters naar binnen gezogen.

Uiteindelijk is dit opgelost door:
• gedetailleerd nagaan waar de geur vandaan kwam en weer tevoorschijn kwam
• slangklemmen
• afpurren muurdoorvoer buitenzijde bij buren (wel nog enige lekkage via binnenzijde)
• afkitten/afpurren langs alle muur/spouw/kozijn overgangen in mijn woning
• afscheiding om luchtstroom van huis af te voeren

Helaas hadden de buren er al gauw genoeg van en konden die pas weer in beweging gekregen worden door juridische inzet. De laatste restjes zelf aangepakt. dat er ook nog geluidsoverlast bij kwam kijken maakte het probleem nog een graad erger.

Tips:
• plakband/tape is een uiterst nuttig hulpmiddel om te testen of het het probleem vermindert.
• kooklucht in de spouw of kanaal warmt de lucht daar op. Ik kon zonder twijfel meten dat de afzuiging van de buren aan stond.
• probeer zolang mogelijk in overleg te blijven met de buren, want anders wordt de doorlooptijd lang
• probeer te achterhalen wat de bedoeling is (verhuur)technisch want men installeert typisch geen afzuiging in een keuken om vervolgens een afzuigkap op een oud gedeeld kanaal aangesloten te laten normaal gesproken.

Wel een lastige casus want de geur kan via verschillende paden in je huis terechtkomen. Dat hoeft noodzakelijkerwijs niet eens via een van de 2 gemotoriseerde afzuiginstallaties te zijn.

[Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 13-03-2021 00:25]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:34

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Klinkt als een appartementencomplex met centrale afzuiging, waar je geen actieve afzuigkap op aan kan/mag sluiten? Want dan blaas je de luchtjes bij de buren het huis in.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-03 20:44
Je probleem is dus eigenlijk dat de buren hun afzuigkap via de gevel aangesloten hebben ipv via de 'schoorsteen'?

Mja. Dat kan. Maar dan lijkt het er meer op dat het probleem van de buren is dat jij denkt dat je in de middle of nowhere woont.

• ChinaGeek
AllesKan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:37:
Je probleem is dus eigenlijk dat de buren hun afzuigkap via de gevel aangesloten hebben ipv via de 'schoorsteen'?

Mja. Dat kan. Maar dan lijkt het er meer op dat het probleem van de buren is dat jij denkt dat je in de middle of nowhere woont.
Volgens mij is dat niet het probleem nee.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:43
Rookbommetje onder de afzuigkap en kijken waar de rook uit kom?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:32:
Klinkt als een appartementencomplex met centrale afzuiging, waar je geen actieve afzuigkap op aan kan/mag sluiten? Want dan blaas je de luchtjes bij de buren het huis in.
Is er door de buren een actieve afzuigkap gemonteerd terwijl het slechts een motorloze wasemkap mag zijn?
Handig om even het reglement van de verhuurder over na te lezen.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:06
ChinaGeek schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:27:
https://www.juridischloke...ning/gebreken-huurwoning/

Ze moeten gewoon zorgen dat die overlast stopt wanneer je er met de buren niet uitkomt.
we hebben het over een koopwoning naarst een woning van een woningcorporatie ik zit in dezelfde situatie het is altijd een probleem om met die gasten te onderhandelen als ze al naar je luisteren

• strompel
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-03 06:52

strompel

PSN: jansoe13

bus pur kopen bij de bouw markt en het gat waar de stank vandaan komt vol purren

PSN: jansoe13

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:14
Craven schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:08:

Na wat moeizaam overleg met de buren met de afzuiger getest waar het probleem zat. Ipv bij de nieuwe afzuiging zat dit bij de bestaande afzuigkap boven het fornuis. Deze laat zijn afvoer via de bestaande gemetselde schoorsteen afvoeren. Dit is een dubbele schoorsteen. Aan onze kant zit hier niks meer op aangesloten.
Dus als ik het goed begrijp zit hun afzuigkap aangesloten op een schoorsteen? Met een pijp of direct op het gemetselde kanaal? Hoe komt dit bij jou dan de woning binnen?
Het technische verhaal wordt me niet erg duidelijk.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Laat ze eens controleren of er geen vogelnestje zit in de oude schoorsteen ? Als je wasemkap geen ononderbroken buis heeft door de schoorsteen naar buiten (dus rechtstreeks op gemetselde kanaal zit) en constant etenslucht in het kanaal blaast, dan kan het zijn dat door een verstopping de lucht uiteindelijk via voegen en kiertjes een weeg naar buiten zoekt (of in dit geval naar de buren)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Craven
Er is wat onduidelijkheid dus even wat verduidelijking over hoe het een en ander in elkaar zit.

Wij wonen in een hoekhuis. Keuken aan de hoekkant. De keuken van de buren zit aan onze kant en grenst aan onze woonkamer. Er zit op het huis een gedeelde schoorsteen. Deze heeft 2 kanalen. Aan onze kant zat hier een open haard op (eruit laten halen toen we in het huis trokken). Aan hun kant hebben ze op dit kanaal hun afzuiger aangesloten. Of dit met een pijp is gebeurd weet ik niet, maar mijn vermoeden is van niet.
Daarnaast heeft de woningcorporatie mechanische ventilatie in het huis gemonteerd. Aan de voorkant zijn dat ventilatieroosters. In de keuken zit een mechanische afzuiger die het direct door de buitenmuur aan de achterkant naar buiten blaast.

Dichtpurren van de gaten is helaas niet een optie. We ruiken de geur over de volledige lengte van de schoorsteen in alle aangrenzende kamers + de zolder. Dus het lijkt erop dat de schoorsteen over de volledige lengte de stank lekt.
AllesKan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:37:

Precies andersom dus. Afzuigkap via schoorsteen. Mechanische ventilatie via de gevel. Wat bedoel je met wonen in the middle of nowhere?

@Breezers bedankt voor de tip. Dit was ik aan het overwegen om aan te kaarten bij de woningbouw.

Deze constructie gaat nu al 6 jaar goed (sinds we hier wonen) en dit is pas sinds een paar maanden een probleem. Er moet ergens iets gebeurd zijn wat dit veroorzaakt heeft al snap ik het tot nu toe niet.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Bouwbesluit eis: Artikel 3.52 plaats van de opening lid 4

4. Een instroomopening en een uitstroomopening van een voorziening voor luchtverversing liggen, gemeten loodrecht op de uitwendige scheidingsconstructie van een gebruiksfunctie, op een afstand van ten minste 2 m van de perceelsgrens. Indien het perceel waarop de gebruiksfunctie ligt, grenst aan een openbare weg, openbaar water of openbaar groen, wordt die afstand aangehouden tot het hart van die weg, dat water of dat groen.
Als het buren dus de afzuiger in het kanaal van de schoorsteen hebben, waar ook jouw kanaal zit, is dat zeker geen 2 meter afstand. Nogal logisch dan dat jij de kookluchten van de buren via de schoorsteen terug je huis in krijgt.

Verder kan er sprake zijn van overtreding van het Burenrecht. Overlast als gevolg van stank wordt geregeld door het burenrecht uit het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 5.37 van het NBW luidt: “De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.”
Ik zou dit dus maar eens bij de woningcorperatie aangeven en vragen dit zsm op te lossen.

[Voor 6% gewijzigd door Microkid op 13-03-2021 13:30]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• dennier
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-03 13:23
Klinkt als een lekkage in het kanaal bij ingang van de schoorsteen waardoor de stank in jullie schoorsteen terecht komt en een uitweg zoekt. Woningcorporatie moet jouw klacht behandelen door een schoorsteenvegersbedrijf in te schakelen of eventueel een expert die met een (thermische) camera kan zien of er een lek zit. Indien de stank in de spouw terecht komt zouden jullie buren hier dan waarschijnlijk ook zelf last van moeten hebben, alhoewel jouw buren hier waarschijnlijk al geurblind voor zijn.

Indien je geen medewerking krijgt van de woningcorporatie moet je rechtsbijstand inschakelen. Ik zal ook direct laten checken of er ook geen rookgassen (gaskachel,cv) op hetzelfde kanaal zijn aangesloten...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee