Toon posts:

Welke omvormer bij zonnepanelen naast dakkapel

Pagina: 1
Acties:

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Mijn vrouw en ik willen graag zonnepanelen op ons huis. Aan het begin klonk dat simpel maar hoe meer ik er over lees hoe ingewikkelder het wordt...

Ons huis is gericht op het zuiden (ongeveer 5 graden richting het westen) en heeft geen last van externe schaduwen. Wel hebben wij een dakkapel, welke eind februari iets voor 17u de volgende schaduw gaf:

Ik heb wat offertes aangevraagd. Daar kwam uit dat er 8 panelen passen, maar eentje wist er zelfs 9 kwijt te kunnen:

Wat betreft omvormers weet ik helemaal niet waar ik goed aan doe. Een greep uit het aanbod:
* Solax X1-Air
* Growatt
* SolarEdge SE3000H
* Enphase IQ7+

Kunnen deze specifieke string-omvormers goed genoeg overweg met de verwachte schaduw? Of heb ik (genoeg) baat bij een SolarEdge/Enphase systeem? Het monitoren per paneel spreekt mij wel aan, maar dan moet de meerprijs ook wel een beetje gerechtvaardigd zijn in de opbrengst. Of is er nog een ander merk dat beter bij mij past?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
@AUijtdehaag je mooie plaatjes ;)

met zulke schaduw gaat een SE achtig systeem echt niet heel veel beter zijn dan een string omvormer met schaduwmanagment.
Of is er nog een ander merk dat beter bij mij past?
Of het bij jou past weet ik niet, ik zou een sma kiezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:19
Als je legplan zo blijft verwacht ik niet dat je de meerprijs voor SolarEdge of Enphase ooit terug verdiend.
Wel zou dat het gemakkelijker maken om nog enkele panelen op het platte dak toe te voegen.

Achteraf uit laten breiden is relatief duur.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• mvdnes
  • Nu online
busscherski schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:53:
Als je legplan zo blijft verwacht ik niet dat je de meerprijs voor SolarEdge of Enphase ooit terug verdiend.
Wel zou dat het gemakkelijker maken om nog enkele panelen op het platte dak toe te voegen.

Achteraf uit laten breiden is relatief duur.
Aan het einde van onze tuin is een rijtje huizen welke haaks staat op die van ons, waardoor de uitbouw veel schaduw vangt in de winter.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:48:
@AUijtdehaag je mooie plaatjes ;)

met zulke schaduw gaat een SE achtig systeem echt niet heel veel beter zijn dan een string omvormer met schaduwmanagment.

[...]

Of het bij jou past weet ik niet, ik zou een sma kiezen.
Oh deze? ;)
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Vanwege de hogere spanning blijft deze mijn favoriet met schaduw.

En SMA logt makkelijk.

Ik zie ook nog een stukje platdak? Afmetingen?
Heb je 1 of 3-fase in huis?

[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2021 21:41]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
De opbrengst is in de winter toch al erg weinig. Dan verlies je dus een deel van wat weinig is. Is bijna te verwaarlozen dus.

Maar je systeem wordt er wel relatief duur van qua aanschaf.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• mvdnes
  • Nu online
@AUijtdehaag bedankt, dat geeft wel goede informatie. Kan je uitleggen hoe het zit met de hogere spanning van de panelen die je voorstelt? Overigens hoeven de panelen niet full-black te zijn, weet je nog vergelijkbare die eventueel meer Wp leveren voor dezelfde prijs?

SMA was inderdaad al een merk wat mijn interesse wekte, helaas was deze nog niet aangeboden in offertes. Moet ik maar eens specifiek naar gaan vragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De Panasonic zijn 96 cell panelen. Dus hogere spanning dan 60 cell panelen.
59 Vmpp vs 33 Vmpp

Echter levert 8 panasonic panelen al een "te hoge Vmpp" voor een 1-fase omvormer.
Je zou dan er 2 strings van kunnen maken.

Maar ik zie ook een stukje platdak.
Als je 8 "gewone" panelen neemt en op je platdak ook panelen, dan kan het ook op 1x 1-fase omvormer.
En heb je vermoedelijk geen panasonic nodig.

Kan de cv pijp naar de andere kant?
Weer 1 paneel meer.

Graag zien we wat afmetingen in je fotos.
Pannen opmeten, van pan tot pan en pannen tellen.

Je kan ook zelf even puzzelen.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
Kies knopje nieuw project, lokatie gegevens invullen en dan handmatige planning.

Maar geen paniek bij wat schaduw.
Shadefix, of anders gewoon een optimizer honeybee of tigo. (maar verwacht niet dat het nodg is met een SMA)

En kijk eens bij sun-solar.nl, winkelman hengelo, solar bouwmarkt dan heb je een idee wat er te krijgen is.
Of jenm

[Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2021 21:55]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• mvdnes
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:45:
De Panasonic zijn 96 cell panelen. Dus hogere spanning dan 60 cell panelen.
59 Vmpp vs 33 Vmpp

Echter levert 8 panasonic panelen al een "te hoge Vmpp" voor een 1-fase omvormer.
Je zou dan er 2 strings van kunnen maken.
Bedankt voor de informatie, ik ga mij er eens verder in verdiepen.
Maar ik zie ook een stukje platdak.
Als je 8 "gewone" panelen neemt en op je platdak ook panelen, dan kan het ook op 1x 1-fase omvormer.
En heb je vermoedelijk geen panasonic nodig.
Ongeveer 13m ten zuide van ons huis (11m van de uitbouw) staat haaks een rijtje huizen (wij kijken dus vanuit onze tuin tegen de zijkant aan). Ik was dus niks van plan daar op te gaan leggen, maar ik laat me graag overtuigen als dat wel goed zou gaan ;) De uitbouw zelf is iets van 2,1m lang.
Kan de cv pijp naar de andere kant?
Weer 1 paneel meer.
Het verplaatsen van de CV pijp zie ik niet snel gebeuren omdat de zolder al vrij vol is. Ik kan het in ieder geval niet zelf, vraag mij af hoeveel je maximaal daar aan zou mogen uitgeven om een extra paneel te rechtvaardigen? Om hem uit de weg te krijgen moet hij binnen door minstens een muur heen.
Graag zien we wat afmetingen in je fotos.
Pannen opmeten, van pan tot pan en pannen tellen.

Je kan ook zelf even puzzelen.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
Kies knopje nieuw project, lokatie gegevens invullen en dan handmatige planning.

Maar geen paniek bij wat schaduw.
Shadefix, of anders gewoon een optimizer honeybee of tigo. (maar verwacht niet dat het nodg is met een SMA)

En kijk eens bij sun-solar.nl, winkelman hengelo, solar bouwmarkt dan heb je een idee wat er te krijgen is.
Of jenm
Ik heb de dakpannen geteld, ik kom dan op onderstaande plaatje uit. Een '.' is een lege plek, een 'x' is bezet. De werkende breedte en lengte van de pannen is respectievelijk 30cm en 34cm.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
<-----480cm---->

................xx ^ ^
................xx | | 102cm
................xx | v
.................. |
..xxxxxxxxx....... |      ^
..xxxxxxxxx....... |      |
..xxxxxxxxx....... |544cm |272cm
..xxxxxxxxx....... |      v
.................. |
.................. |
.................. |
.................. v

<-----540cm------>

30 -
34 |

• busscherski
Ongeveer 13m ten zuide van ons huis (11m van de uitbouw) staat haaks een rijtje huizen (wij kijken dus vanuit onze tuin tegen de zijkant aan). Ik was dus niks van plan daar op te gaan leggen, maar ik laat me graag overtuigen als dat wel goed zou gaan ;) De uitbouw zelf is iets van 2,1m lang.
Vanaf maart heb je daar overdag toch geen schaduw? Die schaduw kan niet veel voorstellen denk ik.
Ik heb ook zo'n uitbouw maar dan richting NWW vol gelegd met 5 panelen in portrait opstelling.

• mvdnes
  • Nu online
@AUijtdehaag: Ook nog een vraag over de Vmpp: De SMA Sunnyboy 1.5 of 3.0 hebben een trackingbereik tot 500V. Is het dan niet prima met 8 panelen gezien 59 * 8 = 472 < 500? Of mis ik dan nog ergens wat?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het beste kan je het even in sunnydesignweb invullen. Link hierboven in mijn post.
2x 4 vind die geen probleem (komt die zelf mee)
1x 8 begint die te miepen over een te hoge Voc
Al is het maar 17 volt teveel.....(bij -10C waarschijnlijk)

2x 4 mogen ook parallel (dat heet polystring) op 1 ingang bij die panelen vanwege de lage stroom.

• busscherski
Qua systeem ontwerp hebben de Panasonic panelen vooral een uniek voordeel bij korte strings.
Je zou bijvoorbeeld 3 of 5 Panasonic panelen op het platte dak kunnen leggen en 8 normale op het schuine dak, ik verwacht dat dat qua schaduwmanagement beter gaat werken dan 2*4 parallel op 1 input.

Panasonic panelen levert overigens lang niet elke installateur, die gebruiken meestal normale panelen en SolarEdge om die 3 of 5 panelen op de uitbouw toe te voegen.

• mvdnes
  • Nu online
Om het niet al te gek te gaan maken overweeg ik een offerte met:
  • Solax X1 Air X1-3.3-S-D(N) (1fase, 1 MPPT)
  • 8x Longi Solar - Mono 370 Black-White
De prijs voor 9 panelen was € 3031 ex BTW, maar verwacht eerlijk gezegd dat die 9 niet gaat passen, dus het zal iets goedkoper zijn.

@busscherski Ik zie dat jij een SolaX omvormer hebt. Ik las dat ergens ook met een beetje schaduw op het dak, en dat dat prima gaat. Is jouw situatie vergelijkbaar? Ik kan namelijk behalve de MPPT range nauwelijks iets vinden over de prestaties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Die van mij hangt er alweer bijna 3 jaar.
Schaduw van een dakraam dat open gaat pakt hij prima op. Verder heb ik geen schaduw.
Kies je bewust voor niet full-black panelen?

Zelf ben ik begonnen met 1 dak vol leggen met 4650 Wp. Later toen de verslaving verder gegaan was nog 3295 Wp bij gelegd op een ander dak.
Als je de kriebels krijgt kun je later zelf ook nog wel een paar panelen bij op het platte dak leggen, is niet zo moeilijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdnes
  • Nu online
We hebben bewust gekozen dat de kleur ons niet uit maakt. Dan waren deze even duur voor meer Wp

Dat van het platte dak is nu ons uitgangspunt ja. Dat is nu nog niet nodig om ons verbruik te dekken, dus we willen dan eerst met de basis beginnen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee