Toon posts:

Tado aansluiten op vloerverwarming op de pomp

Pagina: 1
Acties:

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 11:24
Hallo allen

Wij hebben recent de stap genomen om een tado systeem te installeren, vooral vanwege het hele thuiswerk gebeuren en een koud kantoortje boven.

Onze situatie is als volgt:

1 ketel op zolder (nefit proline nxt)
4 radiators met tado thermostaatknoppen
1 draadloze thermostaat in de huiskamer + draadloze ontvanger bij ketel (OpenTherm aangesloten)
1 bedrade slimme thermostaat in de trapkast bij de vloerverwarmingspomp voor de benedenverdieping

De benedenverdieping draait volledig op vloerverwarming en daar is helaas met geen mogelijkheid bij te komen met een draad. Volgens plan 3 van deze uitleg moet dat geen probleem zijn:

https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

Ik heb inmiddels de knoppen geinstalleerd en de ketel + draadloze sensor aangesloten. Dit werkt op zich goed, maar nu draait de vloerverwarming nog mee als mijn kantoortje of de kinderkamer warmte vraagt.

Ik probeer nu de bedrade slimme thermostaat te gebruiken als relay voor de pomp van de vloer, zodat de pomp alleen draait als de woonkamer warmte nodig heeft (hij gebruikt dan de draadloze sensor als meetpunt, en negeert de temperatuur van de trapkast)

In de handleiding van de thermostaat vind ik echter deze optie niet:
https://www.tado.com/star...mostaat%20Handleiding.pdf

In deze handleiding zie ik wel een aansluitschema voor een klep of pomp, dus die zou ik denk ik moeten gebruiken:
https://www.tado.com/star...ing%20en%20radiatoren.pdf

Alleen weet ik dan niet of ik nog de thermostaat ergens op moet instellen? En of ik inderdaad zo het relay kan aansluiten zonder problemen.

Over een niet al te lange tijd word onze CV ketel verplaatst, en dan laten we waarschijnlijk ook gelijk een klep plaatsen in het vloercircuit. Dit hadden we natuurlijk gelijk moeten doen |:(
Maar goed, tot die tijd wil ik niet onnodig stoken natuurlijk!

@tado Jullie documentatie schiet een beetje te kort. Ik weet dat optie 3 pas recent er bij is gekomen, ik heb een half jaar geleden ook gekeken naar het tado systeem maar toen werd een vloerverwarming nog niet direct zo ondersteunt (het was wel officieel al een aantal keer genoemd in de forums).

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:11

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

WVB >> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wss niet wat je wil horen, maar in hoeverre is dit de moeite en investering waard... Ik heb ook een tado setup met 2 Thermostaten, 8 knoppen en extension kit bij de ketel.

Als wij thuiswerken dan zet ik beneden ook lager, waardoor de thermostaat beneden niet snel een warmtevraag zal geven. De slimme knoppen in de werkruimtes doen dit wel, maar aangezien deze ruimtes relatief beperkt zijn in omvang is de warmtevraag kort en infrequent. Ik zie daarmee eigenlijk alleen maar positief dat onze benedenverdieping (waar we toch ook lunchen ;-)) wel een beetje warmte houdt en niet afzakt naar oncomfortabele temperatuur.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:52

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Edwin88 even een opmerking over het schakelen van de pomp: een pomp kan gaan vastlopen als deze langdurig stil staat (bijvoorbeeld de hele zomer). Je hebt dus iets nodig dat de pomp ook dagelijks even een minuut laat lopen ongeacht warmtevraag.
Geen idee of het werkt, maar je zou dan een pompschakelaar kunnen nemen (sowieso doen als je die nog niet hebt, verdien je binnen een jaar terug) en dan de sensorkabel via het relais schakelen.
Bij warmtevraag zal ie dan meten dat de leiding warm is en gaan pompen, bij geen warmtevraag zal ie elke dag even inschakelen om vastlopen te voorkomen.

[Voor 47% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-03-2021 23:18]

• Edwin88
Sander schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:54:
Wss niet wat je wil horen, maar in hoeverre is dit de moeite en investering waard... Ik heb ook een tado setup met 2 Thermostaten, 8 knoppen en extension kit bij de ketel.

Als wij thuiswerken dan zet ik beneden ook lager, waardoor de thermostaat beneden niet snel een warmtevraag zal geven. De slimme knoppen in de werkruimtes doen dit wel, maar aangezien deze ruimtes relatief beperkt zijn in omvang is de warmtevraag kort en infrequent. Ik zie daarmee eigenlijk alleen maar positief dat onze benedenverdieping (waar we toch ook lunchen ;-)) wel een beetje warmte houdt en niet afzakt naar oncomfortabele temperatuur.
Beneden hebben we vloerverwarming en is het beter geisoleerd dan boven, deze blijft echt _veel_ langer warm dan de bovenkamertjes. Op een normale dag bleef de woonkamer dus goed op temperatuur, zeker als de zon er op staat, terwijl mijn kantoortje zakte naar zo'n 15 graden. Vandaar de aanschaf van een tado.

Hier een mooi screenshotje van Home Assistant waarmee ik het tot nu een beetje in de gaten hou.

Ik wil dus vooral dat op een mooie voorjaarsdag de vloer beneden niet meer stookt dan die 19-20 graden, terwijl de ketel voor mijn kantoortje wel af en toe wat warm water rondstuurt.

Ik merk verder dat met de tado aansturing de vloer erg onzuinig stookt, ik heb nu zelfs geen verlaging toegepast zodat de ketel efficienter blijft branden. Anders gooit Tado er namelijk een uur lang vol vermogen tegenaan, en die vloer gaat er echt niet sneller van opwarmen. Ik hoop maar dat het algoritme van Tado dat uiteindelijk door gaat hebben (ik wacht het even af, zit er pas net een paar dagen in).
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:55:
@Edwin88 even een opmerking over het schakelen van de pomp: een pomp kan gaan vastlopen als deze langdurig stil staat (bijvoorbeeld de hele zomer). Je hebt dus iets nodig dat de pomp ook dagelijks even een minuut laat lopen ongeacht warmtevraag.
Geen idee of het werkt, maar je zou dan een pompschakelaar kunnen nemen (sowieso doen als je die nog niet hebt, verdien je binnen een jaar terug) en dan de sensorkabel via het relais schakelen.
Bij warmtevraag zal ie dan meten dat de leiding warm is en gaan pompen, bij geen warmtevraag zal ie elke dag even inschakelen om vastlopen te voorkomen.
Ik heb zeker een pompschakelaar; zoals ik al noemde wil ik uiteindelijk een klep plaatsen, dat lijkt me sowieso handig om te hebben. Ik had bedacht dat de komende 1-2 maanden de vloer nog wel vaak genoeg aan zou gaan om de pomp niet te laten vastlopen. Daarna plug ik het weer om en denk ik dat ik dan probeer om de pompschakelaar/sensor te laten reageren op de klep; als de klep dan open is (warmtevraag tado), dan draait de pomp ook gelijk mee. Klep dicht = pomp uit (behalve 1 x per dag eventjes via de pompschakelaar).

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Edwin88 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:25:
[...]

Beneden hebben we vloerverwarming en is het beter geisoleerd dan boven, deze blijft echt _veel_ langer warm dan de bovenkamertjes. Op een normale dag bleef de woonkamer dus goed op temperatuur, zeker als de zon er op staat, terwijl mijn kantoortje zakte naar zo'n 15 graden. Vandaar de aanschaf van een tado.

Hier een mooi screenshotje van Home Assistant waarmee ik het tot nu een beetje in de gaten hou.

[Afbeelding]

Ik wil dus vooral dat op een mooie voorjaarsdag de vloer beneden niet meer stookt dan die 19-20 graden, terwijl de ketel voor mijn kantoortje wel af en toe wat warm water rondstuurt.

Ik merk verder dat met de tado aansturing de vloer erg onzuinig stookt, ik heb nu zelfs geen verlaging toegepast zodat de ketel efficienter blijft branden. Anders gooit Tado er namelijk een uur lang vol vermogen tegenaan, en die vloer gaat er echt niet sneller van opwarmen. Ik hoop maar dat het algoritme van Tado dat uiteindelijk door gaat hebben (ik wacht het even af, zit er pas net een paar dagen in).

[...]
Ik heb dit opgelost door de aanvoer van zowel de ketel als vloerverwarming lager te zetten. Vloerverwarming stookt op iets van 30 graden, ketel op 50. En dat in een matig geïsoleerd huis! Daarmee was de balans voor ons hersteld en voorkom ik een flinke uitgave aan Tado en zoneklep (rustig 500e+) waar ik HEEL wat gas voor kan verstoken!

• Edwin88
Sander schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:52:
[...]

Ik heb dit opgelost door de aanvoer van zowel de ketel als vloerverwarming lager te zetten. Vloerverwarming stookt op iets van 30 graden, ketel op 50. En dat in een matig geïsoleerd huis! Daarmee was de balans voor ons hersteld en voorkom ik een flinke uitgave aan Tado en zoneklep (rustig 500e+) waar ik HEEL wat gas voor kan verstoken!
Hey

Ik heb onze aanvoer een tijd lang op 50-60 gehad (beetje geexperimenteerd en gemeten) en heb daarna hem weer terug gezet op 75 en de thermostaat niet meer omlaag gezet 's nachts. De ketel aanvoer kwam toen niet echt hoger dan 40-50 graden, en het gasverbruik ging per graaddag zelfs omlaag 8)7

Nu met het tado systeem zal ik hem weer eens proberen op 60-55 en in de gaten houden

Tot mijn verbazing krijg je van tado ook niet aanvoer/terug temperaturen, iets wat wel heel handig is om in een grafiekje te kunnen zetten. Tot nu toe ben ik niet heel tevreden over de software in ieder geval (weinig geavanceerde opties, en alles lijkt via de support te gaan).

• Edwin88
Even een update

contact gehad met de support van Tado, en deze hebben wat extra uitleg gegeven en gezorgd dat alles goed ingesteld is nu.

Ik heb ook de maximaal temperatuur/curve van de woonkamer wat laten aanpassen; ik wil dat deze traag reageert zodat de ketel niet de vloer eindeloos op 100% probeert te stoken. Dat heeft helemaal geen nut bij vloerverwarming..

De radiators boven wil ik wel graag snel op temperatuur; ik laat mijn thuis kantoortje meestal zakken tot 13 graden oid en als ik dan een avondje daar wil knutselen ram ik hem vol naar 20. Dan moet het niet eerst een uur duren natuurlijk voordat het warm word.

Ik probeer nu uit te zoeken of ik mijn pompschakelaar via het relais kan schakelen; ik wil hem liever niet slopen want zo'n kastje kost ook weer zo'n 70 euro oid. Maar ik wil wel mijn pomp af en toe laten draaien natuurlijk.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:39

FaceDown

Storende factor.

Edwin88 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:50:
Even een update

contact gehad met de support van Tado, en deze hebben wat extra uitleg gegeven en gezorgd dat alles goed ingesteld is nu.

Ik heb ook de maximaal temperatuur/curve van de woonkamer wat laten aanpassen; ik wil dat deze traag reageert zodat de ketel niet de vloer eindeloos op 100% probeert te stoken. Dat heeft helemaal geen nut bij vloerverwarming..

De radiators boven wil ik wel graag snel op temperatuur; ik laat mijn thuis kantoortje meestal zakken tot 13 graden oid en als ik dan een avondje daar wil knutselen ram ik hem vol naar 20. Dan moet het niet eerst een uur duren natuurlijk voordat het warm word.

Ik probeer nu uit te zoeken of ik mijn pompschakelaar via het relais kan schakelen; ik wil hem liever niet slopen want zo'n kastje kost ook weer zo'n 70 euro oid. Maar ik wil wel mijn pomp af en toe laten draaien natuurlijk.
Vraagje over bovenstaande; Waarom heb je de vloerverwarming trager laten zetten? Als de vloer zo traag reageert, dan is het toch logischer om Tado juist sneller te laten reageren? Dus als de vloer afkoelt, meteen Tado naar 100%. Als het warm genoeg is, dan Tado naar 0%? Ik merk nu dat de knop op mijn vloerverwarming er uren over doet om van 0 naar 100 te gaan en weer terug naar 0. Daardoor blijft de ketel (en nu warmtepomp) dus eigenlijk te lang branden. Tenslotte is de doeltemp al bereikt.

Groetjes, FaceDown.

• Edwin88
FaceDown schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:31:
[...]

Vraagje over bovenstaande; Waarom heb je de vloerverwarming trager laten zetten? Als de vloer zo traag reageert, dan is het toch logischer om Tado juist sneller te laten reageren? Dus als de vloer afkoelt, meteen Tado naar 100%. Als het warm genoeg is, dan Tado naar 0%? Ik merk nu dat de knop op mijn vloerverwarming er uren over doet om van 0 naar 100 te gaan en weer terug naar 0. Daardoor blijft de ketel (en nu warmtepomp) dus eigenlijk te lang branden. Tenslotte is de doeltemp al bereikt.
Vloerverwarmingen zijn erg traag met warmte opnemen, dus je hebt liever een uur lang op half vermogen dan 45 min op vol vermogen. CV ketels stoken veel zuiniger op lagere temperaturen met een zo hoog mogelijke delta temperatuur tussen uitgaande en ingaande leidingen

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:39

FaceDown

Storende factor.

Edwin88 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:21:
[...]

Vloerverwarmingen zijn erg traag met warmte opnemen, dus je hebt liever een uur lang op half vermogen dan 45 min op vol vermogen. CV ketels stoken veel zuiniger op lagere temperaturen met een zo hoog mogelijke delta temperatuur tussen uitgaande en ingaande leidingen
Maar dat vermogen kun je toch beter op de ketel bepalen dan het afgiftesysteem knijpen? Dus je ketel op 25% laten werken (bijv op 45 graden max) en vervolgens je vloerverwarming of maximaal open of dicht zetten? Dit zal zuiniger zijn want je ketel gaat niet eerst op hoge temperatuur starten om daarna terug te moeten moduleren op basis van de beperkte afgifte (hoge retourtemp).
Overigens hoor ik vandaag dat het niet mogelijk is volgens Tado om via een knop je vloerverwarming sneller te knijpen. Dan zul je (lees: ik) toch met een gestuurde klep moeten gaan werken.

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee