Toon posts:

Schijf vastgelopen synology nas

Pagina: 1
Acties:

• max.schollen
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-11-2022
Beste mensen
Ik heb een synology ds18play met een ssd (os) en een 6tb hdd (data ) van het type wd bleu
Nu kreeg ik de melding dat mijn hdd is vastgelopen en er 1 sector beschadigd is
Ik ben nog een beetje een leek er mee
Moet ik de schijf vervangen of is het te herstellen?
Om de kosten wat te drukken heb ik een harde schijf gebruikt uit een externe hdd met usb
Er wordt op een externe schijf elke dag één back up gemaakt
Kan nu ook niks meer op de schijf zetten al is het uitlezen er van wel mogelijk
Gr max

Acties:
  • +4Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Vervangen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• peter-rm
  • Laatst online: 15:25
de WD blue is niet echt een schijf voor een NAS (volgens WD zelf), een beschadigde sector is end-of-life voor dit soort schijven.
snel vervangen door een goede NAS schijf, WD-red+ of WD red-pro (of vergelijkbare modellen van andere fabrikanten)

• simson0606
  • Laatst online: 16:49
Ee beschadigde sector is niet meer te repareren. Nou hoeft dit niet direct een groot probleem te zijn,al is de data op die sector corrupt. (In de praktijk zal het hooguit een paar corrupte bestanden betekenen)

Nu kan je de schijf nog vervangen voor een nieuwe, zonder dat het al te veel complicaties op zal leveren.
De voorkeur gaat natuurlijk uit naar een nas schijf zoals een wd red (pro) of iets zoals een seagate ironwolf (pro).

(Uit mijn eigen ervaring heb ik vaker problemen gehad met 3/6tb schijven vergeleken met 2/4/8tb schijven. Misschien is dat wat waard. maar n=1 natuurlijk :) )

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt dus een NAS met een enkele SSD en een enkele HDD?

Als dat zo is, dan moet je in geval van data met nog maar enige waarde direct een backup maken en de schijf vervangen.

Zonder enige vorm van RAID ben je namelijk niet beschermd tegen uitval van een schijf en is de data direct weg zodra een schijf ermee stopt. Het heeft ook geen zin om het OS van de NAS op een SSD te zetten. Je hebt meer aan die extra identieke schijf die je dan in een mirror kan zetten.

I reject your reality and substitute my own

• max.schollen
simson0606 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:47:
Ee beschadigde sector is niet meer te repareren. Nou hoeft dit niet direct een groot probleem te zijn,al is de data op die sector corrupt. (In de praktijk zal het hooguit een paar corrupte bestanden betekenen)

Nu kan je de schijf nog vervangen voor een nieuwe, zonder dat het al te veel complicaties op zal leveren.
De voorkeur gaat natuurlijk uit naar een nas schijf zoals een wd red (pro) of iets zoals een seagate ironwolf (pro).

(Uit mijn eigen ervaring heb ik vaker problemen gehad met 3/6tb schijven vergeleken met 2/4/8tb schijven. Misschien is dat wat waard. maar n=1 natuurlijk :) )
en de normale red nas schijf van wd is dat wat ?
Ik heb namelijk geen idee wat het verschil is
https://www.alternate.nl/...hijf/html/product/1535044

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:01

technorabilia

(fka kraades)

nieuws: Western Digital brengt hdd's met CMR voortaan uit onder WD Red Plus-n...

Advies. Je kunt het beste een CMR disk kiezen voor een NAS. En zoals gezegd ook twee disks van gelijke grootte / type in een mirror zetten (RAID1). Daar kun je natuurlijk op beknibbelen afhankelijk van je situatie en de waarde die je aan je data hecht maar dit is een goede oplossing.

[Voor 1% gewijzigd door technorabilia op 13-03-2021 11:12. Reden: typos]

👉🏻 Blog 👈🏻

• max.schollen
kraades schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:36:
nieuws: Western Digital brengt hdd's met CMR voortaan uit onder WD Red Plus-n...

Advies. Je kunt het beste een CMR disk kiezen voor een NAS. En zoals gezegd ook twee disks van gelijke grootte / type in een mirror zetten (RAID1). Daar kun je natuurlijk op beknibbelen afhankelijk van je situatie en de waarde die je aan je data hecht maar dit is een goede oplossing.
En wat houd dat precies in ?
Wat zijn de voordelen er van

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:18
max.schollen schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:13:
[...]

In het artikel dat @kraades aan haalt zit weer een link die uit legt waarom SMR minder "goed" is dan CMR. In het kort: bij SMR moet er meer herschreven worden waardoor de algehele doorvoer af neemt. Dat wil niet zeggen dat de schijven geheel niet nuttig zijn voor een NAS.

De Blue en Green lijn van WD zijn niet gemaakt om 24/7 te draaien, de Red lijn wel. Bij andere merken zijn er ook dergelijke onderscheiden.

Let op: dat een schijf voor een NAS geschikt is wil niet zeggen dat deze niet kapot kunnen, dus is hardware redundantie nog steeds wel aan te raden.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:50

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Kickje naar OT

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:01

technorabilia

(fka kraades)

max.schollen schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:13:
[...]

In de meest ideale situatie kies je in het geval van het merk WD en jouw oude disk grootte namelijk 6 TB de volgende disk:
pricewatch: WD Red Plus, 6TB (64MB cache)

Als je niet wilt dat je data kwijt raakt bij de uitval van één disk dan koop je er twee en zet je deze in een mirror configuratie. Dit noemt men RAID 1.

Dat gezegd hebbende. Bovenstaande wil niet zeggen dan andere disks (merk/type) niet werken. Of dat RAID 1 altijd nodig is. Dit hangt af van de waarde van je data. Heb je bijvoorbeeld genoeg aan een dagelijkse back-up. Etc. Dit kun je alleen zelf bepalen.

👉🏻 Blog 👈🏻

• max.schollen
kraades schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:45:
[...]

In de meest ideale situatie kies je in het geval van het merk WD en jouw oude disk grootte namelijk 6 TB de volgende disk:
pricewatch: WD Red Plus, 6TB (64MB cache)

Als je niet wilt dat je data kwijt raakt bij de uitval van één disk dan koop je er twee en zet je deze in een mirror configuratie. Dit noemt men RAID 1.

Dat gezegd hebbende. Bovenstaande wil niet zeggen dan andere disks (merk/type) niet werken. Of dat RAID 1 altijd nodig is. Dit hangt af van de waarde van je data. Heb je bijvoorbeeld genoeg aan een dagelijkse back-up. Etc. Dit kun je alleen zelf bepalen.
ik zag wel de wd red in 3 varianten
Pro , plus , red
Wat zijn daar de verschillen in ?
Ik kom er geen wijs uit

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:28
En nog iets, denken dat je een ssd voor het Os hebt is niet correct.
Dsm staat op elke disk in je Nas op een systeem partitie in een mirror met elkaar.

En als je dat doet om iets sneller te maken kan ik je vertellen het niets helpt, het is Linux niet die moloch die Windows heet.

Het enige wat heel misschien iets vlotter aanvoelt zal de gui zijn, maar dat lijkt me tamelijk nutteloos bij een Nas

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
max.schollen schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:50:
[...]
ik zag wel de wd red in 3 varianten
Pro , plus , red
Wat zijn daar de verschillen in ?
Ik kom er geen wijs uit
Kort gezegd, de pro en de plus = CMR. De 'gewone' = SMR.

[Voor 20% gewijzigd door Luxicon op 14-03-2021 02:04]

...

• max.schollen
Luxicon schreef op zondag 14 maart 2021 @ 02:03:
[...]

Kort gezegd, de pro en de plus = CMR. De 'gewone' = SMR.
Dan ga ik voor een cmr schijf
Heeft iemand ervaring met de ironwolf van seagate ?
Hoe zijn die tegenover de wd red

• max.schollen
Ik heb een synology ds218play
Nu moet mijn 6tb schijf (wd bleu ) vervangen worden voor een wd 6tb red pro schijf
Er wordt dagelijks een data backup gemaakt op een externe schijf
Hoe kan ik dit het beste aanpakken zodat m’n data over wordt gezet en de gedeelde mappen blijven zoals ze nu zijn
Gr max

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-03 17:13
Wat heb je zelf al gevonden op het internet na een ronde googlen?

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:48

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Als je het advies uit je vorige topic opvolgt en alles naar een RAID-setup gaat migreren denk ik toch dat je moet zorgen voor een volledige backup, een volledig schone start moet maken met je schijfconfiguratie, en vervolgens je data weer moet restoren.

Edit: als het al een RAID1-configuratie is, kun je dat zelf via de Synology herstellen. Maar nog steeds: zorg voor een volledige, actuele backup op je externe schijf.

[Voor 35% gewijzigd door Bastiaan op 16-03-2021 14:42]

• max.schollen
Bastiaan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:38:
Als je het advies uit je vorige topic opvolgt en alles naar een RAID-setup gaat migreren denk ik toch dat je moet zorgen voor een volledige backup, een volledig schone start moet maken met je schijfconfiguratie, en vervolgens je data weer moet restoren.

Edit: als het al een RAID1-configuratie is, kun je dat zelf via de Synology herstellen. Maar nog steeds: zorg voor een volledige, actuele backup op je externe schijf.
die backup wordt elke dag gemaakt .

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:36
Heb je één of twee HDD"s in de Synology zitten?
Nu moet mijn 6tb schijf (wd bleu ) vervangen worden voor een wd 6tb red pro schijf
Dat geeft mij de indruk dat er maar één inzit, dan kan je die nieuwe er gewoon bij plaatsen en mirroren

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:48

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

max.schollen schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:02:
[...]
die backup wordt elke dag gemaakt .
Het ging in mijn post meer over in de basis de config opnieuw moeten doen, of er gewoon bij prikken en gaan met die banaan ;)

• max.schollen
Flapperbol schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:08:
Heb je één of twee HDD"s in de Synology zitten?

[...]

Dat geeft mij de indruk dat er maar één inzit, dan kan je die nieuwe er gewoon bij plaatsen en mirroren
Een ssd en een hdd
Nu is die hdd vastgelopen en kan ik er niks meer mee
Dan moet ik gewoon de oude schijf er uit halen en de nieuwe er in en dan de backup terug zetten?

Heb ook iets gelezen over de reparatie optie maar als ik bij opslag op actie druk dan kan ik de herstel functie niet selecteren.
Klopt het dat het pas kan als de nieuw schijf er in zit .
Of is er een mogelijkheid om de schijf te herstellen

De backup is nu een paar dagen oud is dat een probleem?
Alle belangrijke data zou er in moeten staan
Nu kan ik helaas geen backup meer maken krijg dan de melding dat het niet gelukt is

[Voor 32% gewijzigd door max.schollen op 16-03-2021 15:32]

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
max.schollen schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:15:
[...]

Een ssd en een hdd
Nu is die hdd vastgelopen en kan ik er niks meer mee
Dan moet ik gewoon de oude schijf er uit halen en de nieuwe er in en dan de backup terug zetten?

Heb ook iets gelezen over de reparatie optie maar als ik bij opslag op actie druk dan kan ik de herstel functie niet selecteren.
Klopt het dat het pas kan als de nieuw schijf er in zit .
Of is er een mogelijkheid om de schijf te herstellen

De backup is nu een paar dagen oud is dat een probleem?
Alle belangrijke data zou er in moeten staan
Nu kan ik helaas geen backup meer maken krijg dan de melding dat het niet gelukt is
Zou er een probleem zijn als je de nieuwe schijf zou formatteren met hetzelfde bestandensysteem, en vervolgens daar alles heen kopieert?

...

• max.schollen
Luxicon schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:17:
[...]

Zou er een probleem zijn als je de nieuwe schijf zou formatteren met hetzelfde bestandensysteem, en vervolgens daar alles heen kopieert?
Ik heb geen idee maar lijkt mij niet.
Kan neem ik aan gewoon vanaf de backup

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan prima verder in Schijf vastgelopen synology nas. Merge.

• max.schollen
Het vervangen van de schijf is gelukt (wd red pro)
Hoe kan ik hem optimaliseren voor het. beste gebruik en dat hij het langste mee gaat ?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee