Toon posts:

Opgelicht door verkoper

Pagina: 1
Acties:

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-04 00:17
Beste Tweakers,

Ik ben deze week opgelicht op dit platform. Natuurlijk ergens ook naïef van mezelf, en los van de gedane aangifte zie ik dit maar als leergeld.

Ik plaatste vorige week een vraag-advertentie voor een videokaart. Een dag later in de ochtend een reactie van iemand die zogenaamd zelf geüpgraded was naar een 3080, en deze niet meer nodig had. Was verder ook nog een leuk gesprek en de verkoper leek thuis in de materie. Afijn, geld overgemaakt (naar ING nr) en de verkoper zou het die dag nog op de post doen.

Dag 1 na betaling: "ik heb het nog even uitgebreid getest zodat ik zeker weet dat het werkt." Gaat zo op de post en T&T code krijg je straks

Dag 2: stilte

Dag 3: heb je het al verzonden? "Nee sorry de lokale Albert Heijn waar ik verstuur had een verbouwing en was dicht".

Dag 4: "het is verstuurd hoor, T&T kijk ik zo even na"

Dag 5: 2* gevraagd om T&T, kwam steeds niet uit.

Dag 6: na weer zelf om update te moeten vragen is meneer zogenaamd T&T kwijt. Verkoper biedt aan om geld terug te storten totdat pakket aankomt bij mij. Ik had er geen vertrouwen meer in en heb toen Postnl gebeld. Medewerker gaf aan dat er op de door meneer vertelde verzenddag géén pakket naar mijn adres is gestuurd. Die dag heb ik gelijk aangifte gedaan. Aan verkoper laten weten dat ik gebruik wilde maken van zijn voorstel.

Dag 7: ik zie in zijn profiel (op de dag van mijn advertentie gemaakt) opeens dat hij zelf ook twee producten aanbiedt en inmiddels verkocht heeft, maar dan niet vanuit Zwolle waar hij beweerde te wonen, maar Veendam. Ben dan ook benieuwd of deze mensen hetzelfde gaan meemaken. Ik confronteer hem hiermee en hij beweert dat ik het niet bij het juiste eind heb. "Stuur maar een tikkie, dan maak ik je geld zo over". Inmiddels de hele dag en twee reminders verder uiteraard nog geen geld ontvangen.

Ik verwacht mijn geld (150 euro) niet meer terug, wat deze man ook nog beweert, maar voor mij is het een principekwestie geworden. Ik las dat sinds kort de bank na indicatie van politie de rekeninghouder (ongetwijfeld iemand anders) kan vragen terug te betalen, of anders ik zijn adresgegevens/contactgegevens krijg voor verdere juridische stappen.

Verdere tips zijn altijd welkom.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Neem contact op met va@tweakers.net. Die kunnen dan naar dat account kijken.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• peeceej
gambieter schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:12:
Neem contact op met va@tweakers.net. Die kunnen dan naar dat account kijken.
Ga ik doen, bedankt voor de tip!

• peeceej
Net even naar ING gebeld. Zodra de politie n.a.v. de aangifte contact opneemt, zullen zij de rekeninghouder vragen het geld terug te storten. Indien dit binnen drie weken niet gebeurt, ontvang ik de gegevens van de rekeninghouder.

Nu heb ik niet de illusie dat de rekeninghouder ook degene is die mij heeft opgelicht, dat zou wel erg simpel zijn. Voorlopig kan het nog alles zijn, van een zwerver met een smartphone die niets te verliezen heeft, tot een nietsvermoedende scholier die z'n pasje heeft uitgeleend aan een klasgenoot.

Ik zal mijn bevindingen blijven delen.

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-03 21:20
Ik houd er rekening mee dat ik afgelopen week ook ben opgelicht.

Op maandagmiddag 8 maart geld overgemaakt en die zelfde middag reply ontvangen dat hij het pakje op de bus zou doen.

Op vrijdagavond berichtje gestuurd of hij het track & trace nummer voor me heeft. Op zaterdagavond nog steeds geen reply en ook geen pakje.

Dit is de eerste keer dat het voor mij zo lang duurt eer ik via tweakers.net na betaling een V&A reply of pakje krijg, dus misschien ben ik nu gewoon veel te ongeduldig. Ik hoop het maar.

Als ik over een week nog steeds niets heb ontvangen qua reply of pakje ga ik bij verschillende instanties aangifte doen.

Als het oplichting is snap ik het niet, want diegene is er niet rijk mee geworden. Ik heb €36,75 betaald. Mij dunkt dat als iemand zijn slag wil slaan en een beetje slim is hij toch wel voor een hoger bedrag zou gaan.

Het gaat hier trouwens om een verkoper met een Rabobank nummer.

[Voor 20% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-03-2021 20:12]

• peeceej
Gaat het toevallig om een blauwe PS4 controller? @Uruk-Hai

[Voor 11% gewijzigd door peeceej op 13-03-2021 20:22]

• Uruk-Hai
Nee, om een usb microfoon. Iets heel anders dus.

Ik heb mijn post onder jouw topic titel geplaatst omdat het een heel algemene soort topic titel is.

[Voor 135% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-03-2021 20:35]

• peeceej
Uruk-Hai schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:34:
Nee, om een usb microfoon. Iets heel anders dus.

Ik heb mijn post onder jouw topic titel geplaatst omdat het een heel algemene soort topic titel is.
Prima hoor. Het leek qua prijs op n product dat ik deze oplichter in een andere advertentie had zien plaatsen, vandaar de vraag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-03 09:35
We krijgen verder geen gebruikersnaam van deze meneer die jou opgelicht heeft?
Wel zo makkelijk gezien hij nu nog steeds nieuwe slachtoffers kan maken en niemand is er wijzer op wie deze meneer is.

Overigens kun je em ook taggen in dit topic zodat hijzelf ook van op de hoogte is van gedaande zaken, misschien dat er dan wat beweging komt van de verkoper (vaak niet, maar je weet maar nooit)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:50

FlipFluitketel

Frontpage Admin
@Joeri.Bijlsma Namen noemen doen we hier niet, het is al regelmatig voorgekomen dat iemand voor oplichter werd uitgemaakt maar er gewoon iets tussen was gekomen.

De gebruiker waar het bij @peeceej om gaat is al gebanned, de gebruiker waar het bij @Uruk-Hai om gaat heb ik zojuist een PM gestuurd.

@Uruk-Hai Mocht het nog eens gebeuren, stuur ons dan een mail (va@tweakers.net) of doe een melding bij een advertentie van de gebruiker die niet levert. Het in een willekeurig "gelijkaardig" topic noemen heeft totaal geen nut aangezien het om een compleet andere gebruiker gaat.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:14
Ik vind zelf dat Tweakers het te vaak opneemt voor de oplichters.

Als ik iets aan iemand verkoop en er komt iets tussen ....dan laat ik het wel weten, zo niet...en mijn nickname word hier gepost ....dan heb ik daar vrede mee.(dan kan ik mooi uitleg hier geven)

Voor hetzelfde worden er nu nog meer mensen door hun opgelicht?

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik zou uit voorzorg nooit geld vooraf overmaken als iemand niet minstens een aantal positieve reviews heeft van accounts die al langer bestaan.

Kan Tweakers hier geen score uit genereren? Dat zou al meer vertrouwen kunnen geven.

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:10

Gynnad

* * *

Aggressor schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:29:

Als ik iets aan iemand verkoop en er komt iets tussen ....dan laat ik het wel weten, zo niet...en mijn nickname word hier gepost ....dan heb ik daar vrede mee.(dan kan ik mooi uitleg hier geven)

Volgens mij zou Tweakers dit redelijk eenvoudig kunnen beperken, door alleen gebruikers een advertentie te laten plaatsen die minimaal X aantal karma hebben. Hierdoor wordt de drempel hoger om even vlug mensen op te lichten.

Nadeel is dat er dan waarschijnlijk minder advertenties zijn omdat sommige dit als een tweede marktplaats zien, maar is het idee van VA niet vooral voor Tweakers, door Tweakers?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• peeceej
@Joeri.Bijlsma een naam noemen -hoe graag ik het zou willen- heeft weinig zin. Het was een nieuw account, en bovendien heb ik sterk het vermoeden dat hij de naam van iemand anders gebruikt heeft. Kwam overigens ook niet overeen met de naam van de rekeninghouder.

Waar ik vind dat Tweakers wél tekort schiet, is mij de mogelijkheid geven om contact te zoeken met de andere twee kopers van een van zijn producten. Niet alleen kan dat leiden tot meer informatie voor de aangifte indien we gezamenlijk de l*l zijn, ik had ze misschien nog van betaling kunnen weerhouden. In mijn geval gaat het om 100% zekere oplichting, gezien ik Postnl gebeld heb en zij mij verzekerd hebben dat er niets onderweg is. Dat klopt ook, want het is er inmiddels nog steeds niet. Het e-mailadres behorend bij het account van de oplichter krijg ik ook niet. Ik hoop maar dat de politie het oppakt en het opvraagt bij Tweakers, maar ja, het kan ook ,omaar de prullenbak in verdwijnen.

[Voor 11% gewijzigd door peeceej op 14-03-2021 08:48]

• peeceej
Gynnad schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:39:
[...]

Volgens mij zou Tweakers dit redelijk eenvoudig kunnen beperken, door alleen gebruikers een advertentie te laten plaatsen die minimaal X aantal karma hebben. Hierdoor wordt de drempel hoger om even vlug mensen op te lichten.

Nadeel is dat er dan waarschijnlijk minder advertenties zijn omdat sommige dit als een tweede marktplaats zien, maar is het idee van VA niet vooral voor Tweakers, door Tweakers?
In 20 jaar online aankopen ben ik nog nooit eerder opgelicht op marktplaats. Nota bene hier is het de eerste keer gelijk raak. Ik geef toe: het imago van Tweakers zorgde er juist voor dat ik het gelijk vertrouwde, en dat is stom van mezelf. Het voelt echt alsof ik verloren heb, en denk er aan telling over om maar voortaan de meerprijs van een nieuw product te betalen in de winkel. ALS ik besluit op dit platform nog iets te kopen dat te ver is om op te halen, dan alleen nog maar via PayPal.

[Voor 9% gewijzigd door peeceej op 14-03-2021 08:45]

Palthe

150,- voor een 3080? Mis ik iets of was het een aanbetaling of zo?
Edit: niet goed gelezen, sorry. Hoop dat je je geld terug krijgt iig!

[Voor 34% gewijzigd door Palthe op 14-03-2021 08:51]

• freakinlaser
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-04 13:29
peeceej schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:41:

Waar ik vind dat Tweakers wél tekort schiet, is mij de mogelijkheid geven om contact te zoeken met de andere twee kopers van een van zijn producten. Niet alleen kan dat leiden tot meer informatie voor de aangifte indien we gezamenlijk de l*l zijn, ik had ze misschien nog van betaling kunnen weerhouden. In mijn geval gaat het om 100% zekere oplichting, gezien ik Postnl gebeld heb en zij mij verzekerd hebben dat er niets onderweg is. Dat klopt ook, want het is er inmiddels nog steeds niet.
Ik heb eerder een review geplaatst bij een gebruiker die mij had opgelicht, waardoor een andere gebruiker contact met mjj kon zoeken.

(OT: Overigens was dat een hele sluwe vorm van oplichting - verzekerd pakketje kwam aan met een lager gewicht dan op de poststicker stond, waardoor het leek alsof er bij postnl gestolen was. Aangezien dit bij meerdere mensen zo gebeurde was dit gewoon niet waar.)

• Uruk-Hai
Joeri.Bijlsma schreef op zondag 14 maart 2021 @ 03:20:
We krijgen verder geen gebruikersnaam van deze meneer die jou opgelicht heeft? Wel zo makkelijk gezien hij nu nog steeds nieuwe slachtoffers kan maken en niemand is er wijzer op wie deze meneer is.
In mijn geval: de meneer die mij MOGELIJK opgelicht heeft.

Zolang het niet vast staat dat er daadwerkelijk sprake is van oplichting durf ik hem nog niet bij zijn username te noemen.

Ik denk dat het slimmer is om, over een week ofzo, de bewuste advertentie in deze thread aan te halen. Dan kun je zelf beoordelen of je er misschien zelf ook in was getuind. De tekst ziet er betrouwbaar uit. De verkoper geeft aan dat het door hem aangeboden product niet 100% in orde is. Hij gaf hier via een privé bericht nog wat meer info over. Dan komt het wat mij betreft erg betrouwbaar over. Hij vraagt ook niet zoveel geld, maar 30 euro. Dan verwacht je toch geen oplichting?

Daarom houd ik het er nu nog even op dat hij op de één of andere manier verhinderd is en dat er helemaal geen oplichting achter zit. Maar ik wil aan de andere kant andere users ook weer niet te lang in het ongewisse laten.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-04 11:07
In 20 jaar online aankopen ben ik nog nooit eerder opgelicht op marktplaats. Nota bene hier is het de eerste keer gelijk raak. Ik geef toe: het imago van Tweakers zorgde er juist voor dat ik het gelijk vertrouwde, en dat is stom van mezelf. Het voelt echt alsof ik verloren heb, en denk er aan telling over om maar voortaan de meerprijs van een nieuw product te betalen in de winkel. ALS ik besluit op dit platform nog iets te kopen dat te ver is om op te halen, dan alleen nog maar via PayPal.
Probleem is dat het vertrouwen van Tweakers ook mensen met kwade bedoelingen aantrekt. Heb mijzelf aangeleerd om bij elk platform verkopers te checken en bij twijfel een afspraak te maken voor verkoop.

Als het een normale prijs is, zijn er ook anderen die het aanbieden en als het erg goedkoop is, zit er vaak een addertje onder.

Hattrick: Thorgal Eagles

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-04 09:17

MeNTaL_TO

The future is not set

Palthe schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:49:
150,- voor een 3080? Mis ik iets of was het een aanbetaling of zo?
Edit: niet goed gelezen, sorry. Hoop dat je je geld terug krijgt iig!
Zoals ik het lees is de "verkoper" geupgrade naar een 3080 en had de kaart die de TS wilde kopen over, dit is dus een andere kaart.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• peeceej
Voor de duidelijkheid: ik vroeg om een tweedehands GTX1650 voor de originele winkelprijs van +/- 150 euro. Volgens mij niet automatisch iets wat "te mooi is om waar te zijn" als iemand daarop reageert.

De oplichter gaf aan deze over te hebben na een eigen upgrade naar 3080.

[Voor 15% gewijzigd door peeceej op 14-03-2021 10:10]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:16

Blokker_1999

Full steam ahead

Aggressor schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:29:

Nee, Tweakers moet opletten met wat ze wel en niet laten posten en passen op voor naming and shaming omdat er ook wel eens meldingen worden gemaakt die niet blijken te kloppen.

Tweakers voert intern een onderzoek uit en zal accounts blokkeren als zij vermoeden dat iemand door dat account is opgelicht. Maar meer dan dat mogen zij niet zomaar doen. En neen, de internetmassa moet ook niet voor judge, jury and executioner gaan spelen want dat komt ook echt niet altijd goed. Daar zijn ook al vele onschuldige slachtoffers mee gevallen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:14
Blokker_1999 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:40:
[...]

Nee, Tweakers moet opletten met wat ze wel en niet laten posten en passen op voor naming and shaming omdat er ook wel eens meldingen worden gemaakt die niet blijken te kloppen.

Tweakers voert intern een onderzoek uit en zal accounts blokkeren als zij vermoeden dat iemand door dat account is opgelicht. Maar meer dan dat mogen zij niet zomaar doen. En neen, de internetmassa moet ook niet voor judge, jury and executioner gaan spelen want dat komt ook echt niet altijd goed. Daar zijn ook al vele onschuldige slachtoffers mee gevallen.
Ik heb het alleen over een nickname.
Verde geen andere gegevens.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:29

Dirk

Coördinator Frontpagemoderatie
Ook een nickname is al te veel. We hebben hier al wel eens een onterechte heksenjacht zien ontstaan en waken ervoor dat dat weer voorkomt.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:26
reken maar niet op politie oid. paar jaar terug opgelicht en werd ook een rechtszaak maar ze kunnen amper wat.

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-03 09:35
FlipFluitketel schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:18:
@Joeri.Bijlsma Namen noemen doen we hier niet, het is al regelmatig voorgekomen dat iemand voor oplichter werd uitgemaakt maar er gewoon iets tussen was gekomen.
Dan kan dat toch gewoon opgelost worden in het topic?
Een tag geeft die persoon een melding dat hij/zij benoemt is in een topic wat over hem/haar gaat en kan daar dan zijn/haarverhaal doen. De andere tweakers lezen dit dan ook en zijn dan ook van op de hoogte dat meneer/mevrouw geen oplichter is (of juist wel).

Ik snap de redenering wel *waarom* de mods liever niet een gebruikernaam zien, maar ik vind niet dat het nou zo erg is om iemand te taggen in een topic als er relatief grote problemen zijn met de gebruiker, zeker als het gaat om oplichting zodat mensen in iedergeval op hun hoede kunnen zijn van gebruiker.

Ik zie wel vaker op het forum dat er gebruikers namen rond slingeren die mensen oplicht, dus er moet niet een dubbele standaard komen. (ene micheal die meerental opgelicht heeft bijv.)

• Sh1fty88
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-02 11:59
Paar maanden terug ook opgelicht voor een aardig bedragje, Politie doet er niets mee (te druk).
Vervolgens kwam ik bij de LAVG uit. Ik ben er nog mee bezig dus kan verder nog niets zeggen over hun gang van zaken maar wellicht wel de moeite waard om eens te kijken als je verdere actie wilt ondernemen:

https://www.lavg.nl/eerste-hulp-bij-online-fraude/

Reviews zijn niet goed, maar dit zijn reviews van degene waar het LAVG iets probeert te verhalen. Vandaar dat ik de poging wel gewaagd heb.

Indien gewenst kan ik je op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

[Voor 23% gewijzigd door Sh1fty88 op 14-03-2021 14:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peeceej
Sh1fty88 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:07:
Paar maanden terug ook opgelicht voor een aardig bedragje, Politie doet er niets mee (te druk).
Vervolgens kwam ik bij de LAVG uit. Ik ben er nog mee bezig dus kan verder nog niets zeggen over hun gang van zaken maar wellicht wel de moeite waard om eens te kijken als je verdere actie wilt ondernemen:

https://www.lavg.nl/eerste-hulp-bij-online-fraude/

Reviews zijn niet goed, maar dit zijn reviews van degene waar het LAVG iets probeert te verhalen. Vandaar dat ik de poging wel gewaagd heb.

Indien gewenst kan ik je op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Dank hiervoor! Zo te zien is het voor mij kostenloos, dus altijd de moeite waard om te proberen. Het geld verwacht ik ook niet meer terug, maar zolang ik mogelijk heb, wil ik die vent zo veel mogelijk het vuur aan de schenen leggen. Of gewoon het geld terug van de rekeninghouder, indien iemand anders is.

En wat Tweakers zelf betreft: indien juridisch mogelijk zou ik het in de V&A voorwaarden opnemen dat bij melding van fraude (en beoordeling van de conversatie door een Tweakers medewerker) het ip adres en bekende gegevens gedeeld worden met de gedupeerde voor de aangifte. Nu is het behoorlijk vrij spel voor de oplichter. Dat moet je niet willen als je een marktplaats aanbiedt als bedrijf zijnde, lijkt me.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
peeceej schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:24:
[...]

En wat Tweakers zelf betreft: indien juridisch mogelijk zou ik het in de V&A voorwaarden opnemen dat bij melding van fraude (en beoordeling van de conversatie door een Tweakers medewerker) het ip adres en bekende gegevens gedeeld worden met de gedupeerde voor de aangifte. Nu is het behoorlijk vrij spel voor de oplichter. Dat moet je niet willen als je een marktplaats aanbiedt als bedrijf zijnde, lijkt me.
Mwoah, Tweakers zit er echt wel bovenop volgens mij. Gegevens delen met je users moet je niet willen, dat mogen ze doen met de bevoegde instanties naar mijn mening. Dat die het niet kunnen bolwerken is een ander probleem, in mijn ogen moet je dat oplossen.

Verder is het meestal common sense, op dit moment ga je gewoon geen GPU vinden voor een schappelijke prijs (of je moet echt veel geluk hebben bij welwillende Tweakers (met genoeg beoordelingen)). Anders ophalen.

Ideeën van minimaal aantal karmapunten en dergelijke is ook allang de revue gepasseerd, daar ga je ze niet mee wegkrijgen. Bovendien werp je een drempel op voor nieuwe Tweakers in spe.

• peeceej
Dagion schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Mwoah, Tweakers zit er echt wel bovenop volgens mij. Gegevens delen met je users moet je niet willen, dat mogen ze doen met de bevoegde instanties naar mijn mening. Dat die het niet kunnen bolwerken is een ander probleem, in mijn ogen moet je dat oplossen.

Verder is het meestal common sense, op dit moment ga je gewoon geen GPU vinden voor een schappelijke prijs (of je moet echt veel geluk hebben bij welwillende Tweakers (met genoeg beoordelingen)). Anders ophalen.

Ideeën van minimaal aantal karmapunten en dergelijke is ook allang de revue gepasseerd, daar ga je ze niet mee wegkrijgen. Bovendien werp je een drempel op voor nieuwe Tweakers in spe.
Het is maar net hoe je het bekijkt. Een aanbod om een twee jaar oude GPU over te nemen tegen de prijs waarvoor je em gekocht hebt (en dus 2 jaar gratis hebt kunnen gebruiken) dat vind ik persoonlijk geen naïef voorstel.

Ik kreeg persoonlijk een nietszeggend bericht "we hebben actie ondernomen". Dit blijkt dan dat de gebruiker een ban heeft gekregen (waarmee je als Tweakers zijnde dus zelf geoordeeld hebt dat er sprake is van oplichting). Ja leuk, dan meld je jezelf als oplichter gewoon opnieuw aan. Niet iedereen die hier komt om iets te kopen of verkopen (zoals ikzelf) is bekend met hoe het er hier aan toegaat qua oplichting. Maar als je als oplichter eigenlijk geen strobreed in de weg wordt gelegd, en het voor de gedupeerde onmogelijk is om -behalve aangifte te doen (die zo te horen nauwelijks worden behandeld door de politie) - nog iets aan gegevens te krijgen, dan werk je het wat mij betreft ook in de hand. Of anders gezegd: je creëert de omstandigheden om dit soort praktijken mogelijk te maken.

Om zelfkritisch af te sluiten: ik had zelf beter op moeten letten, meer details kunnen uitvragen, met PayPal kunnen betalen, besluiten om alleen in te gaan op aanbiedingen waar ik naartoe kan rijden, etc. Dus de hoofdverantwoordelijke ben ik zelf. Laat daar geen misverstand over bestaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:56

MsG

Forumzwerver

peeceej schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:02:
[...]
[...] Ja leuk, dan meld je jezelf als oplichter gewoon opnieuw aan. Niet iedereen die hier komt om iets te kopen of verkopen (zoals ikzelf) is bekend met hoe het er hier aan toegaat qua oplichting. Maar als je als oplichter eigenlijk geen strobreed in de weg wordt gelegd, en het voor de gedupeerde onmogelijk is om -behalve aangifte te doen (die zo te horen nauwelijks worden behandeld door de politie) - nog iets aan gegevens te krijgen, dan werk je het wat mij betreft ook in de hand. [...]
Maar wat verwacht je dan concreet? Eigenrichting is in deze populistische tijden behoorlijk populair, dus de kans dat een gedupeerde met een adres met een knokploeg naar een adres gaat en daar voor een volkse afrekening gaat, is zeer aanwezig. Daar wil je als platform natuurlijk niet potentieel verantwoordelijk voor zijn. Daarnaast mag je juridisch ook niet zomaar dit soort gegevens geven.

Daarnaast probeert Tweakers achter de schermen wel degelijk herhaaloplichters te spotten voordat het te laat is, maar je kan natuurlijk moeilijk echt voorkomen dat iemand weer opnieuw begint. Ik zou persoonlijk wel voor paspoort of id-verificatie zijn, maar ik kan me voorstellen dat een enorm aantal Tweakers dat juist nooit zou willen, waardoor V&A enorm zou opdrogen.

In deze tijden is een videokaart die NIET voor meer dan de nieuwprijs wordt verkocht aardig verdacht trouwens :-P.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1Henk 'm!

Anoniem: 733707

peeceej schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:24:
[...]
Dat is waarschijnlijk met de AVG juridisch niet mogelijk. Dat zijn immers nogal gevoelige gegevens, en Tweakers is geen overheidsinstantie of dergelijke die bevoegdheid heeft om die te delen met derden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• peeceej
MsG schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:24:
[...]

Maar wat verwacht je dan concreet? Eigenrichting is in deze populistische tijden behoorlijk populair, dus de kans dat een gedupeerde met een adres met een knokploeg naar een adres gaat en daar voor een volkse afrekening gaat, is zeer aanwezig. Daar wil je als platform natuurlijk niet potentieel verantwoordelijk voor zijn. Daarnaast mag je juridisch ook niet zomaar dit soort gegevens geven.

Daarnaast probeert Tweakers achter de schermen wel degelijk herhaaloplichters te spotten voordat het te laat is, maar je kan natuurlijk moeilijk echt voorkomen dat iemand weer opnieuw begint. Ik zou persoonlijk wel voor paspoort of id-verificatie zijn, maar ik kan me voorstellen dat een enorm aantal Tweakers dat juist nooit zou willen, waardoor V&A enorm zou opdrogen.

In deze tijden is een videokaart die NIET voor meer dan de nieuwprijs wordt verkocht aardig verdacht trouwens :-P.
Ik hoef zijn adres ook helemaal niet van Tweakers. Die krijg ik uiteindelijk wel via de bank. En dan daarbij: ik heb totaal geen behoefte om in persoon verhaal te gaan halen, daar kan ik alleen maar mee verliezen. Wie weet met wie ik te maken heb. Ik wil gewoon zoveel mogelijk informatie om aan de politie te overhandigen (op adres, emailadres waarmee hij geregistreerd is) en ik wil in contact komen met andere mensen met wie hij deze week "zaken heeft gedaan". Hoe concreter ik de case aandraag, hoe groter de kans dat ze actie ondernemen vanwege het slagingssucces.

• peeceej
Anoniem: 733707 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:07:
[...]

Dat is waarschijnlijk met de AVG juridisch niet mogelijk. Dat zijn immers nogal gevoelige gegevens, en Tweakers is geen overheidsinstantie of dergelijke die bevoegdheid heeft om die te delen met derden.
Als dat juridisch zo in elkaar steekt, dan hebben we ons daar inderdaad bij neer te leggen. Ik zou dan wel kijken naar andere mogelijkheden, zoals gelijk oversteken-achtige toepassingen of iets dergelijks. Ik zie hier regelmatig producten worden aangeboden van 500 euro of meer. Kan me niet voorstellen dat mensen niet bereid zijn om hier een kleine vergoeding per transactie voor te betalen als dat betekent dat er vanuit Tweakers meer controle en service aan verbonden kan worden.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58

Lordy79

Fundamentalist

Ik neem aan dat Tweakers crew wel even de advertenties of mogelijkheid tot reageren van een gebruiker bevriest zolang er een 'onderzoek' loopt. dan kan een kwaadwillende user i.i.g. niet nog meer slachtoffers maken.

Dat de username niet gedeeld wordt lijkt me logisch.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• ZoMilan
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-09-2022
Was stom genoeg de verkoop vergeten, mijn fout. Gaat morgen op de post en dan deel ik met de koper de track en trace.

• MsG

MsG

Forumzwerver

peeceej schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:16:
[...]

Als dat juridisch zo in elkaar steekt, dan hebben we ons daar inderdaad bij neer te leggen. Ik zou dan wel kijken naar andere mogelijkheden, zoals gelijk oversteken-achtige toepassingen of iets dergelijks. Ik zie hier regelmatig producten worden aangeboden van 500 euro of meer. Kan me niet voorstellen dat mensen niet bereid zijn om hier een kleine vergoeding per transactie voor te betalen als dat betekent dat er vanuit Tweakers meer controle en service aan verbonden kan worden.
Maar voor een kleine vergoeding kan je toch nooit draaiend houden dat er iemand voor wordt aangenomen die als een soort escrow-service het gestuurde product bekijkt en weer doorzend? En als er inhoudelijk niks wordt bekeken, dan zegt dat net zo weinig als de huidige "gelijk oversteken"-dienst van Marktplaats, waarbij een baksteen versturen al genoeg bewijs is om je geld te krijgen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• peeceej
Je kunt idd ook gewoon PayPal gebruiken en daarvan je geld terug laten storten.

Ik dacht meer aan het feit dat Tweakers ook profiteert van het verkeer naar de V&A, daar mag ook iets voor terug. Geen verzendservice, maar wel bemiddeling bij oplichting. Als dit het is, dan heb ik het persoonlijk wel gezien, en koop ik mijn spullen wel nieuw in de winkel voor net wat meer. Even goede vrienden verder hoor, voor ieder wat wils.

• MsG

MsG

Forumzwerver

peeceej schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:25:
Je kunt idd ook gewoon PayPal gebruiken en daarvan je geld terug laten storten.

Ik dacht meer aan het feit dat Tweakers ook profiteert van het verkeer naar de V&A, daar mag ook iets voor terug. Geen verzendservice, maar wel bemiddeling bij oplichting. Als dit het is, dan heb ik het persoonlijk wel gezien, en koop ik mijn spullen wel nieuw in de winkel voor net wat meer. Even goede vrienden verder hoor, voor ieder wat wils.
En hoe zie je het voor je dan? Want er zijn ook legio oplichtende kopers, die dan doen alsof pakketjes zoekraken of het niet is aangekomen. Zonder een (dure) onafhankelijke arbitrage ga je zoiets niet goed werkend krijgen. Dus denk inderdaad dat als je de huidige vorm niet zint, je meer geschikt bent om dingen nieuw te kopen.

Bij PayPal kan je gelukkig ook niet zomaar geld terug laten storten zonder voorwaarden, anders zou dat massaal door malafide kopers gebruikt te kunnen worden, om zodoende èn een product te hebben, èn het geld terug.

• Uruk-Hai
Zondag 14 maart stuurde hij een berichtje.
Ik kreeg zijn excuses. Het was hem even ontgaan. Morgen (maandag dus) na school doet hij het direct op de post.
:')

En nu maar (weer) afwachten...

[Voor 30% gewijzigd door Uruk-Hai op 15-03-2021 07:01]

• KelvinX
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Gynnad schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:39:
[...]

Nee hoor dit werkt voor geen meter, is allang bewezen. :z

• peeceej
MsG schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:39:
[...]

En hoe zie je het voor je dan? Want er zijn ook legio oplichtende kopers, die dan doen alsof pakketjes zoekraken of het niet is aangekomen. Zonder een (dure) onafhankelijke arbitrage ga je zoiets niet goed werkend krijgen. Dus denk inderdaad dat als je de huidige vorm niet zint, je meer geschikt bent om dingen nieuw te kopen.

Bij PayPal kan je gelukkig ook niet zomaar geld terug laten storten zonder voorwaarden, anders zou dat massaal door malafide kopers gebruikt te kunnen worden, om zodoende èn een product te hebben, èn het geld terug.
Die zaken heb ik al benoemd: als men zelf uit het gesprek kan concluderen dat er sprake is van oplichting (door koper of verkoper), dat Tweakers de gedupeerde een aantal zaken verstrekt, zoals emailadres etc.

PayPal kun je de gespreksgeschiedenis laten zien, waarvan ik zeker weet dat het in mijn geval voldoende was geweest. Voor anderen kan ik niet oordelen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:36
peeceej schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:01:
[...]

Die zaken heb ik al benoemd: als men zelf uit het gesprek kan concluderen dat er sprake is van oplichting (door koper of verkoper), dat Tweakers de gedupeerde een aantal zaken verstrekt, zoals emailadres etc.
Vrijwel zeker dat Tweakers.net juridisch gezien geen persoonsgegevens zomaar - ook niet bij verdenking van oplichting - aan jou mag doorgeven. Wel zullen ze gewoon meewerken als justitie die dingen opvraagt (maar ja, dan moet justitie wel actie ondernemen).

Dat is denk ik een beetje het lastige hieraan: als de politie na aangifte er verder niets mee doet, dan houdt het denk ik een beetje op - want Tweakers.net zal de gegevens van de andere partij niet aan jou geven.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:31
@vanaalten er is altijd nog het Lycos/Pessers-arrest. Daarbij kan - onder heel veel voorwaarden - voor civielrechtelijke zaken een derde (bijv. Tweakers.net) gesommeerd worden om persoonsgegevens te overhandigen, mits er geen alternatieven meer zijn.

waarmee ik wil zeggen dat het niet per se een doodlopende weg is, maar wel een proces wat - uiteraard - uiterst zorgvuldig doorlopen moet worden en dus niet 'even snel cashen' zal zijn.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Uruk-Hai
Nou, het ziet er naar uit dat ik deze keer toch niet ben opgelicht, maar te maken heb gekregen met een slordige verkoper.

Ik ben nogal verwend geraakt met verkopers die direct na betaling hun aangeboden waar komen brengen of op de post doen. Dit is de allereerste keer, na tientallen deals over tweedehands hardware, dat ik met iemand te maken heb die simpelweg vergat om te doen wat hij op de dag van betaling beloofd had.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee