Toon posts:

[LiNUX] Welke MTA voor MKB?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nice, twee afkortingen in een titel...

Afijn:

Ik ben op zoek naar een betrouwbare mailserver voor ons bedrijfje,
met maximaal 50 adressen.

We hebben een ADSL-aansluiting,
met linux-gateway.

Natuurlijk zou het leuk zijn onze eigen mailserver te draaien.
Ik geloof dat ik hiervoor een batched-SMTP account moet nemen.
(zodat ik onbeperkte adressen aan kan maken)

Welke server kan ik hier het beste voor gebruiken? Bij Slackware zit standaard Sendmail, maar hier en daar lees ik dat het imago van sendmail qua security afsteekt tegen dat van bijvoorbeeld Postfix.

Aangezien er maar enkele tientallen gebruikers zijn, hoef het geen zwaar systeem te zijn.

Oh, er staat ook nog een Exchange-server in het netwerk, natuurlijk zou het fijn zijn als de Slackware-machine (gateway) als mailserver dient, zodat de Exchange-server deze mail van de linuxbak af kan trekken.

Iemand suggesties/ervaring omtrend/met vergelijkbare softwareconfiguraties?

Bij voorbaar dank!

Verwijderd

Sendmail is internally (qua code) misschien niet de mooiste, juist omdat het al zo oud is, maar is mijns inziens nog steeds een absoluut topproduct.

Niks mis mee.

Verwijderd

Als je de tijd hebt om alles netjes te installeren is QMail ook absoluut een aanrader.
Deze is sneller dan SendMail en ook makkelijker in onderhoud.
Het kost je alleen WEL iets meer moeite om te installeren :)
Suc6 met kiezen!

Verwijderd

Topicstarter
Is sendmail niet gebaseerd op Qmail?

Ik meen dat het een uit de hand gelopen studieproject was, of zoiets.

(SiR_pr0zaQ heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de spreekwoordelijke klepel hangt.)

• leander
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-03-2025
Ik draai hier naar alle tevredenheid Postfix met drie domeinen met in totaal ong 30-40 users...

Ik vind Postifx bijzonder prettig om mee te werken. Configuratie is redelijk makkelijk!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Exim :?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Exim is idd ook een goede keuze.
Makkelijke config, stabiel, en tot op heden zeer veilig.

Het sterke punt van Exim zit in het makkelijk maken van filters enzo.

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Op woensdag 15 augustus 2001 16:43 schreef little_soundman het volgende:
Het sterke punt van Exim zit in het makkelijk maken van filters enzo.
Het maken van dat Exchange-doorstuurding is kinderlijk eenvoudig met exim, er staat op http://www.exim.org/ zelfs een voorbeeld van hoe dat moet. Je moet Exchange gewoon configureren als SMTP server, voor het betreffende domein een relay instellen in exim en klaar.

Postfix heb ik geen ervaring mee, maar Qmail en Sendmail zijn allebei moeilijker dan exim.

Verwijderd

Topicstarter
Exim klinkt dus goed.

Maar eenvoud is niet het belangrijkste criterium.
Het is wel wenselijk de configuratiemogelijkheden in te perken als ze niet nodig zijn, zoals het geval is bij 20 gebruikers.

Hiermee had ik bij Exchange 2K wel moeite,
een enorme berg opties terwijl ik dacht:

"Sjeez! Ik wil gewoon pop en smtp voor een paar mensen!"

Vandaar dat ik een MTA zoek waarbij ik niet door opties heen hoef waar ik niets aan heb.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Ik heb vandaag sendmail vervangen door exim, en dat had ik veel eerder moeten doen.

Kan ik ook meteen ondersteuning voor grieks&latijn eraf gooien, want dat gebruikte ik alleen voor die ellendige .cf files :)
(ellendig omdat ik er geen H*L van snapte, ik snap best dat er hier wel weer mensen zullen rondlopen die vloeibaar cf praten)

exim is tenminste in normaal engels te configgen, en doet precies wat ik wil.
Of ie ook stabiel en veilig is moet nog blijken, maar voorlopig ben ik er erg tevreden mee.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op woensdag 15 augustus 2001 17:08 schreef SiR_pr0zaQ het volgende:
Exim klinkt dus goed.

Vandaar dat ik een MTA zoek waarbij ik niet door opties heen hoef waar ik niets aan heb.
Zou toch voor postfix gaan... Snel en betrouwbaar...

Exim is ook wel ok, maar ik zou toch gaan voor een modulaire MTA.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

En another vote for Exim.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

duidelijk postfix dus :)

ik heb zelf postfix voor m'n werkgever opgezet, voor +-100 man. opzetten/installen is ff lastig, geen ./configure maar daarna is config erug makkelijk en duidelijk.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
ik ben ook postfix fan. Is ook geschreven door een Nederlander, dus da's duidelijk :)
opzetten/installen is ff lastig, geen ./configure maar daarna is config erug makkelijk en duidelijk.
Tja, dat krijg je met die lastige linux distro's.

Ik was met "apt-get install postfix" klaar eigenlijk. daarna alleen nog configfile in /etc/postfix/main.cf editten naar smaak :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Tja, hier nog een postfix voorstander >:) (leuke welles / nietes discussie kun je zo krijgen ;) ).

Het is (en dat vind ik toch nog wel het belangrijkste) een enorm veilige smtp-deamon. De code is gewoon enorm netjes en overzichtelijk geschreven. Daar wordt postfix eigenlijk ook om geprezen. Als ik me niet vergis, staat exim nou niet echt bekend om zijn veiligheid (net als sendmail trouwens).
Verder is postfix enorm makkelijk op te zetten en in onderhoud.

Qmail is ook een enorm veilige mailserver, die alleen wat lastiger op te zetten is.
Pagina: 1